Viimeeksi n. 2 viikkoa sitten kävin cebaria käynnistämässä (ryypyn kanssa) ja silloin lähti toisella starttauksella käyntiin. Tänään kävin niin en saanut ollenkaan käyntiin. Pyörä on siis CBR600 -96 Tekemäni toimenpiteet ->
1. 3 kertaa otin tulpat irti ja kuivasin
2. lämpöpuhaltimella lämmintä ilmaa koneelle
3. bensahanaa käytin myös varatankilla
4. tarkistin, että tulpat antavat kipinän
5. akkua latasin kun alkoi tyhjentyä
6. myös työntämällä yritettiin
7. Tappokytkin ei ollut offilla
Ihmeellisintä tässä mielestäni on, että kone ei edes lupaillut kertaakaan. Käynnityksen yhteydessä myös putki räjähteli eli onko liian rikkaalla? (pyörässä on Spessin slipari) Pyörä on ensimmäiseni joten mitään kovin monimutkaisia operaatioita on kykene tekemään, mutta jos saisi tietoa siitä, että mikä on vialla niin saisi huollettua mahd. nopeasti.
tulpat vaihtoon... oma mopo rikkoo kans tulpat talvella jos tekee pari lämmitys käyttöä... en tiä miks vaikka on säädettymut tulpat antaa kipinän mut ei käynnisty tulpat vaihtoon ja rännn rännn rännnn
![]()
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Tulpat likaantuu, tai siis eivät pääse puhdistumaan, jos konetta ei käytetä kunnolla ajamalla lämpimäksi.
Uudet tulpat vaan kehiin. Vaikka tulppa antaakin kipinän sylinterin ulkopuolella, niin ei se välttämättä jaksa sytyttää polttoaineseosta 12 baarin paineessa.
Vaihda polttoaine jos se on viime kesällistä, omassa auttoi ja heti tulille uusilla bensoilla, polttoaine vanhenee noin 3 kuukaudessa ja se KANNATTAA USKOA!! Monta kertaa todettu.... ( työn ohessa asia tulee ilmi melkein päivittäin )![]()
Honda CBR1000F 1996
Polttoaineet on vaihettu eli ei ole siitä kiinni... Ja käynisty se kuitenkin aikaisemmin normaalisti..
laskitko myös kaasarit tyhjiksi ? se on kaiken A ja O....
Honda CBR1000F 1996
käynnistä bensahana kiinni, homma menee laihalle ja lähtee kun kuivuu
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Kipiästä homma ei ole kiinni koska polttaa putkessa eli kipinää tulee. ( eihän se paukkuisi jos ei yrittäisi syttyä ) On saanut liikaa ja polttaa polttoainetta putkessa.
1. tyhjennä kaasarit
2. tyhjennä tankki
3. OIKEESTI tuoretta pa:ta huoltoasemalta tankkin
4. =kipinää, polttoainetta ja tarpeeksi virtaa = KÄYNTIIN !!
Honda CBR1000F 1996
Eli kannattaako tulppia käydä edes vaihtamaan? olisi kyllä jo uudet NGK:t valmiina..
Tulpat vaihtoon vaan vaikka vähän kirpasis.Omassa laitoin syksyllä uudet tulpat ja talven aikana olikin sit jo oireet samanlaiset:ei kunnolla kierroksia ja hervoton pauke ja liekki pakoputkessa.tulpat oli melkein ajamattomat.
Brantin kanta oli et niitähän menee kuin leipää etenkin talven jäljiltä, joten eipä ollut takuu asia
Hondan pikkutulppa ei ole mikään kestävyyden jättiläinen.
Joten ens talven mun mopottimen tulpat on olkkarin vitriinissä....![]()
**1100XX**
Epäonnistumisen vaara on suurin kun osaamaton neuvoo halutonta tekemään tarpeetonta.
Joo eli vaihoin tulpat ja honda hörähti ensi yrittämällä käyntiin..Nyt saa taas rauhassa nukuttua kun kaikki toimii normaalisti.. Kiitoksia neuvoista!
![]()
Eli kyseessä cbr 600 rr -06.
Ajoin pyörän talliin noin kuukausi sitten ja nyt se ei lähde käyntiin. Startti pyörii, mutta muuta ei tapahdu. Jos yrittää ohjekirjan ohjeella eli ensin normaalisti niin ei edes lupaa, jos kääntää kaasun täysille ja yrittää startata ei mitään, mutta tämän jälkeen kun yrittää normaalisti, niin sitten hiukan lupaa, mutta ei tosiaan lähde käyntiin. Kun oikein yrittää ja yrittää, niin alkaa jo bensakin haista.
Tulpilla pitäisi ohjekirjan mukaan ajella 48tkm eli melkosen paljon, nyt pyörällä on ajettu n.7,5tuhatta.
Kävin tänään viimeks kokeilemassa ja ei lähtenyt. Pyörä oli seissyt 5 päivää ennen tätä tämänpäiväistä käynnistysyritystä.
Onneksi on takuu, mutta ajattelin josko itse sais jollain kikalla koneen käyntiin. Ehkä tulpat pitäisi vaan kuivata/putsata/vaihtaa? Tosin ohjekirjan mukaan tulppia ei saa edes putsata, pitäisi kuulemma heti vaihtaa jos putsaamisen tarvetta on?? Mitkä ihme tulpat tuossa on kun ei putsatakkaan saa??
"Kaikki söin hernekeitosta paitsi herneet"
Tässä tapauksessa voi ainakin jättää kaasareihin liittyvät vaihtoehdot pois. Tulpathan siellä varmasti prakaa, syytä on vaikee sanoo, mietityttää muutenkin kun on tätä ketjua lueskellu että mikä siinä tulpassa voi hajota ku ei siinä ole kuin kaks elektrodia.(spete @ Marras. 28 2007,11:54) kirjoitti
Omassa pyörässä ei oo ollu mitään käynnistysongelmaa ikinä vaikka onkin 90-luvun kaasarivehje, syksyllä tankki täyteen lisäaineiden kera ja keväällä senku n.10 sekuntia hinkkaa ja käyntiin. Onko sitten seokset sattumalta jotenki otolliset noille käynnistyksille, en tiiä...
Muakin kyllä ihmetyttää että mikä nuo tulpat talvella rikkoo? Jos se talvi sen tekee niin pitäisi kait noiden autoissa samanlailla hajoilla kun ei noissa taida juurikaan eroja olla että onko auton vai pyörän vaiko moottorisahan tulppa.? Ei ainakaan itellä oo tulpat vielä talvikäyttöjen takia pyörässä mennyt.
Tulpat saattaa mennä huonoon kuntoon siitä, että ne eivät saavuta lyhyiden ja ilman kuormitusta tapahtuvien talvikäyttöjen aikana oikeaa lämpötilaa puhdistuakseen, niin kuin joku tuolla jo aiemmin mainitsikin. Siihen kun vielä lisää kylmän koneen rikkaalla käymisen, niin tulpat saattaa helpostikin ottaa itseensä. Tuosta vähän tietoa tulppien oikeasta käyntilämpötilasta.(jta @ Marras. 28 2007,21:27) kirjoitti
XL1200S, eli Sportster 1200 Sport -96
FLHRI, eli Road King -97
Syytä en tiedä mutta ei ole mitenkään harvinainen ilmiö. 2T kelkoissa ainaskin joissakin kireämmissä koneissa tulpat pimenee jopa huolettomalla tyhjäkäynnin käytöllä sekä varomattomalla ryypyn käytöllä. Ja kuivattelut sun muut ei auta. Uutta kynttilää peliin niin jopa toimii taas hetkisen. Hah, ihanan edullista!!
TRE 1130K
Eiköhän tuo kaikki johdu vain siitä, että Honda on erittäin hienostunutta teknologiaa.
Piti ihan katsoo mitä nuo maksaa. Eli ohjekirjassa olevat vakiotulpat.(hemuli @ Marras. 28 2007,22:01) kirjoitti
Tulppa: ngk IMR9C-9HES
Price: 13.43 puntaa/kipale eli noin 19 euroo kappale, voi jeeestas...!!!
http://www.001bike.co.uk/proddetail....=123IMR9C-9HES
Löytyyköhän noita ees suomesta, ku tuo Google ei tuolla mallimerkillä ainakaan löytänyt suomenkielisiä linkkejä. Voi kiehutus vielä kerran!!!
Vien kyllä varmana takuukorjaukseen. Siis nuo tulpat tulis maksaan jotain 80 ekee tuon hinnaston mukaan. Jos huoltokirjassa tulppien vaihtoväli on 48 tonnia, niin ei millään mee jakeluun et ne ois 7,5 tonnissa sökönä.
Pientä kitinää!!!
![]()
"Kaikki söin hernekeitosta paitsi herneet"
No nii, soitin Hondan huoltoon ja sain neuvoksi rämpätä sulakkeita. Rämpläsin siis sulakkeita ja ei perk.. sain pyörän käyntiin. Ei meinannut ekalla eikä tokallakaan lähteä, mutta sitten lupasi ja lisäsin hiukan kaasua ja kone putputti ensin ja alkoi käymään tasaisesti niin kuin pitääkin,jee..!!!
Sammutin monta kertaa ja käynnistin uudelleen ja pelitti kuin kesällä. On nää ihmeellisiä!!
"Kaikki söin hernekeitosta paitsi herneet"
Kuulostaapa oudolta...Joku kontakti häikkä vai? Täytyyki käydä omaa käynnistelee tässä joku viikonloppu.
1100 ZZR ei halua talven jälkeen myöskään käynnistyä. Tulpat on vaihdettu ja akku ladattu. Pyörittää hyvin, mutta ei edes lupaa. Polttoaine ollut tankissa noin 3 kk.
Noin reilu kuukausi sitten lähti vielä, mutta silloinkin vasta muutaman startin jälkeen.
RF 900 R -97
ZZR 1100 -99
GSX 1300 R k6
GSX 1300 R k9
Vaikka nyt saitkin homman toimimaan niin sulakkeiden ostossa suosittelen ehdottomasti ebay kauppiasta daveknowsdeals. Sinun tulpat maksaisivat 11.50$/kpl hänellä.
Tilasin juuri ja viikossa sain itse kotio sopivat tulpat erittäin edullisesti, posteja tuli 12.50$ neljän tulpan satsille...
98% of all statistics are made up
Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
ZZr kyllä lähtee jos akussa tarpeeksi jännitettä ja virtaa.Ongelma onkin siinä että bensapumppu pumppaa vain startatessa ja koneen käydessä.Erillinen katkaisija olisikin hyvä rakentaa jolla voisi kytkeä pumpun täyttämään kaasarit ennen käynnistystä,säästäisi akkua.Toinen seikka on zzr:ssä että vaikka akku jaksaisi pyörittää konetta hyvin,paukut eivät riitä enää kipinän antamiseen.Muutenhan se pyörä on yksi parhaista kautta aikojen.(Jarozlaw69 @ Maalis. 01 2008,21:14) kirjoitti
Jos tankki irti kai hana on auki.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
heh.. Ktm:llä sanoivat, että tankista pitää ottaa talveksi bensa pois, koska menee viikossa vanhaksi.. jos näin ei tee niin takuu häviää myös. Niillä kyllä on todella paljon sääntöjä mitä piti tehdä ennen kun saa Ktm talviseisontaan.. Piti peittää jollain hengittävällä kankaalla.. nostaa renkaat ilmaan,kattoa rengaspaineet vaihtaa öljyt ymsymsyms..(Jarozlaw69 @ Maalis. 01 2008,21:14) kirjoitti
Vaihda bensat ja kokeile uudestaan niin voi helpottaa..
Kaasarit oli vaan ihan kuivat talven jäljiltä. Pikku loraus jokaiseen sisään ja kone käyntiin. Pari akullista tuli kyllä starttailtua ihan suotta. Olis pitänyt kyllä oivaltaa toi vähän aikasemmin, mutta eihän sitä mitenkään voi![]()
RF 900 R -97
ZZR 1100 -99
GSX 1300 R k6
GSX 1300 R k9
Jos tankki irti kai hana on auki.(Jarozlaw69 @ Maalis. 03 2008,21:56) kirjoitti
Tämä lause ei ollut ihan vitsi.Omaan panin Fortea purkin kaasareita putsaamaan ja käyttelin jonkin aikaa.Rupesi sitten röpöttelemään.Hyvä juttu,aine mennyt kaasareihin ja sakat alkaa liukenemaan.Viikon päästä kokeilin taas käynnistellä mutta köhi vain hiukan,no antaa aineen vaikuttaa.Koko talven aika-ajoin starttailin mutta ei edes luvannut,luulin että sakkautumia oli irronnut niin paljon että kaasarit olivat täysin tukkeutuneet.Keväällä petti hermo ja päätin ottaa kaasarit pöydälle ja putsiin.Raotin sivukatetta ja katohan perhanaa,HANA oli kiinni.C-malli -90.
Ei aivan liity alkuperäiseen aiheeseen,mutta asiaa.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>