Tulokset 1:stä 25:een 25:sta
  1. #1
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008...00004_uu.shtml

    Jos irronu rengas aiheuttaa tuollaista jälkeä autoon niin juuh.. mitäs jos..

    Väsyneenä, tähän aikaan aamuyöstä tuli ekana mieleen Hot Shot leffan Deatmeat (Raato) : Wendy, I can flyyyyyyy......
  2. #2
  3. #3
    Lainaa (1Tiina @ Helmi. 06 2008,03:15) kirjoitti
    http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008...00004_uu.shtml

    Jos irronu rengas aiheuttaa tuollaista jälkeä autoon niin juuh.. mitäs jos..

    Väsyneenä, tähän aikaan aamuyöstä tuli ekana mieleen Hot Shot leffan Deatmeat (Raato) : Wendy, I can flyyyyyyy......
    Tuo on vielä pientä jälkeä. Kun vastaantulevan rekan rengas (irronneenakin) osuu autoon, niin jälki on kuin nokkakolarista. On vaatinut henkiäkin.
    Kyseisessä kuvassa se rengas on vaan vähän hipaissut kylkeä.
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

    " Been there, wrecked that... "

    En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

    The more I learn about women, the more I love my motorcycle
  4. #4
    Joo aika kesyä toi on vielä.

    Eikä tarvi olla koko rengas..

    Muistakaapi nytten keväällä kun ajelut alkavat alkavat myös paukkumaan rekkojen renkaat
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  5. #5
    Lainaa (factoryrider @ Helmi. 06 2008,06:12) kirjoitti
    Kuvasta paatellen on irronnut pyora vaikka otsikko valehtelee etta rengas.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  6. #6
    Lainaa (GoSpel @ Helmi. 07 2008,03:14) kirjoitti
    Lainaa (factoryrider @ Helmi. 06 2008,06:12) kirjoitti
    Kuvasta paatellen on irronnut pyora vaikka otsikko valehtelee etta rengas.
    Joo, lehtimiehet- taikka naiset ei aina ymmärrä eroa.
    Ammuttiinhan Jokelassakin 22 tuumasella aseella.
    -Sergei-
    - Sergei-


    "Tiedättekö mitä siitä tulee kun risteyttää tiikerin ja kanarianlinnun??
    En minäkään tiedä, mutta kun se laulaa sitä on parasta kuunnella."
  7. #7
    Onni onnettomuudessa ettei noi molemmat irronneet pyörät osunu tuohon autoon..
  8. #8
    Tätä aihetta on jo käsitelty tuossa: Sama uutinen
    ***En tienny pienenä kuin hauskaa on isona***
  9. #9
    Pyh, peura tekee ihan samanlaista jälkeä. Ja niitä on enemmän näkynyt kun irto renkaita. Tai pyöriä.
    nimim. kokemusta on ja auto lunastukseen.
  10. #10
    Lainaa (Jagge @ Helmi. 07 2008,10:37) kirjoitti
    Tätä aihetta on jo käsitelty tuossa: Sama uutinen
    Joo niin varmaan on monta muutakin aihetta joita otan esille.. En vaan ole yhden kuukauden jäsenyyteni aikana kerinny ihan kaikkea vielä lukemaan foorumilta, joten anteeksi jos tulee näitä päällekkäisyyksiä..
  11. #11
    1tiina, ei se haittaa. onpahan enemmän luettavaa. en minäkään kaikkea ehdi lukea, vaikka vuosia jo selaillut tätäkin foorumia.

    aiheeseen. olisi todennäköisesti henki pois motoristiltakin. kuten harmaakarhu jo sanoi, niin on niitä mennyt, autoilijoita. sama vaikutus on rekanrenkaan räjähtämiselläkin. kun kohdalle osuu.

    ei taia auttaa varominenkaan. ku pamahtaa, niin pamahtaa. siinä ei ehdi mitään. mahollisimman nopeasti vain ohi ja mahollisimman kaukaa kohtaamisissa rekkaan yritettävä pitää etäisyyttä.

    joskus on pulttikin tappanut autoilijan. lensi rekan vanteesta ja suoraan autoilijan päähän lasin läpi.
    Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!! )
  12. #12
    (OT, ei tapahtunut MP:llä )Tänään olin ajaa yhen fillaristin hengiltä! Onneksi on oppinut katsomaan sen toisen (ehkä kolmannenkin kerran)>>> itse ajoin suoraan, mulla vihreet valot yms. seuraan tietty sitä vastaan tulevaa ja kääntyvää liikennettä. Ei tullut mieleenkään seurailla jalankulkijoita/fillaristeja...niillähän oli punaiset valot ...kele! Siinä oli vastaantulevissa joku kääntyvä, sitä tietty tarkkana silmäilin tuleeko vai ei...ja sen takaa fillaristi eteen (<sillä punaiset). Paniikkijarrutus ja auto poikittain. Oli tyypillä hengenlähtö lähellä
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  13. #13
    Muutama vuosi sitten osui tuttavani autoon irronnut rekan pyörä. Kuski selvisi tuosta naarmuitta, mutta autosta tuli entinen.

    Joskus kauan sitten juttelin kaverini kanssa muutaman kymmenen metrin päästä maantiestä. Tieltä kuului pamaus ja kun käännyimme äänen suuntaan lensi välistämme isohko kuminpalanen. Tosi tämäkin. Ei tuo pala varmastikaan ois kovasti satuttanut, mutta kuvastaa millä voimalla tuommonen rengas kajahtaa.



    Joko löydän tien tai teen sen...
    -Hannibal-

    H-D Road King Custom 2004
  14. #14
    Nää on juuri niitä syitä miksi mp:tä ei saa ajaa väsyneenä. Joka metri on ajettava ja ajateltava. Viimekesänä Liettuassa: edessä kuormuri, lämpöä 36 ja jokin mätti. Hanat kaakkoon ja kakskytmetriä kuormurin edessä takana läsähti! Jos olisin jäänyt miettimään ei minua ja vaimoa olisi.
    poku banuhäiskä:Suzuki,Moto-Guzzi,Velocette ja NSU-601
  15. #15
    Kyllä nuo renkaiden räjähtämiset ovat oikeasti huomioitava vaaranpaikka, esim Saksassa, jossa on loputon rekkajono reunakaistalla. Renkaan räjähtäessä on lähiympäristö hetken sakenaan lentäviä renkaan kappaleita, isoimmat monesti jopa useiden kilojen painoisia. Jokainen on nähnyt tielle jääneitä renkaiden pintoja jne, voi vain kuvitella mitä sellainen saisi aikaan kohdalle osuessaan. Lisäksi siellä on monesti vielä roiskeläppää, lokarin osia jne., mitä puoliksi irronnut pintanauha hakkaa rikki
    Niitäkin voi joskus varoa jo etukäteen, esim. ilmassa leijuva palaneen kumin käry saattaa olla merkki edessä menevästä rekasta, jossa on joku rengas tyhjänä/vähällä ilmalla ja siten ylikuumentunut ja totaalinen hajoaminen odotettavissa milloin vain. *Älä ainakaan silloin aja minkään rekan perässä ja helteillä riski moninkertaistuu.*Viime käsänä Itävallan reissulla sattui kolme rekkojen rengasvauriota lähelle, yksi räjähti vähän senjälkeen kun olimme sen ohittaneet, se on kuin tykillä ampuisi, peileistä näki kuinka koko tie peittyi vaaleaan pöypilveeen, kaksi muuta tapausta olivat noita juuri tulee syttymässä olevia käryäviä kumeja. Sen hajun haistoi jo kilometrejä ennen kuin saavutimme aiheuttajan. Vaimo sanoikin pelkäävänsä reissussa eniten juuri noita räjähtäviä /hajoavia rekkojen renkaita. Ja niitä sattuu moninkertaisesti verrattuna pyörien irtoamisiin.
  16. #16
    Miten näin monelle tänne kirjoittavalle on sattunut näin paljon täpäriä tilanteita? Samoin aika moni on sattunut silminnäkijäksi mitä ihmeellisimpiin juttuihin. En tarkoita tätä topiccia erikseen vaan koko foorumia yleensäkin. Seuratkaapa.
    En tahtoisi epäillä ketään valehtelijaksi tai edes liian värikkäästä mielikuvituksesta, mutta
    ehkä aika neutraalisti voisi muotoilla, että .....ihmeelliseltä tuntuu, mutta tottapa lienee...
    nimittäin itse olen liikkunut maanteitä pitkin erilaisilla moottoriajoneuvoilla moposta rekkaan vuodesta 1972 asti vuosittain 25000...150000km. Noita sadanviidenkympin vuosia kymmenkunta yhdistelmällä. Kyllä elämäni on ollut niin harmaata, ettei esim. renkaan paukahduksia ole sattunut vaaraksi ainoatakaan. Omasta kulkineesta niitä posahti ehkä kerran pari vuodessa mutta ei se niin dramaattinen jysäys ole, kuin täällä kuvaillaan melkein atomipommiksi. Kovin on tämä porukka hyvin aina paikalla.



    On se niiiin väärin!
  17. #17
    Omasta puolestani en kyllä väittänytkään näiden kertomieni kokemusten olleen mitään "täpäriä" paikkoja, totesinpahan vain renkaiden räjähtämisien olevan monin verroin todennäköisempää kuin niiden irtoaminen. Ja tuolla tienvarsilla näkyvät renkaiden kappaleet eivät ole ehjistä renkaista irronneet, vaan syystä tai toisesta tyhjänä alla pyörineistä. Ja liikaa niitä tuolla tienvarsilla kesäisin näkyy.
    Yhden kohdalle varmaan sattuu harvoin kun näkee tai kuulee renkaan todella räjähtävän lähellä, mutta kun se sattuu, niin voin vakuuttaa, että varmasti sen muistaa tovinaikaa. Viime kesän reissulla sattui Saksassa sattui nuo mainitsemani jutut, helle koko ajan 30-37, seurauksella että vaimo on vähän pyyröllään noiden suhteen, eikä tunnu auttavan, vaikka kuinka vakuuttaa niiden olevan kuitenkin aika harvinaisia kohdalle sattumaan.
    Itsekin aikanaan muutaman vuoden yhdistelmällä liikuin, ja täytyy sanoa että liikaakin noita rengasvaurioita sattui, joskus jysähti kovaa, joskus taas hiljaa miltei huomaamatta. Kuinka usein: Vaikutuksensa oli silläkin minkä tasoisista lansseista pöllit kyytiin sai. Oikein huonot senssit kävivät kyllä renkaiden päälle. Ja näkyypä tuo busseistakin renkaan räjähtämisen jälkeen ainakin roiskeläppä olla hakusessa.
    Ja muuten: sen irronneen renkaan hakeminen/löytäminen on melkosen vaikeaa...mistäkö tiedän
    Vielä pieneksi loppukevennykseksi:
    Joskus Norjassa yhden vastaan tulleen tutun kuskin ilme oli lievästi sanoen äljähtänyt, kun pysähdyttyämme sanan pari vaihtamaan kysyimme että mihin hän on kärryn jättänyt...
    Meni jo offtopic, mutta olkoon
  18. #18
    Lainaa (jowin @ Helmi. 13 2008,16:11) kirjoitti
    Ja tuolla tienvarsilla näkyvät renkaiden kappaleet eivät ole ehjistä renkaista irronneet, vaan syystä tai toisesta tyhjänä alla pyörineistä. Ja liikaa niitä tuolla tienvarsilla kesäisin näkyy.
    Tai siitä että joku älypää on mennyt keksimään pinnoittamisen..
  19. #19
    Lainaa (nyypie @ Helmi. 13 2008,16:19) kirjoitti
    Lainaa (jowin @ Helmi. 13 2008,16:11) kirjoitti
    Ja tuolla tienvarsilla näkyvät renkaiden kappaleet eivät ole ehjistä renkaista irronneet, vaan syystä tai toisesta tyhjänä alla pyörineistä. Ja liikaa niitä tuolla tienvarsilla kesäisin näkyy.
    Tai siitä että joku älypää on mennyt keksimään pinnoittamisen..
    Ehjasta renkaasta ei irtoa osia. Se menee rikki heti kun pala irtoaa. Siis pyori tyhjana 0,1 sekuntia. Nain ainakin meilla.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  20. #20
    Juu, mutta pinnoittamattomasta renkaasta ei lennä paloja tielle ennen kuin se on pyörinyt alla x ajan, ja se aika on todella paljon pidempi kuin 0.1 sekuntia. Pinnoitetusta taasen lentää pinta huitsin nevadaan heti, ja jää sinne tielle kiusaamaan muita kulkijoita. Tähän kun lisätään vielä venäläiset rekat, niin tiedetään mistä valtaosa tiellä näkyvästä rojusta on peräisin.

    Renkaan vanteineen irtoamiset taasen on loppujen lopuksi melko harvinainen näky, jos lasketaan kaavalla irtoamisia/miljoona kilometriä. Mutta kun se pyörä sieltä alta pois lähtee, niin ensin se menee siitä rekasta ohi ja on varsin vaikeasti havaittava kun se omalla kaistalla vastaan tulee. Painoakin 60kg:stä tuonne reilusti yli 100:aan kg:hen riippuen koosta.

    Nämä "pultti irtosi vanteesta ja tappoi ohittavan autoilijan" -jutut kuulostavat niin urbaaneilta kuin vaan voi, varsinkin kun vanteita ei edes kiinnitetä pulteilla..



  21. #21
    Lainaa (nyypie @ Helmi. 13 2008,17:23) kirjoitti
    Pinnoitetusta taasen lentää pinta huitsin nevadaan heti, ja jää sinne tielle kiusaamaan muita kulkijoita.
    Kokemus vai kuulopuhe? Hyvin kestaa raskaslaveteissa meilla pinnoitettu. Tankkeja ym siirrellaan.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  22. #22
    Kokemus ei ole elinikäinen, mutta 6 vuotta suomen suurimmassa yksityisessä kuljetusfirmassa rengasvastaavana. Jokunen rengas vaihdettu ja romuja nähty. Pinnoitettuja räjäyttänyt noin metrin päässä, koska rungossa ollut vikaa jo pinnoitettaessa.

    Tästä on tosin jo aikaa, joten en tiedä miten paljon pinnoitus on kehittynyt, edelleen niitä tuolla tienvarsilla vaan näkyy..

    Edit. Lisätään vielä, että suvussa autonkuljettaja melkein 30v kokemuksella, piti oikein varmistaa etten puhu palturia, häneltä on irronnut 1 pyörä mutterien takia ja 1 pyörä laakereistaan, räjähtäneitä ei kaikkia muistanut mutta veikkasi n.10 kappaletta. ajokilometrejä kuulemma aika liki 3 miljoonaa. Siinä yhden ammattikuljettajan "tilastoa". *

    Edit2. Sanoipa hän sitäkin, että jos takimmaiselta akselilta rengas päättää räjähtää, niin et takana kissaa ehdi sanomaan kun saat niskaasi lokasuojan ja renkaan osia, joten varovaisuutta siellä yhdistelmien perässä! Joko reilu välimatka tai ripeä ohitus, varsinkin hellepäivinä. *



  23. #23
    Minun kokemuksen mukaan pinnoitetuissakin kyllä pinta pysyy aivan kohtuullisesti kiinni jos renkaassa vain on oikeat paineet sisällä, ja toisaalta jos kuljettaja ei huomaa esim paripyöristä toisen olevan tyhjänä, kyllä se aikansa käryää ja lopottaa ja sitten siitä lähtee pinnat vöineen eli rungot hajoaa. Ja paljon näkee juuri tuollaisia "pintoja" joissa runkovaijerit hapsottaa reunoista, eli pinnoitus ei ole pettänyt, vaan koko rengas hajonnut.
    Joku rengas asiantuntija väitti että jopa suurin osa on juuri näitä ja aiheetta syyksi laitetaan pinoitukset.
    Tämä kaveri ei ollut pinnoittamon edustaja vaan päinvastoin valmistajan miehiä.
    Mutta ovat ne sitten kuinka hyviä hyvänsä, "hygieenisyyssyistä" emme kuitenkaan käytä edessä pinnattuja renkaita...
  24. #24
    Tätä mä hiukan hainkin, mutta jowin puki sen sanoiksi paremmin, en syyttänyt itse pinnoitusta, vaan juurikin sitä ettei runko kestä toista tai jopa kolmatta "elämää". Mutta sen renkaan räjähdettyä syystä tai toisesta se pinnoitus tekee pahaa jälkeä.

    Pinnoittamatonta eli uutta en ole nähnyt ikinä räjähtäneen ilman ulkoista apua (pultti, naula, repeämä tms).
  25.  
  26. #25
    Voihan sitä käydä näinkin jos rengas irtoaa..
    Tunnelin päässä näkyvä valo on juna!