Kilokyykky palvelee hyvin yleispyöränä
Kilokyykky ei palvele yleispyöränä
Kas, enpäs ollut tätä iänestystä huomannutkaan.
Huomaan monen äänestäjistä olevan pelkän kilokyykyn omistajia ja tulevan ns. juttuun sen kanssa päivittäisissä ajoissa. Niinhän asia monesti on jos ei ns. paremmasta tiedä ja kompromissejahan nämä jutut monelle kummiskin on. Oletan että tässä puhutaan nimenomaan sporteista eikä ns. matkakyykyistä joita esim. tuplaäxä edustaa.
Itsellä kun on ollut pitkään käytössä sekä tonninen matkapyörä että urheilukyykky sekä vajaa parikiloisia H-D kustomeita, niin voi helposti todeta että nimenomaan tuo urheilu"kyykky" ei kyllä mielestäni ole optimaalinen yleispyöräksi.
Se on suunniteltu toimimaan upeasti radalla, joka taas haittaa melko paljon normaalia käyttöä sekä henkisesti että fyysisesti.
Henkisesti kilokyykyllä on vaikeata ajaa rajoitusten mukaan, koska siinä vauhti tai kurvit ei tunnu missään. On suorastaan kiduttavaa ajaa sillä ns. "nätisti". Viimeiset kokemukset on lähinnä Ducatin ärrästä ja MV Agustan F4 1000S:stä. Molempien kanssa käy helposti niin, että pienet pirun sarvet kasvaa päähän ajaessa ja tulee pidettyä niinsanotusti hauskaa.(kortti edelleen tallessa kuitenkin)
Kun taas ajelee H-D:lla, niin jo se pienikin rajoitusaluenopeus tuntuu ihan mukavalta, järjelliseltä ja rennolta menolta. Lisäksi matkustajalla on mukavat oltavat ja matkatavaraakin saa laukkuihin mukaan. Yllättäen H-D on myös hyvä ajaa ja jopa mutkatiellä oikein kiva, kunhan välttää äärimmäisiä kanttauskulmia..
"Yleispyöräksi" suosittelenkin erittäin lämpimästi hankkimaan todellisen yleispyörän, mitä se sitten kenellekin on. Minulle maantiepyörä, johon tavaraa ja matkustajakin mahtuu kunnolla mukaan, on se oikea.
Tämmöttii turinoit täl kertaa.![]()
Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
Yllätys yllätys! Itsellenikin paras yleispyörä on kilokyykky.![]()
Saattaa olla vaikutusta sillä, että omistan sellaisen...
Juurikin tuo oma sutsuki on itselle erittäin passeli kaikkeen mahdolliseen. Aiemmin oli 750 GSXR ja siitä ei voi ihan samaa kehua, sillä se vaati *aina jostain syystä *agressiivista ajoa.
Kilosella on jopa tourinkia tullut harrastettua ja sopii siihen tosi hyvin. Jos kyytiläistä pitäisin säännöllisesti, niin sitten pitäis kuitenkin mennä jonnekin Bussi osastolle, sillä ei tolla kilosella voi ajaa kakspäällä. (pomppii minne sattuun)
Eli oma milepide on että nimenomaan kilonen yleispyöräksi.600-750 sportti jos haluaa vetää aina siima tiukalla. Molempi parempi... *
Myös jotku "tehdas fighterit" aika maukkaita. Esim. SpeedTriple on tosi hyvä jokapaikan mopedi
Supermoto
Kivaa huomata, että olet kehittymässä ihan oikeaksi motoristiksi(Tylyttäjä @ Helmi. 17 2008,13:54) kirjoitti
Meinaan vaan, että jokainen on varmaan painiskellut saman asian kanssa, joka mp,llä ajelee iän tuomasta kokemuksesta huolimatta. Vähän niin kuin, että oisko toi lamborssiini vähän liian outo kauppareissuille. Tai miltä mä näytän sen puikoissa
Kivaa vaan, että olet astumassa elävänä meidän elossa asiaa eteen päin vievien jaloon haaraan.![]()
GHOSTWRITER
Hmm, kompromissejapa hyvinkin. En ole ensimmäistäkään matkapyörää omistanut, enkä sellaista ole hommaamassakaan. Kun matkaa ajetaan, niin suurin syy lähteä ajamaan on juurikin ne mutkapätkät. Jos ajaisin pyörällä vain paikasta toiseen siirtyäkseni, niin lähtisin matkaan autolla.(Italowestern @ Heinä. 30 2008,16:25) kirjoitti
En aja moottoripyörällä sen takia että se olisi helppoa, istuakseni mukavasti saadakseni paljon tavaraa kulkemaan tai voidakseni kiertää Eurooppaa shortseissa ja lipokkaissa. Näitä etsivän kannattaa ostaa GoldWing. Itse tosin tod. näk. päätyisin mielummin avoautoon... Avoautossa saa samat kokemukset kuin wingissä, mutta sateen sattuessa voi pysähtyä ja nostaa katon ylös.
Ajan moottoripyörällä siksi että se on hauskaa, se vaatii keskittymistä, siinä nimenomaan on sään armoilla ja matkan päässä odottaa yleensä mutkainen tie. Voisin ajaa työajoni autolla jos haluaisin, mutta koska duunireissut ovat vain viikon mittaisia voin tuupata ne yhtähyvin bleidillä. Jossain ketjussa sanoinkin että kesän aikana olen ajanut peräti viikon autolla, ja koko viikon se söi miestä rotan lailla.
Päivälleen 2kk takana ja kilometrejä mittarissa kohta 12tkm. Mukaan mahtunut Saksan alppiteitä, Suomen, Ruotsin ja Saksan motaria ja kauppareissuja, pari mökkireissua, hiekkateitä, työmatkoja ja kaupunkikruisailua. Kokonaisuutena olen tyytyväisempi kuin ajaessani Ducati ST4S:llä joka on aika hyvä verrokki tuplaX:lle.
Mut eipä siinä. Ihan sama millä ajat, kunhan vaan ajat.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
OT:
Olen juuri miettimässä vaihtoa kilokyykkyyn, nykyinen Yamaha FZ1-N, juurikin askarruttanut tuo kilokyykyn soveltuvuus yleispyöräksi.
FZ1 on hyvä yleispyörä, mutta jotain haluaisi lisää kuitenkaan menettämättä käytännöllisyyttä.
Oletteko kilokyykyn kannattajat ajelleet näillä uusilla nakuilla, esim FZ1, Speed Triple, CB1000r .... ?
Miten voisitte verrata kilonakua ja kilokyykkyä yleispyöränä, vai onko ainut kokemus kilokyykyistä?
Mulla ajo on 80% mutkapätkää, 10% rataa ja 10% motaria (joskus pakko ajaa motaria)
Harley Davidson Dyna Wide Glide -10
Harley Davidson XL1200 -08
Yamaha YZF-R1 -08
Kawasaki ZX-10R -06
Yamaha FZ1-N -06
Yamaha FZ6-S -04
Suzuki GSX-750F -89
Honda CBR 600F -89
Mikä ihmeen yleispyörä![]()
![]()
Kuten olen jo mainostanut on bleidillä helppo ajaa 1200km päivässä.
Mulle ei ikinä koskaan enää mitää alitehoisia kuminauhakoneita joilla normaali ajelu vaatii yli 5000 kierrosta koneessa.
ihan sama mikä se on kunhan se on vähintään litranen.
-Honda CBR 1000 RR -07
-Honda CBR 1100 XX -06
-Suzuki SV 1000 S -03
-Suzuki GSX 600 R -99
-Kawasaki KLE 500 -91
en tiedä!(hidas57 @ Helmi. 19 2008,10:52) kirjoitti
kysy kavereilta ehkä ne vaan fiilistelee kun ei tarvitse ajaa laatsa asennossa.
-Honda CBR 1000 RR -07
-Honda CBR 1100 XX -06
-Suzuki SV 1000 S -03
-Suzuki GSX 600 R -99
-Kawasaki KLE 500 -91
hyvin toimii, ei valittamista!
honda cbr1000rr -05
honda cbr1100xx -98
honda cbr600f -90
Mulla on sekä K5 GSX 1400 että tuo kilonen K5 Gixxeri. Mieluummin ajan nyt Gixxerin valmistumisen jälkeen kaikki ajot sillä, koska se on niin pirun paljon hauskempi(mouhja @ Heinä. 30 2008,19:25) kirjoitti
![]()
Ihan hetken se tuntui GSX:n jälkeen pirun pieneltä ja kyyryltä, kun taas vuoden tauon jälkeen aloin sillä ajelemaan. Mutta ihan hetkessä taas totuin ja tuo GSX on nyt unohtunut talliin..
Jos sulla on 80% mutkapätkää niin ilman muuta se kilokyykky. Ne on kuitenkin tuolla mutkapätkillä täysin elementissään![]()
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Minä en tiedä mikä on käyttöpyörä. Eikös kaikki ole?(mouhja @ Heinä. 30 2008,19:25) kirjoitti
Mulla ellet ota daamia kyytiin radalla, niin noihan on kilokyykyn osuuksia kaikki, missään noista ei naku ole parempi.
Matkapyöränä olen käyttäny Fasua, XX:ää, kilogiksua. Giksu on paras, ellei kyytiläistä ole. Tavaraa saa kyytiin sopivasti. Giksulla 5000km Travesta Traveen. XX:ssä on parempi tuulensuoja motorilla, muuten se häviää giksulle.
Enkä ole ikinä ymmärtänyt mitä järkee on ajaa prätkällä kaupungissa tai lyhyitä työmatkoja. Tylsää.
Euroopasta palanneena voin sanoa että ei fyysisesti tiukkaa ajaa ko. pyörällä, ongelma tulee juuri siinä jos ei osaa asettaa itseänsä oikeaan matka-ajo asentoon,vaan "rönöttää" kyynerlukossa.(hondamania @ Helmi. 17 2008,14:47) kirjoitti
Kyykyllä voi vähentää painetta ranteille huomattavasti istumalla ns. perseenpäällä.
Plussana rata, lentokenttä sekä autobahn kokemukset.
Busseista myös runsaasti kokemuksia "vm.-05 ja -08" radalla ja kadulla, hienoja vehkeitä ja toimivat erinomaisesti myös 2 päällä, mutta eroaa uusista kilosista kuin rallissa N vs. A ryhmäläinen.
Kyykky kommentointi perustuu monella -80 luvulta peräiseen
"kun joku kaveri oli testanut ZXR 750 Kawaa",näistä ajoista on menty rutkasti eteenpäin.
Itse joudun vaihtamaan customiin kun jalka ei enään nouse ja joudun kömpimään kyytiin liukumalla takaapäin.![]()
BMW 1200 GS ADV 14
Aiemmat:
MV Agusta 312RR 1078 09 Triumph Tiger 800 XC11
Ktm 400Exc 06
MV Agusta 312R 08
Yamaha R1 08
Suzuki GSXR1000R k7
Suzuki GSXR1000R k4
Kawazaki RX1000R 86
Honda MBX125 84
Suzuki RM125 81
Suzuki PV50 82
Kyykyllä voi ajaa vaikka enskapätkää, jos kuski pystyy. Moposkootterilla voi lähteä eurooppaan, jos kuski pystyy. Nakulla voi ajaa 400km/h, jos kuski pystyy. Alkaako kuva hahmottumaan?
Ei kaikki ajomuodot oo yhtä vaivattomia ja mukavia kyykyllä kuin jollain muilla pyörätyypeillä, mutta ei se tarkoita sitä, etteikö se olisi mahdollista. Jos siis kuski pystyy.![]()
premier
emeritus
hetken aikaa ajelin kusiaisel ja sit sai riittää...nyt 05 rytkönen alla ja en kyl enää alle kilosee vaihda on se vaan jotain verrattuna muihi...olkoo rataa, kaupunkia, mutkaa tai matkaa mitä ajelee =) tärkeint asenne![]()
drive fast, race hard or die yound...it´s your choice
Eipä oo kilokyykkyä, eikä varmaa tulekkaan. Joskus kokeilin päivän R1stä ja kylläpä oli aunarista kaupungissa. *
Keskusta: kilokyykky 0, fude skootteri 1
Moottoritie: kilokyykky 0, zx12r 1
Rata: kilokyykky 1, muut 0
tasapeli 1-1-1
KTM 690SM
Minkäs takia hd:ssa ei oteta toista kättä pois tangolta...(hidas57 @ Helmi. 19 2008,10:52) kirjoitti
voit kokeilla itse kotona kottikärreillä...![]()
Niin, suurin osa vastaajista omistaakin japanilaisen "yleispyöränkö"(Italowestern @ Heinä. 30 2008,16:25) kirjoitti
Agustaa en ole ajanut, mutta Ducatin **9 sarjalaisia ja 1098 kyllä. Nämä selvästi raaempia, kun ensimmäisenä mainitut. Yleispyöräksi en kyllä ostaisi.
Ja kyllä olen omistanut kyykyn, ajelihan sillä mutta ei mun makuun.
Monster 1100S in red
Vespa Primavera -68
Helkama Major -69
ex
-Kawasaki KX 125
-MS2R1000
-MS4
Pitka soratie.(pekko5 @ Helmi. 17 2008,21:05) kirjoitti
![]()
Ajopyora kylla mutta yleispyora ei paras mahdollinen. Siksi vaihdoin R1 > Fjr. Toiselle on toiselle ei.
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Kilosta, kusiaista ja motoa on tullut itse kuskattua. Kokemusta löytyy siis molemmista, pystystä ajoasennosta ja kyykistelystä. Kumpaakaan ajoasentoa en sanoisi toisiaan mukavemmiksi, mutta kyllä mä jotenkin ton kilosen puikoissa viihdyin matkalla paremmin. Moto nyt ei muutenkaan matkaan ole tehty, mutta jos ajattelee pelkästään ajoasentoa niin kyllä se kyykyssä yleisesti ottaen parempi mun mielestä oli. Pisin oma päivälenkki huiteli noin 500km:n tuntumassa ja ajoasennon kanssa ei mitään ongelmaa, vaikka mittaa onkin se vajaa 190cm. Hyvin se kilonen yleispyöränä palvelee.
Ainoana itsellä oli vaan tuo mentaalinen puoli. En saanut kilosella ajamisesta mitään fiilistä, jos ei ajettu reilusti yli nopeusrajoitusten (näin ei tietenkään koskaan tapahtunut, tai jos tapahtui, oli alue suljettu)Noh, olipahan ainakin ohitukset nopeita (lue turvallisia)
Möin sitten pois ja päätin, että tykitän radalla menohalut pois. Säilyy kortti ja sitä kautta myös työpaikka paremmalla todennäköisyydellä...
Jos taas olisit kysynyt mikä on ollut hauskin ajettu mp, niin supermoto! No question.
Nyt: Triumph Speed Triple
Aikaisemmin: Husaberg FS650, Honda CR250, KTM 625 smc, Suzuki GSX-R 1000 kisalaite, Yamaha R1, Suzuki GSX-R 600, KTM LC4
Ainakin siinä tapauksessa että ajat aina niin paljon yli rajoitusten että kortti lähtee.(Tylyttäjä @ Heinä. 30 2008,21:45) kirjoitti
Rajoitusten mukaan ajaminen edes suunnilleen kilokyykyllä on ihan perseestä, en tiedä onko huonompaa laitetta siihen olemassakaan.....![]()
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä
No kyllä sillä nuo työmatkat menee ihan mukavasti, usein jopa ihan muun liikenteen mukana. Ei ainakaan mulla väsy paikat yhtään..(Pahkasika @ Elo. 02 2008,10:57) kirjoitti
Tietty mielelläänhän sitä kovempaa ajaa kuin rajoitukset, lähes kaikenlaisilla pyörillä.
Mutkatiesessio nopeusrajoituksia noudattaen; tekeekö joku tosiaan niinkin? Eihän siinä ole mitään järkeä.
Kortti nyt lähtee jos on lähteäkseen. Tuskin se nyt mikään maailmanloppu on.
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
Se on sitä kun niskaan sattuu ja vituttaa se 100km/h nopeusrajoitus.....(hidas57 @ Helmi. 19 2008,10:52) kirjoitti
Sattuukos sua niskaan kun ajat kyykyllä? Ei mua kyllä niskaan ota. Ainoastaan kaasukäsi voi puutua tärinästä, jos joskus joutuu pidempään ajamaan tasaista vauhtia suorahkoa tylsää tietä..(Pahkasika @ Elo. 02 2008,11:23) kirjoitti
Kyllä kilonen kyykky on parempi kaikessa kun yksikään noista... Varsinkin niillä motaripätkillä. Ja radalla. Ja mutkapätkillä.(mouhja @ Heinä. 30 2008,19:25) kirjoitti
Itsellä eniten kokemusta speed triplestä ja tuonosta. Trumppa on aivan mahtava pyörä ja tuono varsinkin mutkapätkille upea, mutta se motti on aivan hanurista jos rivikoneista pitää, niinkuin allekirjoittanut. FZ1 en ole koskaan ajanut, mutta varmasti hyvä pyörä. Juurikin kilosella saat paljon lisää menettämättä mitään, paitsi pystyn ajoasennon.
Kilonen on omaan makuun paras jokapaikan höylä! **
Supermoto
Itse asiassa tuolla rykkösellä ei ota maantienopeuksissa(+100km/h), busalla otti koska tanko on niin paljon kauempana.(Tylyttäjä @ Elo. 02 2008,12:38) kirjoitti
Taajama-ajossa ottaa kyllä sen verran että yritän välttää sitä aina.
Pitäisin kyllä huomattavasti parempana yleispyöränä esim. edellistä Tuonoani, se ei oikeastaan ole missään muussa huonompi kuin nopeassa maantieajossa(+140km/h) ja keulaa se ei enää nostanut 150km/h vauhdista kaasusta.
Tehottomampi se on ja tärisee enemmän, mutta tehokin riittää pystylle ajoasennolle vallan hyvin ja twinin harvataajuisempi tärinä ei ole niin puuduttavaa kuin rivinelkun.
Ja edelleen olen sitä mieltä että munaa sellasessa twinissä on reilusti enemmän kuin sähköhammasharjaa muistuttavassa rivinelosessa, tän tehoisen rivinelkun parhaat puolet kun tulevat esille vasta siinä vaiheessa kun ajokortin lähtö on tosiasia. Tuonolla pystyi hauskaa pitämään selkeästi pienemmissä nopeuksissa, siinä vaiheessa kun sillä tuntui että kovempaa ei enää viitsi ajaa niin tällä nykyisella ämpärillä alkaa vasta meno maistua.
Hauskoja pelejähän nää tonniset ovat, mutta missään nimessä parhaana yleispyöränä varsinkaan näillä nopeusrajoituksilla en niitä pidä.
Mennään nyt kuitenkin vaihtelun vuoksi tällä muoviämpärillä vähän aikaa, katsotaan sitten mihin se vaihtuu.
samaa mieltä siks mulla onkin kaks kilosta tallissa(jaulis @ Elo. 02 2008,12:56) kirjoitti
![]()
![]()
mopoton mies nykyään
the older i get the faster i used to be
On muuten tosi tuon tuonon kans. Alle 150 vauhdeissa pirun hauska pyörä, ja yli sen ei tee mieli enää edes mennä. Se on iloinen asia kortin kannalta.Olisi kyllä yks parhaita mopoja jos ois rivikone... Ei tunnu aprilian twini oikeen "munakkaalle". Oikeastaan se tuntuu riskille, mutta laiskalle...tai jotain ööö... Hyytyy just kun pitäisi alkaa...Teho on silti riittävä sille.(Pahkasika @ Elo. 02 2008,14:56) kirjoitti
Kiva mopo. Varsinkin mutkateille missä pääsee sen vauhdille tunnoton alusta oikeuksiin.
Supermoto
Joo ei siinä tonnisten rivinelkkujen huipputehoa ole, sillä pitääkin ajella vähän eri tavalla kuin näillä sähköhammasharjoilla. Varmasti tehokkaaseen rivineloseen tottuneelle oudon tuntuinen peli aluksi, ennen kuin oppii sen niksit.(jaulis @ Elo. 02 2008,17:51) kirjoitti
Ainoa asia mikä pelottaa juurikin tuossa kilokyykyssä on se että nopeus ei tunnu missään!
Just tulin päivä lenkiltä 650km mutkateitä suurin osa ja jo tolla nakulla kasvaa nopeudet mutkateillä huimiksi!
Kokoajan pitää olla sellanen nopeus että kortti lähtee, jotta pääsee fiiliksiin. Mitäköhän se ois kilokyykyllä? 2X nopeusrajoitus![]()
Harley Davidson Dyna Wide Glide -10
Harley Davidson XL1200 -08
Yamaha YZF-R1 -08
Kawasaki ZX-10R -06
Yamaha FZ1-N -06
Yamaha FZ6-S -04
Suzuki GSX-750F -89
Honda CBR 600F -89
Kyykyillä olen aina ajellut. Sorapätkät jätän kyllä nykyää mielellään muille.
" Keep the streets safe, ride on the sidewalk! "
"Mercenaries never die, they just go to hell to regroup!" - Sahara
Hyvin pitkälti sen verran.....(mouhja @ Elo. 02 2008,18:11) kirjoitti