Tulokset 1:stä 24:een 24:sta
    Aikomus oli jo täksi kesäksi hankkia iso scootteri mutta valitettavasti siirtyy hankinta ensi kesään. Merkki- ja malliehdokas n:o 1 on ollut 400 tai 650 Burgman. Tähän päädyin pelkästään siksi että ainakin Saksassa niitten hinta on säilynyt parhaiten joten kai se korreloi jotenkin muutenkin laatuun ja pyörään. Saksasta on tarkoitus pyörä hankkiakin. Viimeksi ajellut prätkällä 1970-luvulla joten kai skootteri on tarpeeksi leppoisa uudelleenaloitusväline? Kuinka paljon on merkitystä ABS:llä? Olen tosi rauhallinen ennakoiva ja harkitseva tiellä liikkuja (tämä on toki vain oma mielipiteeni).
    Pää surisee ja suu pärisee.
    Tervetuloa joukkoomme! Kannattaa kyllä käydä katsastamassa se 650 Burgman ennen hankintaa ja miettiä käyttötarkoitusta. Se maxi on nimensä mukaisesti maxi sanan varsinaisessa merkityksessä, sanoisinko jopa mega. Pyörän paino ja mittasuhteet ovat jo niin suuret, että jos pääasiallisin käyttötarkoitus on päivittäinen liikkuminen taajama-alueella sekä lyhyet maantieajot, on tuon kokoluokan skootteri aivan liian suuri ja painava. Se onkin varmasti suunniteltu pitkän matkan matkapyöräksi. Ei ehkä ole ihan oikea valinta liion ensipyöräksi välivuosien jälkeen. Jos siis valintasi on Suzuki, kannattaa suunnata katse 400seen Burgmaniin.

Kannattaisi varmaan harkita myös Hondan Silver Wingiä. Alan julkaisuissa sitä on kehuttu kovasti ja malli on saatavilla myös ABSllä varustettuna. Yksi olisi teillä päin kylmätyypitettävänäkin! Ajossa tuosta mallista ei minulla ole kokemuksia, mutta kylmätyypit MP-messuilla otettuani, totesin sen ainakin itselleni todella hyvin soveltuvaksi ja mukavan tuntuiseksi maxiksi. Oma maxini on Gilera Nexus 500, mutta jos vaihto tulee eteen, vaihtoehdot ovat Gilera GP800, jos aioin pysytellä sportissa tai sitten leppoisampi Silver Wing.
    Aikuinen nainen nexusti
    Lähinnä matkailukäyttöön pyörä tulisi. Kotimaa, Skandinaavia ja Keski-Eurooppa linjoilla. Lähinnä vakaata ajokäyttäytymistä ja hyviä ajo-ominaisuuksia ettin. Ja tietenkin ajomukavuutta. Työmatka menee fillarilla. Tässä on onneksi hyvää aikaa tutkia vaihtoehtoja.
    Tervehdys, jäsen Sooda.
    Tulevaisuuden ajosuunnitelmasi vaikuttaa aivan fantastisilta, mutta tuo vakaa ajokäyttäytyminen on skoottereissa kuitenkin aina karvan verran isoa matkapyörää huonompi. Mutta kyllä ne ajo-ominaisuudet eurooppaankin riittäviä ovat.
    ABS-jarruja en ole tositilanteessa kertaakaan tarvinnut, kokeiltu on ja kyllä pysähtyy. Ne saattavat pelastaa kokemattoman kuskin tilanteesta, johon taitava kuski ei edes joudu. Ja onhan lukkiutumaton jarrujärjestelmä yleistymään päin, vaikuttanee myös jälleenmyyntiarvoon.
    Minä en voi verrata isoa Burgmania esim:Nexukseen tai GP800:een, koska en näe siihen olevan perusteita pelkän messuilla istutun kylmätyypin Gilera-kokemuksella.
    Jossain aikaisemmassa aiheessa mainitsinkin niistä tunnesyistä, jotka vaikuttivat vahvasti omaan valintaani, anna vain omien mieltymystesi viedä sinua suuntaan tai toiseen.
    Exä: Suzuki Burgman 650 Executive ABS
    Nyxä: Honda CBR 1100XX Super Blackbird -07
    No, ei nyt noi kannata suutahtaa! Kyllä minulla on kokemusta Nexuksesta ihan tien päälläkin ja useita tuhansia kilometrejä. Toki me kaikki mielellämme puollamme omaa sydäntämme lähellä olevaa. Myönnän, että välillä itsekin harkitsin Burgman 650stä, mutta sen livenä toissa vuonna nähtyäni, totesin sen käyttötarkoituksiini ja mahdollisuuksini fyysisesti täysin mahdottomaksi vaihtoehdoksi.
    Aikuinen nainen nexusti
    Itse intuitiivisenä henkilönä olen kyllä päätynyt että tuleva skootterini on nimenomaan 650 vaikka elämässäni intuitiot ovat useamman kerran tuottaneet pettymyksen. Ja näistä ajo-ominaisuuksista: Autollakin pystyn ajamaan rajoitusten mukaan, miksi siis en pyörällä. Enkä aio lähteä ajamaan pelkkiä kilometrejä vaan tutustumaan paikkoihin ja nauttimaan. Meinaan jos ette nyt säikytä minua niin etten uskalla koko pyörää hankkiakaan

Tervetuloa "sooda" toukokuussa Laukaan Peurunkaan, jossa meillä on tarkoitus kokoontua maksiskooteriden merkeissä. Osallistujilta tulet varmasti saamaan tietoa, josta on hyötyä, kun tulet tekemään ostopäätöksesi. Tarkempia tietoja ja ilmoittautumisosoite aikaisemmissa keskusteluissa tässä foorumissa.
    Lainaa (herranja @ Helmi. 25 2008,15:09) kirjoitti
    Tervetuloa "sooda" toukokuussa Laukaan Peurunkaan, jossa meillä on tarkoitus kokoontua maksiskooteriden merkeissä. Osallistujilta tulet varmasti saamaan tietoa, josta on hyötyä, kun tulet tekemään ostopäätöksesi. Tarkempia tietoja ja ilmoittautumisosoite aikaisemmissa keskusteluissa tässä foorumissa.
    Kiitoksia. Voin hyvinkin tulla. Mökiltä vain 150km.

Tässä mielenkiintoista palautetta pyöristä.

http://www.bikez.com/bike/rating.php?idbike=24204

Lainaa (Trinity @ Helmi. 24 2008,22:25) kirjoitti
    No, ei nyt noi kannata suutahtaa!
    Sorry, no hard feelings.
    Anteeksi, jos sohaisin muurahaispesään. Se ei todellakaan ollut viestin tarkoitus, ainoastaan oma mielipiteeni joka oli suunnattu Soodalle.
    * *
    Taidanpa olla yhden drinksun velkaa, mikäli tapaamme Peurungan baaritiskillä.
    Exä: Suzuki Burgman 650 Executive ABS
    Nyxä: Honda CBR 1100XX Super Blackbird -07
    Ok, meitä on niin pieni joukko, joten turha alkaa kaunaa kantamaan, vai mitä?
    Aikuinen nainen nexusti
    Soodalle en malta olla kertomatta samaa minkä jo monta kertaa aikaisemminkin olen sanonut tällä foorumilla. Skoottia puntaroituani minä päädyin viime kesänä Burgman 400:seen. Ei mitenkään rationaalisin perustein. Sitä vaan kehuttiin siellä täällä, niinkuin kaikkia mopoja tietysti. Mutta loppuratkaisu tuli sitten melkopitkälle fiilispohjalta. It just felt good

Plus että se oli mielestäni mukavimman näköinen. Mopo kun sais olla sellainen, että sitä ite kattelee mielellään.

Mitä ajamiseen tulee, niin enpä ossaa sannoo paljookaan, kun en ole muihin kunnolla verrannut. 400:nen on selvästi 250:siä isompi ja jämerämp, sen vaan osaan koeajokokemusten perusteella sanoa. Isompaa en ole kaivannut. 400:sta Burgmania vielä pelaa kaupungillakin ja pakittaa parkkiksilla.

Vaan onnea valintaan. Se valkkaaminenhan se mukavinta onkin. Sit ratkaisun jälkeen pieni downvaihe - oliks tää lopulta viisasta - ja sit alkaa se paras: ei mietitä vaan ajellaan. Oispas jo kesä.
    Plootu
    Burgman 07 400
    Bandit (GSF) 1250 SA
    Lainaa (Plootu @ Helmi. 25 2008,23:34) kirjoitti
    Sit ratkaisun jälkeen pieni downvaihe - oliks tää lopulta viisasta - ja sit alkaa se paras: ei mietitä vaan ajellaan. Oispas jo kesä.

Just. Tuo on niin tuttua. Hankki mitä tahansa "järkevää" niin aina jonkinasteinen jälkikatumuksen poikanen astuu mukaan.

Huomasin tuon että olen liittynyt jo suht. aikaisin tälle forumille. Pohjalaiseen tapaan ensin aikani kuuhoilin ennekuin todella liityin.

No nyt on pyörä ostettu. On vain vielä Saksassa. Ollut just tarpeeksi kauan rekisteröitynä (rek. 7/2007), tämän vuoden malli ja mittarissa 6300 km. Kuljetusta olen järjestellyt ja eiköhän se pian sieltä ala Seinäjokea lähestyä. Burgman 400:n päädyion lopulta. 650 etsin mutta tarpeeksi uutta ei sopuhintaan löytynyt. Ehkä olisi pitänyt odottaa syksyyn mutta kun on malttamaton. Kustomiakin jo välillä etsin mutta halavatun enkeliksi leimautuminen ja itsesuojeluvaisto onneksi pelastivat.
    Tervetuloa joukkoon.Turvallisia kilometrejä sinulle ja Burgamanillesi jahka sen Suomeen saat.
    Kiitoksia. Pitää yrittää pitää maltti ja turvallisuus mielessä.
    Lainaa (sooda @ Kesä. 25 2008,16:38) kirjoitti
    Kustomiakin jo välillä etsin mutta halavatun enkeliksi leimautuminen ja itsesuojeluvaisto onneksi pelastivat.
    Heehehehe * vai halavatun enkeli, olipas messevä nimitys.
    Sellaiseksi kai tässä on itsensä luokiteltava,kustomisti kun olen.
    Hyvää kannattaa odottaa,joten kärsivällisyyttä kehiin.
    *kukkis*, *pilkunviilaaja*
    Tänään on pyörä lastattu Kähärin kuljetusautoon. Maanantaina noudettavissa
    Kärsivällisyys palkitaan. Turvallisia tulevia ajokilometreja.
    Tere tulemast
    Turvallisia kilometrejä
    Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän *Eiku Pappa tunturin
    Joo, kerrohan miltä mopo on vaikuttanut. Ja nothing's perfect, as you know, of course. Minä olen ajellut an400:lla, enkä ole katunut, kun olen vertaillut 250.iin. Wingiä en ole kokeillut, mut en usko saman sarjan koneissa olevan isoa eroa.

Jos talous on tiukalla, ainoa katumuksen aihe on se, että maxien jatkomyynti ei taida olla ihan helppoa puuhaa. Ajokilsat tulee kalliiks, jos aiot vaihtaa piakkoin taas toiseen.

Sen nyt olen ite tajunnut, kun olen verrannut omaa Burgeria vaimon Kawa er5:een, että skootassa on hyvät jouset. Pehmeästi ui rosotien yli. Herrasmies sohva, indeed.

Kerrohan tosiaan kuulumisia, kun mopon saan. Mitenköhän oman yksilösi pleksikuvio on? Joko on originaali modattu tavalla tai toisella?
    Plootu
    Burgman 07 400
    Bandit (GSF) 1250 SA
    Käykö 95 okt. bensa? Pitää ottaa muutama litra mukaan kun lähtee hakemaan.
    No. Hain pyörän eilen. Ei kyllä ollut paras mahdollinen pyöräilykeli. Koko matkan tuli vettä kuin esteriltä. Hanxin vaatteet pitivät kuitenkin enemmän kuin lupasivat ja ainoat jotka vähän kastuivat olivat hanskat. Mukavaltahan tuo tuntuu. Nyt kun oppi taas uudelleen kallistamaan kaarteessa. Vaihtoehtona kallistamiselle on ajo tangentin suuntaan eli männikköön. Tosi vähällä bensalla kulkee. Eka tankilliselle sain tasan 3l/100km. Ja kumminkin ajoin jopa 140 km/h muutamaan otteeseen. Voi olla epätarkkuutta, seuraavilla tankkauksilla näkee sitten oikeamman kulutuksen. Rahtikin oli iloinen yllätys sillä muiden kuljetusliikkeitten hinta ei sisältänyt alv:ia ja tässä se olis jo samassa 400€ hinnassa.

Maahantuontikatsastuksen kävin tekemässä tänään ja sen jälkeen vein tarvittavat paperit tulliin. Päätös tullee alle kuukaudessa. Arvioisin että alle 1500€:n jää maksu, joten pyörän kokonaishinta jäänee alle 6500€. Ei paha. Pyörä on juuri huolletty merkkiliikkeessä (km 6100) ja sen jälkeen ent. omistaja oli ajanut 170 km. Naishenkilöllä ollut uudesta.

Itse pidän aina liikenteessä turvavälin. Kaikki autoilijat eivät näin tee. Aivan viimeisillä kymmenillä kilometreillä tuli musta Passat perään ja 100+km/h ajoi n.5-10m:n päässä takana. Hidastin vauhtia mutta tämä taulapää vaan ajoi perässä. Rekkari oli ?G?-846. Kuskin intimiteettisuojan säilyttämiseksi korvasin kilven samat kirjaimet kysymysmerkillä.
    Parhaimmat onnittelut uuden maxin johdosta! Mahtoi tuntua mukavalta lähteä ekaa kertaa liikenteeseen - sateestakin huolimatta.

Tänään on ainakin täällä rannikolla ollut kohtuullisen tuulista, joka on hiukan viilentänyt ilmaa, vaikka aurinko onkin paistanut. Ajokelit ovat paranemaan päin vielä viikonloppua kohden mentäessä. Varmaan tiesi jossain välissä länteenkin päin kulkee, kun matkat alkavat pidentyä ja lähiseudun maisemat on jo moneen kertaan kierrelty.
    Aikuinen nainen nexusti
  24.  
    Kiva oli ajella eilen. Aurinko paistoi, tuuli humisi kypärään. Pyörän hallinta on kilometri kilometriltä enemmän omissa käsissä. Eilen iltapäivällä kiersin lenkin Seinäjoki-Ylistaro-Laihia-Ilmajoki-Seinäjoki. Tuuli vähän haittasi aukeille tullessa. Ilmajoki-Seinäjoki välillä kelasin mittariin lähes 160 km/h mutta ei enää tuntunut kivalta. Lähti ikäänkuin leijumaan pyörä. Mutta mittarinopeudella sataankahteenkymppiin asti ajaminen on O.K. Kulutus yhä vain 3,333 l/100km. Vähän noussut. Johtuu kai enemmästä kaupunkiajosta eli elvistelystä.

Ootteko huomanneet tuon kypärien turvallisuusluokitus- mittauksen? http://sharp.direct.gov.uk/helmet-guidance/best-fit/ Vastaa kai autojen Euro-NCAP-törmäystestiä.

Pitääpä hankkia toiseksi kypäräksi tuo Lazer LZ6. Ennenkuin nostavat hintaa. Näkyy olevan alle satkun tänään.