Moi kaima, ajoin viime syksynä Martsarissa myös korttini. Ekan ajokerran ajoin kans sillä piikillä, liikenteeseen lähdettiin heti! Ope vaan kysyi ootko mopolla ajanu ennemmin (olin, 15v. sitte(KatjaN @ Huhti. 22 2008,19:11) kirjoitti
). Sit veivasin pari rinkiä autokoulun pihassa ja siitä sit areenan parkkikselle treenaan. Taisi olla kaksi ajotuntia ekalla kertaa ja seuraavalla kertaa pääsin jo kyllä sillä isolla pyörällä treenaan.
Mulla eniten vaikeuksia teetti pujottelu, taisin just ennen inssiä ajotunnilla saada ekat kerrat sen puhtaasti läpi. Pari extratuntia otin inssin alle, ei se muuten ois menny läpi.
Ainoo negatiivinen asia oli se, et ope oletti että kun tää on autolla veivannu meneen, niin pyörällä ajo luontuu joinki yhtä hyvin. Esim. rampeista kiihdytykset ym. Se oli toooodella jännää ekalla kertaa kun ei ollut pyörällä ajanut kuin n. 40km/h, eikä ollu mitään hajua kuinka se kiihtyy jne. Ja tietysti ajettiin kaikista lyhimmästä rampista, eikä ollu näkyvyyttä että ois voinu etukäteen kattoo mihin väliin koittaa...
Mutta kortti tuli ekalla yrityksellä ja nyt on harjoteltu ajelua omalla pyörällä. Vähä oli aluksi opettelua kun oma on customi
Koitat vaan löytää sen rentouden siihen ajoon, niin alkaa luontuun. Ei siä auta ihan tikkujäykkänä istua seläs... Pikkusen sellanen "hälläväliä" -meininki es. pujottelus ja surutta liiraat sitä kytkintä, niin hyvin menee! Tsemppiä!
Wuhuu
Ekat ajotunnit takanapäin. Inssi olis sitten vapun jälkeen. Kivaa touhua tuo on. Käsittelyharjoituksia tehtiin ja sain sitten ajaa keskustan läpi pyörän koululle tunnin päätteeksi. Olis se opettaja antanu mun 10 vuoden takaisella mopokokemuksilla ajaa sinne radallekin heti mut enpä uskaltanut tuota ihan suoraan lähtee keskustaan pyörii ilman mitään kokemusta suuremmasta pyörästä.
Aluksi oli kyllä ongelmia varsinkin pujottelun kanssa. Ei pysyny jalat tapeilla sitten ollenkaan. Mut lopuksi tuokin luonnistui treenamalla jotenkuten. Hätäjarrutus kanssa paha kun en vaan osaa puristaa sitä kahvaa sillee sopivasti vaan suoraan täydellä voimalla niin eihän siitä hyvä tullut, mut treeniä lisää niin ehkä se siitä sitten
Eikai siinä muutakuin seuraavia tunteja odotellessa.
Mulle oli kanssa alusta loppuun vaikeimpia juttuja tehokkaan jarrutuksen oppiminen. Se on kuitenkin _erittäin_ tärkeä juttu oppia hyvin. Mitä muistan itselleni toitottaneen ennen harjoitusta oli että otan tasaisen ajonopeuden hyvissä ajoin, että se jarrutuksen aloittaminen ei mene häsellykseksi. Hyvin tärkeää on myös muistaa että katse on pidettävä horisontissa, jolloin tasapaino säilyy parhaiten. Tukeva ajoasento, jolloin kuski ja pyörä ovat tasapainossa ja jarruttavat voimat eivät kampea pyörää mihinkään suuntaan. Jarrutuksen aloitus pehmeästi ja kun keula niiaa ja paino siirtyy eturenkaalle, voi antaa lisää jarruvoimaa. Jarrutuksen onnistuessa hyvin sitä itsekin ihmettelee miten nopeasti ja silti eleettömästi pyörä pysähtyy, ja siinä on vielä pysähtymisen jälkeen hiljainen hetki kun kuski ja pyörä seisovat paikoillaan ajoasennossa, ja siitä voi sitten laskea rauhassa vasemman töppösen maata vasten. :-)(Joukainen @ Huhti. 23 2008,19:03) kirjoitti
Tukeva ajoasento, polvet kunnolla tankkiin, katse horisontissa (ota jokin kiintopiste, älä anna painua maahan!), aloitetaan rauhallisesti puristamalla ja lisätään tehoa. Harjoittelin paljon ihan vain mielessäni ja jarrukättä puristelemalla sitä liikettä joka kädessä pitää tapahtua että ei tule sitä rykäisyä nyrkkiin. Oikea jarruttamistekniikka on sellainen asia jota en koe vieläkään oppineeni täysin, vaikka teoria on varmaankin päässä, se on kuitenkin pyörällä ajamisesta selviämisen kannalta varmasti tärkeimpiä juttuja.
Tsemppiä kaikille! Aivan mahtavaa nähdä kuinka paljon on uusia motoristeja varttumassa, vaikka tässä ollaan vielä itsekin eilisen kesän kasvatteja. :-)
PS. Niin juu, ja voi hyvinkin auttaa ettei ajattele sitä tehtävää hätäjarrutuksena, vaan _tehokkaana_ jarrutuksena. Sitä matkaa missä se on suoritettava ei kannata ajatella ollenkaan, ja missään nimessä ei pidä jäädä katsomaan takarajan tötsiä tms.
Muistan äärimmäisen hyvin noi samat fiilikset mitkä oli itselläni viimevuonna.(^daiju^ @ Huhti. 22 2008,15:01) kirjoitti
Kortin suorittaminen kesti minulla tuhottoman kauan, rahaa paloi, p*rkelettä ja v*ttua tuli huudettua useammankin kerran, koulun pyörä kippas pari kertaa sekä raivo- ja turhautumisitku tuli "muutaman" kerran *.
Mut lopulta sain sen kortin. Mutta pakko on myöntää, että moottoripyörällä ajo on ehkä vaikeinta mitä ikinä olen joutunut opettelemaan. Ja opettelu jatkuu vielä kauan ja aina ja ikuisesti.
Ei muutakun tsemppiä, kyllä se siitä. Ja muista että et ole ihan ainoa jolla on ollut hankala alku. Minä olen yksi niistä ehkä epätoivoisimmista tapauksista *.
Meille on annettu kaksi lahjaa, joita tulisi käyttää mahdollisimman paljon - huumori ja mielikuvitus. Mielikuvitus korvaa sen, mitä emme ole, ja huumori auttaa meitä hyväksymään sen mitä olemme.
No niin, löytyyhän täältä kohtalon tovereita, eilen koin itse ensimmäisen todellisen turhautumisen tunteen. Tuntui ettei onnistu, niin ei onnistu...(Angeli @ Huhti. 24 2008,09:49) kirjoitti
Lähinnä kaarreajo tuntuu olevan hankalinta, en luota pyörään tarpeeksi ja alan sählätä, teoria unohtuu kokonaan ja sitten sitä vaan yritetään jotenkin saada pidettyä pyörä ajokaistalla.(Tähän hyviä vinkkejä? Kuinka saada luotto omiin renkaisiin ja ajokykyyn? Kyydissä ollessa ei ongelmaa, kun itse puikossa, ei uskalla...)
Itkut tuli eilen väännettyä ja muutama kirosana. Tuli jo tunne, että myydään koko pyörä ja jatketaan vaan kyydissä istumista. Mutta kaipa tämä tästä pikku hiljaa lähtee, yön yli nukuttuna asia tuntuu taas valoisammalta.Ja ihana saada täältä lukea, että en ole ainut jonka alku tuntuu hankalalta!
(Niiranen @ Huhti. 24 2008,14:14) kirjoitti
HYPNOOSI!!
Mut oikeasti.. ei tuohon varmaan auta muu kuin treeni.
Jossain vähän liikennöidyillä teillä ensin rauhassa reeniä.
Eilen kävin itseasiassa eka kertaa "isolla pyörällä" ajamassa mutkapätkää. (mopoilla ja kevareilla ajanut niin kauan kuin muistan)
Ei viitsinyt vielä oikein päästellä kun autokoulun ope ajoi perässä, mutta sen huomasin, että liian hitaasti ei kannata sinne lähteä koluamaan.
Parempi jos hakee semmosen sopivan vauhdin ja joustavan rytmin siihen hommaan niin se pyörä menee kuin itsestään.
Kannattaa myös lukea noita juttuja (SEKÄ KOKEILLA KÄYTÄNNÖSSÄ!) tuosta työntö-ohjauksesta.
Kun tietää vähän sitä mekaniikkaa millä se pyörä kääntyy niin se myös luo lisävarmuutta.
Tuli tuossa myös semmonen asia mieleen, että jos se reeni alkaa mennä siihen, että hampaat irvessä ja verenmaku suussa yritetään turhautumiseen asti treenata jotain, niin se tappaa ilon koko harrastuksesta.
Parempi jättää asia hautumaan ja keskittyä johonkin muuhun.
Tällähetkellä ei omaa pyörää
Aiemmin Kawasaki Z750 '08
Jees, nyt on ajoklappu sitten taskussa. Inssin käsittelykoe meni enemmän kuin hyvin, mutta ajellessa vähän sähelsin - vähän se moitti (sen työnkuva) ja sitten kirjotti klapun.
Ei muutaku fillari tiehen ja kohti auringonlaskua... kuukauden päästä kun se mopo tulee.
Jotenkin minusta tuntuu ettet luota minuun - johtuukohan se puukostani joka on selässäsi?
Piti rekisteröityä kun motot.net tuntuu hiukan hiljaiselta, jälkeenjääneeltä ja lapselliselta paikalta. Josko täällä olisi aikuisempaa keskustelua ja enemmän neuvovia motoristeja.
Itse ajoin 25 kw kortin tän kuun 17. päivä ja laakista meni läpi(BC pohjalla). Tuli jopa H merkintä jostain osa-alueista ja mitään käsittelyä ei tarvinnut ottaa uusiksi. Hintaa tuli turun seudulla reilu 600 €, josta ajokoulun osuus 510 €. Nytpähän on ainakin kirjaimia kortissa sinne saakka kun täyttää 70 v ;)
Jännitti kyllä todella paljon ennen inssiä enkä muistanukkaan enään autoajoilta miten stressaava tilanne se oli, mutta kyllä se siitä menee, kun ottaa rauhassa ja ajelee hissukseen ;) Nyt vaan metsästämään ensimmäistä pyörää.
No joo, nyt ois ajokertoja kaheksan takana ja alkaa jo löytymään tatsi puikkoihin *Kiitos vaan rohkaisevista sanoista, oli hiukan huonompi hetki kun aatteli että kaikki muut tän oppii jotenkin helposti ja itellä vaan takkuaa...
Harjotuskentällä edelleen pyöritään ja käsittelykokeen tehtäviä tahkotaan, PUUDUTTAVAA, mutta kunhan päästään keilojen välistä pois, niin eiköhän tuo ala se ajamisen ilokin taas löytymään *
Ja kesä ja *on taas pikkiriiiiikkkisen lähempänä *
![]()
Elämä on kuin vessapaperi; välillä pyyhkii hyvin, välillä huonosti... Mutta aina kuitenkin menee päin persettä...
Itse sain käsittelykokeen tehtävät mielestäni täydellisen oikein insissä. Aina oli aikasemmin kussut jarrutukset, mutta jotenkin se pienellä alkujännärillä meni sitten.
Inssi oli muutenkin rento. Sen kurkunpäämikki vaan kuului todella huonosti ja puhe kuulosti sössötykseltä, mutta selvää siitä sai.
Meinasin sössiä koko ajon sillä, että katsoin vain olan yli enkä peilejä. Auto oli lähteny ohittamaan parin auton päästä ja olin juuri ryhmittymässä kun porhalsi ohi. Huomasin kyllä omalla kaistalla, mutta olin ihan varma että homma kusi siihen. Sillä hetkellä ymmärsin miksi oikeasti peilit on pyörässä kiinni ja minkä takia olan ylikin kurkataan.
Aikaisemminkin olen huomannut, että silmälasien sangat rajoittaa näkyvyyttä ihan kohtuullisesti sivusuuntaan, mutta nyt se konkretisoitui.
Lenkki oli mielestäni tosi lyhyt. Motarille ja sieltä jonnekkin asutukseen pyörittämään päätä. Kannattaa jarrutella ja ajaa tosi hiljaa autojen vierestä, jotka on pysäköity tielle... siitä se inssi tykkää.
Olen jo luvannut tarjota juhla-aterian. Hampurilaisateria isoilla ranskalaisilla ja juomalla med pirtelö. ...itselleni tosin, jotta riittää rahat mopoiluun.
Jotenkin minusta tuntuu ettet luota minuun - johtuukohan se puukostani joka on selässäsi?
Täällä keskustelua aloittelun hankaluudesta *.
Hyviä vinkkejä ja vuodatusta.
Meille on annettu kaksi lahjaa, joita tulisi käyttää mahdollisimman paljon - huumori ja mielikuvitus. Mielikuvitus korvaa sen, mitä emme ole, ja huumori auttaa meitä hyväksymään sen mitä olemme.
Mullekin tuli lupalappu kouraan tänään!
Kaikki käsittelytehtävät meni ihan hienosti, vaikka vielä eilen oli aikamoista haparointia varsinkin pujottelussa. Mulla ainakin pieni jännitys auttoi suorituksessa.
Opettajana oli Symppiksen Pekka. Kiitokset hänelle. Voin suositella.
Huomenna koeajamaan pyöriä...![]()
Huhhuh.
Jännittää niin perkeleesti. Inssi on 3 tunnin päästä.
Työnteosta ei tule siis yhtään mitään!
Helevata ku se menis läpi niin sais hakea ton mopon pois tuolta liikkeestä pölyttymästä!
Masadist, kyl se hyvin menee, eikä sillä oo varmaan niin hirveesti väliä jos se työtahti on vähän heikko yhden aamupäivän...
aivan.. keskityt nyt siihen kortin saamiseen ja sitten vasta työntekoon.. ja otat ihan rennosti ja rauhallisesti.. ei toina liikoja jännitellä hyvin se menee..(Masadist @ Huhti. 25 2008,08:16) kirjoitti
![]()
Pääsin kuin pääsinkin inssin itsekin läpitte. Vielä ennen inssin tuloa harjoittelin tuota pujottelua joitakin kertoja ja viimenen käännös ei meinannut millään pysyä alueen sisällä. Sitten itse käsittelykokeessa tuokin meni kuin itsestään. Väistön jouduin ottamaan toiseen kertaan, kun ensimmäilellä yrittämällä inssi mittasi vauhdiksi 37km/h.
![]()
Itse liikenteessä ajo sujui helposti eikä inssikään löytänyt virheitä kuin yhden. Ajolinja meni vähän leveäksi risteyksessä. Nyt kuitenkin lappu kädessä ja huomenna hakemaan heti aamusta pyörä liikkeestä pois.![]()
KTM 250 EXC
Johan on hinnat nouseet! Ajoin itse A-kortin vuonna 1980 maksoi viranomaismaksuineen noin 100mk (17e). Kortin sai suorittamalla teoria+ajokokeen,ja sillä selvä.
joo ja markka aikana kahvikuppi makso 3 markkaa ja nyt lähes 2 € onko reilua häh mitä häh..(javeka @ Huhti. 25 2008,18:35) kirjoitti
![]()
![]()
Olitkohan mun jälkeen siellä pyörimässä(Spurgu @ Huhti. 25 2008,17:28) kirjoitti
Läpihän se meni että hulmahti.
Hain pärrän samantien liikkeestä.
Tohkeissani perkele unohdin repun M-junaan Vantaankoskella. Sinne meni bränikät MP-asun ajohanskat, inssitodistus ja pyörän kuitti.. Perkele!
Jos joku näkee yksinäisen sinisen haltin repun matkustamassa M-junassa tai sitten vantaan 53 bussissa, jossa em sisällys, mulle voi tuoda. Tarjoan kossupullon
Pitää toivoa, että konnari on löytänyt sen ja vienyt löytötavaratoimistoon...
Noh, vitutus laimeni kun sain pyörän alle ja hain uudet hanskat motonetistä. Ihan hyvät on vaikka ei maksanut kuin 40€.
Kävin sitten muijan kans Hämeenlinnassa kebabilla. Ajokilometrejä ensimmäisen päivän jälkeen takana yli 250, jos lasketaan ajotunti ja inssi mukaan :P
Noniin, ei muuta kuin jatketaan![]()
Juu minähän se ilmeisesti siinä hermostuneena odotin. Hienosti vielä tuo pyörä vaihtu sitten inssiin, kun ajelin sillä keltaisella erkillä ajotunnit.(Masadist @ Huhti. 25 2008,23:18) kirjoitti
No parin tunnin päästä itsekin hakemaan pyörää liikkeestä.
![]()
KTM 250 EXC
Jos olet unohtanut tavaroitasi junaan, löytötavaraa voi tiedustella Suomen Löytötavarapalvelusta p. 0600 41 006 (1,67€/min + pvm).kirjoitti
tänään oli ensimmäiset ajo tunnit. pari tuntia tuli päristeltyä. maanantaina ja tiistaina seuraavat ja keskiviikkona inssiedellyttäen että menee kirjalliset maanantaina läpi
![]()
Suzuki Hayabusa
50c 80-luvun alussa -> jokusen prosentin devalvaatio -82 -> inflaation vaikutus lähes 30v kuluessa lopputulos ~1,5e. On se vähäsen kahvikupposen hinta noussut, mutta ei niin paljon, miten vanhaa "hyvää" markka-aikaa muistellen voisi kuvitella.(infierno @ Huhti. 25 2008,21:37) kirjoitti
A-kirjaimen hinta on kyllä noussut, kun esimerkiksi mopolla seinään ajanut siskoni maksoi siitä 0mk. Minä maksoin omastani kaikkinensa lähes 700e.
Tunturi Supersport '82, Honda CBR 600f '03, Yamaha YZF-R1 '07, Yamaha XT 660X '04, KTM smc 690 '09, KTM exc 300 '10 -> Suzuki GSX-r 1000 '07
OHO, miten tuollaisen aikataulun saa aikaan.(rahtari @ Huhti. 26 2008,15:24) kirjoitti
![]()
![]()
Oletko jo MP-alan ammattilainen ( kokemusta 10 vuotta peltopyöristä jne. ) ja opettajat ja katsastusinssi tuttuja?
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Katoppa hei asuinpaikka.(Pekkavee @ Huhti. 26 2008,17:01) kirjoitti
Suomussalmella ei varmaan ole ihan yhtä kiirettä ku täällä PK seudulla=P
Spurgu:
Ajelitte itseasiassa musta ohi vielä siinä Vantaankoskellakin=P
Onnea kortista!
Heimo:
Jep, soittelin samantien VR:lle ja ne sano samaa, että tonne vaan soittamaan ja kyselemään maanantaina/tiistaina.
Tänään olin sitte ajelemassa noin 100km omalla pyörällä. Hauskaahan tuo oli ja huomenna lisää. Nyt vähänja saunomista. Meinasi oikein lämmin tulla tuolla liikennevaloissa seistessä.
Masadist:
Onnea myös sulle kortista ja turvallisia kilometrejä.
KTM 250 EXC
no tämä on tämmönen pikkukylä. minun lisäksi oli vain 1 ison A kortin ajaja ja 3 piikki kortin ajajaa kurssilla(Pekkavee @ Huhti. 26 2008,17:01) kirjoitti
jospa sitä pääsis vappu toria kietämään omalla pärrällä
![]()
Suzuki Hayabusa
Joo, ja siellä kaikki tuntee toisensa.(Masadist @ Huhti. 26 2008,17:51) kirjoitti
Ihan hieno homma Suomussalmelle.
Ja Rahtarille onnea ajokokeeseen ja teoriaan.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Onnea kaikille jo kortin saaneille ja etukäteen niille jotka sen tulee saamaan!
Ajelkaahan ensimmäinen kesä erityisen varovasti ja totutelkaa siihen 2-pyöräiseen ettei tarvi kynttilöitä sytytellä!!
Maltti on valttia!
nimim. "4:s kesä kortin kanssa ja vielä kovasti opetellaan"
![]()
![]()
Ex - Honda VFR 800 2009
Ex - Bmw F650GS 2004
EX - Kawasaki ZX-9R 2001
EX - Suzuki Hayabusa 2004
EX - Honda VFR 750 F 1992 x 2
Huh.. 2*1H 15min autokoulussa kevarilla ajelua ja tänään toista kertaa omalla Kawa ZX-6R:llä hidasajohinkkausta suljetulla parkkiksella... hitto että on vaikeeta edelleen... no huomenna taas uutta yritystä kehiin. Ongelmaksi on muodostunut yllättäen omalla pyrällä jäykähkö (mutta silti tunnonkas) kytkin, jonka luistattamisessa menee vasen käsi hapoille kymmenessä minuutissa.... treeniä,treeniä...
Edittiä.. pitää opetella kirjoittamaan...