Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Iltaa. Olisi semmonen kysymys että jos antaa "vähän" 100A akku laturin jumpperilla virtaa niin voiko olla mahdollista et mun pyörästä olisi käynistysrele kärähtäny? Ja jos on niin mitäkohan semmonen mahtaa maksaa ja mistä kannattais tilata/hakee?

    *** Kiitos jo etukäteen vastauksista! ***
  2. #2
    Lainaa (Turbomies @ Helmi. 26 2008,20:20) kirjoitti
    Iltaa. Olisi semmonen kysymys että jos antaa "vähän" 100A akku laturin jumpperilla virtaa niin voiko olla mahdollista et mun pyörästä olisi käynistysrele kärähtäny? Ja jos on niin mitäkohan semmonen mahtaa maksaa ja mistä kannattais tilata/hakee?

    *** Kiitos jo etukäteen vastauksista! ***
    Tolla A määrällä voi moni muukin kyrvähtää...
    F = dp / dt
  3. #3
    olisit lyöny samantien 220v samat vauriot tod.näk
  4. #4
    Ei ole jumpperi ainakaan starttirelettäsi käräyttänyt, siis jos olet sen oikein akulle kytkenyt.
    Täydestä MP-akusta irtoaa itsestäänkin hetkellisesti tuo 100A, siis tarkoitan ajassa noin sekuntia.
    Eikö startti pyöri? Veikkaan vikaa jossain turvakytkimessä, esim jalka, kytkin, vapaa, stoppinappi.
    Voit tietenkin testata startin ohittamalla starttireleen hetkellisesti johdon pätkällä, pitäisi alkaa heti pyörittämään. Liian ohut johto lämpenee nopeasti, älä polta näppejäsi äläkä unohda vaihdetta päälle.
    Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)
  5. #5
    Lainaa (leeman @ Helmi. 27 2008,23:02) kirjoitti
    Ei ole jumpperi ainakaan starttirelettäsi käräyttänyt, siis jos olet sen oikein akulle kytkenyt.
    Täydestä MP-akusta irtoaa itsestäänkin hetkellisesti tuo 100A, siis tarkoitan ajassa noin sekuntia.
    Eikö startti pyöri? Veikkaan vikaa jossain turvakytkimessä, esim jalka, kytkin, vapaa, stoppinappi.
    Voit tietenkin testata startin ohittamalla starttireleen hetkellisesti johdon pätkällä, pitäisi alkaa heti pyörittämään. Liian ohut johto lämpenee nopeasti, älä polta näppejäsi äläkä unohda vaihdetta päälle.
    Älä hyvä mies kirjoittele tuollaisia tänne foorumille. Älkää kukaan koskaan laittako moottoripyöriä väkisin käyntiin jump-startilla tai autosta virtakaapeleilla. Akku latinkiin ja silloinkin
    kaapelit irti järjestelmästä. Akku voi luovuttaa virtaa hetkellisesti korkeitakin määriä, mutta silloin ei puhuta edes
    sekunneista vaan millisekunneista. Jump-startilla tulee se mainittu 100 ampeeria koko ajan - niin kauan kuin startataan.

    Moottoripyörän sähköjärjestelmiä ei ole suunniteltu kestämään tällaista ylikuormitusta. Ainoastaan pähkähullu tai täysin tietämätön kytkee moottoripyörään jump-starttarin 100:lla ampeerilla.
  6. #6
    Joo. eipä ole ihme jos tuolta on kärähtänyt vaikka ruiskun boksi tai jotain vastaavaa.
    Kun isoistakin koneistakin kärähtää tietokoneboksit joskus jos starttaa jumpperilla. (kokemusta on) Ja silloin puhun sellaisesta mistä löytyy vahintään kaksi 140 Ah akkuja ja kuitenkin boksit voi mennä jos akut ovat tyhjiä ja starttaa kaapeleilla tai jumpperilla.
  7. #7
    Taitaa olla porukalta Amppeerit, Amppeeritunnit ja voltit hakusessa *, pieni sähköopin kertaus voisi olla paikallaan.
    Kyllä voit rauhassa starttailla, ei taatusti polta relettä. Mutta lataillessa kannattaa pitää akunjohdot irti, muuten voi jokin paikka sanoa sopimuksen irti.

    Tuo starttireleen testaus ohittamalla on vanha konsti, sillä on helppo selvittää onko vika siinä.

    Ampeeri (A) on virran yksikkö
    Jokainen sähkölaite ottaa sähköverkosta virtaa. Mitä suuremman virran laite ottaa sitä suuremman tehon se kuluttaa. Virtaa voidaan verrata vesijohdossa kulkevaan vesivirtaan. Joidenkin sähkölaitteiden arvokilvessä on ilmoitettu laitteen virta

    Jo takavuosien pyörissä starttirele oli mitoitte 100A läpivirtaukselle. Jump-startilla tulee maksimissaan se mainittu 100 ampeeria, ei koko ajan.



  8. #8
    Lainaa (mpman @ Helmi. 28 2008,08:39) kirjoitti
    Taitaa olla porukalta Amppeerit, Amppeeritunnit ja voltit hakusessa *, pieni sähköopin kertaus voisi olla paikallaan.
    Kyllä voit rauhassa starttailla, ei taatusti polta relettä. Mutta lataillessa kannattaa pitää akunjohdot irti.

    Tuo starttireleen testaus ohittamalla on vanha konsti, sillä on helppo selvittää onko vika siinä.
    No aika hyvin tunnen kyllä Amppeeritunnit y.m enkä mä sitä tarkoittanutkaan että siitä olisi starttirele mennyt paskaks, sehän ei mene vaikka sinne syöttäisi 1000 A. Kun eihän se startti "syö" enemmän kuin mitä se tarvii vaikka sinne syöttäis kuin paljon Amppeereja, jos ei startti on oikosulussa silloinhan rele kärähtää. Mut siitä mul on kokemusta että elektroniikka ei tykkää siitä jos yhtäkkiä heität jonkun boosterin päälle varsinkin jos akku on ihan tyhjä. Jännitepiikistä ne menee(boksit) eikä Amppeereista, eikö niin? Ja releen oikosulkeminen hyppyjohdolla ei tee mitään pahaa.
  9. #9
    Lainaa (mpman @ Helmi. 28 2008,08:39) kirjoitti
    Taitaa olla porukalta Amppeerit, Amppeeritunnit ja voltit hakusessa , pieni sähköopin kertaus voisi olla paikallaan.
    +1
    HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
    http://www.sefotec.fi
  10. #10
    Lainaa (fredde @ Helmi. 28 2008,09:05) kirjoitti
    Lainaa (mpman @ Helmi. 28 2008,08:39) kirjoitti
    Taitaa olla porukalta Amppeerit, Amppeeritunnit ja voltit hakusessa *, pieni sähköopin kertaus voisi olla paikallaan.
    Kyllä voit rauhassa starttailla, ei taatusti polta relettä. Mutta lataillessa kannattaa pitää akunjohdot irti.

    Tuo starttireleen testaus ohittamalla on vanha konsti, sillä on helppo selvittää onko vika siinä.
    No aika hyvin tunnen kyllä Amppeeritunnit y.m enkä mä sitä tarkoittanutkaan että siitä olisi starttirele mennyt paskaks, sehän ei mene vaikka sinne syöttäisi 1000 A. Kun eihän se startti "syö" enemmän kuin mitä se tarvii vaikka sinne syöttäis kuin paljon Amppeereja, jos ei startti on oikosulussa silloinhan rele kärähtää. Mut siitä mul on kokemusta että elektroniikka ei tykkää siitä jos yhtäkkiä heität jonkun boosterin päälle varsinkin jos akku on ihan tyhjä. Jännitepiikistä ne menee(boksit) eikä Amppeereista, eikö niin? Ja releen oikosulkeminen hyppyjohdolla ei tee mitään pahaa.
    Jep, oikeassa olet. Ei Amppeeri relettä polta, mutta oikosulku tai jännitepiikki on kokonaan toinen asia.
  11. #11
    Lainaa (hibernate @ Helmi. 28 2008,00:08) kirjoitti
    [Älä hyvä mies kirjoittele tuollaisia tänne foorumille. Älkää kukaan koskaan laittako moottoripyöriä väkisin käyntiin jump-startilla tai autosta virtakaapeleilla. Akku latinkiin ja silloinkin
    kaapelit irti järjestelmästä. Akku voi luovuttaa virtaa hetkellisesti korkeitakin määriä, mutta silloin ei puhuta edes
    sekunneista vaan millisekunneista. Jump-startilla tulee se mainittu 100 ampeeria koko ajan - niin kauan kuin startataan.

    Moottoripyörän sähköjärjestelmiä ei ole suunniteltu kestämään tällaista ylikuormitusta. Ainoastaan pähkähullu tai täysin tietämätön kytkee moottoripyörään jump-starttarin 100:lla ampeerilla.
    Kannattaisikohon ottaa pieni kertaus tuosta mainitusta sähköopista * Sen jälkeen voisi miettiä kuka on pähkähullu tai tietämätön



  12. #12
    Lainaa (jakasa @ Helmi. 28 2008,09:23) kirjoitti
    Lainaa (hibernate @ Helmi. 28 2008,00:08) kirjoitti
    [Älä hyvä mies kirjoittele tuollaisia tänne foorumille. Älkää kukaan koskaan laittako moottoripyöriä väkisin käyntiin jump-startilla tai autosta virtakaapeleilla. Akku latinkiin ja silloinkin
    kaapelit irti järjestelmästä. Akku voi luovuttaa virtaa hetkellisesti korkeitakin määriä, mutta silloin ei puhuta edes
    sekunneista vaan millisekunneista. Jump-startilla tulee se mainittu 100 ampeeria koko ajan - niin kauan kuin startataan.

    Moottoripyörän sähköjärjestelmiä ei ole suunniteltu kestämään tällaista ylikuormitusta. Ainoastaan pähkähullu tai täysin tietämätön kytkee moottoripyörään jump-starttarin 100:lla ampeerilla.
    Kannattaisikohon ottaa pieni kertaus tuosta mainitusta sähköopista * Sen jälkeen voisi miettiä kuka on pähkähullu tai tietämätön


    + 1
  13. #13
    Lainaa (fredde @ Helmi. 28 2008,09:30) kirjoitti
    Lainaa (jakasa @ Helmi. 28 2008,09:23) kirjoitti
    Lainaa (hibernate @ Helmi. 28 2008,00:08) kirjoitti
    [Älä hyvä mies kirjoittele tuollaisia tänne foorumille. Älkää kukaan koskaan laittako moottoripyöriä väkisin käyntiin jump-startilla tai autosta virtakaapeleilla. Akku latinkiin ja silloinkin
    kaapelit irti järjestelmästä. Akku voi luovuttaa virtaa hetkellisesti korkeitakin määriä, mutta silloin ei puhuta edes
    sekunneista vaan millisekunneista. Jump-startilla tulee se mainittu 100 ampeeria koko ajan - niin kauan kuin startataan.

    Moottoripyörän sähköjärjestelmiä ei ole suunniteltu kestämään tällaista ylikuormitusta. Ainoastaan pähkähullu tai täysin tietämätön kytkee moottoripyörään jump-starttarin 100:lla ampeerilla.
    Kannattaisikohon ottaa pieni kertaus tuosta mainitusta sähköopista * Sen jälkeen voisi miettiä kuka on pähkähullu tai tietämätön


    + 1
    +1
  14. #14
    Nonii nyt tulee virtaa vanttuisiin ja mikään paikkakaan ei ollu kärähtäny... otettiin vaan tulpanjohdot irti ja sit rupes pelittään ja kun laitettiin takas niin päästiin oikein starttaileen mut ei se mihkään käyntiin lähteny ku akku vaan tul tyhjäks nyt vaan akku norm. mopo laturiin ja huomenna uus yritys



  15.  
  16. #15
    Lainaa (hibernate @ Helmi. 28 2008,00:08) kirjoitti
    Lainaa (leeman @ Helmi. 27 2008,23:02) kirjoitti
    Ei ole jumpperi ainakaan starttirelettäsi käräyttänyt, siis jos olet sen oikein akulle kytkenyt.
    Täydestä MP-akusta irtoaa itsestäänkin hetkellisesti tuo 100A, siis tarkoitan ajassa noin sekuntia.
    Eikö startti pyöri? Veikkaan vikaa jossain turvakytkimessä, esim jalka, kytkin, vapaa, stoppinappi.
    Voit tietenkin testata startin ohittamalla starttireleen hetkellisesti johdon pätkällä, pitäisi alkaa heti pyörittämään. Liian ohut johto lämpenee nopeasti, älä polta näppejäsi äläkä unohda vaihdetta päälle.
    Älä hyvä mies kirjoittele tuollaisia tänne foorumille. Älkää kukaan koskaan laittako moottoripyöriä väkisin käyntiin jump-startilla tai autosta virtakaapeleilla. Akku latinkiin ja silloinkin
    kaapelit irti järjestelmästä. Akku voi luovuttaa virtaa hetkellisesti korkeitakin määriä, mutta silloin ei puhuta edes
    sekunneista vaan millisekunneista. Jump-startilla tulee se mainittu 100 ampeeria koko ajan - niin kauan kuin startataan.

    Moottoripyörän sähköjärjestelmiä ei ole suunniteltu kestämään tällaista ylikuormitusta. Ainoastaan pähkähullu tai täysin tietämätön kytkee moottoripyörään jump-starttarin 100:lla ampeerilla.
    Kyse oli todellakin starttireleen palamisesta, jonka kunto ei ei jumpperilla startatessa huonone. Jumiutuneen startin se kyllä paljastaa jos ei tuollakaan virralla (A=ampeeri) pyöri, silloin lämpö tai käry paljastaa vian

    Se on totta että jos akku on aivan hengetön, niin se ei myöskään ns. tasoita mahdollisia jännite (V=volttia) piikkejä ja silloin on vaarana rikkoa latureilla/muilla pykäyksillä elektroniikkaa pyörästä.
    Jos menee plussat ja miinuksetkin vielä sekaisin niin savu voi tosiaan tulla ulos, ja sähkölaitteethan toimivat tunnetusti savulla -> sen tultua ulos ne ei enää toimi.



    Victory Hammer S 2011, Honda GL1000 GoldWing -76, GSXR-600 -98 (kilvetön)