No ihan taatusti vaaratilanne, melkeen enemmän kuin läheltäpiti tilanne. Hyvä että RvN selvisit! Kyllä niiden renkaiden pitää kestää 2X tuo käyttämäsi nopeus ja jatkuvana! Mikä rengas? Mahdollisia syitä; valmistusvirhe, jokin terävä esine hajoittanut renkaan siinä tilanteessa tai jopa aiemmin, asennusvirhe, ilkivalta tms. *
Mitä sitten voisi itse tehdä paremmin, ei tule mieleen kuin säännölliset ajoonlähtö tsekkaukset
! Toivottavasti oli viimeinen ajossa hajonnut rengas!
Moottoripyöräily on parasta...(mitä voi tehdä housut jalassa!).
Minulta meni tiistaina Ahvenistolla vajaa 500km ajettu Michelin Pilot Road 2 CT takanen noin 100 vauhdissa, juuri ennen Tarun mutkaa. Renkaasta löytyi kulutuspinnasta luokkaa 3-4cm leveä poikittainen "viiltojälki" josta enimmät paineet pääsivät purkautumaan.
Suzuki GSF1250SA Bandit
Olin ajellut jo reilun tunnin ja tarkastin lähtiessä katseella pyörän läpi, niinkuin aina, ilkivalta on pois suljettu, pyörä on jatkuvasti autotallissa.(6Gear @ Touko. 16 2008,09:23) kirjoitti
Renkaan merkistä en ole ihan varma, mutta Pirelli Diablo Corsat ne taisi olla.
Asennusvirhe ja valmistusvirhe selviää kun huoltoliike hakee pyörän tänään ja vaihtaa renkaan, täytyy toivoa, että vanne ei mennyt huonoksi, kun menee omasta pussista korjaus.
Toivottavasti ei tarvitse enää toista kertaa samaa kokea.![]()
Olin valottomassa sivutien risteyksessä odottamassa että vasemmalta tuleville päätietä ajaville vaihtuu punaiset valot. Katselin että sadan metrin päässä vasemmalta päätietä lähestyy valkoinen teinibemmu, ja valot juuri vaihtuneet oranssille. Siinä sitten valmistauduin ylittämään päätietä ja nostin kytkintä juuri kun päätien valot vaihtuivat punaiselle. Seuraavaksi se sadan metrin päässä ollut bemmu sujahtaakin puolen metrin päästä keulan ohi, puoli sekuntia myöhemmin ja olisin siirtynyt keulakoristeeksi.
Oma moka oli yksinkertaisesti vain se että ei saa luottaa 5 sekuntia sitten vallinneeseen tilanteeseen, vaan pitää tarkistaa tilanne välittömästi 1 sekunti ennen kuin ylittää tien. Toinen oma moka oli oletus siitä että vielä valoista kaukana oleva auto ilman muuta alkaa jarruttaa koska valot on vaihtumassa punaisille.
Lieneeko autoilijan moka sitten se että painoi kaasun pohjaan ja väkisin tuoreista punaisista läpi.
Tulee jatkossa katseltua hyvinkin tarkasti että tie on vapaa, sen verran hyvin jää kestomuistiin nuo autojen keulat.
Tänään Tampesterissa. Ajelin viienkympin alueella 50-55km/h ja tien viereen oli parkkeerattu autoja. Sieltä sitten joku aukaisi oven juuri eteeni ja hilkulla oli etten olisi kerennyt väistään. Onneksi olin hereillä. Eiköhän sitä taas tule varottua entistä enempi noita parkkeerattujakin autoja.
Noniin, ekan kauden ensimmäinen kalsaripyykki koettu:
Ajelin tänään noin tunti sitten stadissa Pitäjänmäellä Kaupintietä Vihdintielle päin. Vihdintien risteykseen tulee kaksi kaistaa, joista vasemmanpuolimmaiselta saa jatkaa suoraan tai kääntyä vasemmalle, ja oikeanpuolimmainen kääntyy oikealle. Hieman, n. 50 metriä ennen liikennevaloja vasemmasta kaistasta jakautuu vielä kolmas kaista, josta käännytään vain vasemmalle. Noh, keskikaista oli tukossa autoista siten, että vasemman kaistan haarautumiskohdassa oli juuri mopon mentävä reikä autojen ja sulkuviivan välissä. Tarkoitus oli livahtaa välistä vasemmalle kaistalle, kun yhtäkkiä alkoi kuulua suhinaa/jyrinää. Jonkin vaiston varassa jarrutin keskikaistalla olevien autojen perään, kun vasemmalta puolelta ehkä n. metrin päästä pyyhältää VASTAANTULEVIEN KAISTALLA Lassila & Tikanojan jäteauto varovasti arvioiden n. viittäkymppiä, vetäen sitten liinat kiinni pysähtyen vasemmalle kääntyvien kaistalle.
Ei uskoisi roskakuskeilla kuitenkaan vielä ihan noin kiire olevan niitä dumpstereita tyhjentämään. Jos olisin tulpat korvissa ajellut, niin luultavasti olisin päätynyt roska-auton keulakoristeeksi. Sääh jos omistan joskus taloyhtiön tai pari, niin jätehuolto ei kyllä ole em. puljun vastuulla!![]()
Z750 --> ZX-9R --> ZX-6R
Varoitus: ei sisällä mitään maata mullistavaa
Kävipäs eilen itellekin sit ekaa kertaa niin et joutu vähän säikähtämään...
Tuusulan motarilla vähän kehä I:n liittymän jälkeen ku ruuhka-aikana jengi kaahaa himaan, ni normaalisti alkaa jono hidasteleen.
Näin eilenkin ja tulin ohituskaistaa pitäen hyvän turvavälin edellämenijään. Oikeanpuoleinen kaista oli jo melkein pysähtynyt ja vasen kaista veti ~60km/h, jolloin V70:n (minkäs muun ku Volvon) kuski päättikin pysähdyksistä vaihtaa kaistaa oikealta vasemmalle hiukan ennen minua.
Onneks tuli seurailtua tilannetta, ku on noita sankareita nähny aikasemminkin niin tekevän, kiire ku on kova kotiin....
Käsi oli jo valmiiks jarrulla, ku odottelin et kohta alkaa vasenkin kaista hidastaa reilusti.
Ei siinä ehtiny ku jarruttaa vetää ihan vasemmalle (sulkuviivan päälle/yli varmuuden vuoksi, vaikken ihan lähelle tullutkaan) ja yrittää vilkuilla peileihin, ettei kukaan puusilmä iske perseeseen. Volvo kuski ei vissiin pahemmin huomannu mitä aiheutti, vaikka yrittikin sillä luuskallaan kiihdyttää kovasti.
Ekaa kertaa meinas nousta keskisormi, mut maltoin mieleni.
Normaalisti tulee tuuskilla vilkuiltua peileihin tosi paljon ja niin selkeesti, että takana tulija varmasti huomaa, et kattelen sitä ja sen menoo, tää on välillä toiminu, niin et on saanu taaksekin päin vähän lissää turvaväliä.
Sille valopää Volvo kuskille![]()
Normi liikennetilanteita.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Pari läheltäpititapausta muistuu heti mieleen..
Pari vuotta sitten sattui Lahden motarilla Keravan kohdalla sellainen tapaus, että kuorma-autosta tipahti ilmeisesti takavalo tielle ja sen seurauksena autot n.5kpl vetivät liinat kiinni kuormurin takana eli minun edellä, jouduin myös itse jarruttamaan melko reippaaasti nopeuden 140-0km/h ja tietty pelko persiiissä että takana tulija ajaa päälle.
Toinen tapaus sattui toissa viikolla Oulun ja Pulkkilan välillä kun oltiin Norjan reissusta palaamassa kotiin. Hirvi tuli eteen tielle keskellä kirkasta päivää, melko tiukan jarrutuksen joutui tekemään ja jos olisi sattunut katselemaan muualle parin sekunnin ajan, niin olisi tullut selvää jälkeä.
GSX 1300R
Tässä tulee lähes keski-ikäisen newbie-motoristin ensimmäinen viesti tänne foorumille, vaikka lukijana olen ollut jo muutaman vuoden.
Hyvä aihe -- pistää ajattelemaan ja pitämään järjen mukana, ja kirvoitti kirjoittamaan omatkin kokemukseni.
1. Viime kesänä sain mopokortin (bece, jo ennestään), ja kaverin kanssa lähdin lainamopolla ensimmäiselle mp-retkelle. Matkalla Helsingistä länteen käännyttiin, kuulema suositulle, Kuninkaantiepätkälle vähän Inkoon jälkeen. No, kaveri meni edellä näyttäen tietä, ja itse pyrin pysymään perässä. Alku meni hyvin, mutta sitten yksi vasemmalle kääntyvä mutkan jyrkkyys tuli hieman yllätyksenä, ja paskan jäykkänä ehdin jo ajatella, että nyt ollaan kuusten oksilla, ja jos henkiin jäädään, niin olen lainamoposta tehnyt just kaupat. Piennar lähestyi uhkaavasti, mutta onneksi sain koottua itseni, ja mopokoulun opit takaraivossa pakotin ohjaamalla pyörän taittumaan mutkaan. Paniikissa olin kuitenkin jo kaasun kääntänyt kiinni, joka tod.näk. vielä vaikeutti suoritusta.
Syy: liiankova tilannenopeus, kokemattomuus.
2. Tänä kesänä omalla mopolla ensimmäisellä kunnon lomareissulla jouduin tiukkaan tilanteeseen tämän opetanpa muita kotilokuskin kanssa. Matkaa oli ko. reissulla takana lähes 1000km, joten pyörä tuntui tutulta, ja uskalsin ajaa. Kaikki tapahtui ohituskaistaosuudella semmoisella tiellä, jossa ohituskaistaa ja vastaantulijoita erottaa sellainen matala kampa-aita. Olin körötellyt jo pidemmän aikaa jonossa, jota veti kuorma-auton ajoneuvoyhdistelmä ja sen perässä ennen minua useampi kotilo. Ohitus kaistan alettua muutamat ajoneuvoyhdistelmän perässä ajaneet autot lähtivät heti ohitukseen, samoin tein minä vilkutin ja siirryin heti ohituskaistalle, kun se oli mahdollista. Muutamat kotilot eivät lähteneet ohittamaan, ainakaan heti, joten ohittelin niitä järjestyksessä. Yksi vielä edessäni olevista kotiloista saavutti, mutta hitaasti, yhdistelmän perän ja olin jo valmistautunut menemään siitä ohi, kun se vilkutti itsensä suoraan eteeni ja jouduin jarruttamaan reippaasti, etten olisi ajanut sen perään. Itselläni oli reilu ohitusylinopeus. Mutta kaveri ilmeisesti tulkitsi lakia niin, että kukaan ei voi tulla takaa nopeampaa, kun hän ajaa pilkulleen sallittua. Tämän jälkeen samainen kotilokuski ohitti ajoneuvoyhdistelmä noin 1-2km/h marginaalilla, nähden kyllä minut peileistä. No, köröttelin siinä perässä ja kirosin samalla mielessäni, kunnes tajusin, että kaverihan on tekemässä todelliset killerit minulle. Ohituskaista alkaa päättyä, mutta kaveri ei kasvata nopeutta yhtään, ja itse olen vielä siinä perässä, ja ollaan vetoauton kohdalla. Itse tunto ei anna periksi jarruttaa ja siirtyä takaisin rekan taakse, ja lisäksi kyseinenkin manööveri tuntui pelottavalta ajatukselta. Tajusin myös, että kotilokuski ei aio jättää kuorma-auton ja itsensä väliin yhtään tilaa minulle, johon mahtuisin, mutta aikoi myös käyttää ohituskaista kokonaan loppuun. Tässä vaiheessa jännitti. Onneksi tämä opettaja tuntui noudattavan prikulleen sääntöjä, eikä ajanut kapean raidoituksen päältä, joka ohituskaistan lopussa havainnollisti ohituskaistan liittyvän ainoaan suoraan jatkuvaan kaistaan. Tie kaartoi vielä loivasti oikealle, ja kun näin tilaisuuteni koittaneen väänsin kahvasta ja sujahdin kaiteen ja kotilon välistä ohi, ja luulen, että tilaa ei liikoja ollut. Kun olin saanut hieman etäisyyttä tähän teiden ritariin, niin alkoi puntti hieman tutista ja raivo siitä kasvamaan, että miten tälle kaverille saisi viestin perille, että on suuri mu__u. No, selvisin säikähdyksellä, vaikka hetken luulin joutuneeni sämpyläntäytteeksi kaiteen ja kuorma-auton väliin.
Syy: kokemattomuus pyörällä, kun en osannut odottaa vastaa tilannetta, jollaisia autoillessa olen kohdannut useita. Oletus, että kaikki ohittavat reippaasti, ja ottavat muutkin tielläliikkujat huomioon. Autoilijan käytös.
<p><span style="color: rgb(0, 255, 255);">Hugo:"</span><span style="color: rgb(255, 0, 255);">Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta!</span><span style="color: rgb(0, 255, 255);">"</span></p>
kävipäs sitä nyt sitten itelle ekaa kertaa kunnolla läheltä piti tilanne..
Rauhallisesti töistä pois kurvailemassa keskellä stadia kaks kaistaa eteenpäin (kaistat haarautuu ja lähtee hiukan erisuuntiin), ku pikku corolla päätti vaihtaa kaistaa, koska huomasi olevansa väärällä kaistalla.
Olin ajelemassa siitä ohi, en tosin näköjään liian ripeästi, ku tuol keskustas ei tuu vedettyy naru kireellä (eikä kyllä paljon muuallakaan).
Eipä huomannu corolla ollenkaan, ja alko kanttari lähestyy uhkaavasti. Ehdin pois alta pujahtamalla, mutta hetken oli kyllä tilanne, et joko kolahtaa tai sit ajan kanttariin ja vedän siitä lipat..
Sen verta nopeesti tuli tilanne, etten ehtiny tajunnu painaa tööttiä tai kattoo peileihin et uskaltaako jarruttaa...
Pudistelin sitten päätä, ni tajus hiukka vanhempi herra, mitä tuli tehtyä ja nosteli kättä kyllä ku katoin peileihin.
Tulin siihen tulokseen, et kunnon mölyputket ois auttanu, joten pitää yrittää repii db-killeri irti tai vaihtaa putki.
Muutama vuosi sitten kevarilla Ruunaalle päin mutkatietä ajelin. Vasemmalle kaartuvassa mutkassa alkoi tienreuna lähestymään. kovasti yritin vastaohjauksella saada pyörän taittumaan mutkaan. Lopulta renkailta tuntui loppuvan pito ja hätäisenä ratkaisuna löysäsin kaasun, jolloin pyörä nousi pystyyn ja ajautui mutkasta ulos. Pyörä ja kuski siirtyi välittömästi metsähallituksen tontille. Onneksi en ajautunut puihin ja selvisin itse pikku naarmuilla. Pyörä koki vähän enemmän kolhuja.
Syy: Liian kova tilannenopeus aiheutti ulos ajon tutulla tiellä, vähäinen ajokokemus.
Ex -KTM 790 Adventure R
Ex -Yamaha Ténéré xt1200z
Ex -Suzuki GSX 1400
Ex -Kawasaki Z1000 K8 White
Ex -Suzuki GSX 1400
Ex -Kawasaki zx-9r-
Tässä muutama:
1. Matkalla kaupungista kotiin kaverin kanssa. Sade oli juuri alkanut. Punaiset valot olivat juuri syttyneet, joten päätin kokeilla tehokasta jarrutusta liukkaalla--> Jarrutus matka pitkäksi, etunen lukkoon(tiemerkinnän vuoksi?) n. kuuden metrin liusussa. Vauhtia tollon 60kmh.
Syy: tilannenopeus, kuskin tyhmyys, sade
2. Mutkatie, vauhtia noin 80km/h (rajotus 50). Auto mäen takaa kovaa vauhtia(n.60kmh?) vastaan. Peilit 20cm päässä minusta.
Syy: ylinopeus, huolimattomuus, ajolinja
3. Taajama, tiukka s-mutka, josta varotettu kyltillä. Minulla vauhtia 60kmh. Mutkan jyrkkyys yllätti-->pelästyin-->pyörä suoraks-himmaus-takaisin omalle kaistalle.
syy: ylinopeus, välinpitämättömyys, kokemattomuus, väärä ajoasento kantatessa(luulin pidon lähteneen, vaikka sitä oli runsaasti jäljellä)
Honda NSR 125 02' --> CBR 600F
Olen fiktiivinen henkilö. Kirjoitetuillani viestien sisällöllä ei välttämättä ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.