Viiden kauden uusiomotorismi vaihtuu (suotuisien?) olosuhteiden pakosta maksismiksi. Sporttiani ajoin viime vuodet jyrkässä nahka-asussa - aina. Richan nahkabyysät ja saman valmistajan nahkainen ORG-klubitakki,kunnon ajosaappaat ja hanskat. Loistoasu ajamiseen,vaan vetää ruodon samalla ajamiselle ominaiseen sykkyrään ja pukeminen ottaa aina aikansa.
Jotenkin kyseinen asu ei tunnu skootalle ominaiselta, vaikka hyvä ja turvallinen onkin.Pitkillä reissuilla varmaankin siihen tulen vastakin turvautumaan.
Mielestäni skodefilosofiaan kuuluu vaivattomuus: Yksinkertaiset releet ja vaivaton pyörä.
Vaihdoin halvempaan ja minulla on melkoinen summa käytettävissä ajovarusteisiin, siis myyjän kanssa korvamerkitty summa.
Millaisilla kamppeilla siis te arvon maxistit ajelette ja mitä suosittelette?
Ottaessani tuolta tallista Aprilian Atlanticin pukeudun lämpötilasta riippuen joko gore-takkiin ja vuorillisiin gorehousuihin, tai lämpimän sään vallitessa nahkafarkkuihin ja gore-takkiin ilman lämpövuoria.
Bootsit on aina jalassa tukevuutensa vuoksi, eli villasukka-aikaan on isompaa kaliberia kuin kesäkeleillä.
Avattava umpipotta ja asialliset kelin mukaiset ajohanskat, tietty.
Vaikka lähtisinkin maxilla ihan vaan muutaman kilsan päähän, niin varustelussa en tingi. Vahinko voi sattua jo kotitielläkin ennen kuin edes pääsen sivistyksen pariin..
Samoilla eväillä liikun myös customin kanssa.
**Matka jatkuu... kohti vanhainkotia, siis**
Hankin nyt talvella uuden Rukan Goretex takin, väri puna-musta kuten Nexuskin on, sitten uusi Shoien kypärä, umpimallia tällä kertaa. Vielä pitäisi löytää gorehousut siedettävään hintaan. Kaupungilla saatan kyllä ajaa hienommissakin vetimissä, olenpahan painellut liikenteessä jopa korkkarit yms paremmissa vaatteissa, täytyy tunnustaa. Mutta ei koskaa ilman kypärää tai lyhythihaisella/shortseilla.
Aikuinen nainen nexusti
Tulinpahan täällä pyörähtämään, skootalla liikun aina reissuilla (Lao/Cambodia tms) vaikka bussikuski olenkin.(wanna-be @ Helmi. 16 2008,21:53) kirjoitti
Hieman OT, mutta kirjoitan kuitenkin:
Tuo yhtälö turvallisuuden kanssa ei aivan toimi jos siihen yhdistää Suomalaisen pukeutumiskulttuurin.
Niin se vaan on, että jos mukavuutta haluaa, joutuu tinkimään turvallisuudesta. Siis kun puhutaan oikeasta mukavuudesta, siis farkut/shortsit/sandaadit/T-paita.
Eli kai noilla Maxeilla pätee ihan samat kuin muilla mopoilla (kaikki kaksipyöräiset on mopoja, ei herneitä), mielen mukaan. Itse ajan reissujen matkaosuudet kunnon kamoissa, sitten taas St. Tropez´n rantakadulle päästessä vain shortsit/sandaalit.
Tuossa on vähän sama asia kuin siinä että jättääkö astian-, pyykinpesukoneen päälle lähtiessä. Näin olen ikäni tehnyt, kuten mopoillut lämpöisessä pienissä vaatteissa, ja valmis maksamaan niistä tunneista jos paska säkä käy. Tietoinen riski.
Kieltämättä kyllä vaikea kysymys, mitä skotakuskin pitäisi käyttää. Tiukka nahka ei oikein sovi jne. * Ainoa joka sopii on sandaalit. *
Friends call me a LonelyRider, but freedom is just another word for nothing to lose anymore......
Minä ajelin aluksi 400:lla ihan tavan vermeissä , kunnes sitten heräsin tajuaan, että ...siis näin siinä voi käydä.
Nyt on lyhyellä matkalla nahka tai Gore takki ja farkut (pitäis hommata nahkahousut, tiedetään). Pitemmällä tiellä sitten gorehousut. Bootseja en ole vielä hommannut. Skoottaan kun ei tuule niin kovasti.
Niin ja umpikypärä.
Mä luulen että skootteristit tinkii pukeutumisesta sikskin kun skootta toimii kun kakkosauto. Penkinalustilan ansiosta sillä voi käydä ostoksilla ja töissä jne. Tällaiseen hyötykäyttöajoon lähtiessä sitä ei tule aina pukeuduttua loppuun asti (ajetaan ilman housuja).
Plootu
Burgman 07 400
Bandit (GSF) 1250 SA
"Moskovalainen nahkapuku"....he,he
http://www.youtube.com/watch?v=ijldE...eature=related
Eiköhän se ole tixtexiä, muodossa tahi toisessa. Toki tuollainen lyhyt kauppakeikka tms. sitten "missä sattuu", mutta tällöin myös itse ajotapa lienee hiukka erilainen - kauppakassi keskitunnelin päällä ei juuri päästellä tai kohta on maitotölkit ja viilipurkit pitkin pitäjää
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Ilman housuja?! *Ja minä kun olen luullut, että maxilla ajaminen on hauskinta, mitä voi tehdä housut jalassa.(Plootu @ Helmi. 17 2008,15:31) kirjoitti
aika perus.(herranja @ Huhti. 22 2008,18:54) kirjoitti
600rr
Mulla aina asianmukaisin suojin varustettu ajopuku, kaupungin ulkopuolella myös "trilobiitti" eli selkäsuoja. Kylmiä ajosäitä varten on Klanin lämmitettävät hanskat, jalassa on mopoilukäyttöön tarkoitetut nahkasaappaat ja sateen varalta on sekä sadeasu että kurakintaat. Ajohanskathan kyllä "pitää vettä", mutta kastuttuaan ne on aivan tajuttoman kylmät.
Tuo varustelupuoli pukeutumisen suhteen tullee minullekin eteen kesän kuluessa, niin tai sitten maltan mieleni ja ostan niitä vasta syssymmällä alehintaan. Nykyiset varusteet on kaikki hankittu customilla curvailuun.
Asialliset customivarusteet löytyy - niin nahkaiset tietenkin (onneksi kuitenkin ilman "hapsuja")- sekä vanhat vähän käytetyt goret, jotka eivät oikein vastaa nykyajan suoja-asuille määriteltyjä turvavaateita. Goret aionkin laittaa uusiksi, pitää vain katsella nyt uusin silmin, että minkälaisia niitä olisi tarjolla.
Kypärä, kunnollinen umpisellainen pitää myös katsoa , avopottia on sekä pleksillä että ilman ja toivottavasti niilläkin pystyy ajelemaan skootallakin vielä. Kypäräongelmaan löytynee hyvä täsmälääke Arain tai Shoein hyllystä.
Kun ei ole ollut nahkat päällä niin olen käyttänyt ajellessa sellaista suojatakkia kerhopusakan alla, takissa on toppauksia vähän joka puolella ja tämä yhdistelmä on toiminut ihan hyvin märkinäkin aikoina.
Lapin reissuilla on aina ollut mukana 2-osainen sadeasu, joka on opittu vetäisemään nahkojen päälle joskus ripeästikin ukkoskuuron jo alkaessa tiputtelemaan - ehdoton pukine. Toinen ehdoton pukine pitkille reissuille ovat olleet Gore-ajokengät, lisäksi hyvät gorehanskat on ollut hyvä hankinta.
Näillä näkymin siis tulen ajelemaan ainakin tämän suven varsin epätyypillisissa varusteissa, mutta haitanneeko tuo. Samalla kuitenkin pidän silmät auki ja tuntosarvet ylhäällä ja katselen lisäkokemuksen myötä millaisia vermeitä skoota kuski oikeasti tarvitsee.
honsuya
Burgman Executive 650 /08
Olla normaali ei ole parhaita puoliani.
Hankin alussa Sweepin ajotakin ja -housut, Falcon kengät ja AGVn kypärän sekä IXSin hanskat. Nyt muutaman ajokauden jälkeen koko setti on mennyt uusiksi. Kypäriä on 3, joista 2 avattavaa ja 1 Shoein umpikypärä. Hanskoja 3 paria, yhdet ohuet kaupunkiajeluun Vanucci, nuo alussa mainitsemani perushanskat sekä samalta valmistajalta paksummat goret. Puku osoittautui epämukavaksi, suojat olivat kovat sekä selän tuki puuttui, myös vetoketjujen toimivuudessa oli puutteita. Kengät olivat myös epämääräisen epämukavat.
Uuden setin hankin edullisesti Saksasta. Kypärä Louisilta, restpostista edullisesti, Rukan goreasu ja Daytona gorekengät Bikerlandista, jossa todella hyvää palvelua. Bikerlandiin kannattaa kirjautua, jolloin hinnat tippuvat heti, lisäksi vielä sähköpostitse voi tingata lisää hinnoista. Näilläpä sitten pärjääkin aika hyvin, en juuri nyt keksi oikein mitään erityistä, mitä pitäisi hankkia. Muutaman satasen säästin pienellä vaivannäöllä.
Aikuinen nainen nexusti
Hankittiin Burgmanin oston yhteydessä molemmille (itselle ja vaimolle) Rukan goretakki ja –housut sekä kunnon ajosaappaat. Lähes poikkeuksetta olemme tällä varustuksella liikenteessä. Itse ajelen kyllä työmatkat (vain n. 4 km per suunta) hyvän sään vallitessa kevyemmällä varustuksella, esim. farkuissa ja kerhon takki tai kevyt nahkatakki (kummassakaan ei toppauksia eikä suojia, mitä nyt pahimmalta asfaltti ihottumalta mahdollisesti suojaa…). Ajokengät laitan aina jalkaan, koska niillä on kaikkein paras pito, kun kadulla on hienoa hiekkaa tai vastaavaa, joten pysyy pyörä ja mies paremmin pystyssä kun pysähtyy risteyksissä, puhumattakaan jos joutuu jaloilla liikuttamaan pyörää (esim. peruuttaa parkkiruudusta). Samoin on sitten nilkat suojattuna, jos vaikka tapahtuu pysähdyksissä vahinko ja pyörä kaatuu… nähnyt parikin kertaa, kun joku muu on onnistunut ”horjahtamaan” ajokkinsa kanssa ja siinä voi helposti jäädä jalka puristuksiin (Burgmanissakin kun on tuota massaa jo ihan kiitettävästi, joten jos sen alle jalka jää…). Käsissä on aina hanskat, joita löytyy muutama pari eri säihin ja lämpötiloihin, jos ei muuten, niin ihan suojaamaan vaikka itikoiden iskuilta ja amppareiden pistoilta (joita tosin harvakseen tapahtuu Burgmanilla ajaessa, taitavat osua enemmän burgerin isoihin peileihin).
Kypärinä ollut käytössä viime vuodet Vemarin bluetooth umpikypärät. Toimineet tähän saakka moitteetta, hyvä kuuluvuus, ei piuhoja *häiritsemässä. Hyvä ”lisäturva”, kun voi vaikka varoittaa kyytiläistä edessä olevista töyssyistä jne eikä tule turhaan katseltua taaksepäin, kun yrittää viestittää jotain toiselle, eli voi keskittyä täysin liikenteeseen samalla kun tarinoi toisen kanssa (ja voi puolin ja toisin tsekata, että toinen on vielä hereillä…). Ja sitten voi kytkeä vaikka kännykkänsä kypärään, kun lähtee pidemmälle reissulle.
FINBurger
Suzuki AN650 L2 Burgman