on perää tai ei, mutta väittäisin monoperän olevan rakenteeltaan hieman heikomman joiltakin kohdin kun verrataan kaksiaisaiseen perään. olisko just nuo tiivisteet ja laakeritkin vääntövoimien vuoksi joutumassa kovemmille monoperissä? tekisi mieli sanoa, että 2 -1 on 1 eli 50% heikompi olisi monoperä noin teoriassa, vaikka onhan se yksi toki vankempi, mutta silti vääntyilee aavistuksen helpommin.
toisaalta kumihuulin suojatut pyöränlaakeritkin tahtovat olla kulutustavaraa ainakin japsipyörissä, joissakin on menneet vaihtoon jo vähän päälle 40 tkm ja aika tavallisesti jossain 50 - 60 tkm kohdilla. ensinnäkin se kumihuuli kuluu ja alkaa päästää reunoilta pölyä laakeripesään ja lopulta se hieno hiekkapöly syö kuulalaakerit.
toista se oli ennen, oli kunnollinen metallikuppi tiivisteineen laakeripesän suojana, se ei kulunut eikä päästänyt pölyäkään pesään juurikaan ja pyöränlaakerit kestivät helposti 200 000 km, näin ainakin vanhoissa 70-80-lukujen vaihteen kiwasioissa.
niissä keppiversioissa oli ja on yhä toki stereoperä ja en ole kuullut perän koskaan pettäneen. kardaaniakselin olen kuullut möhkössä ainakin kerran pettäneen kun oli kiihdyttänyt kovaa nimismiehenkiharoissa tietyöalueella.
meni vähän offtopicatiksi, mutta bemuista en tiedä paljoa, niin sen takia tämmönen höpiö.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Eikö asiasta yhtään aikaisemmin varoitellut?(simeoni @ Maalis. 01 2008,08:13) kirjoitti
Meinaan asiasta mitään tiedä, mutta mitä kokemusta on yhdestä laakeririkosta niin se kyllä taisi viestitellä asiasta liki 1500 km enen kuin aloimme uskoa jotta kyllä siellä laakeri tekee loppuaan.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Se mitään varotellu!! Eilen pikku lenkillä alko mopo "jurraamaan"!! Siinä sitten koitteleen laatikkoa ajon tiimellyksessä ja se onneks tuntu normaalilta! Sitten kipinkapin kotiin ja takarengasta pyöritteleen... Se ei sitten normaalilta tuntunutkaan. Eikä kyllä kuulostanutkaan!! Ei muuta kun mopo keskijalalle ja rengas pois. Perä halki (on muuten 7mm kololla kuusiokoloruuvit niksmanni sinne laittanut, onneks löyty töistä) ja limppu käteen... Nyt menossa pesukoneeseen ja jostain uudet laakerit, niin pääsee viikonloppuna ajoon! Niin siis -02 1150 GS ja 49458 km rullattu.
Vanha saa olla, mutta ei aikuinen!!!
Tutkippa nyt perusteellisesti, mitä siellä on tapahtunut. Jos se iso laakeri ei ole aivan ruuppuna, siitä ehkä löytyy vielä vaurion syy ja lähtöpaikka. Niin minun LT:ssä ehti tulla viitisentuhatta kilometrejä enemmän .
Jos tuon vaurion tapahtua pitää, niin tapahtukoon sitten juuri "kotiportilla", eikä jossain moalimalla.
Joo, tarkoitus tutkia se! Ja nimen omeen multa meni se iso laakeri! Kun taas viime kesänä kaverin (-99 LT tai RT) pyörästä meni se pikkulaakeri! Rapiat 48 tkm ajettu! Ja silloin kun menee se pikkulaakeri, niin siinä tapauksessa tulee öljyt pihalle! Mutta selvitellään...
Vanha saa olla, mutta ei aikuinen!!!
No niin, tarkistuksia asiantuntijoiden kanssa tehty! Eli vaikkakin iso laakeri aiheutti sen metelin, niin pikkulaakeri on kuitenkin se syyllinen! Isossa laakerissa selvät kulumisurat sekä sisä- että ulkokoolingissa. Ja molemmissa urat sivussa keskilinjasta! Myös osat kuulista vaurioituneet.
Isolaakeri on urakuulalaakeri ja pikkulaakeri taas kartiorullalaakeri.
Eli pikkulaakeriin on tullut välystä jolloin kuormitus isolle laakerille on käynyt liian suureksi!
Perä laitetaan nyt kasaan uusilla osilla, mutta vanhalla shimmilevyllä. Ja toivotaan, että välykset on OK! Raportoidaan myöhemmin lisää…
Laakerien numerot on iso 61917.C3, pikku 30205 J2/Q ja stefa 85/110/10
Vanha saa olla, mutta ei aikuinen!!!