Moro kaikille, kaipaisin kokemuksia ja vinkkejä matkakäyttöön sopivasta ajoasukokonaisuudesta. Oma harrasteeni pyörii matka-ajon ja pidempien reissujen merkeissä, pyörä on täyskatettu RT-bemari ja kylmissä keleissä ajelen vain jos sellainen sattuu päälle kesken reissun. Matkat suuntautuvat pääsääntöisesti etelään päin ja siellähän saattapi kesällä olla melko kuuma. Katetussa Bemarissa ei tuuletus paljon pelittele normaaleissa vauhdeissa.
Mulla on ollut viime kaudella käytössä Hanxin Gladiator-asu joka on kotimaan viileissä ihan asiallinen. Jos vaan lämmintä sattuu olemaan kakkosella alkava lukema niin lämpöhalvaus ei ole kaukana. Viime kesän Saksan reissulta tultaessa viime kesänä Etelä-Ruotsissa sattui päälle semmoinen hautova +27 astetta "Calm before the Storm" -tyyppinen keli ja olin hyvin vähällä keskeyttää ajamisen kokonaan. Hirvittävää limpparin ja vichyn killitystä koko päivä ja joka toiselle huoltoasemalle pissimään. Matka joutuu...
Olen vakavasti harkinnut siirtymistä nahka-asuun. Olen kuullut väitettävän että ne ovat helteellä miellyttävämmät katetussakin pyörässä, eikä RT:n selässä pahemmin kastu jos pikku kuuro sattuu. Ja monsuunikelillä voin kyllä tempaista sadepuvun päälle jos tarvitaan. Sopivia nahkaisia takki-housu -yhdistelmiä ei vaan ole hirveästi tarjolla. Lähinnä tulevat mieleen BMW:n sikahintainen Atlantis 3/4 (jota väitetään jotakuinkin vedenpitäväksi) tai sitten Harvarssonin takki-housu -paketti. Näiden kanssa sadepuku lienee tarpeen.
Toinen vaihtoehto olisi tietysti joku Gore-Tex -ihme. Tässä kohti näyttäisivät ehkä sopivimmat olevan Rukan paremman pään puvut (Allroad yms.) tai vaikkapa BMW:n Santiago tai Streetguard 2. Sanottakoon tässä kohti, että Rukan Allroad ja BMW:n Santiago eivät näköjään ole vesitiiviitä ilman irrotettavaa Gore-Tex -sisävuorta. Onpa sitten kiva ruveta vääntämään monsuunin sattuessa sisätakkia ja -housua alle. Mieluummin nahkaa ja sadepuku.
Ainahan voisin ostaa kaksi pukua - toisen viileälle ja toisen helteisiin mutta mieluummin yrittäisin selvitä yhdellä asukokonaisuudella kaikissa keleissä. Periaatteessa siis nahka + sadepuku tai viileään tehty Gore-Tex irrotettavalla vuorella.
Nämä mainitut puvut ovat kaikki melko arvokkaita ja maksavat nelinumeroisen summan euroja. Tarkoitus olisi kuitenkin löytää kerralla hyvä sitten pidempiaikaiseen käyttöön. En haluaisi ostaa toista tonnia maksavaa pukua pettyäkseni siihen pahemman kerran.
Mitäpä suosittelette arvon matkamotoristit? Kokemuksia ja kommentteja, kiitos.
R 1150 RT - myyty ajat sitten... nyt mies vailla kaksipyöräistä
BMW:n Atlantis III. Kuumalla viilee, viilellä lämmin, suhtkoht vedenpitävä. Kestää vuosia. Paranee vaan ajan myötä. Kerran se raha vaan kirpasee. Mä en enää muulla asulla ajelekkaan, vaikka on kaappi täys.
Same shit, different day.
Joo. Pakko myöntää että BMW:n Atlantis himottaa kovasti. Hemmetin hyvän näköinenkin vielä. Hinta on kyllä suolainen mutta köyhänhän ei tunnetusti kannata paskaa ostaa...
Atlantista harkitaan vakavasti.
Atlantis 3 Pro näyttää olevan siellä täällä poistomyynnissä, tilalle on tulossa (ja on jonnekin jo tullutkin) Atlantis 4. Lienee edelleen kehitetty versio aiheesta. Tuossahan olisi se hyvä puoli että pikku kuuro ei vielä edellyttäisi sadepukua, jos etukäteen tietää ajavansa vesisateessa niin aamulla sadepuku vaan päälimmäiseksi.
R 1150 RT - myyty ajat sitten... nyt mies vailla kaksipyöräistä
Itsekin miettinyt tuota asiaa, että kannattaako ostaa tixtex-puku vai nahkaa ja siihen sadepuku päälle. Päädyin nyt kaksiosaiseen nahkapukuun, vielä pitäisi ostaa sadepuku jostakin.
Kuitenkin se taitaa olla niin, että vaikka on kuinka gore-texiä ja muuta, niin aina kun on kalvo, se on kuin muovipussi kuumalla kelillä.
Ja kyllä se nahka pitää vettä yllättävän hyvin. Muutaman sadekuuron läpi ajellut, eikä ole vesi läpi tullut. Tietenkin monsuunisateet yms erikseen, mutta kesäinen pieni vesisade ei haittaa, jos se ei kestä liian kauaa.
Mitään tiettyä pukua en osaa sinulle ehdottaa, mutta sinun sijassasi päätyisin nahkapukuun ja sadeasuun. Nahka on prätkäilyssä moninkertaisesti mukavampi kuin tixtexit.
Ducati Monster 696 -08
ex: Cagiva mito -06
Mulla on kaksi nahkapukua,pääasiassa käytän yhä edelleen 1986 tehtyä mittapukua joka kyllä alkaa kutistua vatsan kohdalta omituisesti sekä toisena on vanha kisapuku. Mikään kalvopuvuista ei ole vielä osoittautunut niitä paremmaksi,koska ne hiottavat kuumalla ja vuotavat sateessa kun on useampi tunti ajettu. En tiedä tekeekö kukaan enää mittapukuja nahkasta mutta hyvin hoidettuna ne kestävät todella kauan ja ovat käyttöominaisuuksiltaan ylivoimaisesti parasta mitä saa.
Yksi vaihtoehto on näiden yhdistelmä eli Gore-takki ja nahkahousut. Olen itse ajanut näillä nyt pari kesää, kun päätin että Välimerelle en 'toppahousuilla' lähde ja olen ollut ihan tyytyväinen. Irralliset sadehousut on sitten varalle.
Perusteluna vielä sekin, että jos tarvii esim. liikkua kaupungilla tms., niin takki on helppo heittää pois päältä ja nahkahousut ovat ainakin omasta mielestäni selvästi tixtexejä mukavammat lämpimässä ja liikkuessa.
RT:llä ei varmaan kastu sitäkään vertaa kuin GS:llä, joten nahkalla pärjännee hyvin. Toki tällainen yhdistelmä on vähän köyhisversio verrattuna Atlantiksiin yms. Atlantista näkyy jonkin verran löytyvän myös eBaysta; välillä vähän vaimolle katseltu. Mitähän se tykkää kurasta? Olisiko siksikin hyvä olla sadeasu päällä, vaikka saattaisi vettä pitääkin?
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
Anna kuran kuivua ja harjaa pois, ei muuta. Atlantiksen sateen pitävyyttä ja lian hylkivyyttä voi tehostaa nupukkinahalle tarkoitetulla kylläste sprayllä. Olen talvella pesettänyt puvun ja sitten sprayannut pullollisen pukuun. Tulee muuten iän myötä vain paremman näköiseksi. Omani on Atlantis II.(JyrkiJ @ Helmi. 19 2008,21:57) kirjoitti
Same shit, different day.
Ymmärrän tuskasi ja se helteellä ajaminen oli yksi syy miksi vaihdoin oman RT:ni pois. Piti päästä sieltä katteiden takaa edes pieneen tuulen vireeseen joka jäähdyttää. Sanoisin etä sellaisia housuja ei ole keksitty joilla ei tulisi kuuma RT:n katteiden takana.
Onpas keksitty. Uimahousut.
Jeps. Tämä hyvän katteen huono ominaisuus helteellä on todella tullut tiedostettua. Vesisateessa ja viileällä aivan mainio mutta helteessä jotain muuta. Jos siinä tarkenee vaikka uikkareissa niin eivät mitkään housut viihtyvyyttä kuumassa paranna.
Tosin, hengittämätön TixTex on tällaiseen käyttöön aivan toivoton eli mikä tahansa hengittävämpi housu on parempi.
R 1150 RT - myyty ajat sitten... nyt mies vailla kaksipyöräistä
Millaisesta puvusta on kysymys, kun puhutaan "tixtexistä"? Onko kyseessä halpa kalvopuku vai kalvopuku yleensä? Ja kalvopukuhan voi sitten olla päältäpäin nahkaa tai tekstiiliä...
Uskokaa hyvät ihmiset jo, että kalvolla ja kalvolla voi olla iso ero!
Ajatus, että nahka hengittää aina paremmin kuin kalvopuku, on legendaa, joka voi olla kaukana todellisuudesta. Nahka nimittäin ei oikeasti kovin paljoa hengitä sen jälkeen, kun se on eläimen päältä pois nyljetty. Virittäkääpä se nahka kiehuvan vesiastian päälle ja katsokaa, tuleeko vesihöyry siitä läpi? Uudesta Gore-Texista tulee. Monesta muusta kalvosta ei tule.
Minulla on ollut mahdollisuus viime vuosina käyttää aika monenlaista pukua, hetken aikaa myös sitä BMW:n Atlantista. Tyylikäs puku, ei siinä mitään. Hengittävin puku oman kokemukseni mukaan kokeilemistani on Rukan Anatomic. Hyvä muutenkin, mm parhaat suojat, mitä missään puvussa, ainakin CE-luokituksen mukaan.
Rukan Armax on toinen hyvin hengittävä puku. Sen sijaan AllRoad ei ole mikään matkamotoristin unelmapuku. Joka aamu pitäisi tehdä valinta, laittaako vedenpitävän vuorikerroksen vai ei. Kesken ajon se on työlästä, kun pitää riisua kamppeet aina kenkiä myöten. Lisäksi tuon tyyppinen puku on sateella kylmä, alle 10 asteen lämmössä kosteassa kelissä todella kylmä. Sen puvut parhaat puolet tulevat esiin muualla kuin matkamotoristin käytössä.
No tässä kohti tarkoitin "Tixtexillä" juuri sellaista halpaa Gore-Tex -imitaatiota jota mainoksissa kyllä kehutaan ja saattaa veden- ja tuulenpitävyys olla hyväkin - mutta hengittävyys ei. Minulla kun ei ole kokemusta oikeasta laadukkaasta Gore-Tex -puvusta vaan pelkästään näistä kopioista.
R 1150 RT - myyty ajat sitten... nyt mies vailla kaksipyöräistä
Oma versioni jonka hyväksi olen havainnut (ja toimin jatkossakin näin).
Jalkaan tekstiilihousut, joista otan vedenpitävän kalvon pois, hengittää...
Perus ajotakiksi nahkatakki...
Toiseksi takiksi mukaan verkkorotsi, yli 25 asteisiin ajoihin
Takki suojineen vie paljon tilaa, joten mukana vain yhdet suojat, joita vaihtelen.
Sateen sattuessa IXS-sadehaalari päälle (ei muuten hiosta läheskään niin paljon kuin moni muu haalari)
Nahkahanskat muuten ajossa, paitsi sateella vaihtuu GoreTexeihin.
Näillä ollaan menty ja mennään jatkossakin, satoi tai paistoi, aina hyvä.
Just näin se menee. Tuulen- ja vedenpitävyys on helppo saavuttaa, hengittävyys ei. Muovikalvo on nimittäin keksitty jo kauan sitten.(HHjul @ Helmi. 20 2008,09:34) kirjoitti
Tuonne matkailupuolelle jo saman jutun kirjoitinkin, mutta kopionpa vielä tänne ja lisään jonkun sanan..
Mun ja vaimon keino on sellainen, että goretexit jää kaappiin lämpimillä keleillä. Goret on käytössä oikeastaan vain keväällä ja syksyllä.
Kesäkelien ajokamppeina meillä on kalvottomat tekstiiliasut, jotka päästää ilmaa läpi, lisäksi niissä on tuuletusvetoketjut.
Käsissä kalvottomat ja vuorittomat, ilmaa läpi päästävät hanskat. Jaloissa kevyet nilkkurimalliset ajokengät ja ne myös ilman kalvoa.
Kahden kesän ja todella kuumienkin (+35-50) olosuhteiden jälkeen voin vaan todeta, että toimii!
Kotimaan "helteillä" näissä kamppeissa on sellanen olo, että olis vaan ihan tavallinen kevyt kesäasu päällä. Ei pienintäkään tuskaa.
Kun pitemmällä kesäreissulla ollaan niin sadekamppeet on tietty mukana. Sadekamppeina meillä on partioaitasta hankitut kevyet ja pieneen tilaan menevät asut. Käsiin menee sateella neopreenit ja kenkien suojiksi kevyet nailonsuojat. Aivan riittävän hyvin toimivat nämäkin viime kesän Euroopan reissulla.
Jotku tuulettaa nahkan nimiin, mutta kyllä se nahkakin on vaan turhan lämmin hellesäällä. Onhan tuo todettu, eli kokeiltu joskus pitää siviilinahkatakkia helteellä - ei tule mitään..
Niin joo.. Noi meidän ajokamppeet on alennusmyynnistä ostetut MP-asun takit, oliko se Jim ja mikä lie se naisten takin nimi olikaan.
Joka tapauksessa kangas on "läpinäkyvää" ja päästää hyvin ilmaa lävitseen. Lisäksi vielä laitatettiin tuuletusvetskarit, eli ilma kiertää tarvittaessa todella hyvin.
Jaloissa Hanxilla (heidän enskamallin mukaan) teetetyt housut. Niissä on lahkeiden sivuilla sellanen verkko, eli tuuletus toimii niissäkin hyvin. Cordura tyyppinen vahva kangas hommattiin Eurokankaan halpahyllystä ja maksoi 20,- kaksiin housuihin.
Housujen teettäminen maksoi vain jonkun kympin enemmän enemmän kuin valmiit housut. Vakiomallin housuja ei ostettu siksi, että värit oli turhan räikeitä ja muutenkin haluttiin takkien sävyyn sopivat.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Hyviä ja asiallisia kommentteja. Tuota tosi kuumassa ajoa olen itsekin tuskaillut, mm. toissakesänä Unkarissa ja Italiassa ajoviimassa +35 pyörän mittarissa => on kuumaa. Jotenkin on itselle tullut ajatus, että yhtä ainoaa pukua -5 => +40 ei ole oikeasti olemassa. Jäljelle jää jonkinlaista kerrospukeutumista tai pari erilaista pukua. Nuo ohuet tekstiilipuvut kiinnostaa, mutta miten sen turvallisuuden laita on jos joutuu konttaamaan ?
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Täyttä totta joka sana. Ja siksi kalvo nahkakengissä ei toimikaan kunnolla. Ei toimi vallankaan jos on sitä tyyppiä jolla jalat hikoavat helposti (kuten minulla)(Kunkku @ Helmi. 20 2008,09:04) kirjoitti
Se on lopulta aivan sama kasteleeko ne jalat sadevesi, vai omat nesteet. Kalvo toimii muuten huomattavasti paremmin sellaisissa kengissä, joissa ulkopinta on ilmaa läpi päästävää materiaalia..
Uskaltaisinpa melkein väittää, että myös gorepukujen hengittävyys on märkänä aika pitkälle teoriaa. Heti kun pintakangas on läpimärkää, niin hengittävyys hiipuu siihen. Eikä tuo kalvojen hengittävyys muutenkaan hellesäällä toimi - ei ainakaan tarpeeksi hyvin, eikä ainakaan minulla.
Ja tuohon edelliseen juttuun lisään vielä, että noissa meidän kesäkamppeissa on kyllä kaikki CE-hyväksytyt suojat. Eikä se kangaskaan aivan onnetonta ole.
Vallankin noi teetetyt housut on hieman liioiteltuna sanoen lähes "peltiä" ja eiköhän tuo Mp-asun takkikin ole aika asiallista tavaraa.
Hanxilla muutenoikein ihmettelivät, mistä ollaan löydetty oikeaa Corduraa. Jonku kansitakkikankaan nimellä sitä Eurokankaassa myivät.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Se olisikin hieno keksintö, jos puku sateessakin hönkisi sisäisen kosteuden ulos samalla tavalla kuin kuivana. Taitaa vaan olla vielä keksimättä moinen. Hyvä tekstiilipuku toimii parhaimmillaan niin, että se ei päästä sateen kosteutta sisäpuolelle, kuivuu nopeasti sateen jälkeen ja alkaa taas hengittää sitä sisäistä kosteutta ulos. Tässä on suuria eroja, riippuen kalvon tyypin lisäksi myös siitä, mihin se kalvo on sijoitettu. Jos se on puvun vuorikerroksessa, puku kuivuu hitaasti ja on kylmä sen kuivumisen ajan. Jos kalvo on laminoitu pintakankaaseen, se kuivuu hetkessä, eikä tuota kylmyysongelmaa tule.(J@ck @ Helmi. 20 2008,11:52) kirjoitti
Jalkineet on tosiaan sitten toinen juttu. Jos on helposti jaloistaan hikoavaa tyyppiä, kalvolla varustettu nahkajalkine ei varmasti ole paras ratkaisu. Hyviä tekstiilistä valmistettuja jalkineita näkee harvoin, ei taida ainakaan vielä olla nahkan voittanutta noin kokonaisuutta ajatellen?
Mä mikään matkamotoristi, mutta mielestäni alusasu on se tossa tärkein juttu. Laadukkaat urheilukerrastot tai muut coolmax-vaatteet ovat todella toimivia. Ne pitävät ihon kuivanoloisena ja tasoittavat lämpötilaeroja. Ihkuohuet Ruskovillan villa-asut ovat kuulema myös hyviä. Sitten on tietysti ne ratamiesten ja -naisten käyttämät verkkokerrastot - ilmakerros jäähdyttää hyvin. Dainesen uusissa nahkatakeissa on vakiona joku 3-kerroksinen ilmarei'itysvuori. Vaikutti mielenkiintoiselta ja myyjä kehui toimivaksi keksinnöksi.(HHjul @ Helmi. 19 2008,19:42) kirjoitti
Tästähän tuli virkeä keskustelu. Hienoa. Alkaa vaikuttaa siltä että ihan optimaaliseen (=ilman kompromisseja) lopputulokseen tarvittaisiin kaksi eri pukukokonaisuutta ja sopivat alkkarit ja muut vermeet kelin mukaan. Mutta ei RT:n laukkuihin mahdu eikä kannata ottaa kahta ajoasua mukaan.
Täytyy tietysti muistaa, että moottoripyöräilyyn kuuluu tietty epämukavuus ja säiden uhmaaminen aina välillä. Ilmastoidun auton tasolle mukavuudessa ei liene mahiksia päästä, jos sitä haluaa niin sitte pitää mennä autolla reissuun. Minäkin haen vain vähän siedettävämpää ajomukavuutta kuumalle kelille, ilman että tuntuu kuin päällä olisi muovipussi.
Vaakakuppi alkaa pikku hiljaa kuiteskin kallistua nahkapuku-osastolle. Siinä kun saa vähän tätä turvallisuusominaisuutta vakiovarusteena. Ohuet "läpivirtaavat" kangasvermeet tietysti voisivat olla tosi koviin helteisiin paikallaan, mutta hyväksytyistä suojista huolimatta turvallisuus lienee kaukana nahkapuvusta. En tiedä olisiko hyvin tuulettuva nahkapuku jonkun Coolmax -ihmealusasusatsin kanssa kuumalla potentiaalinen vaihtoehto - ja sitten Nordkappiin mennessä (jos sinne nyt tulee lähdettyä) lämpökerrastoa ja fleeceä väliin.
Hankala juttu.
R 1150 RT - myyty ajat sitten... nyt mies vailla kaksipyöräistä
No mulla on Rukan goretexit, ei ole kuuden vuoden aikana tullut vesi läpi, ulkoiset rintataskut kyllä kastuvat mutta sisälle ei tule mitään. Viime kesänä Gardalla pärjäsi helteessä kun veti hihansuut hanskojen päälle ja avasi hihojen vetoketjuja, läpivirtaustuuletus toimi. Kelin viiletessä tikkivuorit kiinni, ihoa vasten urheilukerrasto jonka päälle mikrofleeceä, kyllä pärjää! Edellisessä elämässä teetin kyllä nahkapuvun mutta on vuoden-89 jälkeen päässyt kaapissa kutistumaan, muistojeni mukaan oli kylmässä kylmä ja kuumassa kuuma asu.
Do you have premonitions of déjà vu?
Tässä päästään lähelle oikeaa jujua. Hyvä kalvopuku ei ole hyvä, ennenkuin alla on siihen sopiva alusasu tai kylmällä kerroksia.(7kurkoa @ Helmi. 20 2008,19:51) kirjoitti
Olen edelleen sitä mieltä, että ajopukujen myyjät eivät tähän alusasujutskaan kiinnitä tarpeeksi huomiota. Ei pitäis asiakkaalle edes myydä yli satasen maksavaa rotsia tai byysia, jollei hän ole oivaltanut satsata oikeanlaisiin alempiin kerrastoihin.
Jos tästä jatkais, niin menis mainostamisen puolelle. En siis jatka. Lycka till !
Pertsa, *F.A.R.T. & Kunkku MC Club Senior Representative,
Klik Bikeen.
Mielestäni kaksi pukukokonaisuutta tarvitaan, mutta ei sentään kahta mukaan pitemmälle reissulle. Eli se toinen puku kylmille ja pohjoiseen suuntautuville reissuille ja toinen etelään mentäessä, sekä lämpimille keleille nurkka-ajeluun..(HHjul @ Helmi. 20 2008,20:10) kirjoitti
Viime kesän Kroatian reissulla oli pääsääntöisesti todella lämmintä, mutta paluumatkalla lämpötila laski parina päivänä alle 15 asteen. Silloin kesäpuvuissa olisi ollut vilu, mutta lämpimänä pysyttiin, kun vetäistiin kevyet sadeasut pukujen päälle ja tietysti pitkät alusvaatteet pukujen alle.
Hellesäällä ei tarvittu, eikä tarvita myöskään teknisiä alusasuja, alla on ihan vaan pikku kalsarit ja t-paita. Pikkusen kun viilenee, niin lisätään alle ohut lämpökerrasto. Noilla kesäpuvuilla pärjää kuivilla keleillä kerrospukeutumista hyödyntäen hyvin n. 15 asteen lämpötiloihin.
En ole valmis hyväksymään tuota tiettyä epämukavuutta kuin tiettyyn pisteeseen. Ja vaikka ilmastoidun auton tasolle ei päästäkään, niin tuota kuumuuden aiheuttamaa tuskaa on suhteellisen helppoa torjua oikeilla asusteilla.
Olipa nahkaa, tai kalvokangasta, niin aina tuntuu kuin päällä olisi muovipussi. Onhan noita vehkeitä vuosien varrella ollut joka lähtöön, enkä ainakaan kokemuksieni perusteella pidä nahkaa mitenkään viileänä.
Toki nahkoissa pieni ero goretexeihin verrattuna on, mutta ero on lähinnä marginaalinen.
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Minulla ajokausi on sen mittainen kuin on lämpötila plussan puolella. Ehkä en ole herkästi palelevaa sorttia, mutta yhdellä ajopuvulla pärjään mainiosti. Minusta on väärin ajatella ja odottaa, että se ajopuku sinällään riittäisi oikeastaan millään kelillä. Miksei puhuta enemmän aluspukeutumisesta? Viileällä kelillä lisätään oikeanlaisia kerroksia sopiva määrä, ne eivät nykyään nimittäin ole paksuja. Kuumalla sitten vain se yksi Coolmax-kerros alle ja hyvin pärjää.
Viime kevään pitkällä matkalla lämpötiloja oli muutamasta miinusasteesta +30c asti, eikä mikään tuntunut kovin epämiellyttävältä. Kylmimmillä keleillä tosin auttoi sähkö, se lämmitti penkkiä, hanskoja ja kahvoja. Kuumalla kelillä sai avata tuuletusaukkoja takista. Puku oli Rukan Armax.
Eli olen vahvasti sitä mieltä, että yksi laadukas puku riittää hyvin. Ja jos vaihtoehtona on ostaa kaksi pukua, se yksi laadukas ei ole sen kalliimpi.
Omissa reissuhommissa parhaaksi havaittu kokonaisuus:
-alle propyleeniverkkoinen pitkä urheilukerrasto
-päälle nahka-asu, jossa takissa irrotettava toppavuori
-matkapakaasiin päällimmäiseksi rullalle pakattu sadehaalari (+ jotkut välivillahousut jos mennään kylmillä keleillä)
Ainoa paikka missä tuolla kokoonpanolla tuli vähän vilu oli Nordkappiin johtavalla viimeisellä tienpätkällä, mutta siellä on onneksi paljon turistirysiä joista saa poronnahkaisia liivejä.
GoreTexeistä ja muista on turha minulle ainakaan hehkuttaa, sen verran on tullut rahaa noihin haaskattua. Helvetillinen kuumuus on tosiasia vähänkin inhimillisemmillä keleillä. On testattu pari aidon GoreTexin versiota + yksi kopio + yhdet nahkahousut joissa Gore-vuori. Viimeisin yhdisti kaikkien huonot puolet ja oli kyllä jopa pelkkää muovipukua huonompi.
Mulla on toisessa Rukan puvussa avattavat tuuletusaukot. Vielä kun laittaa hihansuut leveälle, niin kyllä siinä tuulettuu. Hyvin pärjää kuumemmillakin keleillä, mutta eihän se T-paidan veroinen ole.
Yksi kikka on kuumalla kastella asu, niin viima vähän viilentää pahimmat lämpöhalvaukset alkumatkasta.
Dixi et animam levavi
Omana kokemuksena vieläkin katetummalla LT:llä. Ennen mulla oli ixin gorekalvopuku (oliko se sit se tixtex). Ja emännällä naisten leikkauksella Richan puku. Kolarissa puku meni rikki molemmilta ja ajattelin satsata pukuun kerralla enemmän.
Ostin suolaisesta hinnasta välittämättä Rukan armacore puvun ja voin sanoa eten ole katunut. Olen ajanut puvulla niin kyykkyjä kuin nakuja, kovaa ja hiljaa, lämpimässä ja viileässä. Mitään valitamista ei ole ollut.
Oma päivättäinen ajokauteni loppui 7.12 ja senkin jälkeen olen ajellut muutamina päivinä. Puvussa vuoret paikallaan ja alla vain ohut urheilukerrasto, eikä ole ollut kylmä. Lämpimällä kelillä vuori pois ja alle pelkkä t-paita. Puku kun on sitä oikeaa Gore texiä niin ei liimaa ihoon kiinni vaan henkittää oikeasti.
Takin leikkaus on niin hyvä, että mistään kohtaa se ei lepata vaikka kaverin kyykkykawalla koitin tosissani.
Emäntä osti uuden Richan puvun koska oli hänen mielestään hyvä tuo edellinenkin (tarpeeksi viileä). Hän kun ei kyytiin tule alle +5 asteessa.
En kiistä lainkaan sitä tosiasiaa, että varmasti nahkapuku on paras ajoasu kun oikein ajetaan. Mutta itse kuulun siihen motoristijoukkoon joka ei viitsi (lue jolla ei ole varaa) ostaa kahta pukua. Ja kun pitkää siivua vetelee, niin kaikkein vähiten jaksan/viitsin sateen sattuessa nahkapuvun päälle alkaa repimään sadepukua.Ja minäkin ajan sentään melkein 20000 kesässä sekä vapaa-aikan, että työajoja. Ja kunnolla istuvassa Gore puvussa pysyy suojat paikallaan kolarissa, kokemusta on.
Hyvä keskustelu
Itse olen ajatellut nyt hommata ensimmäiseksi ajopuvuksi Dainesen gore-tex takin ja siihen sopivat housut, joissa molemmissa irroitettavat vuoret - pitää vettä ja osaa tulkita kehoa kuumalla jä kylmällä. Näitä sovitellessa ei tullut oikeasti hiki, vaikka takki oli välillä kauemminkin päällä! Nahkapukua ensin meinasin, mutta ei se nyt niin käytännöllinen ole mielestäni..kyykkykahvilla tai kaupungilla on sitten kiva käydä tyköistuvassa asussa..
Tähän sitten kerrospukeutumista, enemmän keväällä ja syksyllä, vähemmän kuumalla tietty. Tähän sarjaan vielä lyhyet gore-tex kengät ja niin-ikään gore hanskat. Nahkoja en nyt meinaa hommata, koska ajatuksena on kulkea myös työmatkat pyörällä ja goret ovat helpommat laittaa normi-vaatteiden päälle, jos sikseen tulee. Täydennän varmasti nahkarotsilla pakettia kesällä.
Näin minä siis olen ajatellut tämän kauden pärjätä
Rixu
Mopoileva yrittäjä
Onkos kokemuksia 'TFL cool' -systeemillä käsitellyistä kamppeista? Tuon käsittelynhän pitäisi viilentää varsinkin mustaa asustetta, nahka tai tex, auringonpaisteessa. Väitetään käyttäytyvän kuten valkoinen vaate, ollen jopa 20 astetta viileämpi auringossa. Myyjän mukaan hyvä!!!![]()
![]()
![]()