No on. LT:ssä on tietty merkitystä vuosimallilla. Alkusarjan malleissahan pitkien ja lyhyiden umpio on yhdistetty. Pitkien valojen H3-poltin tulee oman pikku-umpionsa kanssa lyhyiden valojen H7-polttimon eteen.
Minulla on -99 mallissa juuri tuo rakenne. Lähivalojen H7-Xenon meni heittämällä. Pitkien valojen H3-Xenon vaati jo hieman luovuutta.
<p>2002-2014</p>
Joo, unohtui mainita että uudemmassa versiossa olevaan erilliseen umpioon sitä suunnittelen. Puolikkaissa mulla on jo Bemarin oma "edullinen" keenoni ja pitäs varmaan laittaa pitkäänkin kun nyt sen päälläoloa ei juuri muusta huomaa * kun mittarin merkkivalosta.![]()
Jou, siinä on vissiin H9 (en oo kyllä satavarma...) ja homma hoituu kyllä aika helposti nykyään kun on ne muuntajatkin pienentyneet miltei tikkuaskin kokoisiksi.
Omani olen hommannut xenonvalot.com :ilta, siellä Mikko tietää kaiken tästä(kin) aiheesta..
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Niitä sivuja itteekkin olen tuossa vilkuillut ja ei ne sarjat näyttäs hirveen tyyriitäkään olevan. Ainakin kun alkuperäiseen puolikkaaseen vertaaH9 se tosiaankin taitaa olla, mutta pitänee vielä käydä tallilla varmistamassa ennen kuin tilailee. Onkos Pozo kimpasta kuulunut mitän uutta?
Joo, odottelen CB:n proformalaskua, jonka laitan sitten kaikille jakoon kommentteja varten. Rahtitarjous koko tavarakasalle jo tulikin (145 USD), joka on kyllä linjassa aiempien lähetysten rahtihintojen kanssa.(R a u t a p e r s e @ Helmi. 17 2008,20:19) kirjoitti
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Tästä aiheesta vielä sen verran, että ainakin tuohon vanhemman malliseen LoTjaan tuo kaukovalon Xenonointi on täydellistä rahan ja ajan tuhlausta. Kaukovaloheijastin on niin pieni, että Xenon-lähivalon rinnalla tuon vaikutusta tuskin huomaa. Lähivalon Xenonointi sen sijaan oli yksi parhaimmista modifikaatioista, joita on ikinä tullut tehtyä! Tuolla meinaan näkee ja näkyy!
<p>2002-2014</p>
Juu, täällä kans on vanhempi konstruktio ja viime viikolla askartelin tuolle lyhkäiselle xeenonin ja yhdyn täysin cadin mielipiteeseen ! Kyllä näkyy.
Pitkä on lähinnä kynttilää muistuttava jatke valokuviossa mutta kyllähän se ylemmäs näyttää.
Olin aikeissa laittaa xenonin tuohon pitkäänkin mutta cadin viestin luettuani en taida ryhtyä koko hommaan. Jos jollain on eriävä mielipide tuon vanhemman mallisen "tuplavalo" umpion pitkän(kin) muuntamisesta niin rohkeasti vaan.
Onko kellään tietoa miten tämä alkuperäinen LT:n xenon-umpio lisukkeineen eroaa tavallisesta H7-umpiosta? Esim. onko heijastin sama jne.(R a u t a p e r s e @ Helmi. 17 2008,19:39) kirjoitti
Vielä tuosta kaukovalokonversiosta. Saattaa hyvinkin riippua Xenon-valotoimittajasta / lampun valmistajasta, mutta minä ainakin jouduin sitä kaukovalon "asetin-tamppoonia" dremelöimään ihan kohtuullisesti saadakseni xenon-polttimon isomman kannan mahtumaan sinne. Lopputulos on sitten sen verran väljä, että polttimo ilmeisesti on millin, pari vinossa ja aiheuttaa valokuvioon vääristymän. No ei tuolla väliä, kun koko valo on niin onneton tuon lähivalon rinnalla. Rehellisesti voi sanoa, että hinta-laatusuhde on hyvin huono. Päädyin sitten ostamaan tavalliset apukaukovalot. Hinta on olematon Xenoneihin verrattuna ja lisävalotehokin parempi kuin tuon yhden kynttilän - vaikka kirkkaan sellaisen.
<p>2002-2014</p>
Mites sulla cad meni tuo homma dremelöintiin.
Olen antanut itseni ymmärtää, että kun tilaat sen H3 sarjan sille pitkälle tai sen H7 lyhkäselle niin polttimo sopii suoraan vanhan tilalle ja ainoa fiilaamista vaativa osa on se läpivienti johdoille siihen valokotelon takakanteen.
Vai onko pitkän valon kanssa tilanne jotenkin eri kuin lyhkäsen asentamisen kanssa, joka meni kyllä tosi vaivattomasti paikalleen H7 halogeenin tilalle.
Ja sitten kun luin ton sun viestin ihan loppuun asti niin huomasinkin, että se asetin tamppooni aiheuttaa sen dremelöinnin
Mulla meni jo liikkeiden nimet sekaisin! Itte olen kattonut tuolta www.xenonkauppa.fi sivuilta ja vasta nyt vilkaisin tuota Pozon ehdottamaa liikettä xenonvalot.com. Lieneekö noissa sitten laadullisia eroja kun äkkiseltään näyttäs ainakin hinnoissa olevan jotain.
Itse tilasin www.xenonautovalot.fi puljusta. Toimitusaika oli ok ja laitteet myös. Kiittelin myyjää vielä asennuksen jälkeen ja pistin pari valokuvaa jotka he sitten laittoivat sivuilleen
F4i Sport '02 -> ZX12R '05 -> Hayabusa '09 -> Ducati 1098 '09 -> pyörätön
En osaa muuta sanoa kuin että tuo Mikko tuolta Xenonvalot.com:ilta ainakin tuntee LT:n valot ja hän on myös vastannut huutoonsa, kun kerran tuli ongelma yhden muuntajan kanssa.(R a u t a p e r s e @ Helmi. 18 2008,15:44) kirjoitti
Eli asiantuntemus, palvelu ja takuut toimii, tavarat on pääosin Hellan tekemiä, hintavertailusta en tiedä kun en ole niitä tehnyt...
Suosittelen asiointia puhelimitse eikä netin kautta, saat varmasti oikeat tavarat ja neuvotkin kaupan päälle.
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
Minulla on myös hyvät kokemukset tuosta Xenonvalot.Com'ista
<p>2002-2014</p>
Xenon-aiheeseen liittyen vertailin tänään xenon-polttimon ja esim. H7-polttimon mittojen eroja. Poikkeamaa on sen verran, että se voi selittää osan epäonnistuneista muutoksista, joista joku jo aiemmin on maininnut.
Liikennevälineiden valosuunnittelu on viimeisen parinkymmenen vuoden aikana kehittynyt huimasti niin ajo- kuin signaalivaloissakin.
Wanhan hywän ajan waloissa vielä 90-luvullakin on valaisimen rakenne sellainen, että heijastinosa on muodoltaan paraboloidi, joka suuntaa kaikki polttimosta tulevat valonsäteet suoraan eteenpäin ja valaisimen lasissa oleva optiikka siteen taittaa ja kääntää valoa sinne minne halutaan, lähelle, kauas jne. Tämä kaikki edellyttää toimiakseen, että polttimon hehkulanka on mahdollimman tarkkaan paraboloidin polttopisteessä. Jos ei ole, niin valo leviää mihin sattuu poikkeaman suuruudesta riippuen. Tätä on helppo kokeilla vaikka Maglite taskulampulla kiertelemällä heijastinosaa eessuntaas. Valokuvio vaihtelee samaan tahtiin.
Suunnitteluohjelmistojen kehittyessä tuli seuraavaksi käyttöön ns. Freeform-optiikka, jossa heijastaja ei enää ole paraboloidi vaan joku muu matemaattinen pinta. Ideana on se, että polttimosta tulevat valonsäteet suunnataan jo heijastimesta siihen suuntaan kuin halutaan sopivan valokuvion aikaansaamiseksi. Lasi voidaan jättää sileäksi. Näinhän se nykyään on jokseenkin kaikissa ajopeleissä.
Jossain välissä tähän tulivat vielä ns. projektorivalot, joissa polttimon edessä olevan linssisysteemina avulla suunnataan valoa. Heijastimen lisäksi.
Mulla ei ole tietoa, minkälaisia valoja nykypyörissä on (omassa 1100RS:ssa on wanhaa teknolokiaa), mutta oleellinen pointti on
mielestäni se, että polttimo ja valon muu rakenne muodostavat yhden kokonaisuuden, joka on suunniteltu toiminaan niill osilla kuin siinä alunperin on.
Kun ajatellaan että xenon-polttimon tuottama valomäärä on n. kolminkertainen tavalliseen haloon verrattuna, niin voi olettaa että pienellä tuurilla muunnossarja voi toimia oikein hyvin verrattuna alkuperäiseen mutta toisaalta huonolla tuurilla muutos on olematon. Kuten näyttää joisskin tapauksissa käyneen.
Muunnossarjojen tms. laillisuus on kokonaan toinen asia. Xenonvalot.com sivuilla myyjä ainakin on varmistanut selustansa toteamalla sivujen lopussa näiden valojen olevan laillisia vain offroad-käytössä.
Olisi kyllä hienoa jos pyörävalmistajat lähtisivät laajemmin asentamaan bi-xenoneja jo uusiin pyöriin. Turvallisuuden kannalta ei ole epäilystäkään niiden etevämmyydestä halogeeneihin verrattuna.
-Jukka-
Lähtökohta noiden Xenon-polttimoiden suunnittelussa täytynee (toivottavasti) olla suunnittelu siten, että polttimon polttopiste on mahdollisimman samassa paikassa kuin alkuperäisen Halogen-polttimon hehkulanka. Muutenhan polttopiste tulee väärään paikkaan ja valokuvio vääristyy, oli umpio-teknologia mikä hyvänsä.
Asennellessani noita Xenoneita, vertailin polttimoita silmämääräisesti (tietty puutteellinen tapa) ja vaikuttivat hyvin samoin mittasuhtein tehdyiltä.
Käytännössäkin LT:ssä ainakin tuo H7:n korvaava Xenon onnistuu työssään aika hyvin. Valokuvio on tosi terävä ja selvärajainen. Toki polttimovalmistajia saattaa olla monenlaisia.
Kuveja: LINKKI
<p>2002-2014</p>
Jälkiasentajan kannalta valitettavasti ei aina taida käydä noin. Jos polttimo alunperin suunniteltaisiin vaihturiksi halogeenille, se voisi onnistuakin. Mutta eivätkö nuo muuntosarjojen xenon-polttimot ole standardikamaa alan valmistajilta ? Luulen mutta en tiedä.
Paras tulos syntyy tekemällä kaikki alusta lähtien xenonin ympärille, mutta kuten todettu niin xenonista riittää valoa hukattavaksikin. Pääasia silloin, ettei sitä hukata vääriin suuntiin häikäisemään.
-Jukka-
Onko kellään kokemusta tämän firman tuotteista, sieltä kun saisi yksittäis kappaleita.
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
No saahan sieltä. Katso: "Muutossarjat moottoripyöriin"(Mikk@ @ Helmi. 23 2008,18:17) kirjoitti
*LINKSU*
<p>2002-2014</p>
Olin hieman huonosti muotoillut tuon konditionaalin tuohon lauseeseen.(C-A-D @ Helmi. 23 2008,18:31) kirjoitti
Lähinnä utelin tietoja tuosta liikkeestä, kun olen taas parin viikon kuluttua pyörähtämässä ks. kylässä.
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
On kokemusta, minulla on Varressa tuolta ostetut H4 bixenonit,(Mikk@ @ Helmi. 23 2008,18:17) kirjoitti
eri puolilla erilaiset. Toiset kahdella ballastilla ja kahdella xenon-kammiolla
ja toiset yhdellä ballastilla ja liikkuvalla polttimolla.
Ei valittamista. Mykistynyt ballasti vaihtui takuuseen sujuvasti.
-- sjm
Kyllä nyt täytyy kehua !
Kelit kun parani niin pääsi oikeen koittamaan tota xeenonia. Se on siis asennettu lyhyeen valoon.
Aivan *laite. Valoteho parani ainakin 3 kertaiseksi. Pientareilla on valoa ja tuossa valtatiellä kun on noita kiilutolppia niin hiukan yli yhden tolpan väli on ihan kuin päivällä.
Ainoa on vaan että kun pitkän sytyttää, niin kynttilä valaisis yhtä paljon *. Valokuvion keskelle tulee sellanen keltanen täplä. Kyllähän se näyttää pidemmälle mutta aika marginaalinen on pitkän valon teho.
ei muuta kun *![]()
Niin ja ostettu xenonkaupasta.
Samat kokemukset tuosta pitkien vaikutuksesta. Ei parane edes Xenon-polttimolla. Bilteman 40€uron apukaukovalot istahtavat hienosti siipien alle (idea by Mchuurre). Kiinnityskin siipimuovien kiinnitysruuvilla.
<p>2002-2014</p>
Juu sama ongelma on uudemmassakin mallissa jossa on puolikkaassa xenoni. Pitkän päälläoloa ei tosiaankaan huomaa kun merkkivalosta. Miten lie uudemman normaalipuolikas? Onko siihen tullut tehoa yhtään? Ainakin vanhemman valot oli kyllä tosi surkeat. Kun ajelin kerran FJR:n edellä pimeän aikaan niin sen valokeila hävitti bemarin "valokuvion" alleen.(enkelinsieppaaja @ Maalis. 10 2008,20:14) kirjoitti
Vanhemmankin surkeat valot muuttuvat Xenon-puolikkailla kerrassaan hyviksi.(R a u t a p e r s e @ Maalis. 11 2008,16:48) kirjoitti
<p>2002-2014</p>