Seuraavassa TM:sä on FJR:n 40t kestotesti/koeajo.
Lehti näyttää ilmestyvän 23.1.
Mielenkiintoista![]()
Oliko niin, että mp-messuilla on TUON mopon kone purettuna esillä?(avhi @ Tammi. 15 2008,11:15) kirjoitti
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Näin on, samaan tapaan kuin viime vuonna cbf1000:nen,lasivitriinissä,messujen mielenkiintoisimpia osastoja.(ttuttu @ Tammi. 15 2008,11:51) kirjoitti
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Harminpaikka jos noin on kun itse olen messujen aikaa(ShadowC2 @ Tammi. 15 2008,13:08) kirjoitti
ajelemassa 8000km päässä![]()
40 tonnia? eihän se ole mitään, turha sitä konetta on siinä kohtaa purkaa
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
samaa kelailin itte et ehkä noin 100tkm liian aikasi joutuu purettavaks(jaket @ Tammi. 15 2008,17:52) kirjoitti
![]()
600rr
Mut näähän on samoja kun autoillekkin. Ajetaan 60 / 80 tkm ja vedetään pata auki, mitataan, verrataan valmistusmittoihin ja toleransseihin. Sit tulosten mukaan arvioidaan mahdollinen käyttöikä hyvin huollettuna, joka on sit n. 5 kertainen ajettuun testi km määrään verrattuna...(factoryrider @ Tammi. 15 2008,18:20) kirjoitti
Toivotaan, että siellä olisi verrokkina uudet osat vieressä tai ainakin kommentoituina osien kuluminen yms.(ShadowC2 @ Tammi. 15 2008,13:08) kirjoitti
Näyttää siltä että "pitää ajaa" toinenkin kesä samalla mopolla?
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Joo, tää on kyllä ykköskohde heti lauantaiaamuna. Mulla on pata ollut osittain auki 40tkm huollossa ja näinkin silloin sitä, ja toivottavasti nyt näkee vielä selitettyinä loputkin kulumisen merkit.
TM 2/08: FJR 40 000km käyttötesti (ajettu viime kesänä) yhteenveto: Yamaha oli testin lopussa erittäin hyvässä kunnossa. .... Moottori osoittautui purkamisen yhteydessä lähes uuden veroiseksi, kulumaa ei juurikaan ollut havaittavissa. Onkin perusteltua arvioida, että FJR:n moottorilla ajettaisiin vielä 100tkm ilman suurta korjauksen tarvetta. FJR on puhtaasti matkapyörä. Testiryhmän kesken vallitsi suuri yksimielisyys siitä, että FJR täyttää hyvän matkapyörän kriteerit. Suurimpana ongelmana kuljettajat pitivät voimakasta kypärämelua, joka tosin poistuu pleksin vaihdolla.
Niin ja moottorin mittaukset kestotestissä:
* * * * * * * * * * *testin alussa * * * *testin lopussa
max teho * * * * * * * * 96,6 kW * * * * * 98,9 kW
max vääntö * * * * * * 125,2 Nm * * * * 133,3 Nm
elikkäs meno vain vanhetessaan paranee![]()
Siellähän se juttu oli. Se oli kyllä aika mielenkiintoista ettei heti alkukilometreillä suorirtuskykymittauksissa hajonnutta kytkintä pidetty vikana oikeastaan lainkaan. Mutta Tero Kiirahan voinee kertoa tästä enempi.
Taivas saa odottaa
Siinähän ei tarkemmin kerrottu, oliko kytkin-rikon aiheuttajana kuljettajan virhe. Mikäli kytkimessä olisi oikeasti ollu vikaa, luulenpa että vika olisi korjattu takuuna maahantuojan toimesta...
Itelle joskus käyny siten että, "yritin" lähteä ripeästi, jotenki vasemman käden sormet alkaa krampata ja koneessa reippaasti kierroksia. Tulee sellanen "pieni" paikallaan nykiminen, pyörä nytkähtää eteenpäin, kytkin painuu samalla takas pohjaan, veto loppuu ja kytkin taas "nousee"... Ei osaa selittää miten se tapahtu. Pyörä ikäänku "pomppii" kytkin kahvan ja käden välissä.Voisi kuvitella että tuollaisessa em. ryinnässä kytkin antaa periksi. Tuntu tosi tyhmältä...
Onneks kukaan ei vissiin nähny, eikä mitää hajonnu...
![]()
<p><strong> </strong></p>
TM juttu Lyhennetty versio.
Hyvin oli FJR testistä suoriutunut. Itselläni oli 2005 loppukesästä matkapyörän hankintaa ajatellen useampikin mopo yökylässä kokeilla. Mikään ei tietenkään ole täydellinen, ja FJR:n vikalista oli silloin 4 kohdan mittainen. Facelift korjasi velton takajousituksen, lämpömittarin ja jäähdyttimen lämmönohjauksen kuskin ohitse. Kypärämelu vielä jäi ja valitettavasti se on asia, josta en voi tinkiä.
Mutta tuota tärinää en lakkaa ihmettelemästä? Testaajat ja omistajat siitä raportoivat, mutta oma vaikutelmani parinsadan km koeajolta oli aavemaisen kauniisti käyvä kone. Aavemaisen, koska mikään muu, mukaanlukien oma Pannari, ei käy tyhjäkäyntiä niin nätisti, ettei liikennevaloissa käsiä tankkiin nojaillen edes tunne koneen olevan käynnissä.
Silloin tosin ei ollutkaan mittatikkuna Pan, vaan öljyjäähy-Suska. Bandit meillä ollessaan kävi yhtenä päivänä kauniisti. Se päivä oli silloin kun palautin BMW R1200RT:n koeajolta ja otin Banskun tilalle. Kyllä nelikko lauloi kauniisti...kunnes siis illalla kävin sen vaihtamassa FJR:n
Onko noissa tärinöissä eroja yksilöiden välillä, vai onko se noin paljon kiinni vertailukohteesta?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Huoltokuluja valiteltiin, yht 1500€ testin aikana.
Mitenkähän muilla merkeillä vastaavalla matkalla ..?
<p>Crescent-Suzuki-Yamaha-BMW-BMW-Gessu-Gessu-KTM-Gessu</p>
Kulurakenne hieman riippuu huoltoväleistä. FJR:llä on se raskain ja kallein huolto 40tkm:n välein ja sehän juuri ehti tohon mukaan.(Sörözö @ Tammi. 25 2008,09:23) kirjoitti
Vasta noin 23000 km nykyisellä FJR:llä ajaneena.... 30000 km huolto lienee kalliimpi kuin muut? Maksaahan mopossa pelkkä m-öljyn ja suodattimen vaihdatuskin toistasataa...? Muistaakseni...(Sörözö @ Tammi. 25 2008,09:23) kirjoitti
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Kallein on 40tkm:n huolto, kun siinä avataan moottori venttiilien säätämiseksi. Sitten seuraavaksi 20tkm huollot, ja halvimmat ovat 10tkm huollot.(ttuttu @ Tammi. 25 2008,09:44) kirjoitti
Siinä sitä voi miettiä, milloin on aika vaihtaa uuteen...
Viime kesänä kun testasin vajaan 50 km:n lenkin AS Fjärrällä niin en huomannut että tärinä olisi ollut niin haitaksi, olisiko ollut sitten eri ääni kellossa jos olisin ajanut tankillisen kerralla.(Hannu59 @ Tammi. 25 2008,07:02) kirjoitti
Enemmänkin ihmettelen että tuon kytkimen polttamista ei noteerattu tuon kummemmin, oliko sitten testaajien moka kun eivät loppuraportissa siitä sitten viitsineet mainita, luulisi että vaikka fjärrä matkapyörä onkin niin kai silläkin voi spurtteja ottaa.
Ilmeisesti nuo bridgestonen bt020 ja 021 ovat aika sopimattomat raskaisiin matkapyöriin kun fjärräkin oli levoton kovilla nopeuksilla ja testissä mainittiin kuinka me6:lla meno muuttui paremaksi.
Ja minä kun hyvässä uskossa uskoin viime keväänä rengasmyyjää kun sanoi bridgestonen jäykentäneen 021:sen runkoa 020:n verrattuna.![]()
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Tuo tärinä. Itsekin ajanut lenkin aikanaan uudella FJR:llä enkä tuota tärinää mitenkään erityisesti huomannut (itsellä silloin Blackbird). Kaverilla on ollut FRJ kolmisen vuotta ja hän on kyllä välillä valitellut tärinää, lähinnä jalkapohjiin eli taaja tärinä kutittaa ja tuntuu jalkaterissä ?
Sinällään tuo 40 tkm on kyllä matkapyörällä aika vähän, parin vuoden ajot. Sadassa tonnissa kun mittaa alkaa saamaan käsitystä paljonko on vielä jäljellä ennen isompaa remppaa.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Ihan vaan kuriositeettina; huomasin Bike:ssa Pannarimainoksen, jossa kerrottiin RTG-paketin tulevan 21990e:n hintaan mukana! Tuohon hintaanhan ei tule edes ABSeja mukaan.Satulan korkeus jää Pannarissa korkeimmillaankin 805 milliin eli se on persjalkaisille sopiva! Tehoja Pannarissa on vähemmän kuin FJR:ssä. Honda ei nyt minun mittarilla pärjää FJR:lle. Olisiko jotain muita syitä millä kehua Pannaria?
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Siis eiks tää ollu FJR topicci ? Vai eikö niihin saa muut osallistua kuin FJR omistajat. Alkaa olla samanlaisia kommentteja kuin tuolla BMW-puolella
En mielestäni ole missään vaiheessa kehottanut ketään ostamaan Pannaria, jokainen kyllä osaa varmaan ihan itse tehdä päätöksensä millaisella pyörällä haluaa ajella. Ja se voi jopa muuttua vuosien saatossa. Kuhan nyt kommentoin tärinäkeskustelua kun sattumalla siitä kokemusta oli ...
Aika mielenkiintoiseksi on tämäkin sivusto menossa. Tärkeintä tuntuu olevan henkeen ja vereen puolustaa laitetta jonka on sattunut ostamaan ... höh
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Kyllä tollaset testit, 40tkm ajettu, ja kone näytille, ei kerro muusta kuin TM,n tietämättömyydestä. Jos olisi ensin ajettu satanen rikki niin voisi kiinnostaakin. Mutta ehkä tämän suomalaisen tekniikan erikoislehden mielestä, moottoripyörät eivät ole kehittyneet sitten jawa-luvun.
GHOSTWRITER
No sen verta pitää vielä kommentoida kun unohtui, Että toisten mielestä moinen ei olisi mahdollista jos Kekkonen eläisi. Anteeksi tuo oma kirjoitusvirheeni, kirjoitin ton kekkosen nimen isolla alkukirjaimella. Niinhän tehdään vain jos kyseessä on ihminen..![]()
GHOSTWRITER
Timo puhuu asiaa. Noilla kilometreillä tämän päivän koneet on vasta alkumetreillä.Sehän on vasta sisäänajettu minkä näkee teho ja vääntölukemista.120000 mittariin ja uusi avaus.. ja luulen ettei huollettuna sittenkään ole mitään paniikkia.Eri asia on ettei taida kovin moni jaksaa katsoa samaa laitetta niin pitkään.
Jep, kivahan noita lukea, mutta tosiaan tuommoinen "kaikki kuin uutena" ei nyt hirveesti lisä-infoa anna. Tulee mieleen se muutama vuosi sitten Bike:ssa ollut juttu jossa purettiin paljon ratakäyttöäkin nähnyt ZX-9R, jolla oli yli 60tkm mittarissa, ja siinäkin oli vielä käytännössä kaikki kunnossa..(timo1 @ Tammi. 25 2008,16:10) kirjoitti
Kawasaki ZZR1400SP 2016
(Ex: Yamaha RD125 '75, Suzukit RG125 '86, GSX600F '95, RF900R '96, TL1000S K1, GSX-R1000 K5, R1 '05, Z900 '22)
Ajelin viime kesänä 200 km testilenkin uudella -07:lla ja tärinä oli tuntuva. Sellainen kimisevän hyttysen tai ampiaisen välisellä taajuudella. En tiedä hertzejä, mutta todella korkeataajuuksista. Jalkapohjat ja kädet puutuivat ikävästi. Ei tosiaan mitään Banditin tasoista matalaa vapinaa...(Hannu59 @ Tammi. 25 2008,07:02) kirjoitti
Saattaa toki olla yksilökohtaista. Mainio pyörä kuitenkin kokonaisuutena, hivenen liikaa on-offia taajamaan ja himpun raskas, mutta kuin tavaraveturi suoralla tai pikkuväärällä asfaltilla.
-hh-
No kandeis pienellä varauksella suhtautua noihin testeihin. Ja etenkin tekniikanmailman...saihan kyseinen lehti digipoksitestissä hyvän arvosanan laitteelle joka löytyi yle;n mustalta listalta..
Melko usein takerrutaan testeissä epäolelliseen. esim. huoltokulut korkeat...no 1500 eur/40 donaa....ei tuo nytten pahalta vaikuta..ja mihis sitä on verrattu. Tais olla mutua matkassa...
Syö renkaita....Ihan potaskaa. Noilla hepoilla alkaa takanakki jo kulumaankin...Ja pitäs löytää vielä se sopivin rengas.
Ja sitten kytkimen hajoamista ei pidetä vikana...mitähän lie tapahtunut....
Avata nytten hyvä kone noilla maileilla...joskus pitäs järjen voittaa uteliaisuus....
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Oman kokemuksen mukaan tuosta suuresta huoltolaskusta ei ainakaan Pannariin vaihtamalla pääse säästämään, mutta RT:n kuski voi jopa päästäkin vähemmällä.(Sörözö @ Tammi. 25 2008,09:23) kirjoitti
Hondan venttiilinsäätöhuolto on tiheämmässä kuin FJR:lla, jo 24.000 km kohdalla.
Ainakin vanhan RT:n huoltaminen aivan oikeasti ON helppoa. Koko hökötys on kääritty muoviin, mutta ne muovit irtoavat kirjaimellisesti hetkessä yhdellä työkalulla (3mm kuuskolo moottorivääntimen nokassa). Ja menevät vielä siististi takaisin kiinnikin, toisin kuin Hondan nepparisysteemit...PTZOIIING!
Kuinkahan olennainen valintakriteeri huoltokulutu näin kalliiden pyörien ostajalle oikeasti on?
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti