Huomasin tuossa, että etujarrut laahaa jonkin verran ja yritinkin niitä herkistellä (painelemalla, rasvaamalla ja puhdistamalla mäntiä), mutta ei auttanut kauheasti asiaa. Ajattelin vaihtaa seuraavaksi etujarrujen nesteet, mutta en ole ihan varma siitä kuviosta.
Pyörä on muuten -98 CBR 1000F..
Eli jarrusatulassa on 2kpl ilmausnippoja? / satula, elikkäs etujarrujen sylintereille ja takajarrun sylinterille omansa.
Nipasta letku astiaan missä on jarrunestettä, säiliöstä kansi pois ja alkaa pumppaamaan jarrua samalla kaataen säiliöön uutta nestettä?
Ja sitten toistaa takajarrun nipan kohdalla saman..
Olikohan tarpeeksi epäselvästi selostettu..
edit. niin ja ei anneta tuon dual-jutun hämätä. Periaate nyt varmaan on sama näissä ja normaaleissa jarruissa. Dualissa joutuu vain ilmaamaan tuplamäärän.
Liian pieni allekirjoitus poistettu.
Sama periaate ku autoissa, eli uloimmasta alotat ja käyt läpi rauhallisesti edeten.
En jaksa ajatella, kirjoitan siksi mitä sattuu, joskus sekin sattuu.
Sen verran lyhyesti, että omani VFR -01:sen Dual jarrujen ilmauksessa löytyi sellainen erikoisuus, että "paineentasaus venttiili" tms. ei päästänyt yhteen sivupiiriin painetta kun poljinta painoi lujasti, ei meinattu saada millään ilmattua, kunnes vahingossa painettiin rauhassa poljinta jolloin se vihon viimeinenkin piiri saatiin vaihdettuaEn tiedä onko Cebardissa sama, mutta kannattaa pitää mielessä
DrJones
Elikkä siis itse ilmaus tapahtuma:
1. paina jarrukahva "pohjaan", ja pidä se "pohjassa".
2. avaa ilmausruuvi.
3. sulje ilmausruuvi.
4. vapauta kahva.
Toista useita kertoja.
Tässä hommassa on hyvä ottaa kaveri mukaan, helpottaa kummasti. Mikäli mahdollista käyttää sellaista "imu-vaihtajaa", homma hoituu ihan yksinkin.
Itse käytin viimekesänä männät ihan irti satulasta, pyyhkäsin sylinterit ja männät hienolla vesihiomapaperilla puhtaaksi. Siihen loppui laahaus ja takertelu, tuntui kuin olis uudella pyörällä ajanu, jarrujen osalta.Mikäli mäntien irroitus operaatioon ryhdyt, suosittelen hankkimaan varuiksi satulan tiiviste sarjan, ne saattavat hajota irroituksessa.
<p><strong> </strong></p>
Täällä on kuvattu miten Bläkkärin jarrut ilmataan. Periaate lienee hyvin sama kaikissa Hondan DCBS-järjestelmää käyttävissä pyörissä.
Jos olisi yksi ainoa asia jonka haluaisin muuttaa XX:ssä niin se on ne yhdistelmäjarrut, ei ne minun normaalikäytössä ole ongelma mutta haluaisin silti edes mahdollisuuden valita itse etu/takajarrujen käytön täysin toisistaan riippumatta. Olisivat edes laittaneet piirien väliin täysin suljettavissa olevan venttiilin tjsp.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Ymmärsinkö väärin,mutta muistelen että takajarrussa ylimmäinen ilmausnippa on se johon tulee paine etujarrun apusylinteriltä.
Ei niin kuin edellisessä linkissä oli takimmaiseen nippaan.Itselläni on kylläkin Varadero,mutta samanlaiset jarrut näyttäis olevan.
Joo, näinpäs kerran yhdellä mp-korjaamolla sellaisen tavan vaihtaa nesteet et asentaja lykkäs uudet sieltä alhaalta päin.
Siis ilmauspropusta.
Käytti ihan tavallista pientä liipasin öljykannua.
Ylhäältä tyhjensi pienellä puristettavalla muovipullolla jossa oli vähän pidempi nokka.
Nopeesti kävi homma. Eikä mee takuulla ilmaa.
Kertoi just syyksi sen et on ihan riittävästi joutunut ilmaileen jarruja kun ei aina ole sitä kaveria siinä vieressä.
Puolen päivän ilmausurakkaan ku riittää se kertapainallus ku se neste on sieltä ylhäältä loppu... kokemusta on....
Life is hard, then you die...