<p>2002-2014</p>
Tästä koko sitesta on toiset jo vetäneet herneet nenäänsä, ainakin AdvRider sivustolla on debattia ko. aiheesta. Sivuston taustalla kuulemma olisi se, että saataisiin painostettua BMW North America myöntämään että perissä olisi recall:n paikka ja että myös jo takuun ohittaneisiin pyöriin BMW osallistuisi korjauskustannuksiin. Jenkeissä porukka on mielellään tällaisten korvausjuttujen perässä ja oikeuksiaan kärttämässä. Saas nähdä tuleeko tästä "kansanliike" vai kuoleeko sauhuunsa kun huomataan ettei niitä rikkoutuneita periä niin hirveästi taida ollakaan.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Tuo lista on kovasti lyhykäinen, ilmeisesti sinne eivät läheskään kaikki perärikkoiset osaa / viitsi kirjata tarinoitaan. (Ja sitten siellä on yksi huono-onninen kuten Ken Meese, jolla meni ensin -99:stä ja sitten -02 mallisesta 2 kertaa...)
Päättelen tuon siitä, että esim BMWLT.com-sivuilla on kyllä hävyttömän monen kirjoittajan "signaturena" kuva öljynsä alle laskeneesta BMW:n perästä ja tekstinä "I'm a 4 percenter", tarkoittaen kuulumista tuohon jonkun tilastotieteilijän laskemaan onnettomien joukkoon (4% ennen 2001 tai 2002 valmistetuista LT:istä ennenkuin tehdas vaihtoi laakerintoimittajaa).
Onpa siellä joku koettanut lähestyä kirjeitse BMWNA:ta (BMW of North America) ja tiedustella sieltä kuinka paljon noita perävammaisia on maahantuojan tiedossa. Eivät jostain syystä kerro...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
tuota ihemttelin kun osti tuon mun pelin
ja paikallinen myyjä sanoi et vaihdan perä
laakerin kuuluu hintaan.ei kuitenkaan
ajettu vielä kuin 38 tuhatta kun hain kaupasta.
oisko jotain varmistelua bmw puolelta,,tosin
ajokkini on 98 mallinen.no nyt varmaan mun
vähäiset ajot kestää seuraavat viis vuotta.![]()
Achtung, osuma torniin.
Vähän offtopiccia mut tuosta pettäneestä perästä tulee väistämättä mieleen ex-avokkini![]()
Asiaan,liekkö ajankohtasta perälaakerin vaihto tuossa meitin mopossa kun ajettu kohta 60tkm?
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Jos vielä tulevan kauden sinnittelet. mutta sitten kyllä suosittelen vaihtoa. Vaikkei muuta niin parempien yöunien toivossa...(jarska @ Helmi. 25 2008,09:38) kirjoitti
Jenkkireissukaverini Jokke, jolla myös -04 LT ja noin 75.000 mittarissa vaihdatti perälaakerin talvihuollon yhteydessä. Kuulemma oli korkea aika, selvästi vanha laakeri myös tuntui kädessä pyörittelemällä vanhalta.
terv. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Mulla vajaat 80tkm kalkulaattorissa. Mitään oireita tuo ei ole antanut, mutta ajattelin keväämmällä vaihdatuttaa ihan mielenrauhan takaamiseksi.
<p>2002-2014</p>
Ok,taidampa ittekki vaihdattaa tuon jossain vaiheessa keväällä.
MP-Rata
www.avecci.fi / www.cbrxx.fi / www.bmwsportbikes.fi / www.kawarb.fi / www.panfun.fi / www.ducatibikes.fi
Vaihdatin joskus aikoinaan -01 malliseen 50tkm huollossa kun olin kuulevinani, että perän ääni hieman muuttui kun sopivasti kallisteli puolelta toiselle tietyillä nopeuksilla. Huollossa tosin epäilivät, että äänen muuttuminen voisi johtua myös renkaan kulumisesta, koska ei siinä tuntunut mitään normaaleja suurempia välyksiä. Normaalistihan puimanajokoneen perä on lähes välyksetönSanoin kuitenkin että vaihdetaan vaan uusi niin uni tulee paremmin ja kas kummaa johan sieltä koolinpinta oli irtoamassa. Eli kyllä se mielestäni kannattaa vaihdattaa ajallaan kun ei se nyt kuitenkaan omaisuuksia kustanna.
Tommosista listoista voisi olla hyötyäkin.
Ainakin niille väitteille tulisi stoppi mitä usein viljellään pajoilla kun jokin leviää. "Ei ole koskaan aikaisemmin...."
Aina luullut, että tuo perälaakeri on pelkästään LT;n ropleema...
Kuluttajan suojasta puhutaan, mutta käytännössä aika paljon maksatetaan testi ja kehitystyötä asiakkailla.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
JOVVAIN....!!
""Vaihdatin joskus aikoinaan -01 malliseen 50tkm huollossa kun olin kuulevinani, että perän ääni hieman muuttui kun sopivasti kallisteli puolelta toiselle tietyillä nopeuksilla. Huollossa tosin epäilivät, että äänen muuttuminen voisi johtua myös renkaan kulumisesta, koska ei siinä tuntunut mitään normaaleja suurempia välyksiä. Normaalistihan puimanajokoneen perä on lähes välyksetön
................Naaaaa, sehän on justiinsa näin , et kahtokaan nyt ihmees ekana sitä taka-Marathonianne ennenku mithään periä sinne alatte vaihtelee ! Se peräpää ilmoittelee kyllä noista "Ihme äänistä" varsinkin 2 -päällä ja kurvatessa, toiselle puolen vieläpä iha erlaista ääntä ku toisel, jos ette oo tarkkana. Sopii myös koettaa, iha vaikka tavaks ottaa esim. aina ku oootte Kilpisjärven kohil, käel sitä perrää et minkälämpönen se o. Täällä ku kohta O joku IHME BERÄEPITEMIA ku kaikk älteehemmot on joko perä- perälaukussa matkas myöte, tahi sitte on menos vaihtamaa perää tahi sitte o vaihtanu perän jo ku kaveritki vaihto! Ei se perä mihinkää yks-kaks RÄJÄHÄ ku ei siino mithän sytytintäkään....ku sitä seuraa eikä tuijota tätä topiccia nii näkeehän ja kuuleeha sen et josko se tihkuu öljyä, tuntuu sivuttaisvälystä, tahi enne näitä jo, kun laskee sen entisen öljyn poes ja kahtoo et mitä sinne kuuluu, niin kai sitä siiitä jotain pystyy päättelemmään, vai eikö pysty ! Mie vähän pelkään et tää menee kohta jo siihe et siellä Jämsän BMWKLTIBMIJOF:ssaki on vähintään vaihtoperien kirppari ja uusiakin upouusia tarjouksessa suoraan germaaniasta tuotuna lavalasteittain, tekniikkasessioski vaihellaan tietysti periä, jos ei muuta nii sit vaikka keskenhän toiselta toiselle, kisana o tietysti kenellä o perä kestäny vähiten ja tietysti se et kenellä on eniten niitä menny....hyvää päivää vaan ku mie en aio ite ainakaan vaihtaa vielä ens, - enkä seuraavanakaan kesänä periä vaikka on toisel 73 tkm ja toise 74 tkm. Iloisesti mennään ja synteettisil Shell Spirax tahi Shell TRANSAXEL 75-90 w öljyil meinasin jutailla ja vaihella ihan joita muita osia vaikka ennen jos sittenkään perää.....mielummin vaihtelen maisemia.........naaaa.
Eikä tarvi hemmoin kuittailla et perästä kuluu tms....![]()
Kertokaahan viisaammat paljonko pitäisi olla mittarissa vaihtohetkellä, jotta laakerin vaihto olisi ns. normaali toimenpide (bemarissa tai muissa merkeissä)?
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
No niinpä tuli tietenkin tehtyä, mutta laakeri oli kuitenkin paskana(mchuurre @ Helmi. 25 2008,18:11) kirjoitti
![]()
Laakeri vaihdettiin kun mittarissa on 130t, syy, kardaanin suojakumissa reikä, siellä piilossa jarrulevyn kohalla -> vettä ja hiekkaa kardaanin niveleen -> välystä -> rikkoi perälaakerin (kuten myös kardaanin). Opetus, tarkistakaa tuo suojakumi kunnolla kopeloimalla.![]()
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
Sol Huurus oikias. Soon kiinne korvien välin tyhjyydestä ja lompakon paksuudesta (ovat vissiin kääntäin verrainnolliset).
Mielenrauhaahan tuolla laakerin ennakoivalla vaihdolla vaan haethan...
<p>2002-2014</p>
Ihan omakohtaisena mielipiteenä heittäisin tähän 100.000 km. Tuossa on tietysti pointtinsa että kyllähän sitä monen mopon pyöränlaakerit tuossa samassa ajassa menee vaihtoon. Tässä kai ajatellaan että puimurin perän laakerien vaihto on kallista puuhaa tai että helpolla menee aina muutakin rikki. Paljon pelkkä laakerin vaihto itse asiassa maksaa ?(JyrkiJ @ Helmi. 25 2008,19:39) kirjoitti
Pitäisi ennustettavuus olla jotenkin kohdallaan: tietäisi että vielä kestää esim. seuraavan 10.000 km. Kyllä se reissun päällä hajoaminen ottaa eniten päähän, varsinkin jos se sattuu jossain Venäjän aroilla matkalla Vladivostokiin. Se luotettavuus ja usko omaan pyörään. Ja myös pystyä vaihtamaan ennenkuin rikkoo perän muuten, jolloin kustannukset nousee eri tasolle.
On tällä peräkeskustelulla varmaan monen puimurikuskin yöunet pilattu. BMW:n brändin imago on kuitenkin edelleen korkealla ja tuntuu tämän kestävän hienosti. Joku voisi tietysti kysyä että kuinka kauan ?
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Minulla oli myös tuo "PERÄ-HYSTERIA" tarkalleen kaksi vuotta sitten. Kun olin 40tkm huollossa, ajattelin vaihdattaa laakerit uusiin, mutta huoltomies totesi, ettei ehjää osaa kannata uuteen vaihtaa. Ei kuulemma hajoa hetkessä.
En tiedä tuota kun ei ole kokemusta?
Onhan tuon uuden laakerin asennuksessakin omat riskinsä sen sovituksen kanssa, että tulee oikeaan kireyteen.
No itse kyllä tarkkailen ennemmin öljyn kuntoa ja vaikka vaihtelen niitä vähän useammin.
Toki ymmärrän, jos suunnittelee jotain Timbuktun reissua niin ovathan nämä mahdolliset vauriopaikat mukava sulkea pois. Onhan tämänkokoisessa mopossa noita vauriopaikkoja muuallakin esim. varashälytin. Tohtiikohan senkään toimintaan luottaa?
Tiedän kyllä yhden 15tkm ajetun hajonneen perän ja toisen 115tkm ajetun ehjän ja ties kuinka paljon on tullut vielä lisää turvallisia kilometrejä.
No nythän se sitten varmasti hajoaa kesän ensimmäisellä retkellä ja heti alkumatkasta. *
T. IsoPoika
IsoPoika
R1200GS"ADV" -05
Enemmän tuo näkyy häiritsevän hontakuskien mielenrauhaa...(hondamania @ Helmi. 25 2008,23:23) kirjoitti
![]()
...
Minulla meni edellisestä bemarista (r1100rt) stefa.
Piti siis lähteä ajelemaan, mutta tallissa huomasin että takavanne on öljyssä.
Otin siis ja purin samantien perän ja marssin tiiviste kauppaan ja hain jäykemmillä huulilla olevat stefat. Alkuperäiset olivat ja tuntuivat aikas löysiltä ja näyttivät virheettömiltä. Jostain stefan huulen välistä kuitenkin öljy ulos valui.
Laakereita en vaihtanut, koska ne olivat virheettömät.
Olisikohan silloin pyörällä ajettu siinä 50 000km paikkeilla.
Stefan pettäminen saattaisi paremminkin olevan syy perävaurioihin.
Öljyn määrä on niin pieni, että sehän lorahtaa sieltä aikas nopeasti pihalle ja sen jälkeen perässä ei ole voitelua ja varmasti on vaurio edessä jollei sitä huomata riittävän ajoissa niinkuin itselle kävi.
En jaksa uskoa, että laakerit olisivat alimitoitetut.
![]()
![]()
No yleisimminhän tuo peräongelma yhdistetään LT-malliin. Tuolla kun mopoilet muori ja tavarat kyydissä, on siinä takalaakerilla sellaiset paineet, ettei muilla malleilla päästä lähimaastoonkaan. Painoeroa 1100RT malliin on jo rapsakat +100kg.
<p>2002-2014</p>
Täytyypä sanoa, että reissun fiilikset pikkasen laskee, kun esim. tuo perä hajoaa, ja Murphyn lain mukaan sopivaa osaa ei tietenkään ole lähiseudullakaan.
Meillä kun LT:n perä Itävallasta palatessa hajosi, niin aika lyhyellä matkalla se tapahtui. Mantorpissa pidimme taukoa, ja asioimme myös perälaukulla, ja jos silloin olisi edes stefa vuotanut, sen olisi kyllä ainakin haistanut, jokainen tietää, että kuuma hypoidiöljy todella tuoksahtaa. Takavannetta en tietenkään tutkinut, eihän tuollainen kuin perän rikkoontuminen käynyt mielenvieressäkään.
Tukholmassa perä sitten hajosi, joten vajaan 200 km aiemmin mitäään ei ollut havaittavissa, ainakaan kun ei osannut laakerivälyksiä tutkia. Ehkä 10-20 km ennen lopullista hajoamista aloin tuntemaan ensimmäiset oireet, jurinaa ja pientä värinää, mutta jossain vaiheessa vaimo puhui jo aiemminkin toisenpuolen takajalkatapissa tuntuvan värinää, jollaista hän ei ollut aiemmin tuntenut. Silloin arvelin sen ehkä johtuvan jostain resonanssikierrosluvusta, kun ajelimme aiempaa hitaammin, enkä pitänyt sitä minään vakavana, vaikka sitä kuullostelin, enkä vieläkään osaa sanoa, kumpaa se lopulta oli.
Sitten siitä stefan rikkoontumisesta: voihan se stefa vuotaa perän kuivaksikin, ja laakeri sen vuoksi hajoaa, mutta vaikka meillä oli koko pyörän perä, aivan takalaukun lukkoa myöten kuin peräöljyllä sumutettu, ja olin aivan varma, että perä on varmaan ihan kuiva, ja ettei sillä uskalla ajaa yhtään, oli siellä aukaistessa kuitenkin ainakin puolet öljystä jäljellä, eikä sen puolesta olisi ollut vielä mitään hätää.
Harmittaa, etten hoksannut säilyttää sitä rikkoontunutta laakeria ja stefaa, eihän ne paljon olisi tilaa vieneet. Jälkeenpäin olisi voinut niitä kaikessa rauhassa katella. Mutta minusta siinä oli ainakin pettänyt laakerin siderautojen niittaukset, ja kuulat pääsivät siirtymään vierekkäin, ja sitä myöten stefa tietenkin myös hajonnut. Eikä niissä laakerin kooleissa ainakaan mitään isompia "rotansyömiä" ollut, ainakaan niin että olisi jotain ahaa elämyksiä saanut. Mutta silloin harmitti senverran paljon, ettei aivan tarkkaa vaurioanalyysiä tullut tehtyä, todennäköisesti ainakin sisäkoolissa olisi jotain ollut havaittavissa tarkemmin tutkittaessa.
Just noin, tuo on aika tuttu tarina. Itse ryhdyin pitämään varalaakeria ja o-rengastiivistettä mukana samaan tapaan kuin otetaan sateenvarjo mukaan - sillä varmistetaan, että ei sitten sada.(jowin @ Helmi. 26 2008,21:42) kirjoitti
Toistaiseksi toiminut....
Joillakin todellisilla perähysteerikoilla on koko uusi / peruskorjattu perämurikka kotona valmiiksi paketoituna ja vastaanottajan *(eli oma nimi) valmiiksi päällekirjoitettuna. Sitten kun entinen pykii kesken reissun, niin soitto naapurille / velimiehelle / appiukolle, joka kirjoittaa vaan osoitteen päälle ja soittaa DHL:n hakemaan niin reissu pääsee jatkumaan hyvässä lykyssä jo seuraavana iltana, vaikka oltaisiin jossain Minskin ja Alma-Atan puolessa välissä...
terv. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
No nyt ymmärrän tämän "nopean" rikkoutumisen.(jowin @ Helmi. 26 2008,21:42) kirjoitti
Tätähän siellä ei todellakaan saa tapahtua eli löysä kohta on muualla kuin laakeripinnoissa.
Tätä ongelmaa ei öljynvaihdon tihentämisellä eikä laadun tarkkailulla pysty pois sulkemaan.
Mikähän siderautojen päälle siellä käy? Kun en tuota rakennetta täysin tiedä.
Mitä nämä laakerit mahtavat maksaa? Pitääköhän hommata varastoon.![]()
IsoPoika
R1200GS"ADV" -05
Tästä aiheesta on tarinoita varmaan eepokseksi asti...(IsoPoika @ Helmi. 26 2008,23:06) kirjoitti
Kuten aiemmin on todettu, on tuo sama perämurikka kehitetty alunperin aika paljon kevyempiin malleihin kuin LT. Sama kapine tempaistiin sitten LT:n kehitystystyössä hyllystä mutta sehän joutuu tietysti paljon kovemmalle rasitukselle pitkälle toistasataa kiloa painavammassa mopossa.
Sitten on myös esitetty spekulointeja jonkinlaisesta laakerinvalmistajan valmistus/materiaalivirheestä noissa 99-02 (tai 03) malleissa. Siiheen on paha mennä sanomaan mitään muuta kuin että ainakin laakerin valmistaja on muuttunut joko FAG:stä SKF:ään tai päinvastoin, en muista tarkkaan.
Jenkkimaahantuoja kokeili vuoden verran 17-kuulaista laakeria 19-kuulaisen tilalla varaosatoimituksissaan, mutta tuostakin on kuulemma luovuttu, kaikki ovat taas 19-kuulaisia.
Varaosa BMW-kaupasta maksaa muistaakseni jotain 65 euron huitteilla ja se O-rengastiiviste muutaman euron päälle.
Vaihtotyö ammattimieheltä vienee jotain 3 tuntia, kuvittelisin...
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Minulle originaali laakeri ja stefa maksoivat muistaakseni 60-70 euroa yhteensä ja yllätysyllätys, kun ajattelin saada laakerin vielä halvemmalla laakeriliikkeestä, olisi siellä hinnaksi jäänyt supererikoisalennuksista huolimatta n. 150 euroa pelkälle laakerille, että joskus näinkin päin.
Ja kuten tuossa edellä totesin, *minun rikkoontuneesta perälaakerista oli AINAKIN siderautojen niittaukset pettäneet suunnilleen neljännes kehän osalta, ja sideraudat olivat pullistuneet ulos. Sitä mikä sen taas oli aiheuttanut, jäi tutkimatta tarkemmin, esim. rikkontunut kuula voisi sen tehdä, mutta ei tullut lasketuksi edes kuulien lukumäärää, että olisiko sieltä puuttunut joku. Ainakaan kopanpohjalta ei löytynyt ainuttakaan isompaa metallinpalasta, joka voisi olla esim kuulan puolikas tms. Eli munako oli vai kana ennemmin. *Itse tulin siihen johtopäätökseen että ko. laakeri on joko viallista erää tai alimitoitettu. Alimitoitukseen on hieman vaikea uskoa (vaikka hennon näköinen se laakeri on), koska itsekin joskus laakerointimitoituksia määrittäneenä minulla on käsitys että se on aivan peruskauraa koneenrakennuksessa, ja tuskin edes tilanpuute tai painonsäästösyyt alimitoitusta aiheuttaa.
No, näitä tulee pohdiskeltua, kun en todellakaan haluaisi toista kertaa moista kokemusta saada, ja ensi kesänä on tarkoituksena kierrellä Englanti, Irlanti ja Skotlanti.
Ennen luotin Bemariin kuin tuuman sinkkiin, mutta viime kesänä pieni epäuskonmato luikerteli korvien väliin, eikä meinaa osata sieltä ulos![]()
No, niinno..
Laakerivalmistajat antaa laakereille kestävyystodennäköisyyden 98% tai jotain. Siitä normali-ihminen laskee, että 2% on huonoja. Se pitää jotakuinkin paikkansa, eli 2% laakereista ei kestä täyttä elinaikaansa suunnittelukuormituksella. Onneksi suurin osa laakereista on kevyemmin kuormitetuja. Harmi vaan, että valmistusvaihtelun vuoksi osa laakereista ei kestä matalammallakaan kuormituksella, koska siellä on jotain likaa, materiaalivikaa, mittaheittoa, muuta. Lisäharmi, että suunnitteluperustana käytetty kuormitus on arvioitu ja kokemuksella tarkistettu, mutta ei kuitenkaan absoluuttioikea... Uusissa laakerointikonstruktioissa on aina potentiaalisena riskinä se, että osien vaihtelu ja kuormitusten vaihtelu aiheuttaa laakeroinnin ylikuormituksen joskus..
Mulla oli tämä yhdistelmä R1200GS:n perässä 2004-2005, jolloin periä (!!) särkyi erittäin nopeasti. Nykyinen R1200GS on kestänyt loistavasti jo moninkertaiset kilometrit. Seuraan tilannetta aktiivisesti, mutta luottamus on tällähetkellä hyvä.
FIN_GSer
Ei oo tarttenu perää vaihella, muuta ku ölpät. on sentäs meetterissä 160000km. Ei muuta ku kovaa ajoo pojjaat! siitä ne tykkää. Nukuttaakin paremmin ku työntää reilun 1000 km päiväs.![]()
Onni yksillä. En kuitenkaan taida jäädä odottelemaan...(wheelie @ Helmi. 27 2008,20:34) kirjoitti
![]()
<p>2002-2014</p>
Peränlakerin kestävyydestä ollaan varmaan montaa mieltä.
Minä kuulun siihen ryhmään joiden mielestä kyseinen himmeli pitäisi vaihtaa 50t välein.
Itsellä paukahti alle 54t kohdalla saksassa.
Sitä kokemusta en tahdo kokea uudelleen kun moottoritienopeudessa alkaa perä heittelehtimään ja on kaista + liittymä pientareen välissä. Eipä ehtinyt peiliin vilkaisemaan onko joku tulossa takaa, piti alkaa painaa hillittimiä ja yrittää pujotella "turvallisesti" pientareelle.
Vanha kärjenniemeläinen sanalasku sanoo "jos sulla on BMW LT vaihda peränlaakeri 50 t välein"