Tänään meni käsittelykoe läpi ja huomenna heti aamusta kun pääsen kyttikselle niin on toivottavasti ison A:n ajoharjoittelulupakin kourassa. Vähän jouduin puhumaankin tutkinnon vastaanottajarouville kun olivat sitä mieltä etten mennyt tuota pujottelua tyylikkäästi läpi. Hyvin pysyi siis pyörä hallussa ja pysyin kirkkaasti radan sisällä. Sanoivat vaan ettei sitä pyörää saisi kallistaa ollenkaan siinä vaan pitäisi pitää täysin pystyssä, ettei näyttäisi mopopojalta vaan oikealta motoristilta
Ymmärtääkseni kuitenkin tuo on käsittelykoe, ei tyylikoe.
Samahan se on onko se nättiä vai rumaa kunhan läpimenee, ihme valitusta... Siinä on ollu muorit vauhdissa taas...(formaldehyde @ Huhti. 16 2008,21:55) kirjoitti
![]()
SV1000S 2003, 2010->
SV650N 1999, 2008-2010 14tkm
Tänään olis ensimmäiset 4 ajokertaa Jyväskylässä ja mieleen tuli kysymys. Kuinka paljon voi ajokertoja voi yhdessä sessiossa suorittaa vai onko se autokoulu kohtaista? Autokoulu on Moottori ja kortti (BC->ABC) maksaa 730€ + viranomaismaksut.
Jees.
Tulin just ekalta ajotunnilta. Hauskaa hommaa!!
Käpistelyä ensimmäiset 30min. Kateltiin kaikki ne suoritteet läpi. Ei järin vaikeaa hommaa.
Tämän jälkeen opettaja totesikin, että olet näköjään ennenkin ajanut, lähdetäämpä liikenteeseen =P
Lopputuntipitkin Oulunkylää, Haagaa jne.
Tiistaina ja keskiviikkona lisää, perjantaina sit viimiset ajotunnit ja inssi!!
Inssin jälkeen heti samantien liikkeeseen ja mopo ajoon!
Tällähetkellä ei omaa pyörää
Aiemmin Kawasaki Z750 '08
ui jui jui!![]()
![]()
SV1000S 2003, 2010->
SV650N 1999, 2008-2010 14tkm
Omalla kohdallani mentiin muistaakseni kaksi kerralla, mutta kolme ei varmaankaan ole mikään mahdottomuus. Jos ei ole aikaisempaa kokemusta niin uskoisin että on parempi tehdä useita lyhyempiä harjoituksia kuin pari pitkää. Minusta se noin 50 minuuttia kerralla oli just' passeli määrä tangonkääntelyä, vaikka se silloin tuntuikin liian lyhyeltä.(Touhost @ Huhti. 17 2008,10:55) kirjoitti
![]()
Nuo säännöt ovat vasta tulevassa uudistetussa käsittelykokeessa. Vedosvaiheessa oleva teksti kuuluu:(formaldehyde @ Huhti. 16 2008,21:55) kirjoitti
Kaikki tehtävät on suoritettava tyylikkäästi istuen, jalat jalkatapeilla. Yksi tehtävistä on aloitettava niin, että
lähtötilanteessa moottoripyörä on tyylikkäästi moottori sammutettuna seisontatuen varassa. Oppilas
ottaa pyörän pois seisontatuelta tyylikkäästi ja taluttaa pyörällä U -käännöksen tyylikkäästi aiotun tehtävän aloituspisteeseen.
Hyväksyttävässä käsittelykokeessa tyylikästäkään kosketusta merkkeihin ei sallita, oppilas ei saa koskettaa
jalallaan tyylikkäästikään maata suorituksen aikana muussa kuin jarrutustehtävässä, eikä pyörällä alueen reunaa.
Jokaista tehtävää saa yrittää kaksi kertaa. Mikäli molemmat yritykset epäonnistuvat epätyylikkäästi on käsittelykoe
hylättävä.
Jos tutkinnon vastaanottaja arvioi oppilaan suorituksen olevan epätyylikäs tai vaaraksi itselleen tai muille,
hänen on välittömästi keskeytettävä koe. Keskeytyksestä seuraa kokeen hylkääminen.
Juuh.(Pahela @ Huhti. 17 2008,08:55) kirjoitti
On aika kummaa jos tyylistä aletaa valittamaan. paskanko väliä sillä on teetkö sen päälläsi seisten ja jodlaat samalla Ruotsin kansallislaulua, jos väistöt, ja jarrutukset onnistuu hyvin.
Sain kyllä itsekkin harjoitellessani huomautuksen opettajalta, että hätäväistössä ei saisi pyörä kallistella, ainakaan niin paljoa. Mitäs tälläkin väliä, väistö onnistui. Lähdetäänkö ottamaan uusiksi koska kallistelin? Näinkö kysyttäisiin oikeassa tilanteessa?? Huhhuh. (tämä kommentti ei opelle, vaan tämmöiselle "säännölle")
Onneksi tunti enää tätä lusimista toimistolla, ja sitten pääsee taas ainakin vähän köröttelemään tien päälle.
![]()
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Jep itse itselleni vastaten saa ajaa ajot toisessa koulussa.(Kummisetä @ Huhti. 15 2008,14:49) kirjoitti
Eli metsästämään vaan koulua mistä aikoja löytyisi. Viimeisin tieto että "varmaan" ensi viikolla aloitettaisiin. Just joo...tätä menoa kortin sais varmaan Juhannukseks
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Teorikoe suoritettu tänään tyylikkäästi ilman virheitä. Olihan tuo koe ihan naurettavan helppo.
Keskiviikkona sitten pääsisi ekan kerran ajelemaan. Sitä odotellessa
Tervehdys vaan *
Taas yksi uusi A-kortin suorittaja ilmottautuu...
Tarkotus on siis korottaa B -> AB oman neljännesvuosisadan kunniaksi, elikkäs suoraan siis isoa Aata lähettiin hakemaan. Kokemusta pyöräilystä hmm... ahkerana kyydissäistujana ja onhan tuota tullu joskus fillarillakin polkastua *Eli ihan ummikkona pyörän päälle!
Teoriat käyty jo talvella, nyt odotellaan vaan ajokorttilupaa että sais kirjalliset alta pois, ajotunteja takana kaks ja vielä on sellainen hutera tunne, että pyörä vie naista eikä nainen pyörää....
Koulupyöränä Kawan ER-5 ja omana oottelee syvempää kevättä (ja korttia) Kawa ZX-6R '02.
Tänään reenailtiin ajotunnilla jo käsittelykokeen tehtäviä, hemmetti että hermostuin koko hidasajotouhuun, hiki valui norona pitkin selkää ja aina vaan mentiin liian kovaa... Opettaja naureskeli kun voimasanoja singahteli kypärän uumenista, alkoi nousta sellainen taistelumieliala, että perkele mä opin tän homman vaikka menis henki ja mielenterveys!!!! **Ja kyllähän se siitä pikkuhiljaa alkaa sujumaan varmasti, tosin pieni ääni huutelee takaraivossa että 12 ajokertaa ei tule takuulla riittämään siihen että tää mummeli oppii pyörää viemään...
Toinen juttu on se, että kytkinkäsi kipeytyy helv*tisti... Oisko jollain jo hiukka enenmmän kokemusta keränneellä tähän jotain niksiä...?
Eli tsemppiä vaan kaikille kortin suorittajille, samassa veneessä ollaan *kohti kesää kahdella pyörällä!
EDIT: Niin ja hintaahan tulee kaiken kaikkiaan ~850e ja siihen mahdolliset lisäajot päälle... Kallista, mutta elämä on... Ja se kirpasee vaan sen kerran, ei tarvia kun kerran elämässä tuokaan köyhtyä tähän tarkoitukseen, ONNEKSI.
Elämä on kuin vessapaperi; välillä pyyhkii hyvin, välillä huonosti... Mutta aina kuitenkin menee päin persettä...
Elikkä ensimmäiset ajotunnit takana ja aika kului kuin siivillä. Kaksi tuntia veivasin käsittelykoeharjoituksia eli liikenteeseen ei vielä ehditty. Ei sinne niin ollut kiirekkään kun ajokokemus kaksi pyöräisistä rajoittuu kuukauden mopoiluun reilu 10v sitten. Ajokerrat suoritan 2 tunnin pätkissä ja inssi on varattu vapun jälkeiseksi perjantaiksi klo 8. Toivottavasti silloin ei tule ihan älyttömästi lunta...
Niin se tekee kaikilla aluksi.(^daiju^ @ Huhti. 17 2008,18:36) kirjoitti
Nopeasti ne lihakset siitä vahvistuu ja siihen tottuu.
Saman olen huomannut esim vesihiihdossa, moottorikelkkailussa jne.
Aina ku eka kertoja ½vuoden tauon jälkeen alkaa puuhasteleen, niin käsivarret huutaa hoosiannaa.
Ei muuta kuin![]()
Tällähetkellä ei omaa pyörää
Aiemmin Kawasaki Z750 '08
Eipä jääny pyörän jälkee enää kortin korotuksee rahaa, eli ilman korttia ajetaan.Koskaan ei oo poliisit pysäyttäny että ei sillä kortilla nii kiire oo.
![]()
--GsxR:iä--
(Poko @ Huhti. 18 2008,11:32) kirjoitti
Ihan uteliaisuudesta kyselen, että mikäli posliinit kortittoman pyörän selästä tavoittaa, niin minkäslaisia sanktioita on luvassa?
Elämä on kuin vessapaperi; välillä pyyhkii hyvin, välillä huonosti... Mutta aina kuitenkin menee päin persettä...
Pakko sanoa että kuningas idea!(Poko @ Huhti. 18 2008,11:32) kirjoitti
Vaikka eihän sitä pyörää kortilla ajetakkaan, kyllä se kait silti kannattais suorittaa...![]()
SV1000S 2003, 2010->
SV650N 1999, 2008-2010 14tkm
Ajo-oikeudetta tai ajokortitta ajo voi johtaa sakkoon tai enintään kuuden kuukauden vankeusrangaistukseen. Joka kuljettaa, ohjailee tai ohjaa moottorikäyttöistä ajoneuvoa ajo-oikeudetta tai ilman vaadittavaa pätevyyttä osoittavaa lupakirjaa, syyllistyy kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta.(^daiju^ @ Huhti. 18 2008,13:46) kirjoitti
Kulkuneuvon kuljettamista oikeudetta ei ole ajokortin unohtaminen ajomatkalta pois, jos ajo-oikeus on voimassa. Poliisi voi tienpäällä tarkistaa, onko ajo-oikeus voimassa. Kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta ei syyllisty myöskään varastetulla ajoneuvolla ajeleva, jos hänellä on kyseisen ajoneuvon kuljettamiseen vaadittava ajokortti voimassa. Autovaras tuomitaan moottoriajoneuvon käyttövarkaudesta, luvattomasta käytöstä taikka normaalin varkausrikossäännöstön mukaan.
Lisäksi 1kk ajokieltoa kaikilla moottoriajoneuvoilla sekä vuoden lykkäys mahdollisuuteen suorittaa uutta tutkintoa... kai?
Litranen sisävessa
Täälä ilmoittautuu kanssa untuvikko motoristi
Vielä viimiset ajotunnit autokoulussa sekä inssi ja sitten![]()
Viikonloppuna pääsee treenaan omalla pyörällä noita hidasajoja, toivottavasti alkaa sujua paremmin. Maanantaina taas sitä koulun kevaria rääkkäämään, pitäisi tällä kertaa ajaa itse sinne parkkikselle myrtsin halki... saaa nähä tuleeko sivullisia uhreja
Helpottavaa kuulla, että muillakin tuottaa toi hidasajo vaikeuksia. Itse en päässyt niitä pujottelun U-käännöksiä edes tyhjäkäynnillä, ei vaan uskalla kääntää sitä tankoa. Ja pujottelua en ehtinyt edes testata...
Ei ne onnistukkaan pelkällä tyhjäkäynnillä. Ite huomasin sen että pitää antaa vetoa kokoajan kytkimellä ja antaa kiekkoja koneelle, eli luistattaa vaan pirusti. Sitten sillä vedolla ja takajarrulla parantaa tasapainoa. Pitää vaan uskaltaa antaa vetoa kun tuntuu että nyt lähtee kaatuu mutta ei toki liikaa! Kyllä se siitä!(KatjaN @ Huhti. 18 2008,16:21) kirjoitti
![]()
SV1000S 2003, 2010->
SV650N 1999, 2008-2010 14tkm
Rakas päiväkirja,
Kävin tänään moikkaamassa Mopoa takapihalla. On se vaan nätti, vihreä sammakkopyöräni. Tarkoitus oli kokeilla miltä istuinkorkeus nyt ansimmäisen ajotunnin jälkeen tuntuu ja jalathan ylettyvät maahan paremmin kuin autokoulun pyörässä. Oma pyörä tuntui myös paljon tasapainoisemmalta ja jarrujen ja kytkimen vivut paljon tunnokkaammilta, kuin autokoulun pyörässä. En tiedä onko tämä vaan harhaa... En edes käynnistänyt pyörää, mutta silti tuli hymy huulille. Eiköhän tässä taas jaksa pakertaa otsa hiessä kohti korttia.
![]()
Autokoulun teoriatunnit nyt takanapäin, ensi viikolla tarkoitus mennä teoriakokeeseen jonka jälkeen ajotunnit alkavat, hiukka jänskättää kun viimeksi moottoroidulla kaksipyöräisellä ajanut teininä mopolla yli 10 vuotta sitten..pää ihan sekaisin teoriatuntien vastaohjausluennosta, ei silloin mopoiässä sellaisia tarvinnu ajatella, kyllä se mopo sinne mutkaan taittui..![]()
Kawasaki ZZR1400 -07
Suzuki SV1000N -03
YZF-750 R -93
Paljos tossa hidasajossa on ennätysaika (tai millä ajalla itse pääsit sen läpi)? Entä millä matkalla se mp pysähtyy tuossa hätäjarrutuksessa jos osaava kuski hoitaa sen homman? Siksi kysyn että tietäisi vähän kuinka paljon noissa on "pelivaraa" jätetty. Itsellä keskiviikkona ekat ajot.
Hidasajossa ei taideta enää sekuntikelloa katsella. Pitää vain pystyä ajamaan sillä pyörällä hitaammin kuin mitä se tyhjäkäynnillä kulkisi. Eli kytkintä luistatellen ajellaan hitaasti, mitään trial-tasapainolua ja metri-minuutissa suorituksia ei tarvitse tehdä.(Joukainen @ Huhti. 19 2008,11:01) kirjoitti
Minulle sanottiin samanhenkistä myös siitä "hätäjarrutuksesta", joka kannattaa ajatella tehokkaana jarrutuksena. Mitään hätää siinä ei nimittäin ole. Pitää vain pystyä jarruttamaan oikealla tekniikalla tehokkaasti. Älä ajattele sitä matkaa, vaan tehokasta jarruttamista. Itse sain harjoitella jarruttamista aluksi ihan ilman mitään merkkitötsiä, juuri siksi ettei ala ajatella että "tuohon viivaan mennessä pitää viimeistään saada pysähtymään".
Mitenkäs vaikeaa se harjoitusluvan saanti on, kun oma pyörä odottelee tallissa ja koulun CB600F vähän tökkii, ainakin hitaan vauhdin käsittelytehtävissäItellä ois siis iso A tulossa kevään mittaan ja viime syksynä ehdin suorittaa kahdeksan ajokertaa, joista noin puolet liikenteessä.. Sillä pitäis jo harjoituslupa irrota.
Toisekseen, miun ikiomaan pyörään pitäis tulla punaset kilvet alkuviikosta, mutta en oo varma, että saako väliaikaisella ajoluvalla harjoitella!?! Eli punaset kilvet ja valkonen kolmio.. Onnistuuko tällainen? Jos onnistuu ------->
Kiitti avusta etukäteen!
Suzuki SV 650 vm. 2000
Helou! Täällä myös olisi kortin korotus b => ab teoriatunnit käyty ja mopo odottas tallissa ajamista.Jospa tässä pääsisi ajeleen ajotunnit pois ja
![]()
Viime torstaina oli ekat ajotunnit. Pyöränä ER-6 kawa. Oli aivan S**TANAN hauskaa![]()
Eka pyörittiin kentällä ja kateltiin ne käsittelyhommelit läpi.
Pujottelut, jarruttelut sun muut meni heittämällä heti kun sai tuntuman moposta.
Vähän aikaa pyörittelin sitä pyörää siinä ja sit se ope jo sanoikin, että "oot näköjään ajanut ennenkin, lähdetäämpä liikenteeseen."
Lopputunti sit pyörittiin liikenteessä.
Huomenna lisää![]()
Tällähetkellä ei omaa pyörää
Aiemmin Kawasaki Z750 '08
Jippee!! Aakkonen lisättynä heti viikon kärkeen!
Sain ihan yksin kurvailla Hervannassa, kun ei muita ollu innostanu kylmä maanantai-aamu.
Valtaosan ajotunneista ajelin BMW:n pikku-GS:llä, mutta vikalle oli olosuhteiden pakosta otettava ER-5... Noooh, erska oli aika väsyny laite mutta niin hemmetin helppo että vetäsin sillä ajokokeet ja hyvin meni.
Peilejä saa kuulemma kattella ja vähän tasasemmin pitää nopeutta yllä motskulla, mut eiköhän noi siitä harjotuksen kautta!![]()
Inssiin vajaat 2h...ou jeah!![]()
Toivottavasti ei tuu mitään pikku mokaa tehtyä, vaan pääsee ->![]()
SV1000S 2003, 2010->
SV650N 1999, 2008-2010 14tkm
Onko muuten yleensä noiden koulujen ajo varusteet kuinka hyviä? Eli kannattaako omat varusteet hommata?