Taipuuko F800 ST/GS matka-ajoon kaksi päällä?
Riittääkö massa ja puhti, ettei e. etupää tai mopo tunnu turhan keveältä? Mietityttää homma, kun kasisatanen olisi muuten kiva peli kaupunkiajoon. Ajallisesti suurin osa ajosta on kaupungissa, vaikkakin määrällisesti kilometrejä kertyy just kesälomareissulta *
Tai jos ei kokemusta just kasisatasesta, niin vastaavan teho/painoisesta muusta moposta??
Kaikki mikä ei tapa, niin ainakin vituttaa
Vielä reilu 10 vuotta sitten ajelin emännän kanssa K 75:llä ja osin jopa perävaunun kanssa. Tuskin F-malli se kehnompi varsinkin kun voimaa ja vääntöä on kuin takavuosien K 100:ssa.
Monet tulevat esittämään pian noita "alle 1000:sessa ei riitä se eikä tämä" mutta ne on satuja ja tarinoita osastolta, jonka seuraava lama vie mennessään...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Itsekin samaa pähkäilleenä sanoisin että ei ketään voi istuttaa 800 GS:n takajakkaralla kesälomareissua, ST:stä en sano mitään. Jos Gessun haluat, niin 1200:n sen on kahdelle oltava. Tämä on tietysti vain yksi näkemys asiasta.
” It's like a Harley, except it's a great motorcycle. Ugly, though”
"Not ugly anymore, now I have a Ducati."
Wanha 15 vuotias 900 ainaski riittää.
Mukavasti vääntävä 3-pyttynen riittää, vaikka isäntä painaa 120 kg.
Mukavasti menee vielä sivu -ja tankkilaukut täynnä, noin 250 kg yhteensä, ja pyörä toisen mokoman päälle.![]()
![]()
![]()
Triumph Tiger 900 -96, 39tkm (430, DB) R.I.P. Sprint 900 -93, 96 tkm.
Vanhan motoristin hengissäsäilymiskikka: vanhemmiten ei tule yhtään sen viisaammaksi, mutta varovaisuus lisääntyy.
800ST on vallan mainio ajettava kaksi päälläkin, olettaen ettette kuitenkaan ole merkittävästi ylipainoisia kumpikin.
Minä ja vaimoveitikka yht. alle 120kg ja matka oli nautittavaa.
Yleisesti takapenkin mukavuudesta, vaimoveitikka tykkäsi että Bemussa mukavampaa kuin FJR:ssä oli.
Niin. Jos tuon vemputtimen "payload" on n.200kg, niin siitähän tuo syntyy. Paljonko jää tavaroille *Yksi täyskasvuinen + tavarat *
Meidän perheen ei tartte moisilla kitukasvuisten rälläköillä matkailla. *Tai sitten matkatavarat on supistettu luottokorttiin (ei hullumpi vaihtoehto tuokaan)....
<p>2002-2014</p>
Itse olin viime vuonna kovastikin kiinnostunut F800S/ST:stä, kävin koeajolla yksin ja pidin kaikin puolin. Kevyt ja kulkeva pyörä. Oli kovasti ehdolla seuraavaksi pyöräksi Honda Deauvillen jälkeen.
Toinen koeajo kaksi päällä oli kuitenkin karumpi kokemus, pyörä tuntui turhan takapainoiselta vaikka mitään tavaroitakaan ei ollut mukana. Avovaimo kritisoi kovasti Bemarin satulaa liian kapeaksi, kyytiläisen ajoasentokin edellytti istumista melko etukenossa ja muutenkin olo oli kuulemma kuin kevarin kyydissä olisi istunut. Ja kyllä se minunkin mielestäni tuntui hiukan heppoiselta laitteelta pitkän matkan tekemiseen kaksi päällä.
Kulkupuolikin oli ihan selvästi vaisumpaa kaksi päällä, mutta sanotaan nyt että riittävää kuitenkin. Mutta lisäpainon vaikutuksen kiistämättä huomasi. Kuskin ja kyytiläisen yhteispaino n. 150 kg eikä olla lyhytjalkaisia.
Harmitti kovasti koska F800S/ST oli ihan selkeä ykkösvaihtoehto seuraavaksi pyöräksi. Jotain muuta piti sitten keksiä ja Yamaha FJR tuli hommattua, kyytiläisen matkustusmukavuus kuulemma ihan eri planeetalta Bemariin verrattuna ja matkustajan mukanaolo ei kyllä juuri tunnu tehoissa eikä ajettavuudessa. Tai ainakin vaikutus on minimaalinen.
Että näin ne mielipiteet hajoavat![]()
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
Niin mitä tulee FJR:ään verrattuna niin on kai kokoluokkakin vähän eri?! ässän penkki ei ole edes kovin kapea kun sitä vertaa moneen muuhun! Etupää on oman kokemuksen mukaan todellakin hieman keveä kaksin ajettaessa, mutta ei mielestäni häiritsevästi, makuasia! Mitä tehojen riittävyyteen tulee en oikein ymmärrä miten pyörä olisi alitehoinen 85hv TAKAPYÖRÄLTÄ, BMW ilmoittaa sen siten, eikä niikuin japsit että kampuralta tai kytkimeltä voi sitten laskeskella ite kampuratehoa! Vääntoä on 86nm alle 6000 kierroksen! Jos haluaa nipponilaisen vinguttimen, niinei siinä sitten mitään!Eli kyllä sillä pärjää kakspäällä mainiosti jos ei molemmat ole mitään maankappaleita!!!
Muijaani voit arvostella, pyörääni et
Eniten toi on varmaan kiinni kuskin ja matkustajan painosta ja ajotyylistä. Jos cruisaillaan kohtuullisia vauhteja, niin ei ole varmaan suurta ongelmaa. Jos taas haluaa painaa lujaa niin sitten tulee paino-ongelmia.
Kyllähän pyörässä tehoa riittää. Köpillä ei ole mitään ongelmaa 120 kg yhteispainolla.
Jollain muulla voi olla, 200 kg yhteispainolla.
Mainio pyörä kaiken kaikkiaan.
Itsellä toimii R1100GS mainiosti vaikka kaksi päällä.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Ei esim F800GS:n pitäisi olla kovinkaan pieni tiloiltaan ja kantavuudelta. Kantavuudeksi ilmoitetaan 236 kg, joka on kyllä moottoripyörissä niitä suurimpia. Pyörä on aika kookaskin kun akselivälikin on 157,8 cm eli pidempi kuin esimerkiksi 1200 GS![]()
Scheisse! Olen vaihtanut bokserin juurikin kakspäällä ajoa ajatellen ST 800:een. Siis ainakin alkuvaiheessa, jolloin selviää olisiko hankittava perheeseen emännälle oma S/ST. Tuntui vaan niin pirun hyvältä ajaa tuo malli. Onneksi vaimoke on hyönteinen enkä itsekään ole läskikasa. Kokeilimme tätä myös kaksi päällä ja (tosin) vaivaisen 30 min lenkin perusteella ei tuntunut erikoisemmin takapenkkiläinen haittaavan. Yhteispainoa meillä on kutakuinkin 68 kg/ 177 cm + 52 kg/ 165 cm = 120 kg.(Sami@Vespa @ Helmi. 26 2008,18:08) kirjoitti
Johtopäätös => Pyörää on markkinoitava urheilullisille ja nuorekkaille keski-ikäisille (myös). *Ja tästä taas seuraa, että "mätisäkit ajakoot ensin vaikka kuntopyörää"
Sitkeä huhu kertoo, että jopa piikillä olisi 80-luvulla viety naista kyydissä tuhansia kilometrejä..
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
no sittenhän oma pörriäinen lentelee perässä eikä tarvi takapenkkiä ollenkaan(Roadster @ Helmi. 28 2008,14:45) kirjoitti
Mutta asiaan: tottakai oma pyörä pörriäiselle! Sitten se vasta matkustelu kivaa on!![]()
![]()
Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
Ei kannata heittää kirvestä kaivoon, on tuo muuten varsin mukava peli tuo Bemarin kasisatanen. Kaupunkiajelut ja pikkuretket menee varmasti oikein mukavasti kaksi päälläkin.(Roadster @ Helmi. 28 2008,14:45) kirjoitti
Itse kuitenkin halusin sellaisen pyörän jolla voi ajella Euroopan reissuilla mukavasti pitkiäkin päivämatkoja, eli 800-900 km päivässä kaksi päällä ja kolme laukkua täynnä tavaraa. Tähän tarkoitukseen BMW F800 ei mielestäni ole paras mahdollinen valinta.
Moto Guzzi Breva V850
Vespa GTS 250ie
...Toi oli aikas hyvä. Eiköhän se ole melko henkilökohtanen juttu et mistä tykkää. Onneks on valinnan varaa kun myynnissä on vähän pirusti vaikka minkälaista vimputinta. Tottumis kysymys, kovat jätkät kävi kuulemma 70-luvulla Italiassa 9-kawalla, eikä se ollu 900 vaan 90...(vetomies @ Helmi. 28 2008,14:50) kirjoitti
"Ei kukaan ole enkeli maantiellä. Siivet palaa siinä missä löpö."
IBAF 3735
By the way. Satun tuntemaan tyypin - ainakin noilta vuosilta tutustuin yhteen hemmoon. Hän oli yksi "kuuluisimmista" pikkukawailijoista. Asennetta löytyi *(mpe @ Helmi. 29 2008,12:34) kirjoitti
Se on asenteesta enämpi kiinni millä voi matkustaa 2 päällä.. MZ Skorpion 660 Travelerillakin tehty 10tuhansia kilometrejä matkaa 2 päällä ja ulkomailla, Et sillee, nykyinen ajopeli kyllä R1100RS.
Tiedetään tiedetään. Joskus vuosituhannen vaihteessa sitä jaksoi harrastaa touringia jopa Monsterilla *(Eagle-no2 @ Maalis. 03 2008,18:36) kirjoitti
Nykyinen on gs-adventure, mutta pienempään päin ollaan taas menossa (tai sit waimo on pieniinpäin)![]()
![]()
Kaikki mikä ei tapa, niin ainakin vituttaa
Joo joku muukin on siis yhtä pöhkö kuin minä, että tekee reissua monsterilla ite painelin 583cc il monstrolla Itävaltaan Grossglocknerille ja takas toukokuussa -06 viikossa ja 80% reissusta vesisateessa, no lystiä oli silti, ykspäällä tosin ajelin, vaan kun on reisussa keskenään niin riitti 28l perälaukku t-paidoille,kalsareille ja sukille! Saman reissun tein vähän pidempänä seuraavana vuonna 800 ässällä (tosin senkin yksin) ja voin todeta että aika paljon mukavanpaa oli matkata! Olin ekaa kertaa BMW:n Motorrad days:eillä ja ajattelin ettei se jäänyt viimeiseksi.....![]()
F650 ja vaimo kyydissä kierrettiin useampi vuosi ja hyvin mahduttiin. Italiaan ja takaisin päästiin kolmessa viikossa joten vauhtiakin löytyi tarpeeksi. Nyt GS1200 ja vaimo ei suostu tulemaan kyytiin, kumpaakohan pitäisi vaihtaa?
Sukat?(awaaja @ Maalis. 04 2008,19:24) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>
Nii, toiset nyt vaan ei tykkää ratsastaa norsulla.
Täälläkin ajellaan kahdestaan F650:llä, oikein mukavasti. Tosin 90-kiloisen kaverin kanssa ajelu oli vähän erilaista, että jos vaimo on tätä kaliiperia niin isompi pyörä voisi tulla kysymykseen.
Syy miksi ei voi ajaa customilla? Sukat ei saa olla tuulen yläpuolellakirjoitti
![]()
Voitko kertoa kokemuksesi 800:a. Olen ostanut st:n, joten kaikki tieto näin etukäten olisi ihan hyvä kuulla. Siis jos on jotain ongelmaa.(Juri -72 @ Maalis. 04 2008,16:52) kirjoitti
Millainen oli tuo miitinki - eli kannattaisi ilmeisesti käväistä?
Joo, taisin jossain jo kirjoittaakkin, että olen itse ollut tyytyväinen pyörääni, nyt mittarissa jotakin 8200km ilman murheita....paitsi ajoneston antenni rinkula joka hajosi Munhenissä ---->Ma päivä ja 3,5t ja taas tiellä joten huolto toimii....tosin saku pyörä saksassa tais auttaa asiaa, muisti se huollon äijä sanoa että jos olisit liikkeellä esim. Ducatilla niin voi olla että jatkaisit ens viikon maanantaina!!! ,mutta remmiveto=äänetön ja huoltovapaa en tosiaan kaipaa enää mitään ketjurasvapurkin mukana raijausta...kaikin puolin oikein mukava ja ketterä ajettava ja myös aivan tarpeeksi nopea myös autobahnalla. Kaksin ajosta mulla on vaan sellaisia max 100-150km lenkkejä emännän kanssa joka kyllä on ollu kyytiin tyytyväinen kun se vertas sitä meidän monsteriin jossa tilaa ei ollut kun nimeksi (ei tosin vertailukelpoinen mielestäni),laukkuun ostin selkänojan joka lisäsi kuulemma matkustusmukavuutta aika paljon...ens kesä meillekkin näyttää mitä se sitten on vähän pidemmillä matkoilla. En löydä okein mitään mainittavaa miinus puolta, muuta kun sen mitä lehdissä ja täälläkin puhuttu eli aski ei ole aivan äänetön, mutta ei haittaa mua pätkääkään...NIIN ja ne BMW päivät, fiilis oli hieno tuhansia bimmeri kuskeja monesta eri maasta ja pyöriä ympäri garmishia...ei oikeen pysty kuvaileen suosittelen kokemaan itse...joo taas tällaisia ympäripyöreitä vastauksia, mutta en usko että petyt pyörääsi kaikin puolin hieno peli...ite kun en usko nipponilaisiin alkuunkaan, ajanut olen vaan en omistanut, miksi ostaa kaukoidässä tehty pyörä kun kotoisessa euroopassakin on pajon hyviä pyörätehtaita!!
Viime vuonna tuli 8500km F 800 S:n mittariin ja siitä about 2000km 2-päällä.
Eipä MP-Maailman toimittajalla ainakaan ollut Rautaperseajon jälkeen Äffän takaritsistä tai kyydissä olemisesta mitään valitettavaa![]()
Honda CBR 600F - Suzuki GSX-R 1000 - Yamaha YZF 600 Thundercat - Kawasaki Z 750 - Honda CB 600 Hornet - Yamaha XT 600 - BMW F 800 S & Kawasaki KLX 650 - BMW G 650 Xmoto