Eikös niitä akkuja saa nykyään ihan Biltemasta? Laadusta en osaa sanoa mutta eipä ole hinnallakaan pilattu.
Tästä minäkin lähtisin. Tulpista jo pelkästään näkee paljon, että saako vai eikö bensaa. Ainakin mitä akuista on kokemusta, niin jos se vaan suht iloisesti pyörittää ja suhteellisen pitkäänkin vielä, niin tuskin siinä mitään vikaa on. Hontan orggis hyytelöakku ainakin kuoli yhdessä starttauksessa. Siihen asti toimi ihan hyvin, mutta sen jälkeen siihen ei saanut virtaa enää millään.(Kawa LTD @ Helmi. 18 2008,17:39) kirjoitti
GSR 600 -06
XV 535 -92 Projekti
---------------------
SV 650 S -03
CB 500 -99
joissakin pyörissä pitää avaa puolet pyörästä että pääsee tulppiin käsiksi. ei siis ihan eka vaihtoehto kaikille...(Jayded @ Helmi. 18 2008,18:18) kirjoitti
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
Tankki täynä, mopoa ei oo tänä talvena käynnistelty, kuin kerran ja silloinkin ajeltiin penkissä 3 tuntia. Akku ladattu kahteen kertaan, laakin peli... Noo ruisku tietenki
![]()
Helppo koittaa, laitappa litra polttoainetta kuukaudeksi läpinäkyvään astiaan hyllylle, ja annat sen olla siinä sekoittelematta, ellet eroa huomaa jo silmällä niin ihmettelen.. Tyhjensin omastani tankin juurikin läpinäkyvään kannuun ja yllätyin kun 2 kuukauden päästä aine oli kolmessa kerroksessa, tummaa "mutua", hiukan vaaleampaa ja päällä läpinäkyvää nestettä. Yks kunnon ravistus ja taas näytti bensiiniltä.(Le Motard @ Helmi. 18 2008,17:27) kirjoitti
...pilotilla saatiin velipojan kanssa vuonna 1 ja 2 massikka käyntiin...velipoika starttas ja minä suihkutin avonaisen ilmanputsarin aukkoon...sssaaatttaannnahhhh kun sain nopsaan uuden kampauksen....(Kassu2 @ Helmi. 18 2008,17:49) kirjoitti
![]()
Ab alio exspectes, alteri quod feceris.
Saa, omassa ohjuksessa on juurikin Bilteman geeliakku. En näe miten jonkun toisen valmistajan akku olisi mitenkään normaalikäytössä parempi, ja akkuja joutuu kuitenkin uusimaan aina silloin tällöin.(rellonen @ Helmi. 18 2008,17:49) kirjoitti
Oma proseduurini vastaavassa tilanteessa, on yleensä toiminut:
- akkuun täysi lataus (älä ihan vielä laukkaa ostaan uutta 2 v. vanhan tilalle)
- hana asentoon pri, vähän odottelua, sitten asentoon on/res
- ryyppy melko täpölle ja (nyt täytyy huutaa) NÄPIT IRTI SIITÄ KAASUKAHVASTA, EI YHTÄÄN KAASUA!
- sahausta piiiiitttkään (näpit edeleen irti kaasuskahvasta).
- kun starttaa anna rotkotella rauhassa ennekuin alat tarjoilla kaasua ja vähennellä ryyppyä, mennään pikku hiljaa, herkällä korvalla ja kädellä.
--- jos ei nappaa näillä, sitten pitkän kaavan mukaan.
Niin että tällekö mallille ei saa tarjota kaasua startissa? Oma -04 FZS1000 nimenomaan vaati kaasua, muuten sai sahata. Viimeksi kun se minulla oli, niin luulin tosiaan keväällä ('vanhat' bensat), ettei se lähdekään. Mutta ryyppy päällä kun sahasin ja välillä tarjosin vähän kaasua, niin jo lopulta lähti. Normaalistikin sille piti antaa vähän kaasua startissa, kylmä tai kuuma, muuten tuli noloja tilanteita.(hra1150 @ Helmi. 18 2008,19:39) kirjoitti
Joo, sama yhdessä Ducatissa. Akku oli yksinkertaisesti liian vajaa vaikka pyörittikin ookoo. Saattaa olla pienestä kii.(tomppa82 @ Helmi. 18 2008,13:50) kirjoitti
Kronoby Racing Team
Tuo kaasuun koskemattomuus kannattaa pitää mielessä, mutta vain siihen asti kun pyörä rupeaa "lupailemaan", siinä kohtaa pikkaisen antaa kaasua niin hörähtää käymään- hieman liikaa niin sammahtaa niille sijoilleen.
Avauksessa oli että GSX750F, ilmajäähy kaasutin perus Suzuki, maailman helpoin uittaa märäksi. Varsinkin, jos kaasarit eivät ole ihan viimeaikoina balansoitu.(hidas57 @ Helmi. 18 2008,20:18) kirjoitti
Mitä johtopäätöksiä tähän on tehtävissä FZS1000:n toiminnasta? Jos en ihan väärin arvaa, tuon Suzukin manuaalissa on edellä mainitsemani ohje ihan präntättynä. Lämmintä moottoria ei ryypytetä Suzukimaassakaan. Sellaiselle annetaan kaasua. Ankarasti.
En jaksa lukea onko jo joku antanut oikeat neuvot, mutta minulla on sama pyörä ja vieläpä sama vuosimallikin(cafe_racer @ Helmi. 18 2008,13:22) kirjoitti
Oikeat käsiliikkeet ovat (On ollut samat ongelmat)Kaasarit tyhjiksi ja samoin tankki ja uutta lientä tankkiin. Tämän jälkeen kuivaa tulpat tulikuumiksi jollakin (Kuumailmapuhallin uuni tms.) tai uusi ne jos ne ovat jo hajonneet
Tämän jälkeen akku täyteen ja kone käynnistyykin iloisesti
![]()
Oikeastaan vasta autokeitailla ja kokoontumisajoissa tajuaa, miten ruma kansa olemme...
Kukaan ei tainnut muistuttaa tappokatkaisimen oikeasta asennosta?
Toi kannattaa tarkistaa nyt ihan ekana. On meinaan kerran kiireessä hypätty ratikan kyytiin vuosia sitten ihan "starttaamattomuuden" takia. Joku oli näpelöinyt tappokatkaisinta, kun pyörä oli ollut kadulla...
Itse teen seuraavaa, kun menen pyörää käynnistämään:
- Menen pyörän päälle, suoristan ja laitan sivutuen pois.
- Tarkistan tappokytkimen oikean asennon
- Vedän ryyppyvivun ihan taka-asentoon
- Avaan bensahanan
- Laitan virrat päälle ja vaihteen vapaalle(jotta eliminoidaan mahdollinen sivutuessa olevan katkaisimen jämähdys)
- Pistän kytkimen päälle(piintynyt tapa) ja painan käynnistys -nappulaa
- Kun käynnistyy, niin annan varovaisesti lisää kaasua.
Tähän asti ei ole ollut ongelmia käyttöönoton kanssa.
Ennen talvisäilytystä olen ajanut bensa-asemalle, laittanut stabilaattoria ja tankannut, sitten ajanut tallille. Sulkenut bensahanan, käyttänyt kaasarit tyhjäksi ja peittänyt pyörän. Hieman ennen käyttöönottoa olen laittanut akun OptiMateen kiinni, jotta virtaa olisi varmasti tarpeeksi.
Itsellä britti-kaasutinpeli, bensahanalla ja metallitankilla.
Lämpimässä säilytetty talvisin.
Joskus kondensoituminen on haitannut käynnistymistä kylminä aamuina, mutta jäänestolla on siitäkin selvitty...
Toivottavasti tästä on apua...![]()
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Alkoi itseäni kalvamaan ajatus, josko pyörä ei lähdekkään käyntiin, joten kävinpä kokeilemassa. Huikka täysille, hetken sahailun jälkeen 1000 FZR hörähti vajailla käymään, hetkisen haistelin bensan katkua ja kohta se kävikin jo kaikilla. Oli pakko ajaa pikku "lenkki" tossa parkkiluolassa.Akkua en ole ikinä lataillut, enkä aio vastedeskään, hyvän laturin hinnalla ostan mielummin 3 uutta akkua.
<p><strong> </strong></p>
Ctek-merkkinen älykäs laturi, joka lataa niin pyörän, auton kuin veneenkin akut helposti ja vaivattomasti, ja pitää pyörän akun talven ajan kunnossa, maksaa noin 50 euroa. Itse ostin sellaisen Oulun Kärkkäiseltä muistaakseni hintaan 49,90. Mielestäni järkevä sijoitus oman lompakon ja ympäristön kannalta.(Muukka @ Helmi. 18 2008,22:22) kirjoitti
Niin, ja tuon laturinhan saa kiinteästi asennettua pyörään tai autoon, jolloin saa aina virtaa kun työntää töpselin seinään.
Mitenkä tämä hartsittuminen haittaa ruiskukoneita, meneekö tukkoon vai eikö tunnu missään?
Miten on sitten mahdollista se, että ruohonleikkuria on säilytetty joka talvi ulkolämpötilassa ilman mitään huoltotoimenpiteitä, vieressä on seisotettu kanisterillista bensaa ja kun kevät on tullut, kone käyntiin ja vanhat bensat sisään ja ilman ongelmia menoks? Onko hartsittuminen mopojen yksinoikeus![]()
Pusa + KTM GS 250 + Yamaha TZR 125
Hartsittumisen esiasteet helposti läpäisevät tarkimmankin polttoainesuodatimen. Useimpien polttoaineen ruiskutuksella varustettujen moottoripyörien polttoainejärjestelmän paineistavat pumput sijaitsevat polltoainesäiliössä. Tämän vuoksi polttoainepumpun on lähes mahdotonta havaita lähiympäristön hartsiutumat. Pahimmilaan (ja varsin usein) hartsiutumien esiasteet muodostuvat varsinaisiksi hartsipiikeiksi juuri polttoainejäejestelmän paineistavan pumpun ja varsinaisen servo-ohjatun polttoainesuuttimen välisellä polttoainejärjestelmän osallla. Tällöin varsin massiivinenkin hartsipiikki voi ennalta-arvaamattomasti läpäistä suutinjärjestelmän sekä pahimmilaan aiheuttaa vakaavaa haittaa moottorin käynnille ja kestävyydelle. Tällä nyt ei todellakaan ole mitään tekemistä joidenkin ruohonleikkuukoneiden kanssa.
Tai CTEK 800XS honkkarista 39,90. Ei todellakaan paha hinta....(Le Motard @ Helmi. 18 2008,22:48) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Ja hinta on tullut alas kokoajan 39,90 nähty jossain kehä kolmosella Ctec 3600. Muilta valmistajilta löytyy 29,90 vastaavia latureita. Ctec on ollut loisto hankinta kun on pyörä ja muutama auto kokoajan seisonnassa.
Yks auto on mulla seissyt nyt kuus vuotta samat bensat tankisa ja lähtee käyntiin ihan herkästi ja käy heti kaikilla ilman mitään ongelmia. Bensan säilymisestä kannatta lukea www.neste.fi ja sieltä dokumentteja bensiiniopas.... Kerrotaan nimenomaan moottoripyörien ongelmista ja niiden ratkaisusta ja bensan säilytyksestä se että on sailytettävä pimeässä valolta suojassa. Joku kirjoitti lasipurkissa säilömisestä... = ei säily lasipurkissa valoisassa.
Bensoissa on eroja. Ei ole ihan sama mitä tankiin kaataa. Mutta koskaan en ole mitään stabilointi ainetta laittanut enkä laita. Ja mun pyörä lähtee käyntiin ekalla painalluksella.
Viime vuonna syyskuussa lopetin ajamisen ja ajattelin tehdä aiheesta pikku testin. Hana kiinni ja Valutin yhdestä uimurikammiosta bensat pois ja muut kolme jätin täyteen. Tammikuun lopussa purin kaasarit ja vertasin ykköstä muihin kolmeen ja mikä oli tulos. Ei mikään. Ihan samanlaisia kaikki, ei mitään karstaa ei mitään hartsia, ei mitään sakkaa, ihan samanlaisia kaikki..... Eli neljän kuukauden aikana ei tullut mitään eroa , oli kaasari tyhjä tai täysi. Ja sit vielä se auto mikä on seissyt kuusi vuotta, niin avasin kaasarit joku aika sitten..... ei mitään. Ihan puhdasta kaikki. Pumppu päälle, kaasarit täyteen ja kone käyntiin ja hyvin käy.
Ne kaasarit mistä paskaa ja sakkaa on löytynyt, niin se syy on ihan muualla kun bensan säilymisessä. Tankista lähtee ruostetta kun sinne on kondensoitunut vettä. Tankatessa menee vettä ja hiekkaa tankkiin. Suodatin ollut vaihtamatta jossain välissä. Pikkuhiljaa sitä skembaa vaan kertyy ja suodatin on vaihdettava riitävän usein.![]()
Haen siis cetekin ja aggregaatin syöttämään ctekille virtasta. Melko kätevää, edullista ja ennenkaikkea ekologista...(Le Motard @ Helmi. 18 2008,22:48) kirjoitti
Itse en siis ole vielä nähnyt tarvetta erilliselle laturille, kun on tuo mopedi jo kahtena keväänä lähtenyt ihan omin avuin käyntiin. Tietysti jos kulkinetta seisottaa "vuositolkulla", niin saattaa olla asiallinen siinä tapauksessa.
<p><strong> </strong></p>
Saas nähdä kuinka mun T-bird lähtee räyhäämään, kun jouduin laittamaan sen talliin "heittämällä", eli hanat ja kaikki jäi auki ja käynnistämään en ole päässyt kertaakaan...(CJ @ Helmi. 18 2008,22:09) kirjoitti
Nooh jännitys on aina paikallaan;)
Kuinkahan saisin eliminoitua tuon tulppien uima-allas ilmiön pyörässäni? Tietty säilytys aina pressun alla, mutta kun on niin sähläämistäIdeoita?
Voi v-u, onneksi en aloittanut (ja lopettanut) harrastusta millään sellaisella pärrällä jossa pitää suunnilleen purkaa laite syksyin keväin ja vaihdella bensoja ym. Olen vaan pistänyt syksyllä pyörän talliin ja jatkanut keväällä. Lucky me.
Varmuuden vuoksi näpäytin viime pyhänä starttinappia ja välittömästi alkoi Akrapovic ääntämään.![]()
joko se pyörä on tulilla?
Suki Suki GSX-R 1000 k8
<s>Kiwakasa Z750 -08</s>
<s>Suki Suki GSX750F -03</s>
Jos mua tarkotit, niin valitettavasti ei oo vielä, kun talliin on matkaa about 150 km(Imppu @ Helmi. 19 2008,10:53) kirjoitti
joten en oo vielä päässy testaamaan...
Ens viikonloppuna pitäis mennä laittamaan se kondikseen. Pitäis(köhän?) se akku vielä tilata siihen mennessä...
Kawasaki ER-5 -97 -> Suzuki GSX 750 F -99 -> Honda CBR 929 RR -01 -> Kawasaki ZZR 1400 -10
Ehkä tyhmä idea, mut ...(cafe_racer @ Helmi. 19 2008,11:38) kirjoitti
Jos oot autolla menossa sitä katsomaan, niin mä ehkä ottaisin peräkärryn mukaan jotta kapistuksen saa varmasti kotio. Sitten olis hiukan helpompi hakee vikaa, kun sais rauhassa touhuta koska tykkää.
Säästyisit turhalta tavaran tilaamiselta ja muutenkin.
-Mikko
Honda VFR 750 F 1997 (RC36) - MYYTY!
Kerropa sitten kun sait pyörän käyntiin mikä oli vikana. Niin paljon on kommentteja tullut, että olisi hauska tietään kellä oli lähin ja paras arvaus. Ja jos käyt viikonloppuna käynnistelemässä eikä vieläkään onnistu niin spekuloidaan lisää.
Vähimmällä hikoilulla pääset kun käytät sitä starttipilottia eli käynnistyssumutetta.![]()
"I don't care to belong to a club that accepts people like me as members." -Groucho Marx
CFMOTO 800MT-X -25
Hmm... mistäs moista ainetta löytyy helpoiten, ja onko saatavana eri merkkisiä ja onko niissä eroja(mopedman @ Helmi. 19 2008,12:50) kirjoitti
![]()
Kawasaki ER-5 -97 -> Suzuki GSX 750 F -99 -> Honda CBR 929 RR -01 -> Kawasaki ZZR 1400 -10
Starttipilottia saa kaikista autovaraosaliikkeistä.