Terve,
alkaa nuo kelit käymään täällä eteläsuomessa aika houkutteleviksi joten viimeiset osat tarttis vaihdella mahdollisimman pian.
En oikeen saanut selville viime ajokauden lopulla mistä seuraavat viat olisi johtuneet. Ehdottakaa ihmeessä jotain muuta osaa vaihdettavaksi mikäli olen ihan hakoteillä.
1. Stonga tärähteli suoralla ajettaessa tasaisin väliajoin. Ei mitenkään iso tärähdys mutta sillee että tämän huomasi. Myös hitaassa vauhdissa kääntyessä tärinä voimistui.
Voisiko vika olla etupään laakereissa?
2. Ajettaessa jalkatappeihin tuntui ikävä rahina/tärinä. Koetin putsata ketjut jollain valmislitkulla mutta ei paljoa auttanut.
Ajattelin vaihtaa ketjun ja rattaat.
Osaisiko joku heittää ehdotuksia tähän etten turhaan vaihtaisi mikäli vika voisi olla muualla.
En ole mikään mekaanikko mutta sytytystulpat sain viimevuonna Haynesin oppaan ja jonkun netistä löytyneen ohjeen avulla vaihdettua joten eikai yllämainittujen vaihto kauheasti vaikeempaa voi olla?
Mikäli päädyn vaihtamaan osat niin mitä työkaluja tarvitsen?
Ketjuiksi olen ajatellut hommata nämä. Jostain samaa laatua halvemmalla?
Kiitokset avusta.![]()
1. Rengas kunnossa ? Kudoksetkin ? Vai miten tärähtelee
2. Halvempia ketjuja voi ainakin kysyllä Lousilta
Avaimiksi normaaleja lenkkiavaimia ja ketjunkatkaisin
Just "nyt" ei bikeä...
Pitipä käydä vuoden ekalla lenkillä. Yksikseen sai Turun suunnalla ajella.(JanMac @ Helmi. 24 2008,19:47) kirjoitti
![]()
Renkaassa on vielä pintaa jäljellä ja muutenkin hyvässä kunnossa.
Mietin tuossa ajellessa että voiko vika olla bensan syötössä? Koska rengas ehtii pyörimään kyllä jokusen kierroksen "tärinöiden" välissä esim 80 km/h vauhdissa. Pyöräni on ruiskupeli.
Minulla etupyörän laakerin kuluminen oireili tärinänä jarruttaessa, ja nimen omaan hiljaisessa vauhdissa huomasi selvemmin.
Ohjauslaakerin kulumisen taas huomaa siitä, että ohjaukseen tulee käänneltäessä/jarruttaessa semmonen "pykälä" joka vähän lonksahtaa (huomaa etenkin hiljaisessa vauhdissa). Itsellä tämä kuitenkin oireili selvimmin niin, että kun 80kmh:ssa heitti kädet irti stongasta, niin tuossa 50-60kmh kohdille hidastuttuaan viimeistään alko keula lingertelemään omia aikojaan.
Kato se etupyörän laakeri nyt vaikka siten, että nosta keula konstilla tai toisella ylös, ja tarraa vanteeseen molemmin käsin sivulta päin. Heiluttele sitä ja yritä havainnoida, onko siinä väljyyttä etuakselin suhteen. Joskus huomaa tällä konstilla, joskus ei.
Ohjauslaakerin tutkit sitten samalla, keulan ollessa ilmassa: tarraat edestäpäin etuiskareiden alapäähän kiinni, ja yrität nytkyttelemällä selvittää, onko väljyyttä emäputken (rungon laakeroinnin) suhteen. Joskus huomaa tällä konstilla, joskus ei.
Etupyörän laakeri on helppo vaihdella itsekin, ohjauslaakeri vaatii vähän enemmän kommervenkkejä. Eipä ole kallis vaihdattaa liikkeessäkään, ja ohjauslaakerin kanssa voipi selvitä pelkällä kiristykselläkin.
Noista ketjuista - käy takarengas ilmassa pyöritellen ketju läpi lenkki kerrallaan, nitkuta niitä sen verran että näet, liikkuuko jokainen lenkki. Jos on yksikin juntkahtanut jumiin, remmi ja rissat vaihtoon. Tiettävästi yksi konsti tarkistaa, onko ketju "venynyt" liikaa, on napata takarattaan kohdalla takimmaisena olevasta lenkistä kiinni ja yrittää nostaa sitä rattaasta irti. Jos nousee kokonaan irti, on vaihtokunnossa. Tätä logiikkaa en ole aivan täysin tajunnut, mutta kuluneella ketjulla tosiaan voi tehdä noin, ja uudella ei.
Kiitos ohjeista.(killa @ Helmi. 25 2008,17:00) kirjoitti
Kävin äsken repimässä etupäätä enkä huomannut kyllä mitään väljyyttä mihinkään suuntaan. Ketjut kävin myös läpi ja jokainen lenkki liikkui.
Mitäs tuohon sitten voisi kokeilla?
Ilmeisesti ketjuissa ei ole vikaa?
Ainakin kuluneet ketjut ja rattaat "jurruttaa" ja naputtaa jalkatappeihin asti
Honda CBR1100XX
Onko ketää pistänyt tankkiin ruiskun puhdistusainetta? Meinasin että voisiko tuo auttaa tuohon nykimiseen? Mitä ainetta kannattaa laittaa?
olen käyttänyt sitä suoja-ainetta ja nykii keväällä ihan pirusti(Vili85 @ Maalis. 12 2008,10:35) kirjoitti
kierrokset rajottimelle pari kertaa ja pölläyttää ne suojat pois sieltä kanavista loppuu se nykiminen.
tallissa nyt
yamaha rd125 -80
Pitbro 125 -07 4t crossi
hondacbr 1100xx -05
yamaha fz1 -10
ex
cbr600 -99
Ketjut: onko linja suorassa? Itsellä oli kerran hetken hyväkuntoisilla linja jäänyt vähän vinoon ja aiheutti ääntä.
Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08
'Boredom is a big killer of men'
Buster Martin, 100, Britain's oldest worker
Meinaatko sitä tasakaasulla jossain kolmen neljän tonnin tietämissä olevaa nykimistä... eikös se ole Bläkkärin ominaisuus. Minulla, kuten monella muullakin täällä kirjoittaneella ruisku Bläkkärin omistajalla on tuo samainen ominaisuus ja sille ei mitään voi kaiketi.(Vili85 @ Maalis. 12 2008,10:35) kirjoitti
Honda CBR1100XX
Mielestäni tuo nykiminen on myös 3-4 tonnin molemmin puolin.(CebariTonni @ Maalis. 13 2008,09:13) kirjoitti
Täytyy käydä viikonloppuna heittää lenkki ja tutkii asiaa.
Ovat vaan luvanneet aika kehnoa säätä et joutuu tasapainoilee-
välillä
![]()
Tuli pyörä pestyä ja öljyt vaihdettua. Testailin tuota nykimisongelmaa ja vaikka heittää kytkimen pohjaan vauhdissa niin nykii/tärähtälee tietyn väliajoin.
Tyhjäkäynti tasaantui hiukan tuon ruiskunpuhdistus aineen myötä. Lisää vinkkejä otettaisiin vastaan. Kirpasee hiukan jos pitää johki pajalle viedä.
Viikonlopuksi luvattu taas hyviä ajokelejä.![]()
Veikkaan ketjuja ja rattaita. Paljonko niillä ajettu? Kuluneet aiheuttavat usein erilaisia jurinoita, ja tärähtelyjä runkoon ja varsinkin jalkatappeihin. Eihän ketjut ole liian kireellä?
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Harjoille kulunut eturengas on ainakin mulla aiheuttanut sen, että tanko vibraa tietyillä nopeuksilla (muistaakseni n. 80 - 90 kmh) kiitettävästi. Sama ilmiö hitaammissakin nopeuksissa kun irrottaa kädet tangosta, vispaus alkaa. Renkaassa voi olla kuviota vielä hyvin jäljellä vaikka olisi harjoille kulunutkin. Harjoille kulumisongelma ollut kaikissa alla olleissa Bridgestonen renkaissa. Pirellin kanssa ongelmaa ei ole ollut.kirjoitti
Mulla ohjauslaakeri on kiristetty ainakin kertaalleen ellei jopa kahteen kertaan. Kilsoja nyt mittarissa 27 tkm.
XX -06 (2012 - 2014)
Yamaha R1 -08 kilvetön (2010 - 2012)
GSX-R 1000 k8 (2010)
XX -08 (2008-2010)
XX -05 (2005-2008)
CBR 600 F4 -00 (2001-2005)
En tiedä paljon ketjuilla on ajettu. Pyörän mittarissa on 65 tonnia.(sefo @ Huhti. 09 2008,09:53) kirjoitti
Ketjut on kiristetty oikeaan kireyteen. Täytyy noita rattaita& ketjuja tutkia vielä illemmalla.
Jees ketjujen vaihto vähensi jalkatappeihin kohdistuvaa rahinaa huomattavasti. Kiitokset siitä teille![]()
Enää ongelmana on tuo satunainen etupään tärähtely niin sen jälkeen pyörä on kuin uusi ja valmis reissuun.
Kellään mitään ideoita tuohon tärähtelyyn. Pitäisi varmaan käydä koeajamassa 2007 mallia niin huomaisi heti mitkä on ominaisuuksia ja mitä pitäisi vielä saada pois.![]()
Kai sinä vaihdoit rattaatkin samassa rytäkässä?(Vili85 @ Huhti. 21 2008,09:57) kirjoitti
98% of all statistics are made up
Honda CBR1100XX - 2005 / 29tkm
Moi!
Suosittelen talveksi bensan säilytysainetta, purkin ohjeen mukaan. Ite ostin JKL:stä Kuvalta moottorikelkkaan tarkoittettua litkua, Polaris luki purkissa.
Kai se toimii talvisäilytyksessä, kelkkaa kun säilytellään yleensä kesä käyttämättä..
Se tuo bensa on nykyään sellaista pilaantuvaa ainetta
Forten litkua olen tyrkännyt kerran pari kesässä bensan sekaan. Pitänee ruiskusysteemit kunnossa.
Ostin melkein 3 vuotta sitten vähällä käytöllä ollee xx:n. Kuulemma ajettu edellisen 2v aikana n3tkm.
Siinä ilmeni sitten sellainen vika, että regulaattori oli jumittanut kiinni asentoon: bensan paluuvirtaus oli tukossa ja 2 ruiskusuutinta antautui. Kuulemma eka regu mikä EU:ssa oli mennyt, Jaappanista piti tilata. Ihanan kallista -nuo litkut on edullisempia ja helppoja.
Vika ilmeni röpöttelynä, kävi siis hitsin rikkaalla...
Kai sulla on ketjut sopivan kireenä? Mites pyörän laakerit jaksaa? Onko ohjauslaakerin kireys ok?
Yama80cc&100-Honda125x2/450Dohc/750-SuzyT500-KawaZ1903/1135cc
Paused '87-'05 Ex XX'99/'05-'21 Tickets '75 '84 '14
Now '14 VFR1200F
161.6mph/LPR'09
175.8mph/Halli'10&SS1000
177.1mph/Halli'11&SS1600K
167,2mph/Halli'13&SS1000
168.4mph/LPR'14&SS1600K
Mites tuo ohjauslaakerin kireys tarkastetaan. Tuossa aikasemmin yritin etupyörää heilutella mutta en huomannut mitään väljyyttä siinä. Ehkä täytyy viikonloppuna katsoa tarkemmin.
Riippuu hieman mallista mutta periaate aina sama:(Vili85 @ Huhti. 24 2008,20:32) kirjoitti
Keula ilmaan esim tunkki koneen alle ja jousivaaka etuputkeen vaikka narulla (ohjaus keskitettynä). Tulee kääntyä huoltomanuaalin mukaisella vedolla, yleensä 10-20N. Ei saa tuntua jumikohtia. Mitattaessa ei kaapeliniput tms. saa vaikuttaa tulokseen.
HONDA, SUZUKI, VICTORY, INDIAN ja POLARIS mekaanikko / valtuutettu huolto => SEFOTEC
http://www.sefotec.fi
Vähän suunnitellut pyörän myyntiä mutta tuo tärinä ongelma vaan jatkuu. Tänään kävin eturenkaan läpi ja ei ollut mitään epätasaisuuksia.
Ei tuollaista kehtaa edes kenellekkään esitellä.
Täytyy varmaan vaan alkaa soittelee liikkeisiin kun itse keksi mitään eikä nämä teidän hyvät neuvot auttaneet tähän ongelmaan.
Olin äsken ajelemassa ja huomasin hyvin kun pyörä "tärähtää" niin valokeila heilui ihan hiukan myös.
Ja noin tuo ei vissii muilla bläkkärin omistajilla ole?![]()