Onneksi olkoon!(^daiju^ @ Touko. 10 2008,10:40) kirjoitti
![]()
If people were meant to pop out of bed, wed all sleep in toasters.
Ducati Monster 600 Dark
Triumph Speed Four
Hei olisin kysynyt hiukan Kevari kortin hankkimisesta. Jos joku voisi auttaa tietämätöntä.
Niin eli olisi kamala ajo kuume ja ajattelin sitten esimerkiksi elokuussa hankkia kortin, sillä kesätyön palkka tulee heinäkuussa ja sitä ennen köyhällä opiskelijalla ei ole korttiin varaa. Varusteita olen saanut pitkin kevättä hankittua, eli ne siis löytyisivät.
Niin kysyisin että tarviaako missään välissä ajokoulua omaa pyörää? Niin ja että järjestetäänkö enää elokuussa edes enää kursseja?
Niin ja vielä että haittaako opettelua kamalasti jos ei ole minkäänlaista ajokokemusta entuudestaan? Olen kyllä kaverin moottoripyörän kyydissä kesäisin istuskellut useamman vuoden ajan.
Enpä tiedä miten nuo firmat niitä kurssejaan järjestävät, kyllä varmaankin järjestetään, mutta varmuushan saadaan kun asiasta kysäsee paikalliselta koululta.(milli @ Touko. 11 2008,10:25) kirjoitti
EasyDriverissa pystyi maksamaan koulutuksen jopa kolmessa erässä ja maksuaikataulukin tuntuu olevan kohtuu pitkä.
Kaveri on korttia ajellut eikä koko kouluun ole maksanut vielä ainoatakaan erää ja puolessa välissä jo ajotunnit.
Jos ajat suoraan kortin, eli ilman kolmiota niin etpä tarvitse missään vaiheessa omaa fillaria. Varusteetkin saa koululta - mukavia (tai puhtaita) ne eivät ole, mutta ajavat asiansa. Inssissäkin vielä saat käyttää koulun varusteita, ellet sitten kolmiolla ajele.
Mitään ajokokemusta ei tarvita. Helpottaahan se ajotunteja hirvittävästi kun tietää mikä kytkin on ja mihin sitä käytetään.
Oman ajo-opettajani urbaanilegenda oli, että kaveri joka ei ollut edes pyörällä oppinut ajamaan suoritti A-kortin puhtaasti.
Eikä sinulta edes voida olettaa ajokokemusta, kun kouluttautumaan menet - sitä vartenhan se on.
Btw, ihan oikein, että hyppää kaverin riksalta pois oman fillarin kimppuun.
Jotenkin minusta tuntuu ettet luota minuun - johtuukohan se puukostani joka on selässäsi?
Tervetuloa mukavan harrastuksen pariin!(milli @ Touko. 11 2008,10:25) kirjoitti
Et tarvitse ajokorttia ajaessa omaa pyörää lainkaan, jos ajat kortin autokoulussa, niiden pyörällä saat ajaa alusta aina inssiin asti.
Elokuussa järjestetään ihan varmasti kursseja ympäri Suomen, itse aloitin viime syksynä myös elokuussa ja kortin sain lokakuussa (muutaman ekstratunnin jälkeen)! Ainakin täällä Tampereella osa kouluista käyttää keskitettyä teoriaopetusta pyöräteorioille, jolloin teoriatunneille pääsee aloittaan joka viikko ja heti sen päälle sit ajoon. Sinä kun ajat ekaa korttiasi, niin joudut tietysti istumaan vielä osan perusteoriatunneista autokoululla ennen ajoa, ne meneekin sitten ihan autokoulun ohjelman mukaisesti. Kysele jo ajoissa autokouluista niiden kursseista, osalla ne voi olla täysiäkin.
Aiempaa ajokokemusta ei tarvita. Itselläni tietty oli B-kortti jo A:ta ajaessa, mutta pyörän selässä en ollut aiemmin ollut kuin kerran, joten kyllä se pyörä oli mulle ihan uusi kokemus kaikin puolin - ekan kerran kun olin pyörän sarvissa itse, niin kyllä kyselin itseltäni, että olenko ihan terve oikeasti, sen verran hirvitti ensin. Sittemmin itsesuojeluvaisto on antanut hyvin periksiHyvä opettaja on kaiken A ja O, eli kannattaa myös kysellä vähän tutuilta ja tuntemattomilta, jos on kortin jo ajaneita sellaisia, että millaisia opettajia on ollut missäkin koulussa. Niin ja selvennykseksi myös se, että mitään moottoripyörään mekaanisena laitteena liittyvää ei sinun tarvitse tietää, eli esim. siitä kytkimestä, kaikki tarpeellinen opetetaan kyllä siellä koulussa.
Mitä tulee maksupolitiikkaan, niin itse maksoin koko kortin kustannukset kerralla viikkoa ennen inssiä enkä penniäkään sitä ennen! (paitsi tietysti niitä lisätunteja...) Kannattaa kysyä siis tästäkin suoraan koululta, joustoa varmasti löytyy tilanteen mukaan.
<p>Mutkitteluille Honda CB 600 F Hornet -07 'isoveikka' ja kaupunkiajoon 50cc retro-skootteri 'pikkusikko'</p><p>Tu(u)naaja: http://blogi.punaisenkatonalta.fi</p>
Kiitos paljon! Enköhän näillä tiedoilla jo aika pitkälle pääse. Alankin kyselemään Lähiseudun ajokouluista lisää.![]()
hui! Nyt alkaa jännitämään. Huomenna, torstaina ja perjantaina olis vielä ajoja ja sit perjantai- aamuna ois käsittelykoe ja inssi.JÄNNITTÄÄ!
Menin mp kursseille viime kesänä ja ajatuksena oli iso A. Noh, rajoitettu kortti sieltä loppu peleissä käteen jäi (miksi...se on pitkä juttu). Hinta oli 500€.
Nyt sit korotellaan korttia A2:ksi (iso A). Ajoin viime viikolla omalla pärrällä (68kW) käsittelykokeen, maksoi 33€, mutta piru vie pujottelu meni 0,5m yli rajojen, joten hylsy tuli
Nyt ei auta muu kun treenailla pujottelua ja perjantaina uusimaan. Tämä uusiminen maksaa 15€.
"Elämä on" ;)
Huomenna käsittelykoe, pikkaisen jännittää.. harjoituksissa meni kyllä ihan hyvin mut jos kuiteskii töppää kokeessa..ei auta kun pitää pää kylmänä!!!
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Hyvin se menee(Juska2000 @ Touko. 13 2008,16:36) kirjoitti
![]()
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Käsittelykoe meni läpi ja sen jälkeen oli samantien inssi, sekin läpi!(Kummisetä @ Touko. 13 2008,17:16) kirjoitti
Nyt vaan pyöriä koeajamaan/metsästämään!
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Juu, perjantaina olisi sitten käsittelykoe ja inssi. Mutta tämä tyttö on melko epävarma onnistumisen suhteen. Jarrutukset, väistöt, menee ihan ok. Hidasajo ei ollenkaan ja pujottelua ei olla edes kokeiltu vielä. Kaikenlisäksi, liikenneajoa ei ole ollut muuta kuin se, että pikkulenkin ajanu koululta kentälle ja takaisin. Ja nekin menty silleen, et ope ajaa edellä. Tänään vasta ekan kerran mentiin sillee, et ope tuli perässä. En tiiä, et mikä on ollu yleensä käytäntö, mutta eikö pitäis pikkasen enemmäm ajattaa liikenteessäkin ennen inssiä?? Vaikka onkin b- kortti pohjalla, mutta on se niin erilaista ainakin miun mielestä ajaa mp:llä kuin kotilolla liikenteessä. Korjatkaa jos olen väärässä. Huomenna ois kaksi ajokertaa, ja perjantaina sitten kolme ennen käsittelykoetta ja inssiä. Huh. Tuli jo tänään sellanen olo, että tekee mieli heittää hanskat tiskiin ja laittaa pärrä myyntiin. Puuh. Tulipas sitten tilitettyä.
No niin nyt voisi sitten osallistua tähän(kin) ketjuun.
Inssi iso-A:lle oli tänään kasilta aamulla. Käytiin kaikki käsittelyharjoitukset ja sitten ajamaan. Käsittelyistä jouduin ottamaan vähän typerien mokien takia uusiksi pujottelun ja stop'n'go:n, mutta menivät onneksi tokalla läpi eikä liikenteessä ajossa ollut ongelmia, joten nyt on ajolupa taskussa.
Naurattamaan pisti inssin kommentti että mulla on liikenteessä turhan "ratamaiset" ajolinjat. Pitäisi varmaan vähentää sitä MotoGP:n katselua
...Ja autokouluna oli Fagerholm Helsingissä, mikä valittiin hinnan (572e) ja pyörän (er6) perusteella. Tyytyväinen olin kyllä opetuksen tasoon vaikka opettaja vasta aloitteli pyöräkursseja ja olen kuulemmati ensimmäinen siellä A-kortin ajanutMyös pinna kesti hyvin vaikka tohelona sain pyörän pari kertaa parkkiksella nurin.
Kukas myis mulle halvalla vähän ajetun ja hyväkuntoisen pyörän?![]()
Triumph Speed Four - 2004
Komppaan että todellakin on erilaista mopottimella kuin autolla, on ainakin "alastomampi" olo(Sube @ Touko. 14 2008,19:13) kirjoitti
Lisäksi nuo ryhmittymiset tuntuu erilaisilta.
Mikä tuossa hidasajossa tökkii? Muista pitää kytkimellä se veto sopivassa rajoissa ja takajarrulla pyri tasapainottamaan sitä kulkua.
Itsellä ainakin alkoi horjua pyörä jos ensin päästi vauhdin liian kovaksi jonka jälkeen äkkiä jarrua perään. Ja muista pitää katse suunnattuna horisonttiin
Mulla ainakin ope ajatti kohtuu paljon kaupungissa ja maantiellä ja käsittelyä sitten taas ei treenattu kovinkaan paljoa.
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
[QUOTE= (Juska2000 @ Touko. 14 2008,20:00)]Kuten ajo-opettajani neuvoi hyvin "avaa kytkintä pari milliä". Eipä noin tarkka vinkki saannut arvostusta.Sube,Touko. 14 2008,19:13 kirjoitti
Jotenkin minusta tuntuu ettet luota minuun - johtuukohan se puukostani joka on selässäsi?
Mulla käytäntö oli se että liikenteessä ei ajettu pätkääkään ennen inssiä(Sube @ Touko. 14 2008,19:13) kirjoitti
Johtui varmaan siitä että olin niin tyrä noissa hidashommissa.
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Viime loppukesästä kun B-pohjalta kortin ajoin, niin koulussa sanottiin jo heti alkuvaiheessa, että keskitytään käsittelyyn, liikenteessähän sinä jo osaat ajaa. Se tosiaan rajoittui lähinnä hyvin pieniin lenkkeihin matkalla käsittelyharjoituspaikalle.(Sube @ Touko. 14 2008,19:13) kirjoitti
Käsittelypuolella lähinnä pujottelu tuotti harmaita hiuksia. Sitten yhdellä kerralla jokin vain naksahti kohdalleen ja homma alkoi sujua melko ongelmitta
Ehkä nyt yritän tuota omaa pujottelumetodia vähän selvittää, jos vaikka siitä on jollekulle jotain apua tai iloa.
Takajarrulla laahasin koko ajan tasaisesti, koska se oli niin tunnoton ettei mitään hienosäätöä ollut mielekästä yrittää.
Pujottelussa pyörää ei pidä päästää "kippaamaan" ulkokaarteen puolelle niin että se pitää stongaa suoristamalla korjata. Silloinhan kääntösäde laajenee ja pelivara vähenee, mikä aiheuttaa ongelmia viimeistään jos niin joutuu tekemään pari kertaa.
Itse panin hieman enemmän painoa ulkokaarteen puoleiselle jalkatapille ja siirsin painoa aivan aavistuksen sisäkaarteen puolelle, jotta mopo voisi lähteä kallistumaan vain sinnepäin.
Sehän ei haittaa yhtä paljon, koska kaarto vain kiristyy ja tilaa ikään kuin tulee enemmänLisäksi se on helppo korjata "teholla" stongaan puuttumatta, nostamalla vain hieman kytkintä, vaikka ehkä vaatiikin vähän kylmähermoisuutta (ettei refleksinomaisesti suorista stongaa kun tasapaino horjahtaa).
Mutta joo, en tiedä paljonko tällaiset neuvot oikeasti auttavat.
Luulen, että itse kullekin ennemmin tai myöhemmin tulee tuo jonkinlainen oivaltamisen hetki, kun asiat menevät jotenkin oikealla tavalla selkärankaan ja homma alkaa sujua, tai jotain...
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Mielestäni pujottelussa tärkeimmät asiat ovat katse, riittävä vauhti ja ajolinja. Eli katsotaan sinne minne halutaan mennä. Vauhtia pitäisi olla sen verta että meno on tasaisempaa. Ryömittämällä menemällä ajosta tulee helposti epätasaista ja se häiritsee tasapainoa ja se taas laajentaa sitä kääntösädettä. Ajolinja on myös sikäli tärkeä, että jos tulee huonolla ajolinjalla sen käännöksen alkuun niin pienentää jo valmiiksi tilaa siinä käännöksen aikana.
Tänään teoriakoe klo. 12.30, ensi viikolla alkaa ajotunnit.
Yamaha R6 -04
Kolme ajokertaa takana, ja tolvana kun olen niin käsittelyä, käsittelyä... Muuten menee ihan hyvin, mutta pujotteluhan se on mikä tuottaa harmaita hiuksia.
Vika teoria oli eileen, ja huomenna on teoriakoe. Mitään korttia ei ole pohjalla, joten nuo kuvat saattavat tuottaa ongelmia, mut kai se hyvin menee, ei se ny kovin vaikeeta voi olla.
[QUOTE= (SupaHessu @ Touko. 15 2008,00:13)]Tarkan vinkin heitti ope(Juska2000 @ Touko. 14 2008,20:00) kirjoitti
Missä autokoulussa muuten kortin ajoit, asiasta porkkanaan, Turuust kun molemmat ollaan (tai ainakin Turun lähistöltä)?
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
25.4 Tipahti iso A. Olihan siitä jo viimeset 5 vuotta haaveiltuPohjalla oli B ja onhan sitä joskus mopolla tullu rassattua, että ei tuo 2-renkainen ihan uus juttu ollu. Kilometrejä on ehtiny tulla jo +tuhat kun on kelit hemmotellu pl. viimepäivät. Mutta tsemppiä kaikille joilla on vielä vaiheessa, kyllä se siitä!
äh, kaippa tässä tulee vaan ressattua asioista turhaan. Mutta vielä palatakseni tuossa liikenteessä ajamiseen, eli ku kaareajoakaan ei ole käyty ku teoriassa läpi niin pitääkö se sit käytänössä itte opetella?? Naisimmeinen ku oon niin ei tällaiset asiat ole kaikkein yksinkertaisempia. Kyllähän se vähän "jänskättää" sitten eka kertaa lähtee yksin liikenteeseen, ku minusta tällainen "tärkeä" asia jääny käymättä kokonaan käytännössä läpi. Ja tuossa ku teoriaopusta vielä lueskelin niin käsittelytehtävistä portit ja pujottelu vielä kokonaan käymättä läpi. No, toiv. tänään käydään. Illalla olisi vielä puol ysiltä kaks ajokertaa ja sit huomeaamulla kolme ennen käsittelykoetta ja inssiä. Kyllä tässä alkaa tuntumaan, että ei perk**le tästä mitään tule.
Kyllä se kaarreajo tulee sieltä sitten ihan itsestään, usko pois. Tai ainakin mulla tuli..tosin itellä ei vielä sitä korttia ole, mutta(Sube @ Touko. 15 2008,16:43) kirjoitti
Ensiviikolla pitäisi tälläkin tuo inssi olla, että josko sitten. Pujottelun päätykäännökset tosin itsellekkin aiheuttanut ongelmia, mutta luottavaisin mielin mennään!
Hyvin se varmasti sinullakin menee!![]()
If people were meant to pop out of bed, wed all sleep in toasters.
Ducati Monster 600 Dark
Triumph Speed Four
Tänään on taas yksi motoristi lisää liikenteessä
Kortti tuli ja inssillä ei ollu sen suurempaa huomautettavaa suorituksista. Sellanen 60km tuli sitte ajeltua omallaki mopolla. Keli oli vaan ihan
Tsemiä kaikille kortin ajajille![]()
Triumph Daytona 675 -08
jepa. Sovittiinpa eilen ajotuntien päätteeksi, että siirretään käsittelykoetta ja inssiä ja otetaan muutama ajotunti lisää. Eilen oli eri ope kuin muilla tunneilla ja nyt rupes jo hidasajokin menemään kohilleen. Pujottelu meni ok, mutta päätykäännökset ei ja porttitehtävää ei keretty vielä ees kattoo. Niin ehki parempi ku koetta siirtää. Ja mukavempi siihen kokeeseen on mennä, kun on varma siitä mitä tekee. Jospa se tästä. Toivon mukaan mahdollisimman pian olisi taas yksi motoristi liikenteessä lisää *
11. kesäkuuta ois sitten uus yritys. Sitä ennen seitsemän ajokertaa otin lisää. Eli yhteensä 21 ajokertaa, ku oli jo muutenkin kaks ylimääräistä. Kaikki muu sujuu paitti hidasajo ja ne pujottelun päätykäännökset. No kaippa asiat on liian vaikeita jos niistä tekee, tai sitten mie en vaan oo löytänyt sitä punasta lankaa tässä hommassa.
Hei ällös huoli, meitsi otti kans ihan urakalla lisätunteja suosista, kun pujottelu ei ottanut mennäkseen annettujen rajojen sisään. Olisikohan ollut ainakin 18 lisätuntia muistaakseni, vaikkakin ope otti omaksi mokakseen niistä pari, kun ei hokannut vaihtaa mulle piikkistä alle heti ongelmien ilmaantuessa (ei ollut omaa pyörää silloin viä, halusin kortin ehdottomasti silloin <- kumminkin kun oli jo syksy pitkällä enkä halunnut siirtää seuraavaan kevääseen inssiä enää...).(Sube @ Touko. 16 2008,08:18) kirjoitti
Kyllä se alkaa siitä sujumaan ihan varmasti, motoriikka kehittyy joka harjoituksella - ja ennen kaikkea se, että psykologisesti antaa pyörän liikkua vapaammin eikä estä sitä. Itselläni se oli selkeesti suurin ongelma, että pää ei antanut periksi siinä, että pyörä todella kääntyy ja pysyy pystyssä, vaikka käännökset päädyissä on tiukat. Mutta kyllä se siitä sit lähti, kun vaihdettiin ketterämpään - mulle se oli oikea ratkaisu.
Nyt tosin tuntuu ihan hölmölle, että koko pujottelua piti reenata niin paljon, kun on customi alla, joka ei edes käänny niin tiukasti, että sillä edes voisi läpäistä sitä temppua. Ne on kait muuttamassa tota käsittelyä vähän helpommaksi onneksi, se on kuulemma turhan tiukka monien ajo-opettajienkin mielestä.
<p>Mutkitteluille Honda CB 600 F Hornet -07 'isoveikka' ja kaupunkiajoon 50cc retro-skootteri 'pikkusikko'</p><p>Tu(u)naaja: http://blogi.punaisenkatonalta.fi</p>
Itse ainakin toivon että opetus keskittyisi mahdollisimman paljon pyörän käsittelyyn - liikenteessä ajaminen kun nyt pitäisi runsaan kymmenen vuoden jälkeen kuitenkin olla kohtalaisen hanskassa (toki pyörällä liikkuessa on omat juttunsa). Itselläkin silti paljon mukavempi ja itsevarmempi olo lähteä tien päälle kun tuntee hallitsevan pyöränsä. Jos ei meinaa onnistua niin sitten lisätunteja kehiin. Kysymys on kuitenkin paitsi turvallisuudesta, myös taloudesta (pidän mieluummin pyörän ehjänä).
Itsellä kirjallinen ensi tiistaina (20.5) jonka jälkeen voi alkaa sopimaan ajotunteja. Odottavan aika on pitkä... Sen verran kokeilin nyt omaa pyörää että yritin parkkipaikalla tehdä "hidasajoa" ja vähän jarrutuksia. Lopputulos: Ei hitto, täähän pysähtyy kuin seinään! Lisäksi kytkinkäsi meinasi hieman puutua, mutta jännityksestä taisi olla kaikki paikat lukossa.
No joo, kai se tuosta aikanaan. Lopulta se on vain vähän isompi mopo...![]()
<span style='color:Sea Blue'><span style='font-size:7pt;line-height:100%'></span></span>
dodiii!! Eilen tuli liikenteeseen taas yksi motoristi harjoittelija lisää..
Eli kortti tuli! Teoria ja inssi kerrasta läpi.. Vaimon pyörällä tuli käytyä kokeileen vähän. Hauskan tuntosta hommaa..![]()
Joo sama täällä, inssi oli 13.5. ja kerrasta läpi... Ei ollut ajossa moitteen sijaa...
Kesäisempiä kelejä odotellessa....