Moikka, saisko kommentteja reitistä? Etenkin hyvät vinkit reitin muuttamiseksi otetaan ilolla vastaan.
http://tinyurl.com/yntubp
Aikaa varattu n. 14 päivää.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until about 150.
Augustowista voipi ajaa Varsovaan myös Bialystokin kautta.
+ vähemmän ruuhkaa
+ hyvä asfaltti
- jonkin verran pidempi
- Bia-Var suoooooooooooooooooraaaaaaa 150km
Milanon liepeillä pyöriessä kannattaa piipahtaa Como, Maggiore tai Gardajärvellä. Hienoja paikkoja.
editoitu Italia osuus.
Solifer Tm->Cbr1000f->Cbr900rr->DUCATI 1098
Kierros on päättynyt. Mopokin oli aikoinaan punainen.
Perusjuttu kun suunnittelette Alppialueelle reissua, reittiohjelmilla ei tee helvettiäkään niillä seuduilla. Hyvä ja tarkka kartta eteen niin niillä eväillä valmistuu upea ajoreitti kun osaat heti ottaa huomioon ne mutkaisimmat ja eniten korkeuseroa omaavat pätkät, jos paikallistuntemusta ei ole vielä kertynyt.![]()
![]()
Tosta reitistä: Grossglockner ohjelmaan ilman muuta, toki ajankohta ratkaisee myös, jos aikaisin keväällä niin voi olla vielä lumessa, Dolomiittien läpi Cortinasta länteen Passo Falzaregon kautta on ihan must...vaikkapa Bolzanon nurkille..
Milano on suurkaupunki, jos ei ole sellaista nähnyt kai siellä sitten voi käydä. Muussa tapauksessa esim. kämppä alle Comosta ja sieltä vierailu Milanoon..sieltä pystyy tekemään upean reitin Alpeille ja sinne Bernin suuntaan. Vaikkapa nousemalla ensin Como-järveltä ylös Chiavennaan, Passo Splugenin kautta Sveitsiin, sitten San Bernardino passin kautta ja joko vanhaa tietä tai motaria Airoloon. Sieltäpä voi sit valita vaikka Nufenenpassin (Sveitsin korkein) tai St Gotthard passin (HUOM!Ei tunnelia). Jos menee Nufenenin kautta, kandee koukata Ulrichenissa oikealle ja pyyhkäistä siitä Grimsel/Furka-seudulle ihmettelemään ihmisen pienuutta niissä upeissa maisemissa. Ja tiet siellä ovat Sveitsin parhaimmistoa motskarille.![]()
![]()
Mahdollisuuksia on vaikka kuinka paljon, mitä vain haluaa.
Halipatsuippaa,
Pitää mitata paljonko tuo Bialystok on pidempi. Jos se on alle 50 km, niin sen voi vielä sietää helpommalla ajolla. Sehän on suoraa pitkin sitten tasan tunti! ;) Gardajärvellä ja Grossglocknerilla tulee varmasti käytyä, kun ovat ns. takuupottipaikkoja, ellei sää nyt pilaa koko hommaa.
Fussenin satulinnassa voisi tempaista käymällä hypehtelmässä pelkkä vaaleanpunainen ballerina-asu yllä heilutellen iloisesti Ruotsin lippua.
Glossglocknerista länteen olisi varmasti paljon nähtävää, pitää miettiä hartaasti haluaako tuonne Triesteen nyt välttämättä mennä. Sinänsä Venetsia, Garda ja Milanokin on ennenkin nähty.
On tää suoraan sanottuna yhtä perkleen palapeliä, täytyy arpoa reittiä hartaasti paikka kerrallaan. Ei sitä matkan päällä KUITENKAAN tule pidettyä pilkun tarkasti suunnitellusta reitistä kiinni, mutta on nasta fiilistellä ja lähteä himpun verran tiedon kanssa.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until about 150.
Jos mutkateiden perässä olette niin:
Jättäsin Venetsia-Torino siirtymän pois (aika tasaista) ja siirtyisin Venetsiasta Pohjoiseen ehkäpä Gardaa sivuten alpeille, Siitä siiten Stelviolle ja Livignoon. Mielestäni siirryt "turhaan" Chamonixiin ja sieltä nopeasti Sveitsin kautta kotio.
Samoin tuolla yläpäässä jättäisin tuon Hannoverin lenkin pois. Hannover on kokemusteni mukaan business-city, jossa pyörii narkkarit nurkissa. Ehkäpä lepuuttelisin takalistoa Berliinissä pari päivää ja siitä sitten Rostockiin. Nûrnbergissä olisin yötä - kaunis kaupunki, ja keskustassa pari Ibis hotellia ja Fackelmann suht halpoja.
Näyttää siltä että haluat kierrellä kaupunkeja? Erilaistapa on matkailu, mun suunnitelma on TUOSSA, ajattelin taas kiertää kaikki suurkaupungit.
Onko tuossa sitten järkeä, Alsace Wine road, Riviera, Mont Blanc, Passo dello Stelvio kohteina.
Taustasta sen verran, että Grossglockner on ajettu, samoin Cortinan seudut ja Krotia, joten nyt länteen.
Milanossa on komea kirkko. Muuten se on mielestäni tylsän näköistä seutua Como - järvelle asti.
Kommetteja myös tähän.
Milanossa oltiin pari päivää yhdellä moporeissulla, ja kaupungista jäi kuva, että jotain tärkeää meiltä jäi näkemättä, kun paikka ei oikein sykähdyttänyt. Kirkko (Duomo) on komea, mutta esim. "muotikatu" on aika naurettava sivukuja, jossa on sitten Pradoja ja muita kalliita hepeneitä ja killuttimia.(R2-D2 @ Maalis. 07 2008,23:03) kirjoitti
Hauskinta oli Japanilaisturistit, jotka olivat ryhmänaimisiinmenomatkalla ja ottivat isolla joukolla valokuvia Milanon "pää"puistossa.![]()
Itse myös välttelen isojen kaupungien keskustoja, varsinkin kuumalla ilmalla aika tuskaa ajokamppeissa ja pelkkään läpiajoon menee helposti tunteja. Pari kolme kunnon "passoa" kannattaa matkaan sisällyttää:
- passo Stelvio
- passo Gavia (minun suosikki)
- Jaffenpass
- GrossGlockner yms. niitähän riittää
Fussenin satulinna sinällään hyvän näköinen, jos aikoo oikein sisällä käydä pitää varata aikaa (liput varataan alhaalla ja lippuun printtautuu "sisäänpääsyaika" ylhäällä ==> voi olla tuntienkin päässä !). Minun mieleeni enemmän on Aatun Kotkanpesä (Kelstein).
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Niin, sun Danmeister täytyy hieman tarkentaa, mitä lomalta haet, jotta saadaan lisää keskustelua.
Alsacen viinikylät ovat toki hauskoja ynnä pittoreskeja ja viiniäkin on tarjolla lajin verran, mutta se viinitie ei varsinaisesti ole kovin herkullinen mp-reitti. Mutta kun suuntaa piirun verran lännemmäksi Vogeesien vuorten yli kieppuville kurviteille, ovat käsillä Euroopan parhaisiin kuuluvat prätkäpätkät.(R2-D2 @ Maalis. 07 2008,23:03) kirjoitti
Mentonista Geneve-järvelle vievä Route des Grandes Alpes on Länsi-Alppien ehdoton must, taitaakin olla reitilläsi. Hienoja reittejä löytyy loputtomasti myös em. routesta länteen vaikka kuinka. Hyvänä puolena se, ettei muuta liikennettä ole läheskään niin paljon kuin esim. Dolomiiteilla.
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Jos et varsinaisesti tykkää isojen kaupunkien ruuhkista, jättäisin ainakin osan cityistä pois listalta, kun matka-aikaakaan ei ole paria viikkoa enempää.(Danmeister @ Maalis. 06 2008,23:30) kirjoitti
Harkitsisin myös Puolassa itäisempää reittiä ja Slovakian läpiajoa. Sloveniasta löytyisi hienoja maisemia ja mutkateitä, joten tuikkaisin ehkä suorempaa reittiä Itävallan läpi, silloin tosin Grossglockner menisi sivu suun...
Satulinnan unohtaisin täysin ja naatiskelisin joko Schwarzwaldin tai Vogeesien kautta kohti pohjoista ja katselisin oikeita linnoja Reinin tai Moselin tms. joen varrella.
Eifelin metsikköiset mäkimaisemat satuttaisin myös reitin varrelle ja Hannoverin sijasta käväisisin kallistelemassa Harzin kurviteitä.
Edit: Kirjoitusvirhe
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Ihan ensi alkuun kiitoksia kommenteista – laittaa googlaamaan monenmoista paikkaa.
Mitä reissulta haen:
- henkeä salpaavia luontomaisemia
- kauniita / merkittäviä kaupunkeja
- monipuolisia kulttuurikokemuksia (eri maita)
- mielenkiintoisia nähtävyyksiä (Aatun kotkanpesällä täytynee käydä, kiitos vaan vinkistä)
- aitoa paikalliselämää (etenkin siirtymillä)
- paria menevää paikkaa missä rautapersemies voi ottaa hörpyn tai pari
Mitä en hae:
- ruuhkaisia alueita
- huonokuntoisia teitä
- mitäänsanomattomia kaupunkeja / paikkoja
Hannoverin tuntumassa pitää piipahtaa sukuloimassa.
Alppiosuuksien lisäämiseen tämä taitaa mennä. Salzburgin kautta Bolzanosta Gardalla täytynee piipahtaa ja siitä sitten takaisin luoteeseen takaisin alpeille jne.
Nopeasti kyhätty enemmän alppeja sisältävä reitti: http://tinyurl.com/23rekl
Lisää vaan kommentteja![]()
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until about 150.
Nopeasti vain tökin reittiä uuteen suuntaan, mutta Grossglockneria ei ole missään nimessä tarkoitus jättää pois. Fussenin satulinna jääköön sijaintinsa takia extra bonukseksi, jos aikaa on mukavasti.(Perhokalastaja @ Maalis. 10 2008,23:12) kirjoitti
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
Life may begin at 30, but it doesn't get real interesting until about 150.
Gardaa PITÄÄ välttää jos menee heinäkuun loppupuolella! Pelkkä järven ajo eteläpäästä pohjoispäähän kesti splittaamalla noin 1,5 tuntia. Alueen noin 20-30 camping alueelta ei löytynyt 1 telttapaikkaa, siis ei edes 1 teltta paikkaa!!!! Tietysti jos varaa etukäteen paikan ja ei hermostu infernaalisesta saksalais turistien määrästä niin mikä ettei.
Satulinna on hienon näköinen mutta paikan päälle kun pääsee niin yllättyy kuinka pieni se todellisuudessa on kun kuviin vertaa, mutta hienon näköinen kyllä, sisällä ei tullut käytyä.
I'm in trouble because I'm normal and slightly arrogant. A lot of people don't like themselves and I happen to be totally in love with myself.
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Noita suurkaupunkeja kannattaa miettiä myös siltä kannalta, että hotellit keskustan tuntumassa ovat usein hintavia, tiet ruuhkaisia ja etäisyydet pitkiä. Jos siis tuommoiseen Muncheniin tai vastaavaan saapuu alkuillasta, ja hotellikaan ei ole ihan keskustassa, jää kylään tutustuminen lyhyeen.
Kannattanee mielestäni varata reilusti aikaa noihin isoihin kaupunkeihin (vähentää ehkä myös määrää) ja olla siirtymien varrella yötä pikkukaupungeissa, joissa pääsee paremmin näkemään paikalliselämää, eikä tarvi kävellä jalkoja kipeiksi. Niitä on Keski- ja Etelä-Eurooppa pullollaan.
Ja sitten kun noissa isoissa kaupungeissa pyörit on navigaattori jokseenkin ehdoton kapistus.Säästää mukavasti aikaa.