Ai noita pienemmän paikkakunnan etuja tänne pk-seudun ruuhkabyrokratiahelvettiin verrattuna(merlin @ Elo. 06 2008,20:29) kirjoitti
Me voimme vain haaveilla noin rivakasta toiminnasta...
Noh, teoriat lusittu loppuun tänään. Olin onnellinen kun hoitelin omatoimisesti oman korttilupahakemukseni, sitä muiden häslinkiä katsellessa. Hyvä jos tämän viikon aikana saavat autokoulusta liikkeelle niiden lappusia. Minä voin hyvällä tuurilla alkaa ensi viikon puolivälissä kyselemään josko kirjallisiin pääsisi.
Eka ajotunti bookattiin maanantaille, siinä rykäistään heti 4 ajokertaa. Sillä tahdilla ei siis pakollisia ajeta kuin kolmena päivänä. Eli tulee pääasiassa homma muodostumaan lopulta inssin jonottelusta, arvaan ma.
Yli-innokkaana vihjaisin toki opelle että kamat kulkee autossa mukana koko ajan ja töistä on koululle tai harjoittelupaikalle 10 min matka, joten olen valmis hyppäämään mahdollisille peruutusajoille jo tällä viikolla ;)
Hep, tulipas vielä mieleen - voiko AKE:lle soitella itse ja kysyä näkyykö ajokorttilupahakemuksen hyväksyntä jo päätteillä?
Kun tuo koulun kanta oli taas vähän sitä sun tätä, "soittele joskus ensi viikon puolivälissä niin me kysellään onko jo" jne. Itse en haluaisi hukata päivääkään, vaan heti kun mahdollista, rynnätä kirjallisiin.
Ei ole sitä kirjaakaan vielä
B&C teoriat kyl meni suuremmin stressaamatta, jatkuisiko hyvä flow tälläkin kertaa?
Selkä suorana, elämä edessä, R1 -> R1200 GSA
A-kortin teoria oli helppoa ku heinänteko, joten varmasti menee ilman mitään stressiä. Tokkopa jää siitä kirjastakaan kiinni.(rottis @ Elo. 06 2008,22:42) kirjoitti
![]()
Yoshi
Periaatteessa sitä lupaa voi kysellä ajovarmasta eli aleksiskiven tai hakuninmaan katsastuskonttorilta.. Tiedä sitten miten autokoulussa innostuvat jos itse sitä lähtee kyselemään.
Nyt kiinnostaa lähinnä hoitaa hommaa rivakasti eteenpäin, eikä se vetääkö autokoulun sihteeri herneitä nenukkiin
Etenkin kun tuo koulun toimisto on auki epämääräisesti eikä tunnu ketään saavan kiinni helpolla. Jos muutaman kerrankin kyselen "jokojoko" toimistolta, siellä on sihteerillä naama jo punaisempana kuin että itse tsekkaisin ja ilmoittaisin että nyt kirjallisia tänne het, lupa on valmis...
Hehee täällä pohjosessa oli nyt 530e koulu + luvatEli alle 650e:n jää komiasti
![]()
Mulle nimenomaan sanottiin koulussa, et hoida sä kirjallinen ni he hoitaa inssin.
Turussa makso viimekuussa koulu 550+viranomaismaksut.
Well-behaved women rarely make history
Satanen tipahti hintaa alennuksilla. PK-lisät näkyy edelleen, mutta rahaahan se vain on
Taidanpa leikkiä edelleen omatoimista ja soitella itse Ajovarmaan alkuviikosta kirjallisten perään. Hittojako siihen väliin yhtä autokoulun sihteeriä tarvitaan, minulle teoriakoetta varaamaan?
Taitaa kannattaa itse hoitaa noita tai vähintään hoputtaa autokoulua. Silloin kun nuorena poikana ajeli piikkikortin, niin kilttinä uskoi ja odotteli että autokoulu hoitaa kyllä. No, sitä odottelua ja jonottelua oli sitten kun odoteltiin että kaikki kuskit toimittavat kaikki lippulaput ja sitten varaillaan aikoja kun ehditään ja muistetaan.
No johan pomppasi
Soitin Hakunilan Ajovarmaan lähinnä kysyäkseni, voinko itse tiedustella sieltä lupahakemuksen tilannetta ja varata teorioita. Vastaus oli jotta teoriat mielellään varataan autokoulun kautta, mutta pyysi henkilötunnusta jotta tsekkaisi lupahakemuksen tilanteen. Mikäs siinä, mutta huomautin että vasta eilen vein paperit.
Meinasi leuka loksahtaa kun virkailija ilmoitti että "joo täällä näkyy lupa hyväksytty A2 kortille, ei muuta kuin kirjallisia varaamaan"
Pisteet Tikkurilan gyyläkeskukselle siis ripeästä toiminnasta. Pirautin koulun toimistolle ja kirjallisiin huomenna. Sitten vääntämään kättä koulun kanssa että inssiaika jo varaukseen, sillä jonoa on takuulla ja ensi viikolla ehtii hyvin ajelemaan ajotunnit alta pois...
Omatoimisuus siis tosiaankin kannattaa.
Tohon ensviikolle inssi jonkun tyrän peruutusajalle ja MC Itä Vantaan alokkaat jäseneks(Taajuus @ Elo. 07 2008,17:21) kirjoitti
![]()
Kikseripoika
MUISTA HUUMORINTAJU
Finland, ZERO POINTS!!
...Eiku siis niin, virheettä kirjalliset läpi. Kyllähän tuosta niin rahastuksen maku tulee ettei mitään rajaa. Pankkikortin heilutukset tiskillä, 2 minuuttia tuli käytettyä 10 kysymykseen vastaamiseen (jotka tosiaan tasoa "saako mummon yli ajaa suojatiellä").
Toki koulun toimisto on tänään kiinni, opelta sain ohjeistuksen pistää koulun pomolle viestiä että varaa inssiaikaa. Noh, sepä ei ole viesteihini ennenkään vastannut, joten ihme jos tänään saa aikaiseksi katsella aikoja minulle. Maanantaina täytyy itse taas aktivoitua pommittamaan koulun toimistolle, ellei kuulu mitään.
Ensimmäinen vapaa inssiaika 25.8.
No, peruutuspaikkoja odotellessa. Autokoulukontakti kyllä lupaili niitä kyttäillä ja oli lähes varma että sellaisia tuleekin.
Eihän tässä vielä ole ajotuntejakaan aloitettu, tosin. Vaan äkkiähän nuo on plakkarissa, parissa päivässä.
tuu tänne savoon ajamaan ajokoe.. ens viikolle löytyy vaik kui paljo vapaita aikoja(Taajuus @ Elo. 08 2008,20:22) kirjoitti
![]()
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Taajuus.
Syy jonoille on, että suorittajia on paljon ja ainoa paikka missä kokeita voi tehdä on tattarisuon katsastuskonttori Helsingin/Vantaan alueella. Sitten on tietenkin Espoo ja Järvenpää.. Mutta eihän tuonne 25 päivä niin hirveän pitkä aika ole...![]()
Tiedän ja tiedän(Han3s @ Elo. 08 2008,21:36) kirjoitti
![]()
Neljä ajokertaa (eli yksi "ajotunti") takana.
Tottakai sopivasti lykkäsi kunnon vesisateen, joka onneksi hiipui ja loppui heti ajotunnin alussa. Harjoittelualueella oli kuitenkin märkää asvalttia ja jopa vettä ihan tarpeeksi.
Kymmenen vuoden autoilukokemuksesta oli tässä vaiheessa haittaa, vaikka teoria päässä sanoi ettei se pyörä kaadu märälläkään kallistamisesta, niin vaistot huuti että älä nyt saatana kallista. Onneksi alue kuivui pikkuhiljaa niin kallistuksetkin menivät rohkeammin - lopulta kaikki käsittelykoetemput suht ongelmitta läpi. Hieman itsetuntoa söi kun samaan aikaan pujottelemassa ollut toinen kaveri veteli heti virheettä pujottelutkin läpi, minun räpiköidessä. Ja oli ennen tuntia mainostanut kuinka polkupyörälläkään ei ole ajanut vuosikausiin...
No ihan putkeen meni kuitenkin ja ope kehui lopuksi että ei teillä ongelmia tule olemaan käsittelykokeessa. Ensi kerralla sitten liikenteeseen ja se ensi kerta on hyvällä tuurilla huomenna.
Bonuksena ja karkkina (uutena jännityksenaiheena sitten) kuulin opelta että mahdollisesti olisi 19. päivä vapaa peruutusaika. Selvittelee sen tilannetta ja ilmoittelee huomiseen mennessä saataisiinko se bookattua minulle...
Toukokuussa satoi räntää minun ekalla ajotunnilla. Mutta kelistä viis, kun ajelemaan pääsi(Taajuus @ Elo. 11 2008,16:12) kirjoitti
![]()
Blondeilla on aina kivempaa
Juu ei häirinnyt. Kamat kyllä kestää kosteuden, mutta pelotti pientä kulkijaa erkan kyydissä kanttailu...![]()
Tänään oli ensimmäiset teoriatunnit... Pitäs kuulemma tällä viikolla olla ensimmäiset ajoharjoittelut![]()
Honda nsr tallissa jo ajokautta odottelee...
Äläs kuule yhtään nolostele, jos heti alussa pärjäsit noinkin hyvin! Meikäläiseltä prätkäkurssi vei 25 ajokertaa. Että revi siitä! Mutta nyt oonkin sitten aika jehu pyörän ohjastajana!(Taajuus @ Elo. 11 2008,16:12) kirjoitti
Joopati joo...
![]()
Niinhän siinä kävi että tänään aamulla klo 9 Tattarisuolle ja pyörän selkään.
Hierottiin ensin parkkiksella käsittelykokeen tehtäviä, sitten liikenteeseen. Liikenteessä ei ongelmia, koitin vaan muistaa pyöritellä päätä pöllön lailla kaistaa vaihtaessa, risteyksissä ja etenkin kevyen liikenteen väylien kanssa. Suurimmaksi ongelmaksi muodostui muistaa palauttaa vilkku käännöksen jälkeen ja koulun pyörän onnettomat peilit, joista ei näe kuin oman käsivartensa.
Käsittelyssä se pahamaineinen pujottelukoe meni heittämällä niin monta kertaa kun kehtasi treenata, mutta yllättäen nopean vauhdin väistö ja etenkin jarrutukset aiheuttivat harmaita hiuksia. Sitten liikenteessä (tai oikeastaan eräällä sivutie umpikujalla) treenattiin ja tajusin etten vaan urpo painanut sitä jarrua tarpeeksi. Joku ihme fiba, jätin vain sen alkupuristuksen jarruun päälle, enkä kahvannut kunnolla lopussa. Hauskaa sinänsä että eilen märällä asvaltilla jarrutukset sujuivat ongelmitta.
Inssiaika asettui 19. tiistaille ja loput pari ajokertaa vetäistään sitä ennen. Ope oli vakuuttunut että no problem, ne käsittelykokeen pienet epävarmuudet hiotaan pois vielä ennen inssiä...
Pakko taas tilittää, nyt kun ensi tiistaita odottelee, mielikuvaharjoitellessa paineet kasvaa. Siis käsittelykokeen osalta tietysti.
Hidasajon ja pujottelun suhteen olen varsin luottavainen, mutta jarrutustehtävät ja se viidenkympin väistö arveluttavat. Tajusin miten tärkeää olisi ollut saada eilisellä ajotunnilla puhtaat suoritukset lopuksi pohjalle, nyt kun päätin ajot epäonnistuneeseen väistöön, se kummittelee koko ajan takaraivossa.
Typerintä tosiaan että ekalla ajotunnilla nuo väistöt ja jarrutukset menivät heittämällä läpi - märällä asvaltilla! Kai se olisi vaan luotettava että homma sujuu sitten kokeessakin.
Turussa Ajo-Autossa maksoi tänäkeväänä iso A 540€ + 49€ korttimaksua laitokselle+40€ tutkintomaksua konttorille tai sitte oli noi pikkusummat toisin päin mut noin 630€ yhteensä.
Teoriatunnit meni parilla istumalla ajot 4 kertaa 3x25min ajoja joista viimeinen juuri ennen inssiä.
Teoriakoe naurettavan helppo mutta käsittelyä olisin mielummin harjoitellut enemmän. Kaikki meni ekalla läpi paitsi käsittelyllä pari kohtaa piti vetää toiseen kertaan kun 2 mahista kerran on. Liikenteessä ei pahempia virheitä tullut mutta vilkku unohtui kerran pidemmäksi aikaa päälle. Kerran ajoin myös 40km/h 50km/h alueella kun en huomannut missä kohtaa rajoitus päättyi ja ajattelin vetää varmuuden vuoksi mielummin ali- kuin ylinopeutta.
![]()
![]()
![]()
Kawasaki Z750 ABS -08 (musta)
"Joka pieremättä kusee se naimatta elää"
Nyt noita käsittelykokeen ohjeita tuijottaessa ja eilistä muistellessa - taisin perhana treenata pari vikaa kertaa väistön sijasta viittäkymppiä sitä porttitehtävää (joka pitäisi ajaa läpi tasaisella 30 nopeudella).(Taajuus @ Elo. 13 2008,12:32) kirjoitti
Opettaja häröili jo seuraavan oppilaan kanssa, joten ei enää oikein kunnolla katsonut mitä olin treenaamassa. Hihkaisi vaan radioon "se vedetään sitten viiittäkymppiä". No ei ei ihme että meni vituiksi ja tuntui hurjalta, kun viidestäkympistä koitin kantata noin metrin väistön sijaan noin kuutta metriä![]()
Ajaako teitä useampia samaan aikaan? Mie kun olin korttia ajamassa,ni yksin puursin käsittelykoetta varten hiki ajopuvun sisässä valuen, harjoteltiin jokaisella ajotunnilla niitä ainakii vähän aikaa. Hyvä niin! Sit koepäivänä meitä oli mie ja "piikkipoika" ja vuoronperään tehtiin kokeet.
Ekalla "ajotunnilla" oli toinenkin jamppa samaan aikaan, kun parkkiksella vain treenattiin. Tokalla sitten aluksi open kanssa vain kahden, kun liikenteessä käytiin. Loppuajasta tuli piikkipoikakin treenaamaan käsittelyjä parkkikselle.
tänä keväänä ajettu iso A hintaa tuli nokialla autokoulu Eka muistaakseni jotain 600€ kieppeille kaikkineen, kun käsittelykoe ja inssi ja kirjalliset meni kerrasta läpi.
- Jännittää sanoi mummo kun kahvimerkkiä vaihtoi-
- Honda CBR XX -99
Alkukesästä tuli ajettua kortti Kotkassa Autokoulu Ajatuksessa. Hintaa tuli kaikkien maksujen kanssa hieman vajaat 800€.
Minulle oli ainakin etukäteen kerrottu toisesta autokoulusta, että ajokorttiluokan korotusta varten tarvitaan lääkärintodistus, jos aikaisempi kortti on ajettu ennen syyskuuta -96. Näin ollen hommasin todistuksen varmuuden vuoksi, ja kyllähän sille todistukselle sitten käyttöä tuli.
Minun ei kylläkään tarvinnut käydä missään labratesteissä, vaikka pohjalla oli BECE-kortti.
Oman pyörän sain sitten otettua juhannuksena käyttöön, jonka jälkeen on tullut ajettua n. 7000km.
![]()
Yamaha FZ6-N --> Yamaha XJR 1300