Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Onko muilla äLTeisteillä kokemuksia jarrupalojen vaihdon jälkeisestä ABS-viasta.

    Oli jarrupalat sen verran kulahtaneet, jotta päätin nuokin vaihtaa säästääkseni itseltäni noiden kunnon tarkkailun ensi kesältä.

    Takasatulan irroitusta mietin kaksi sekuntia, koska tuossa on integroituna ABS-sensori, mutta koska korjausmanuaalissa ei mitään erikoista mainittu, niin irroitin satulan ohjeiden mukaan tietoisesti vielä varoen ABS-sensorin kolhimista.

    Kuten arvata saattaa lopputulos sitten on se, että liikkeellelähdön jälkeen ABS-valot alkavat vilkkua vuorotellen indikoiden vikaa. Oppinut arvaus: ABS-sensorin etäisyys muuttui satulaa kiinnitettäessä kympin, pari (tai mikä satulan kiinnityspulttien klappi nyt mahtaa olla) ja meni yli sensorin toleranssin. Senhän pitäisi olla 0,45 - 0,55mm etäisyydellä kehästä. Vika lienee nimenomaan taka-anturissa, koska etuanturiinhan ei tarvitse palojen vaihdossa koskea.

    Eniten jurppii se, että oli noissa takapaloissa sen verran pintaa, että olisi noilla hyvällä tuurilla ensi kesän ajellut. Viiden pennin mekaanikko aiheutti siis kenties viiden euron vahingon.... Damn!

    Viittisiköhän tuota alkaa purkaa takapyörää irti, purkaa satulaa, tarkastaa ja mitata tuon anturin etäisyyttä. Voihan Vitalis.
    <p>2002-2014</p>
  2. #2
    JOVVAHINKO...



    ............Naaaaaa, outo homma ? Oun ottanut ja laittanut takas ties monet eri kerrat, eestä ja takaa, kun tulee noita paloja ihan silviisii teräsharjalki välil putsattua muuten vaan....et eipä ou sattunu omalkohil...

    Ookko ny ihan varma että akkus o latingis ?
  3. #3
    Akku o latingis kun on ihan uusi. Ja kaiken hyvän lisäksi kiinne CTEKissä. *Symptoomit on lisäksi sellaaset, että heti kun lähtee pyörällä liikkeelle ja tasatahtia vilkkuvien valojen pitäisi sammua, miettivät nuo hetken ja alkavat sen jälkeen vilkutella vuoronperään. Eli kun tuon ABS:n äly tarkistaa pyöriltä tulevat signaalit, huomaa se jotain outoa...

    -----

    Ja updatea pari tuntia myöhemmin: Otin takapyörän ja satulan irti. Putsasin anturin. Siinä näytti olevan pientä jälkeä aivan kuin välissä olisi jossain vaiheessa pyörähtänyt jotain. Pinta kuitenkin on muovia ja jälki pieni. On myös aika kaukaa haettua, että juuri nyt jarrupalat vaihtaessani sinne väliin olisi jotain mennyt. Mittasin anturin ja kehän välin. Se oli alle 0,2mm!. Voiko liian pieni välys aiheuttaa häiriön??? Toisaalta en saanut välystä mitenkään isommaksi satulaa asettelemallakaan, joten tuo välys siellä on ollut jo ennen jarrupalojen vaihtoa.... *

    Jos joku viiksettää, niin se on toimimaton tekniikka! *



    <p>2002-2014</p>
  4. #4
    Vaihdoin syksyllä kirkuvien palojen tilalle uudet taakse enkä edes älynnyt varoa moisia antureita.
    Tais olla noviisin tuuria kun meni paikalleen särkemättä mitään
    Meitin moposa se abs-valojen vilkuttelu loppui sillä jarrunesteen lisäämisellä sinne hankalampaan säiliöön mut ei varmaan liity C-A-D:n probleemaan?



    MP-Rata
    www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
  5. #5
    Oisko tässä nyt kuitenkin jotain häikkää jarrunesteen korkeuksien kanssa säiliöissä. Nesteen korkeushan muuttuu kun laitetaan uudet palat sisään, tosin yleensä ylöspäin ?
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  6. #6
    Oletko kokeillut mopon buuttaamista, eli akun irroittamista joksikin aikaa? Saattaa yllättäen joskus auttaa.
    Kerran rupesivat ABS-valot vilkkumaan juuri kuvaamallasi tavalla ja vikakoodien lukemisen jälkeen paljastui, että vika oli juuri tässä vikakoodeja lukevassa järjestelmässä. Vikakoodi poistettiin eikä vika ikinä toistunut.
  7. #7
    Lainaa (Rudi11 @ Maalis. 01 2008,21:00) kirjoitti
    Oletko kokeillut mopon buuttaamista, eli akun irroittamista joksikin aikaa? Saattaa yllättäen joskus auttaa.
    Kerran rupesivat ABS-valot vilkkumaan juuri kuvaamallasi tavalla ja vikakoodien lukemisen jälkeen paljastui, että vika oli juuri tässä vikakoodeja lukevassa järjestelmässä. Vikakoodi poistettiin eikä vika ikinä toistunut.
    Joo. Kokeilin akun irrottamisenkin. Oirekin kehittyi siten, että nyt alkaa "vilkuttamaan vuorotellen" heti virtojen kytkennän jälkeen. Ei vasta liikkeellelähdettäessä. Eli virtojen kytkennän jälkeinen self-check antaa virheen, tai sitten tuolla on muistissaan sen sortin virhe, ettei siitä toivuta ilman vikakoodien resetointia ja/tai vian korjausta.
    <p>2002-2014</p>
  8. #8
    jos mahdollista ajaa vähän pidempi lenkki niin se valo saattaa myös silloin kuittautua pois.. omassa audissa esp järjestelmä kytkeytyy päälle muutaman kilometrin jälkeen, jos akku ollu irti.
    Kahvankääntäjä
    Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
  9. #9
    Itsellä on nuo ABS-valot kummitelleet kaksi eri kertaa.
    Ensimmäisellä kerralla olivat molemmat pyörät olleet irti (renkaidenvaihdossa) ja kun lähdin ajamaan ABS-valot vilkutti. Manailin mokomaa vikaa (kun piti lähteä jenkkireissulle kolmen päivän päästä) ja pysähdyin huoltsikalle teekupposelle ja samalla tekemään sotasuunnitelmaa pyörän viemisestä korjaamolle ja äkkiä. Kun lähdin seuraavan kerran liikkeelle vilkuttelu loppui seuraavan 25.000 km ajaksi. Eli tuo vika hoitui pelkällä pyörän starttauksella.

    Toinen tapaus johtui sitten vikaantuneesta etupyörän ABS-anturista. Vilkuttelu kuittaantui aluksi pyörän starttaamisella, mutta vähitellen se jäi päälle koko ajaksi. Vikakoodeihin oli jäänyt mainita etuanturin signaalin puuttesta, vaikka ongelma ei tuolla koodien lukuhetkellä taas ollutkaan päällä. Tuon maininnan perusteella hommasin myöhemmin uuden anturin ja sen vaihdolla vika poistui.
    Muistaakseni RM Heinon mainio huoltomies Harri kertoi, että uudemmissa LT:issä jarruvian varoitusvalo sammuu kun syy korjataan, mutta vanhemmissa se vaatii jonkin sortin nollausoperaation. Oliko pelkkä akun irrotus, vai vaatiko kolme kierrosta yhdellä jalalla hyppelyä pyörän ympäri vai peräti MoDiTeciin kytkentää, en sitä kyllä muista...
    Eli nuo anturitkin voivat kyllä vikaantua...


    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  10. #10
    Lainaa (C-A-D @ Maalis. 01 2008,14:52) kirjoitti
    Mittasin anturin ja kehän välin. Se oli alle 0,2mm!. Voiko liian pieni välys aiheuttaa häiriön??? Toisaalta en saanut välystä mitenkään isommaksi satulaa asettelemallakaan, joten tuo välys siellä on ollut jo ennen jarrupalojen vaihtoa.... *

    Jos joku viiksettää, niin se on toimimaton tekniikka! *
    En oikein jaksa uskoa anturivikaa/etäisyyteen.
    *
    Voithan tarkistaa antureiden toiminnan mittaamalla vastusmittarilla minkälaista juoksevaa lukemaa anturit antavat kun pyöräytät rengasta.

    Pienet naarmut eivät anturinpäässä eivät välttämättä haitaa mitään esim. raskaassakalustossa anturin etaisyys säätyy pyörännavan paikalleenlaitossa hammaskehän painaessa anturia pois edestä ja jopa jonkun aikaa hinkaavan hammaskehään.

    Tuo antureiden puhtauskaan mopossa ei voi olla ongelma kun miettii minkä laisessa paikassa ne ovat autoissa.
    IsoPoika
    R1200GS"ADV" -05
  11. #11
    Lainaa (IsoPoika @ Maalis. 01 2008,23:39) kirjoitti
    Lainaa (C-A-D @ Maalis. 01 2008,14:52) kirjoitti
    Mittasin anturin ja kehän välin. Se oli alle 0,2mm!. Voiko liian pieni välys aiheuttaa häiriön??? Toisaalta en saanut välystä mitenkään isommaksi satulaa asettelemallakaan, joten tuo välys siellä on ollut jo ennen jarrupalojen vaihtoa.... *

    Jos joku viiksettää, niin se on toimimaton tekniikka! *
    En oikein jaksa uskoa anturivikaa/etäisyyteen.
    *
    Voithan tarkistaa antureiden toiminnan mittaamalla vastusmittarilla minkälaista juoksevaa lukemaa anturit antavat kun pyöräytät rengasta.

    Pienet naarmut eivät anturinpäässä eivät välttämättä haitaa mitään esim. raskaassakalustossa anturin etaisyys säätyy pyörännavan paikalleenlaitossa hammaskehän painaessa anturia pois edestä ja jopa jonkun aikaa hinkaavan hammaskehään.

    Tuo antureiden puhtauskaan mopossa ei voi olla ongelma kun miettii minkä laisessa paikassa ne ovat autoissa.
    Joo. Samantapaisia ajatuksia itsellänikin. Varsinkin kun vielä tietoisesti varoin kolhimasta ABS-sensoria jarrusatulaa irrottaessani.

    Täytynee kaivella tuon anturin liitin esiin, niin saa mittarin kiinni.
    <p>2002-2014</p>
  12. #12
    Lainaa (IsoPoika @ Maalis. 01 2008,23:39) kirjoitti
    Pienet naarmut eivät anturinpäässä eivät välttämättä haitaa mitään
    Kun GS:ssa meni aikanaan perälaakeri, myös ABS-anturi sai naarmuja. Korjaamolla se jäi vaihtamatta, kun heillä ei ollut osaa hyllyssä. Kertoivat, että se voi aiheuttaaa ABSin vilkuttelua ja pitää vaihtaa se sitten heti kotomaassa. Useampi kesä on sen jälkeen jo mennyt eikä siitä ole ollut kertaakaan mitään harmia.
    "Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
  13. #13
    Lainaa (JyrkiJ @ Maalis. 02 2008,13:06) kirjoitti
    Lainaa (IsoPoika @ Maalis. 01 2008,23:39) kirjoitti
    Pienet naarmut eivät anturinpäässä eivät välttämättä haitaa mitään
    Kun GS:ssa meni aikanaan perälaakeri, myös ABS-anturi sai naarmuja. Korjaamolla se jäi vaihtamatta, kun heillä ei ollut osaa hyllyssä. Kertoivat, että se voi aiheuttaaa ABSin vilkuttelua ja pitää vaihtaa se sitten heti kotomaassa. Useampi kesä on sen jälkeen jo mennyt eikä siitä ole ollut kertaakaan mitään harmia.
    Joo, näin ne korjaamot toimii, jos et yhtään katso perään.
    Itse kun joskus joudun käymään merkkiliikkeessä mopon tai auton kanssa, niin seison varmasti vieressä koko huoltoajan, jos siitä kerran joutuu 60-100eur/tunti maksamaan.
    Autoon viime huollossa olisi huoltomies vaihtanut mittarin taakse vilkunvälkkyääni "kojeen" joka kuulemma on pakollinen katsastuksessa.
    Hintaa tällä remontilla olisi ollut 640 EUROA.Vika korjaantui akkukaapelin irroituksella kotona.
    IsoPoika
    R1200GS"ADV" -05
  14. #14
    Päteeköhän nämä LT:n jarruihin?

    Millaista sekvenssiä ne jouluvalot sykkivät? Tässä aiempaa keskustelua ABS:n häiriöistä ja vikakoodeista.
  15. #15
    ABS sensor
    gap, rear............. 0.45…0.55 mm (0.018...0.022 in)
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  16. #16
    Lainaa (efraim @ Maalis. 04 2008,09:55) kirjoitti
    Päteeköhän nämä LT:n jarruihin?

    Millaista sekvenssiä ne jouluvalot sykkivät? Tässä aiempaa keskustelua ABS:n häiriöistä ja vikakoodeista.
    Saattaa päteä - noihin uudempiin servojarrullisiin... Alkupään LT'eissä on ABS2, joiden äly ja toiminnallisuus on (luojan kiitos) rajatumpi.
    <p>2002-2014</p>
  17. #17
    Lainaa (sefo @ Maalis. 04 2008,10:15) kirjoitti
    ABS sensor
    gap, rear............. 0.45…0.55 mm (0.018...0.022 in)
    Niinpä - Ihan kuten tuossa ensimmäisessä viestissäni totesin

    Juttelin parinkin pajan kanssa aiheesta. Noiden kommentteja:

    - ABS2 vaatii aina resetoinnin, jos kyseessä ei ole ollut alijännitteestä aiheutunut häiriö
    - Häiriö voi aiheutua vaikka jarrupalojen vaihdosta kun painat männät sisään. ABS-pumpun sisällä tuosta voi generoitua "hydraulihäiriö", joka vaatii tuon aiemmin mainitun resetoinnin

    Uudempi servo-jarru-ABS-hässäkkä (paskuudestaan huolimatta ) on älykkäämpi siinä mielessä, että mahdolliset häiriöt kuittaantuvat automaagisesti vikatilanteen poistuessa. Siitä jää vain merkintä vikamuistiin.
    <p>2002-2014</p>
  18. #18
    Mistäs vuosimalleista LT:ssä löytyy nuo servo-härpäkkeet? Onks ne ihan oikeesti niin skeidaa, että niitä kannattaa välttää? Tähänkö kaatui LT:n osto......
  19. #19
    Servot tuli -01 malliin. En nyt tiedä onko ne kuitenkaan ihan paskat vaikka niitä aika usein tunnutaan moittivan! Ainakin niissä on tehoa verrattuna servottomaan Lt:hen joka tuntuu ainakin pienen koeajon perusteella melko jarruttomalta laitteelta. Sitten kuulemma on ongelmia jos sattuu oleen virrat vähissä. Siitä ei ittellä ole "onneksi" kokemuksia.
  20. #20
    Lainaa (jysky @ Maalis. 15 2008,15:05) kirjoitti
    Onks ne ihan oikeesti niin skeidaa, että niitä kannattaa välttää? Tähänkö kaatui LT:n osto......
    No ei nuo servojarrut varmasti mitään skeidoja ole. Ne on vaan pirun tehokkaat ja tietysti (vielä integraaliversiona) helposti aiheuttavat sopeutumisvaikeuksia perinteisillä jarruilla ajaneille. Useamman vuoden BMWLT.com-foorumia seuranneena en kyllä ole mielestäni törmännyt yhteenkään tarinaan, jossa jollain olisi ollut erityisiä servoihin liittyviä ongelmia.
    Nämä on tietysti sellaisia makuasioita myös. Itse kun en ole ajanut muulla kuin servo / integraalijarrullisella ABS-pyörällä, niin on paha sanoa, mikä niissä olisi niin kamalan huonoa. Kun on tottunut siihen, että pyörä pysähtyy yhdellä tai kahdella sormella, niin varmaan vaatisi sopeutumista kiskoa kahvaa rystyset valkoisina, vaikka olisihan se ehkä "tunnokasta".

    Tuo servoyksikkö tarvitsee toimiakseen kunnolla sähköä, se on totta. Tuohon huono akku / servojarrut -yhdistelmään nuo joidenkin huonot kokemukset pääsääntöisesti keskittyvätkin. Itsellä on vissiin ollut siinäkin suhteessa hyvä tuuri koska, omat jarrut on toimineet ongelmitta huolimatta koko lailla roisista ylimääräisestä sähkönkulutuksesta, joita kaikki lisähärpäkkeeni aiheuttavat...

    t. pozo

    -04 K 1200 LT

    Amerikan kierros 2006:
    http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2010:
    http://finnstoccr3.blogspot.com/

    Amerikan kierros 2011:
    http://finnstoccr2011.blogspot.com/

    Moponparantelukuvia:
    http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
  21. #21
    Juuri näin tai noin. Minäkään en servojarruja toiminnallisuudeltaan arvostele. Itse vaan en enää pystynyt luottamaan niihin kun kerran lähti jarrut jonkin häiriön (jonka huolto tietokonetulkitsi akkuviaksi) vuoksi keskellä risteystä. Pyörän tahallinen kaataminen keskelle risteystä - betonirekan alle jäämisen pelossa - jättää trauman, myönnetään. Haluan jarruni nykyään perinteisinä. ABS saa olla, mutta suora hydraulinen yhteys kahvalta mäntään kiitos.

    Toimiessaan servot ovat hyvät.
    <p>2002-2014</p>
  22.  
  23. #22
    Dodiin. Parin sydämentykytyksen jälkeen homma taas hallinnassa. Resetoituihan se *kele! Ensimmäiset kolme Moditec-testiä antoivat kylmän tuloksen tuloksen:

    Fault report:
    - Hydraulic assembly
    - ABS2-hydraulic assembly faulty, please exchange (auts! - kuulostaa kalliilta )
    - 16 ABS Piston fault!

    Kerkesin jo kysäistä taikalaatikon hintaa. Moisen mokkulan saa kuulemma edulliseen 1600€uron hintaan (+työt tietty). Hetken mennyt elämä (eikun Eurot) vilisi jo silmissä ja vaimon tulevat kommentit korvissa.

    Tuota älylaatikko siis tarjoili kolme kertaa. Antoi kuitenkin lopuksi resetoida vian ja kehoitti koeajamaan (viksu vekotin) (vaikka tuossa vikatyypissä ei pitäisi edes olla mahdollista). Koeajo ja testijarrutukset nostivat hymyn huuleen. Vika pysyi poissa.

    Keskustelussa huollon kanssa tuli kommentti, että kyseessä on "vanhan LT:n tyyppivika" joka ehken liittyy vaihtamattomiin jarrunesteisiin. Tulkitsen, että taikalaatikossa makasi jotain vaihtamattomien jarrunesteiden röhnää. Kun vaihdoin loppuunkuluneet palat uusiin, piti männät tietty survoa reilusti sisään ja nestekin sai pumpussa kyytiä pistäen jotkut pasha-hiukkaset liikkeelle, mahdollisesti jopa pumppua / mäntää häiritsemään.

    No tuli sitten jarrunesteetkin samassa sessiossa vaihdettua. Suosittelen muillekin, jos tuo huollon spekulaatio pitää paikkaansa.
    <p>2002-2014</p>