No niin nyt on kortti taskussa...
Oli muuten pikkasen karsee keli käsittelyssä, vettä tuli kuin esterin.
Nyt ei muuta kuin "on the road"...![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
Tuosta ajotutkinnon liikennekokeen poistamisesta... Tiedän tapauksia jotka ovat ajaneet autolla monia vuosia ja silti päivittäessää B:n AB:ksi ihmettelivät kun saivat hylyn kokeesta.. Ja syy hylkäykselle 40alueella 50km/h... Ja toisessa kokeessa taisi olla että ajeltiin sulkuviivojen yli sun muuta..
Että ei ne liikenne säännöt kaikilla ihan hallussa ole. Toiset taas suorittaa kokeet ilman yhtään virhettä ja saavat vielä kiitosta.. Mutta onnea pepper kortille!![]()
![]()
Onhan se varmaan korottajille ihan hyvää muistelua et miten ajellaan sääntöjen mukaan. Itse varmaan kuulun siihen ryhmään, joka saa sen hylsyn ja ihmettelee vielä et kuis tässä näin kävi..![]()
Onnea paljon kortin johdosta, vielä ehtii kelata paljon kilometrejä pyörään!(pepper @ Syys. 04 2008,17:14) kirjoitti
Minullekin "tipahti" kortti tuossa reilu viikko sitten. Olen vieläkin ihan pilvissä. Molemmat kokeet menivät aivan loistavasti, eikä ainuttakaan virhettä. Kolme H:takin inssi merkkasi arviointilomakkeeseen, ja tokaisi että "sun ajamista oli ihana katsella" *Mistään ei valitettu.
B-kortti pohjalla, joten inssin odotinkin menevän ainakin jotenkin läpi. Ajokokemusta kaksipyöräisillä (muulla kuin fillarilla) ei ollut yhtään, ennen kuin ajoin ensimmäisen tuntini huhtikuun lopulla. Opin kohtuullisen nopeasti perusasiat, mutta taukoa tuli yllättävänkin paljon omien ja opettajan lomien yms. takia, joten tunteja kertyi lopulta hieman aiottua enemmän, mutta se ei tosiaan ollut yhtään haitaksi (ainoastaan hintaa tuli enemmän...), ja opettajanikin aina sanoi: "ajamisen pitää näyttää siltä, että olisit veistetty samasta puusta sen pyörän kanssa." Lopulta se oli sitä isolla S:llä, vaikken alussa uskonutkaan ikinä sen päivän tulevan *
En edes lähtenyt hakemaan korttia erityisestä kiinnostuksesta/himosta lajia kohtaan, vaan yksinkertaisesti käytännön syistä: haluan isona liikenneopettajaksi, ja tarvitsen ABC-kortit, ja tiesin vielä B-opettajani opettavan alan harrastajana myös A:ta. Mutta jo muutaman ajotunnin jälkeen, kun ei enää tarvinnut miettiä pysynkö ollenkaan pystyssä, jäin lopullisesti koukkuun *
Enää puuttuu vain pyörä - himoitsen sinua Ninja 250r...
Moottoripyörä on moottoripyörä - skootteri on lälläripyörä.
Joo opettajista alkaa olemaan pulaa(bike-it @ Syys. 08 2008,15:00) kirjoitti
Ei muutaku papereita menemään kohti Hämeenlinnaa
Niin ja muistaa suoritta EA1 kurssin kans
![]()
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Huih, nyt alkaa jänskättää! Huomenna tosissaan inssi ja tämän illan ajo meni sen verran huonosti ettei tarvitse hirveän luottavaisin mielin mennä sinne. Viikonloppuna tipuin hepan kyydistä ja oli oikea reisi niin kipee, ettei voinu istua suorassa (paino tasaisesti) niin oli etenkin pujottelussa ongelmia oikealle kääntymisessä. Ja ne keltaset valot edelleenkin prkl. Mut aamulla tarpeeks buranaa naamaan niin jospa se hammasta purren menisi!![]()
Ja sitten hyvin epäkorrektiin aiheeseen.(bike-it @ Syys. 08 2008,15:00) kirjoitti
Itse ehdin B-kortin omistaa 15 vuotta ennen kuin innostuin A-korttia ajamaan tänä kesänä, luin kaikki mahdolliset ohjeet sopivan ensipyörän valinnasta ja valtavat varoittelus siitä miten 600cc pyörällä henki lähtee ennen kuin ehtii parkkihallista ulos. Päätin myös ostaa pyörän etukäteen (käytetyn) että ehdin harjoitella pujottelut yms. kohdilleen. Päädyin 250 kuutioiseen pikkucustomiin. Hyvin sillä tulikin harjoiteltua, kun se kääntyi niin laiskasti, että ei tainnut mennä pujottelu kertaakaan pieleen koko autokoulun aikana, tuolla customilla loppui radasta tila useinkin.
Heti kun pääsin tuolla Kawasakilla liikenteeseen minulle kävi hyvin nopeasti selväksi, että tuli tehtyä virhe tuon pyörän hankinnan kanssa. Noin pieni moottori vaatii käytännössä jatkuvaa vaihtamista kaupunkiliikenteessä ja työmatkalla pakolliset liittymät moottoritielle olivat melkoista vaihdejumppaa .Tämän lisäksi ei se autokoulun ER-6 tuntunut mitenkään ihmeelliseltä hanskattavalta, ei se aikuiselta täysipäiseltä ihmiseltä käsistä edes meinannut lähteä. Vaihdoin tuon kutakuinkin heti isompaan, Yamaha XV 535:een ja nyt moottoripyöräily tuntuu huomattavasti järkevämmältä hommalta. Onneksi sain vaihdettua pyörän häviämättä hinnassa käytännössä mitään, muuten olisi harmittanut.
Vinkkinä siis sanoisin, että jos ikää on ja viimeisestä autolla sattuneesta kohelluksesta alkaa olla vuosia aikaa ja/tai et muista milloin olisi pitänyt näyttää kavereille, katso saman tien jotain isompaa pyörää, että ei ala heti ensimmäisen 2 viikon jälkeen harmittaa.
En ole tuota 250 Ninjaa kokeillut, se varmasti on vikkelämpi kuin tuo 250 eliminator, mutta vääntöä siinäkään tuskin ihmeitä on, eli sanoisin vain, että kokeile ihmeessä niitä isompiakin jos tunnet itsesi ja tiedät että kaikkea tehoa ei tarvitse heti ulosmitata. Sen voin myös heti sanoa, että silloin kun autokortin sain, minulle 600cc pyörä olisi ollut aivan liian vaarallinen laite.
Samaa mieltä...(velijussi @ Syys. 08 2008,21:37) kirjoitti
![]()
paskapuhetta mutta otan sen silti...
18. päivä olis inssi ja käsittelykoe ellei tule peruutuspaikkoja aikasemmin.. Cebari huutaa jo mun nimee parkissaHirveet ajohimot!
Kortin ajoin viissatkulla CBllä, ja ensimmäiseksi omaksi pyöräksi talliin ilmestyi suoraan tonnisatku Kawasakin ZZR. Hetkeäkään ei ole harmittanut, vaikka parkkipaikoilla tuo on hiukkasen painava ja kömpelö pyöriteltäväksi. Liikenteessä taas huomasin paremman väännön tekevän ajamisesta huolettomampaa ja helpompaa kuin pienellä säksättimellä temppuilun.(velijussi @ Syys. 08 2008,21:37) kirjoitti
Ei kokoa pidä pelätä, sillä ei se suurempikaan pyörä mene lujempaa kuin kuski käskee. Järkeä tosin pitää päästä löytyä, sillä itsensä tappaminen suuremmalla pelillä on tottakai tyhmyysgeenin vallitessa helpompaa - varoja kun kulkupuolella löytyy hiukan enemmän.
.
Zetor
.
Suoritin A-kortin elokuun loppupuolella Espoossa ja puhtaasti läpi meni. Toisin kävi minua ennen käsittelykoetta yrittäneille sankareille. Molemmilla kävi kämmi jarrutustehtävässä. Käsittelykokeessa kannattaa muistaa sitä jarrutusta tehtäessä, että yleensä tutkinnnon vastaanottajaa kiinnostaa enemmän turvallinen ja hallittu jarrutus, kuin tarkka jarrutusmatka.
Nykyään oma pyörä alla (Street Triple) ja 1500 km turvallista ajoa takana. Mutka-ajoa harjoiteltu Porvoossa ja ens keväänä ratakurssille.![]()
Ainakaan yleensä... Kannattaa kuitenkin muistaa että jos ensipyöränä on joku 0-100km/h alle 3 sek kykenevä, niin se ei tarvitse kummoista virhettä, esim. monttu kurvissa joka aiheutta kokemattomalla kuskilla tahattoman kaasun avauksen ja sitten ollaankin taas otsikoissa.(Djinn @ Syys. 09 2008,12:25) kirjoitti
RC8
Don't call me stupid, I'm insane!
Ehtoota!
Pitihän tänne rekisteröityä, tuli varsinkin tätä ketjua lueskeltua jo moneen otteeseen ennen omaa inssiä. Tänään oli, hyvin meni ja 11 vuotta vanha B tuli paaaljon mielekkäämpään AB muotoonSatoi muuten ihan reippaasti, mutta eipä tuo haitannut - eipähän ollut jalankulkijoita koko ajan alle hyppäämässä
Kouluna toimi Strada Helsingissä ja en voi kun kehua.
Mäkin ajan justiinsa stradassa A-korttia.. Opettajana timppa. ei oo mullakaan kyllä pahaa sanottavaa. Ärsyttävän pitkään täytyy vaan inssiä odotella mutta sehän ei ole autokoulun vika. :/
Nyt on jo inssi takana ja paperiversio kortista taskussa, kohta saa ihan muoville ABEC.Käsittelyssä pujottelun jouduin tekee uusiks ku jännitti nii paljon, että kädet tärisi ja eihän se ekalla onnistunu.. Muut meni oikein hyvin, setä jopa kehui jarrutuksia ja väistöä. Liikenteessä ei kanssa kummempia, kerran jäi vilkku päälle vähäks aikaa. Ja nyt kaverin kanssa yksille.
![]()
Pitää se vissiin itekkin tänne laittaa, eli tuossa kesäkuussa tuli tuo A ajettua B:een rinnalle. Kokemusta jonkin verran mopo iästä mutta ei muuta sen jälkeen, hienostihan se sitten kyllä meniKortti oli taskussa kuukauden päästä aloittamisesta ja inssillä ei ollut mitään moitittavaa, vaikka itteä kyllä jännitti ihan pirusti
.
Sitten oli tarkotuksena tää kesä lainailla isäukon mopedia(-89 xj900)
jolla kyllä tuli 3 tonnia ajettuakin, mutta sitten oli vaan ihan pakko saada se ihan oma mopo alle, ja nyt on pari tonnia takana tuollaisella gsx-r 750 -92 vanhuksella ja hyvin se jaksaa vaan ajo maistua
.
m*0*m
Jees tänään tuli sitten inssi suoritettua. ekallahan se meni, ilman mitään suurempia huomautuksia. 49 ei väistössä sedälle kelvannu niin piti se ajaa uusiksi. Sää oli mitä ihanin vettä tuli oikein urakalla.
ZX-6R 2006 -> 690SMC 2009 -> Audi A6 4,2q -> Audi cabriole/Audi 100 -> Audi S8
Kortin hankkiminen siirtyi ensi kesään. Nyt tosin lievästi sanottuna kaduttaa ja harmittaa.Mutta en viitsinyt koko ensimmäistä palkkaa alkaa korttiin käyttää, joten sain säästöön senkin rahan ja jos ensi kesänä olisi lisää töitä niin voisin kortin hankkia ilman rahapulaa.
Eli kyyditettävänä taidan toistaiseksi pysyä.
Timppa on hyvä opettaja! Sano terveisiä piiitkälettiseltä naisoppilaalta. *(diskis @ Syys. 09 2008,21:26) kirjoitti
![]()
Noniin. Projekti venyi melko pitkäksi, kun tuossa oli pari kuukautta jolloin ei ollut asiaa pyörän päälle. Pikku onnettomuus siis. Mutta tänään sain sitten kortin, kiitos pommiin nukkuneen pojan... Eipähän ehtinyt inssiä hermoilemaan, kun sai tietää asiasta viisi minuuttia ennen.
Tuli itsekin ajettua B --> AB tänä syksynä. Jäi sellainen fiilis, että rahastusta koko homma, opetuksesta käsittelykokeeseen asti. Opettaja oli ajotunneilta aina myöhässä ja kun yksi ajokerta on 25min niin alkoi nyppimään tuollainen. Ensimmäiset neljä ajokertaa meni pyöriessä 100 metrin kuoppaista tienpätkää edestakaisin opettajan keskittyessä korjailemaan harrasteautoansa tallissa. Opetusta alkoi tulla vasta seuraavien kolmen ajotunnin jälkeen, jotka ajoin valittamatta kaatosateessa liikenteessä. Käsittelykoetehtäviä kyllä harjoittelin viimeiset ajotunnit, mutta jotenkin tuntui että ei se opettaja itsekään tiennyt mitä niissä tehtävissä olis pitänyt tehdä ja miten.
Inssiin mennessä katsastusmiehen eka kommentti mulle oli, että jahas, tyttökin on tullut kokeilemaan. Ja ihan näillä sanoilla.. Tällai kolmekymppisen korviin jotenkin outo kommentti, enkä mä sinne kokeilemaan ollut mennyt vaan näyttämään että olen opetellut nää perusasiat. No enhän mä ekasta inssistä läpi päässyt, ekassa väistössä jalka osui tolppaan ja toisella yrityksellä nopeutta 2km/h liian vähän. Autokoulun ohjeiden mukaan mittarin mukainen nopeus riittää, mutta ei sitten riittänytkään vaikka olin kiihdyttänyt vähän sen neljänkympin ylikin.
Seuraava inssi oli kolmen viikon päästä, enkä saanut tähän väliin kyseisestä autokoulusta ajotunteja. Tässä inssissä tuli oma moka, jalka maahan kaks kertaa pujottelussa. Ihme juttu että taidot ei tässä välissä kasvanut,kun en ollut moottoripyörää nähnytkään. Eipä ollut tämänkään jälkeen autokoululla tarjota ajotunteja, vaikka katsastusmiehen kuullen lupasi niitä mulle seuraavaksi viikoksi. Illalla tuli kotiin soitto, että vasta kolmen viikon päästä.. Tässä kohtaa onneksi kaveri tuli apuun, katsasti oman pyöränsä opetuskäyttöön ja sain harjoitella sillä seuraavaan inssiin asti ja ajoin sillä samaisella pyörällä myös inssin. Ja harjoitteluhan tapahtui tietenkin suljetulla alueella =)
Mutta nyt on kaikki hyvin, kortti ollut taskussa reilun kuukauden eikä sitä kukaan voi pois viedä. Olis edes pitänyt kaataa se autokoulun pyörä niin olis saanut rahoilleen vastinetta.
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13
Niin, pulaa tosiaan on, ja minuun ei mikään ammatti ole ennen näin "kolahtanut" *(Paso @ Syys. 08 2008,17:05) kirjoitti
![]()
Haasteensahan siinäkin ammatissa toki on, eikä sillä varsinaisesti itseään rikastuta, mutta entä sitten? Suomi tarvitsee liikenneturvallisuutta sydämenasianaan pitäviä ihmisiä *Valitettavasti paperit taitavat ensin lähteä kuitenkin Riihimäelle, liikennealan insinöörin koulutukseen, koska ikää on vasta 19, ja vasta vuosien päästä voin vasta harkita Hämeenlinnaa. Mielestäni liikenneopettajalla tulee olla sitä työkokemusta, vaikkei sitä nykyään enää vaaditakaan.
Kyllähän minä, mutta ikää ei vielä ole kuin 19 ja korttikin kourassa vasta kaksi viikkoa vanhenneena... *kirjoitti
Näyttämisen halusta minussa ei ole tietoakaan, mutta tosiaan sen verran pienitehoisilla on tullut vasta ajettua, etten edes salaa uskaltaisi kokeilla hirmu isoja *
Sitten myöhemmin.
Moottoripyörä on moottoripyörä - skootteri on lälläripyörä.
Onneksi olkoon, siis sinäkin Espoon inssien armoilla *(medium @ Syys. 09 2008,15:29) kirjoitti
Saanko kysyä, että missä autokoulussa olit ja muistatko yhtään, mikä oli tutkinnonvastaanottajasi nimi?
Nice to know *![]()
Moottoripyörä on moottoripyörä - skootteri on lälläripyörä.
Heij!
Minäkin rekisteröidyin tänne, kun kortti on (ainakin toivottavasti) ensi viikolla..!
Tänään juuri läpäisin käsittelykokeen, vieläpä hirmuisessa flunssassa..Oli se vaan aika jännää, ensin kun harjoitteli niin tuntui että kaikki meni pieleen, mutta sitten itse kokeessa kaikki meni nappiin..! *
Inssi varattuna ensi keskiviikolle..Jospa tässä ehtisi vielä miehekkeen kanssa ajelulle ennenkuin pyörä pitää laittaa talviteloille.![]()
JGo..
Jos kertomasi pitää paikkansa niin johan on.. Ensimmäinen inssi kun on hylätty niin tutvo on määrännyt x määrän ajokertoja ja ne ovat pakollisia! Eli autokoulun olisi pitänyt järjestää ajotunnit sinulle, ellet sitten ajanut niitä juuri ennen ajotutkintoa?
Onneksi sait kumminkin kortin!![]()
JGo, hurjan kuuloista tarinaa! Täysin ammattitaidottomalta "ajo-opetukselta" kuulostaa![]()
Bike-it...
Heti kun 21 tulee täyteen niin paperit sisään! Kaikista parhaan kokemuksen saa autokoulualaan esim. hakeutumalla autokoulun toimistoon töihin.
Ne pakolliset kaks ajokertaa oli just ennen inssiä, siinä välissä en siis päässyt harjoittelemaan lainkaan.(Han3s @ Syys. 10 2008,20:40) kirjoitti
Sinisiä kirjaimia --> Harmaita kirjaimia
Honda CBR600RR -08 --> Honda CRF250L -13