Olen tuossa joutunut talven mittaan latailemaan akkua likimain aina kun olen käyntiin koittanut herätellä mopoani noin kolmen viikon välein. Muistaisin että entinen omistaja on vaihtanut akun vuonna 2004, joten sen kuntokin saattaa olla jo aika loppusuoralla.
Aloin tuossa noitten akkujen hintoja katselemaan, ja huomasin Bilteman kauppaavan geeliakkua 36,90€. Alkoi jotenkin köyhää kiinnostamaan kun kerran kyseiseen putiikkiinkin on matkaa vähemmän kuin esim. Stormille, jossa akku maksaa joko 52€ tai 89€
Onko noista geeliakuista parempaa tietoa jollain, onko parempia kuin tavallinen? Ja mites tuo Bilteman versiot, kannattaako kokeilla? Akun teho on 9Ah ja sen geeliakun 10Ah, mutta tuolla asialla tuskin on merkitystä
Hinnanero on mielestäni kuitenkin jo sen verran merkittävä että... Säästetty osuus![]()
Mä en tiedä Bilteman akuista muuta, kuin että viime kesänä omasta pyörästä hajos ko. liiterin myymä 2kk vanha akku.
Pilailupuodin akku tilttas myös yheltä kaverilta huoltiksen pihalle, juuri kun oltiin lähössä jokatorstaiselle pk-ajelulle..
Olisko ollu Petri12r:n pyörä?
Jos et jaksa takuuseen käydä uusia akkuja pilailupuodista hakemassa, suosittelen jotain kalliimpaa (parempaa) vaihtoehtoa..
Suzuki Bandit 1200 N -96 (R.I.P.), Suzuki Bandit 1200 naked -03 (Myyty)
Kawasaki Kx 125 -85
http://www.youtube.com/watch?v=1RpsY...eature=related
Minulla on Bilteman akkuja ollut, eikä niiden tarvitse hävetä muiden merkkien rinnalla yhtään. Tälläkin hetkellä pyörässä on Biltemasta hankittu uudenkarhea geeliakku.
Ei olisi yllätys, vaikka tulisivat samalta kokoonpanolinjalta jonkun isomman valmistajan tehtaassa "merkkiakkujen" kanssa.
Suosittelen hankkimaan Ctekin laturin; se säästää hermoja, rahoja ja akkuja. Tökkäät syksyllä seinään niin on keväällä kunnossa oleva, ladattu akku käyttöä varten.
Ja mitä sitten, jos se ei tyydytäkään? Kiikutat takaisin ja vaadit rahat takaisin tai uuden tilalle. Akun nyt soisi kestävän käytössä vuosia vaikka takuu sanoisi mitä ja veikkaan, että kuluttaja-asiamies on samoilla linjoilla kanssani.
Ois mukava tietää, miten akku "hajosi" tai "tilttasi".(Mc Nikke T @ Helmi. 28 2008,22:27) kirjoitti
Jos pyörän sähköissä tai starttaamisessa on toivomisen varaa, ei sitä pelasta edes tonnin akku. Olet varmaan tietoinen, että akut eivät suinkaan välttämättä ole käyttövalmiita ostettaessa, vaan ne on syytä ladata täyteen ennen paikalleen iskemistä.
Pyörän akut ovat olosuhteiden pakosta aika kämäsiä kapistuksia, vertaa vaikka autoon.
Tuoltahan noita on tullut osteltua,huoltovapaita malleja.Takuu on yhtä hyvä ja hinta edullinen.Toimineet ongelmitta,ei sen huonommin kuiin kalliit merkkiakut.En voi ainakaan valittaa huonosta laadusta biltemannin akkujen suhteen.Omasta mielestä hinta/laatu = erinomainen.
<p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
Mun akku tilttas siten, että oltiin oltu Suomea kiertämässä jo 5 päivää, n 300 km / pv, joten toi latauspuoli oli ihan kunnossa ja Kolilta kun saavuttiin Kuusamoon mentiin ruokakauppaan, josta lähtiessä pyörä ei inahtanutkaan.. Ei sytyttäny ees mittarivaloja, ei mitään.(Le Motard @ Helmi. 28 2008,22:31) kirjoitti
Hetki pähkäiltiin, kokeiltiin sit kaverin akulla ja kaikki toimi taas ihan normaalisti. Oma akku takasin kiinni ja ei mitään..
Jäi pyörä sit siihen, kello oli jo ilta, ei mitään liikkeitä enää auki.
Onneks yöpaikka oli lähellä...
Seuraavana päivänä paikallisesta koneliikkeestä uus akku n. 50 euroo ja se on pelittäny siitä asti täydellisesti.
Pilailupuodin akkua en alkanu mukana raahaamaan, vaan jätin sen liikkeeseen.
Kyseessä oli nimeenomaan geeliakku. Aikasemmin oon käyttänu Bilteman normiakkuja ja niistä ei oo ollu pahaa sanottavaa.
Kawasaki Kx 125 -85
Kyseisen kaupan 12v/8ah geeliakku on pyörässä ollut -07 ekoista pakkasista lähtien.
Orkkiksesta ei enää virta riittänyt startille ja sytkälle samanaikaisesti...
Ei riittänyt ekassa bilteman akustakaan puhti.
Akku vaihtoon ja nyt on toiminut hyvin.
Saa nähdä miten kestää, akku 45 asteen kulmassa ja kohtuulliset tärinät... Tavallinen akku ei oikein ole vaihtoehto.
Onneksi on pyörässä kicksi ja akussa pitkä(?) takuu
Multa löytyy bilteman 9ah akku jonka muutama kk sitten ostin 8ah yuasan tilalle. Hyvin on toiminut ja on vähän enemmän kapasiteettia hälytintä varten. Pyörä käynnistyy paremmin kuin yuasalla(iäkäs akku 7-8v vanha, muttei ollut edes viallinen vieläkään).
3 kesää ollut bilteman huoltovapaa akku(ei geeli) ja on toiminut ilman ongelmia.
Saman näköinen bilteman auton akku oli TM:n testissä viimeisenä =P
Valitettavasti myö ollaan jo eellä!
0.25kW sähköpyörä - kyllä lähtee!
Ooks mitannu latausjännitettä? Geeliakku on herkempi liian suurelle latausjännitteelle.(Mc Nikke T @ Helmi. 28 2008,22:41) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Tällon piilteeman 19Ah geeliakku ollu kaks kesää ja no problemos, tuntuu ytyä olevan...
maxiskootteri
-Punainen on edelleen väreistä nopein -
Mulla on yhdessä museopyörässä ollut vuoden(?) geeliakku ja toisessa suljettu perinteinen parisen vuotta ja molemmat ok ainakin vielä...![]()
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Ostin kanssa toissa kesänä huoltovapaan Biltema-akun, (ei siis geeliakku) ku geeliakut oli loppu. Meni koko kesä ongelmitta ja seuraava talvi viileässä tallissa. En ees ladannu akkua keväällä ja niin vaan hurahti käymään. *
Meinaan kyl jatkossakin käyttää ko. puljua akkujen ostoon. *![]()
Honda CBR 1000 RR -06
Honda CBR 600 F -96
Mulla kun on noita pyöriä (8), niin ei tosiaan viitti laitteisiin, joilla ajellaan muutama kerta kesässä investoida kallista akkua vanhenemaan. Ainokaiseen motoon voisi kuvitellakin hankkivansa esim. 80e akun, jos sillä saa jotain lisäarvoa.(Jiihaa @ Helmi. 29 2008,08:00) kirjoitti
zx10r -04 + gs1000g -80, gs850g -79 + gs550e -78 + kz440 ltd -80 + gt380 -73 + yz250 -91 + kx80 -94 + XL600 -85, Gas Gas JT250 -96
Omassa pyörässä on sen verran iso akku (30Ah), ettei raaski ihan sitä kalleinta ostaa muutenkaan. Vartan teipeillä akku maksaa 140€ ja BONN-merkillä 65€. Geeliakut tässä kokoluokassa maksavat muuten hunajaa ja mansikoita.. Bonn kesti muuten kokonaisen kesän
Nyt oli Biltemaankin tullut riittävän kookkaita perinteisiä akkuja. Kävin mittailemassa dimensioita ja yllätyksekseni patteri oli pienempi kuin Varta tai edellä mainittu Bonn!!Hintakaan ei ole kuin 45€, joten sellainen siirtyy kohta omistukseeni.
"Ei se koko, vaan miten sitä käyttää", sanoi 50cc (+750 +1100cc +125cc)
Itsellä ollut Bilteman Geeliakku siitä lähtien, kun niitä on täällä myyty, ja tyytyväinen olen.
Jos hakua viitsii vaan käyttää, niin selviää että olen tästä joskus aikaisemminkin kirjoitellut...
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Joo, kyllä se oli meikäläisen Biltema-akku kun sanoi sopimuksen irti.(Mc Nikke T @ Helmi. 28 2008,22:27) kirjoitti
Mutta niissä on muistaakseni vuoden takuu, joten vaihto onnistui moitteetta. Kyseesä ei ole geeliakku vaan ihan tavallinen. Mutta takuuvaihdon jälkeen akku on toiminut ihan ok. Aika monta Biltema-akkua saa kyllä tollasen "virallisen" akun hinnalla.
©
Kyllä voisin itse kanssa harkita bilteman akun ostoa, Tuli syksyllä ostettua hondan orkkis akku 120e. Edellinen orkkis kun kesti sen kaksi vuotta...
On mulla Biltema geeliakku kukkunut vajaa pari vuotta. Olisko noilla geeliakuilla ollut jopa 2v takuu, en nyt varmaksi muista.
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Nää akkujen kestot on vähän yksilökohtaisia ja pyöränkin latausjärjestelmä varmasti vaikuttaa..(Putte^ @ Helmi. 29 2008,14:56) kirjoitti
Meillä on orkkisakku 5v. vanhassa 6r:ssa ja hyvin pelittää.
Omassa kympissäni (4v.) ehti talvella purkautua jonkin verran, jota ei ole ennen tehnyt, eli voi olla valmis pian..On se latauksen jälkeen toiminut talvella kyllä, mutta..![]()
Sama täällä. Nyt toista vuotta ollu XX:ssä. Hinta oli neljäsosa Yuasan vastaavasta, ja vaikka heti posahtais, sais vielä 2v:n takuuseen uuden.(-dq- @ Helmi. 29 2008,14:24) kirjoitti
Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
En oo kyl mitannu, huomenna pitäs venat säätää, jos vaikka täräyttäs sen jälkeen käymään ja mittais. Voihan siinäkin se vika piillä, ainakin kun lukee muitten kehuja ko. akuista...(scuuba @ Helmi. 29 2008,00:19) kirjoitti
Tai sit mulla vaan kävi normi tuuri.![]()
Kawasaki Kx 125 -85
Mulla on kanssa hyviä kokemuksia, tosin hiukan vanhemmasta, perinteisesti huollettavasta mallista; Museo-Hondassa on ollut tuollainen kiinni viimeiset viisi vuotta, ja hyvin on pelannut. Hinta-laatu on kohdallaan *![]()
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Lievän pakon edessä tuli hankittua Bilteman geeliakku maaliskuun lopulla.
Kovaa käyttöä on saanut, ja paremmin on toiminut, kun mitkään muut akut aikaisemmin...
Oliskohan ollut joku säkäkappale?
Eli, ainakin hintansa (n.35€) arvoinen ja tässä tapauksessa
paljon paljon enemmänkin.
Ja nyt se sit tietenkin hajoaa heti, kun tuli kehuttua![]()
Honda Valkyrie SuperCharged
Ainakaan auton akuissa ei ole ollu mitään ongelmaa,ja olihan Biltema akku joskus TM testivoittaja.
Nopsa -> Jopo -> Pappa tuna -> Suzuki S -> Suzuki TS -> Yamaha FZS ->
Jos ei tartte kestää jatkuvasti yli 45 asteen kallistusta niin Bilteman huoltovapaa (ei geeli) akku on kyllä hintansa väärtti. Siinähän on nesteet sisällä mutta silti se on tiivis eikä pitäisi olla ihan niin herkkä värinkäytölle kuin geeliakku. Geeliakku taas on yleensä valmis, jos se pääsee tyhjenemään kunnolla.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Biltema tuskin itse tekee akkuja. Ne tulevat joltakin tunnetulta akkuvalmistajalta. Kuten työkalutkin. Tiedän yhden rekkakuskin joka ajoi rekkalasteittain työkaluja eräältä tunnetulta saksalaistehtaalta biltemannin keskusvarastolle.. Ne oli niitä millä on 10v takuu..
Ko itte teköö niin saa semmoisen ko siitä tuloo..
Eiköhän ne akut tule Biltemaan Kiinasta tai Koreasta.
Huoltovapaat mp-akut tulee muuten valmiiksi nesteytettyinä nykyään ja itse jouduin yhden pitkään kaupan hyllyssä seisotetun akun vaihtamaan toiseen yksilöön. Se eka ei kestänyt ladattuna kuin muutaman hassun starttiyrityksen.
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Ei varmasti valmista itse akkuja...
Noiden työkalujen merkki olisi kiva tietää, mistä tulevat.
Minäkin jouduin geeliakun hommaamaan, koska huoltovapaita ei ollut oikeaa hyllyssä ja oli hoppu.
Toisaalta, hyvin on toiminut...
Honda Valkyrie SuperCharged