Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 67:sta
  1. #1
    Kysynpä seuraavaa.

    Kilpitelineeni rekisterivalon koteloon on läpileikattu teksti zx-10r. Tarkoitus olisi asentaa kotelon sisään punainen led valo joka syttyisi jarrutettaessa (ledjarruvalon lisäksi) jolloin tuo teksti "valaistuisi". Onko kyseinen viritys ylipäätään mahdollinen toteuttaa ja miten? En omaa juurikaan sähkärin taitoja, joten jos joku asioista tietävä jakaisi viisauttaan. Kuva olisi tietysti kilpitelineestä selventänyt asiaa, mutta enpä sitäkään osaa tänne pistää. Eiköhän kuvaus ole kuitenkin melko riittävä.
  2. #2
    Jarruvalon johdosta, releen jälkeen, vedät johdot ledille. Niin kai se sitten syttyisi ja sammuisi jarruvalojen sykkeessä.
    Niin mä luulen sen hoituvan.
    Moto Guzzi Norge

    "Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
    -Tove Jansson
  3. #3
  4. #4
    ÄLÄ UNOHDA ETUVASTUSTA!!!
    Ledi kärähtää heti.

    Ajatuksena niin että otat virran jarruvalon johdoista eli ryöväät valaisimen sisältä.

    Mieti ratkaisu muuten valmiiksi, montako lediä? Millaisia? jne.
    Netti on täynnä LED ohjeita mutta voihnan minäkin sinulle sitten kytkennän runtata.
  5. #5
    Liene ledin kestoikä rajallinen, jossei olematon, kun sitä syötetään 12 voltin jännitteellä?
  6. #6
    Lainaa (Seikkailu_R @ Maalis. 04 2008,19:52) kirjoitti
    Liene ledin kestoikä rajallinen, jossei olematon, kun sitä syötetään 12 voltin jännitteellä?
    Oman kokeilun mukaan 12 voltin jännitteellä led kesti vajaat 5 sekuntia.
  7. #7
    Lainaa (Seikkailu_R @ Maalis. 04 2008,19:52) kirjoitti
    Liene ledin kestoikä rajallinen, jossei olematon, kun sitä syötetään 12 voltin jännitteellä?
    Eikö se etuvastus juuri ole ratkaisu tuohon ongelmaan
    Moto Guzzi Norge

    "Huomenna on uusi pitkä päivä. Aivan jokaisen oma alusta loppuun."
    -Tove Jansson
  8. #8
    Joo. Vastus pitää tietysti olla. Tuntematta valaistavan tekstin suuruutta, tarvinnet kyllä useamman ledin. Nuo tietty eivät maksa (vaikkapa Claes Ohlssonilla) mitään, joten niitä voi tuonne mättää vaikka kourallisen. Tarpeeksi monta LEDiä voit kytkeä sarjaan, jolloin vastusta ei tarvitse.
    <p>2002-2014</p>
  9. #9
    Lainaa (C-A-D @ Maalis. 04 2008,20:34) kirjoitti
    Tarpeeksi monta LEDiä voit kytkeä sarjaan, jolloin vastusta ei tarvitse.
    Virran rajoitus on oltava aina.
    Sarjaankytkentää en suosittele ollenkaan.
  10. #10
    Lainaa (AimoPamaus @ Maalis. 04 2008,19:50) kirjoitti
    ÄLÄ UNOHDA ETUVASTUSTA!!!
    Ledi kärähtää heti.

    Ajatuksena niin että otat virran jarruvalon johdoista eli ryöväät valaisimen sisältä.

    Mieti ratkaisu muuten valmiiksi, montako lediä? Millaisia? jne.
    Netti on täynnä LED ohjeita mutta voihnan minäkin sinulle sitten kytkennän runtata.
    Jarru/takavalo on koteloitu jollain superliimalla joten hajottamatta sitä en sisälle pääse, joten tyssäskö hommat tähän. Muistaakseni kolme johtoa tulee tuolle takavalolle (ilmeisesti jarru/"perusvalo"/maa), jotka on töpselillä kiinni takavalossa.

    Eli kunhan saan tuon ledivalon postista, niin jos ei siitä hirveästi vaivaa ole niin ottaisin mieluusti yhteyttä. Joo netti on ohjeita pullollaan, myös tämä sivusto, mutta kun ei ole kauhalla annettu. Ledejä on kolme. Ei vielä tietoa millaisia. Kuva härpäkkeestä linkissä.

    Led
  11. #11
    Lainaa (TaikaEtana @ Maalis. 04 2008,20:39) kirjoitti
    Jarru/takavalo on koteloitu jollain superliimalla joten hajottamatta sitä en sisälle pääse, joten tyssäskö hommat tähän. Muistaakseni kolme johtoa tulee tuolle takavalolle (ilmeisesti jarru/"perusvalo"/maa), jotka on töpselillä kiinni takavalossa.
    Käsitin erilaiseksi. Foto olis kiva. *
    Ei tyssää, ryövää noista kahdesta johdosta. *(maa ja jarru)
    Koko homma on sähköteknisesti helppo homma mutta...

    Onko tuo nyt se johon on jyrsitty se logo?
    Ja mihin se punainen ledi on tulossa?



  12. #12
    Saa nähdä riittääkö kolmen ledin teho, mutta eipä sen tarvitse kuitenkaan aivan jarruvalon tehoinen ollakkaan. Nää on näitä kokeiluja... ja jos joku ihmettelee että kuvassahan ledit on kirkkaat, niin kyllä, ne ovat kirkkaat. Tarkoitus olisi hommata punaista 2mm pleksiä joka lyödä tekstin taustalle, jonka läpi ledit paistaa.
  13. #13
    Lainaa (TaikaEtana @ Maalis. 04 2008,20:50) kirjoitti
    Saa nähdä riittääkö kolmen ledin teho, mutta eipä sen tarvitse kuitenkaan aivan jarruvalon tehoinen ollakkaan. Nää on näitä kokeiluja... ja jos joku ihmettelee että kuvassahan ledit on kirkkaat, niin kyllä, ne ovat kirkkaat. Tarkoitus olisi hommata punaista 2mm pleksiä joka lyödä tekstin taustalle, jonka läpi ledit paistaa.
    Siis tuo on se ledi jota ajattelit?
    Ei tuo mitää vastuksia tarvitse ne on siellä valmiina.
    Pahoin pelkään että tuo antaa kolme pistemäistä valoa.

    Osat tuollaisen tekemiseen maksaa pari euroa ja saa valmiiksi punaisena.

    Sitten pilkunnu***ntaa:
    Olet valmistamassa E-hyväksymätöntä valaisinta.



  14. #14
    Asiaa ledistä

    [QUOTE]Millaista sähköä LEDille syötetään ?

    LED tarvitsee toimiakseen myötäsuuntaisen virran kulkemaan LEDin läpi. LEDeille saa tyypillisesti syöttää maksimissaan noin 20 mA virtaa, joskin nykyledit ovat aivan riittävän kirkkaita jo kymmenekin milliampeerin virralla. LED syö jännitettä kynnysjännitteensä verran (tyypillisesti 1..2V) ja loput pitää hukata sarjavastuksessa tai muussa virtaa rajoittavassa komponentissa.

    Esimerkki: Jos halutaan kytkeä punainen LED 5 voltin käyttöjännitteeseen ja halutaan sen läpi kulkevan 20 mA virta, niin vastukselle jää hukattavaksi 5 - 1.7 = 3.3 V. Ohmin laki sanoo että vastukseksi tulee silloin 3.3 V / 20 mA ~= 165 ohm ja lähin isompi vakiokoko on 180 ohmia.

    LED ei komponenttina vaadi milliampeerilleen oikeaa virtaa, vaan sen kirkkautta voi säädellä etuvastuksella. Ja jos/kun tarkoitus on yleensä aikaansaada LEDillä vain päällä/pois tieto jostain asiasta, ei kirkkaudella ole mitään merkitystä kunhan se vaan näkyy jotenkin.

    Siten LEDin kynnysjännitteeksi voi antaa karkeasti 2V, ja virraksi 20 mA, tässä kaikki. Näillä arvoilla LED loistaa kirkkaasti, menemättä kuitenkaan rikki. Näkyy hyvin myös päivällä mikä on suotavaa useissa sovellutuksissa. Näinollen saamme helpon laskentakaavan etuvastukselle:

    Käyttöjännite - 2V
    Etuvastus ohmeina = ------------------
    0.02A

    Vastukseksi voi sitten valita seuraaksi lähimmän standardisarjan suuremman vastusarvon. Sitten jos LEDejä on useampi sarjassa, lasketaan vain niiden kynnysjännitteet yhteen (eli 2V per LED), ja vähennetään se käyttöjännitteestä.

    Tämä löytyy tämmöiseltä sivulta http://www.tkk.fi/Misc....tml#led



  15. #15
  16. #16
    MotOrgBike-vastaava, moderointivastaava, tapahtumavastaava riisor:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Moderaattori
    Hallitus
    Liittyi Apr 2007
    Kytäjä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (AimoPamaus @ Maalis. 04 2008,20:38) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Maalis. 04 2008,20:34) kirjoitti
    Tarpeeksi monta LEDiä voit kytkeä sarjaan, jolloin vastusta ei tarvitse.
    Virran rajoitus on oltava aina.
    Sarjaankytkentää en suosittele ollenkaan.
    Viilataan nyt sen verran, että etuvastuksella ei rajoiteta virtaa vaan pudotetaan jännitettä. Se, paljonko jännite laskee, riippuu etuvastuksen resistanssin lisäksi siitä, millainen virta piirissä kulkee. Virtaa rajoitetaan kuristimella ja se on toinen tarina se..

    Kyllä ledejä voi hyvin kytkeä sarjaankin. Ja todella jos niitä on sopiva määrä, ei etuvastusta välttämättä tarvita ollenkaan. Itse asiassa tämä on energiataloudellisempi tapa, sillä kaikki teho kuluu tällöin ledeissä muuttuen valoksi, eikä vastuksessa lämmöksi. Eli ilmastonlämpeneminen pysähtyy ja maailma pelastuu!



    Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään

    >> PK-letkaohje <<
    >> Veturin vinkit <<

    Ducati SFV4S
  17. #17
    Vastuksella nimenomaan rajoitetaan virtaa, EI SE OLE REGULAATTORI.
    Laskennassa apuna käytetään haluttua kynnysjännitettä ja hukataan liika jännite lämmöksi. Kirchhoffin laki.

    Miten käy kun sarjaan kytketyistä ledeistä yksi palaa tai ne ei ole samaa sarjaa spekseiltään?
    Osittainen sarjoittaminen joissakin tapauksissa on ok mutta vaatii jo tehonkestoa vastukselta. Vastasin vain alkuperäiseen kysymykseen.

    Tai no enhän minä mistään mitään tiedä... *
    T:Sähkömies ja 20vuotta elektr.harrastanut.




    Lainaus japalalta:
    Lainaa kirjoitti
    Ledit ovat siis näitä hassuja vermeitä, jotka valaisevat, kun niiden tarvitsema kynnysjännite ylitetään. Ledejä löytyy useilla eri väreillä, valovoimakkuuksilla, halkaisijalla jne. varustettuna. Ledi vaatii aina etuvastuksen rajoittamaan sen kautta kulkevaa virtaa. Monesti näkee kytkentöjä, joissa tätä ei ole otettu huomioon. Tällöin ledi ei ole kovin pitkäikäinen ja monesti tämä aiheuttaa myös muulle kytkennälle toimintahäiriöitä. Vastusta mitoitettaessa tarvitaan siis ledin kynnysjännite ja virta. Poikkeuksena ovat niin sanotut vilkkuledit, joissa on sisällä rajoitus virtaa varten, joten ne eivät tarvitse etuvastusta.
    http://metku.net



  18. #18
    Käyppä hakemassa ledit paikallisesta elektroniikka-alan yrityksestä, kerro mihin käyttöön tulevat ja he antavat sopivat ledit ja etuvastuksen...
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
  19. #19
    Täältä löytyy myös Ledejä, ja vain Teholedejä, ei mitään NS. merkkilamppuledejä.
    http://www.arcticleddesign.com/
    Myös 12v. drivereita kokoluokkaa 15mmx10mm

    Linkki
  20. #20
    Lainaa (Muukka @ Maalis. 04 2008,21:52) kirjoitti
    Käyppä hakemassa ledit paikallisesta elektroniikka-alan yrityksestä, kerro mihin käyttöön tulevat ja he antavat sopivat ledit ja etuvastuksen...
    Noin mä just tein, menin paikalliseen autosähköliikkeeseen. Kerroin mitä haluan tehdä, sain erinomaisen hyvät ohjeet.
    Takana palaa sarjassa takavalot; ja kun jarrutan palavat lisäksi jarruvalot sarjassa.
    Laskivat tarvittavat etuvastukset, hyvin toimi viime kesän ainakin.

    Mistään mitään tiedä, kunhan teen neuvojen mukaan.
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  21. #21
    Lainaa (AimoPamaus @ Maalis. 04 2008,21:41) kirjoitti
    Vastuksella nimenomaan rajoitetaan virtaa, EI SE OLE REGULAATTORI.
    Laskennassa apuna käytetään haluttua kynnysjännitettä ja hukataan liika jännite lämmöksi. Kirchhoffin laki.
    Miten sen nyt ottaa, vastuksessa tapahtuu jännite häviö, minkä johdosta myös virta pienenee.
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
  22. #22
    Kyllä se led vaatii etuvastuksen, mikäli haluaa sen kestävän edes jonkun aikaa. Tullut noita kytkettyä erilaisiin kulkuneuvoihin jo jonkun aikaa ja ainakin itse laitan jokaiselle ledille oman vastuksen, kun ne ei maksa juuri mitään. Tässä kätevä laskin etuvastukselle.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
  23. #23
    Lainaa (AimoPamaus @ Maalis. 04 2008,21:41) kirjoitti
    Vastuksella nimenomaan rajoitetaan virtaa, EI SE OLE REGULAATTORI.
    Laskennassa apuna käytetään haluttua kynnysjännitettä ja hukataan liika jännite lämmöksi. Kirchhoffin laki.

    Miten käy kun sarjaan kytketyistä ledeistä yksi palaa tai ne ei ole samaa sarjaa spekseiltään?
    Osittainen sarjoittaminen joissakin tapauksissa on ok mutta vaatii jo tehonkestoa vastukselta. Vastasin vain alkuperäiseen kysymykseen.

    Tai no enhän minä mistään mitään tiedä... :tyhmäminä:
    T:Sähkömies ja 20vuotta elektr.harrastanut.
    Nyt taisi mennä sähkömieheltä rinnan- ja sarjaankytkentä iloisesti sekaisin.

    Jos sarjassa olevista ledeistä yksikin palaa, kaikki pimenevät.
    Jos rinnan kytketään useita ledejä, etuvastus alkaa tosiaankin
    hukata lämpöä... noh lasketaanpas. Leikitään, että sisään
    tulee 14V (teoreettinen normaali latausjännite taisi olla 13,8V)
    ja ledin yli jää 2V niin vastuksen yli on 12V potentiaali-ero.
    20mA virralla tämä on 12V * 0.02A = 0.24W joten neljä
    lediä RINNANkytkettynä vaatii 1W tehonkestoisen vastuksen,
    ihan sellainen halpis metallikalvovastus ei enää kestä.
    Sellaisten tehonkesto oli jotain 0,25W..0,5W välillä?

    Mitä useampi ledi on rinnakkain, sitä järeämpi etuvastus pitää olla,
    toisaalta useamman ledin kanssa yhden kärähtäminen ei vaikuta
    jäljelle jääneiden kirkkauteen ihan niin pahasti. Ikävin tilannehan
    on kaksi lediä, jolloin toisen palaminen saattaa jättää jäljelle
    jääneelle niin paljon virtaa nieltäväksi, että voi kärähtää nopeastikin.

    Kokonaan toinen juttu on, että muutamiin watteihin asti
    tuollaisten etuvastusten hinnat eivät ole päätä huimaavia.
    Kannattaa muistaa, että EI ole järkevää mitoittaa vastusta
    tismalleen ilmoitettuun tehonkestoon! Silloin se pahuksen vastus
    hehkuu koko ajan tuhannen kuumana. Itse mitoittaisin vähintään
    tuplasti yli, mieluummin nelinkertaisesti, niin osa pysyy viileämpänä
    ja kestää "ikuisesti", ei polta näppejä eikä aiheuta muitakaan ongelmia.
    Tulikuuma vastus jossain muoviosien keskellä ei vaan kuulosta hyvältä, eihän?



    -- sjm
  24. #24
    Taas tekisi mieleni sanoa, että kun ei liikaa tiedä ja tieteile, niin elämä on pirun paljon helpompaa.

    Hienosti nuo vaan ovat kestäneet SARJAANkytkettyinä vuosia. On tietty selvää, että yhden kärähtäessä kaikki sammuvat (kaikille tuttu joulukuusi-ilmiö), mutta kun yksikään vielä ei ole palanut, niin ei ole päässyt tuotakaan kokemaan.
    <p>2002-2014</p>
  25. #25
    enpä minäkään näe mitään väärää kytkeä sopiva määrä ledejä sarjaan ja jättää etuvastustelut pois. jos yksi pimenee niin pimenee muutkin, vaan mitäs siitä, varsinkin kun tässä ei pääasiallista jarruvaloa olla rakentamassa ja ledit kuitenkin kestävät pitkään.

    nimim. toistakymmentä vuotta sähköalalla



  26. #26
    Mikäs sen virran sitten rajoittaa, jos etuvastus jätetään pois?
  27. #27
    Pikaisella silmäyksellä partcon luetteloon näyttäisi sopiva etuvastus olevan n. 270-390Ω vastus joka on tehon kestoltaan 2W. Varmasti pienempikin tehonkesto riittäsi, mutta tuskin budjetti siihen kaatuu ja toimii varmemmin.
    <p><strong>&nbsp; </strong></p>
  28. #28
    MotOrgBike-vastaava, moderointivastaava, tapahtumavastaava riisor:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Moderaattori
    Hallitus
    Liittyi Apr 2007
    Kytäjä
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (MadMan @ Maalis. 05 2008,09:54) kirjoitti
    Mikäs sen virran sitten rajoittaa, jos etuvastus jätetään pois?
    Jos ledejä on sopivasti sarjassa (esim. 6-7 kpl) niin jännitehäviö noiden yli on yhteensä juuri sen 12-14V, jolloin ne eivät ota virtaakaan nimellisarvoaan enempää (~20mA).

    Se tuossa sarjaankytkennässä tosiaan on, että kaikkien ledien on syytä olla samanlaisia, muuten saattavat palaa eri kirkkaudella. Ja kun yksi kärähtää niin kaikki sammuu, mutta vaihtoonhan ne kaikki menisi joka tapauksessa. Ja kun ei jarruvalosta puhuta niin tuolla ei juuri merkitystä ole.



    Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään

    >> PK-letkaohje <<
    >> Veturin vinkit <<

    Ducati SFV4S
  29. #29
    Jep. Se tosin rupesi askarruttamaan, että tarkemmin ajatellen mistä se sähkö siihen jarruvalolle tulee - vaihteleeko jännite, vai pitääkö mopo jännitteen tasaisena 12 volttina? Ei ole paljoa näihin ajoeuvosähköihin tullut perehdyttyä... Jos jännite vaihtelee kuten akun latausjännite niin ledien ottama virtakin vaihtelee aikas paljon, ja jännitteen noustessa ne siis ottavat enemmän virtaa ja käyttöikä saattaa laskea huomattavastikin. Jos näin on, etuvastusten käyttö auttaisi asiaa.

    C-A-D:lla siis ovat kestäneet, oliko hällä pelkkiä ledejä sarjassa vai oliko siellä vastuskin mukana?
  30.  
  31. #30
    Lainaa (kurja @ Maalis. 05 2008,10:30) kirjoitti
    Jep. Se tosin rupesi askarruttamaan, että tarkemmin ajatellen mistä se sähkö siihen jarruvalolle tulee - vaihteleeko jännite, vai pitääkö mopo jännitteen tasaisena 12 volttina? Ei ole paljoa näihin ajoeuvosähköihin tullut perehdyttyä... Jos jännite vaihtelee kuten akun latausjännite niin ledien ottama virtakin vaihtelee aikas paljon, ja jännitteen noustessa ne siis ottavat enemmän virtaa ja käyttöikä saattaa laskea huomattavastikin. Jos näin on, etuvastusten käyttö auttaisi asiaa.

    C-A-D:lla siis ovat kestäneet, oliko hällä pelkkiä ledejä sarjassa vai oliko siellä vastuskin mukana?
    Tämäpä siinä juuri on. Ainakin omassa mopossa jännite vaihtelee ihan selvästi. Tyhjäkäynnillä valot himmenee ja jos sarjaan kytkettyjen ledien yhteenlaskettu kynnysjännite on tarkalla saattaa ledit silloin sammua. Eihän se vaarallista ole, mutta en todellakaan näe järkeä säästää etuvastuksissa niiden olemattoman hinnan takia. Ja taas jos jännite ylittää reilusti kynnysjännitteen, niin joku ledi mahdollisesti pettää.
    GSR 600 -06
    XV 535 -92 Projekti
    ---------------------
    SV 650 S -03
    CB 500 -99
Sivu: 1 / 3:sta 123 ViimeinenViimeinen