^ hyvin sanottu. en ymmärrä miten asia voi olla nuin vaikea, muka. esim se kanttirenkainen dragsteri kääntyy ihan samalla periaattella, vaikkakin kankeammin.
tapoja olen kuullut käytettävän monia; työntöä, vetoa tai molempia yht´aikaa.
pelkkä työntö tuntuu luontevimmalta, mutta joskus voimaa pitää käyttää myös kaksin käsin jos nopeu... esim lentokentällä.
onko kukaan ajanut kahdella pyörällä henkilöautolla? ihan samalla tavalla sitä ohjataan....
* Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
* Tuubi
Aihealue onkin erityisesti insinöörille vaikea...mutta voi sekin oppia jos se oikeen pinnistää ja kuuntelee joskus muitakin *(Nitrous @ Heinä. 18 2011,22:21) kirjoitti
.
On varmasti totta että vastohjaus tavallisessa kaarreajossa ja väistössä tapahtuu eritavalla. Väistöliikkeessä joutuu nopeuttamaan liikettä vetämällä toisella kädellä stongasta ja siinä keho tavallaan vaan mukautuu lantiolla mopon nopeaan ja suureen kallistukseen pyrkien säilyttämään yläkropalla keskilinjan.
Johtuen kai lajin luonteesta ja historiasta on keskitytty enemmän mopon ominaisuuksiin kun kuskin biodynamiikkaan. Tutkittua tietoa mopolla ajamisen *liikeanalyyseista lähtökohtana" kuski " ei tunnu löytyvän. Mitenköhän ne oikeet pelimiehet (kisaajat)...analysoikohan esim videon perusteella koskaan kukaan asiantuntija niitä...vois saada sieltäkin niitä "tehoja"lisää![]()
Bandit 650SA
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
"When in doubt, use full throttle. It may not improve the situation, but it will end the suspense."
Selitä uudestaan.(Mototar @ Heinä. 19 2011,06:34) kirjoitti
Voihan se tietysti olla, että kyykky, matkaenska ja customi noudattaa kukin eri luonnonlakeja, mutta ainakin tuossa meikäläisen sotanorsussa istutaan keskellä omaa persettä Corbinin valmistamalla liian leveällä istuimella. Ei siinä mitään painoja siirrellä taikka venuta sieltä täältä. Mun pyörä kääntyy työntämällä nyrkkiä katseen suuntaan ja leuka edellä mennään. Perä seuraa.
edit: Kokeilin työmatkalla tuota Mototarin teoriaa ja taidetaan puhua samasta asiasta. Kyllä ne menopuolen kainalonaluslihakset oikenee, kun saman puolen kädellä työntää.
Vastatyöntöohjauksen asemesta täsmällisemmin tulisikin puhua Kent-ohjauksesta (engl: KPS, kryptodynamic power steering). Kun seuraa Teräsmiehen toimintaa, voi nopeasti havaita, että Mr. Kent halutessaan kaartaa vasemmalle katsoo ensin haluttuun menosuuntaan ja sen jälkeen ojentaa saman puolen nyrkin eteen ja kaartaminen tapahtuu kuin itsestään! *
Toisaalta havaitsin myös sen, että pyörän päällä sai renkkua ja venytellä melkein miten vaan ja aina se vaan meni suoraan, ellen samalla tehnyt etupään geometrialle jotain ts. kääntänyt stongasta. Tuosta yläkropan vääntämisestä ulkokurvin puolelle suvaitsen olla eri mieltä. Oletan, että kääntymistä edistää, jos samalla pitää nenänsä lähempänä menosuunnan puoleista peiliä kuin viereistä.
Äskettäin A-kortin suorittaneena on tullut tuota työntöohjausta pähkäiltyä. Ennen väistötehtävän harjoittelua opettaja selitti ummet ja lammet siitä vastaohjauksen ideasta. Ei mennyt tälle neidolle kaaliin millään, geometriat ja hyrrävoimat...Pari kertaa vetäisin ensin sen väistötehtävän ihan vituiksi, yritin oikein miettiä että mites tuo työntöohjaus nyt menikään. Eikä siitä mitään tullut. Sitten opettaja sanoi että älä ajattele, väistä vaan. Ja perhana, mähän väistin.
Eli liika ajattelu teki mulle vain hallaa.
Kortin saamisen jälkeen on tullut tehtyä juuri tuota tiemerkintöjen pujottelua, väistelyä ynnä muuta harjoitusmielessä. Edelleen samalla tyylillä teen, turhia ajattelematta kokeilen jotain niin löytyy paras tapa.Aikansa siinä meni ennen kuin opin nopean väistön tekemään tuolla omalla möhköllä mutta kyllä se pikkuhiljaa alkoi mua totella.
I ride the Lightning (XB9S -03)
Jos ajelee leppoisaa vauhtia suht loivamutkaista tietä, niin kylhän se vastaohjaus hoituu huomaamatta. Pointti onkin siinä että yllättäviä tilanteita *(mutka tiukempi kuin oletti, vastaantulevasta autojonosta lähtee joku ohittamaan melkein kohdallasi jne jne) tulee varmasti silloin tällöin. Kun tietää miten mopoa ohjataan ja on tätä etenkin harjoitellut, tilanteesta on suuremmat mahdollisuudet selviytyä. Joko aktiivisesti, tietoisesti vastaohjaamalla tai selkäytimestä. Jos on pelkästään leppoisasti cruisaillut eikä ole väistöjä yms harjoitellut, niin tosipaikassa menee lukkoon.(pärpä @ Heinä. 19 2011,01:24) kirjoitti
Tärkeintä ei ole osata selittää minkä fysiikan lain mukaan homma toimii. Tärkeintä on tiedostaa, kokeilla ja harjoitella että näinhän tämä tosiaan menee. Yllämainittu ohjaa yhdellä kädellä -metodi auttaa alussa.
Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
Hauska huomata että suurin osa porukasta foorumilla tiedostaa ja myöntää nk.vastaohjauksen olemassaolon mutta miten monella tavalla sen asian voi ymmärtää **Ei siis ihme että muutaman oluen jälkeen saunanlauteilla on helppo saada kiistaa aikaiseksi eteenkin vain autolla ajavien kanssa! *
![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Yks minkä mä olen tajunnut vasta jälkeenpäin liittyen tehokkaaseen vastaohjausväistöön, on se että polvilla pitää puristaa tankista jos meinaa saada kokonaisuutta järkevästi väsitöliikkeeseen ja sitte vielä takas ajolinjalle. Muuten pyörä kallistuu alta (ja kamoineen satakymmenenkiloinen mies pysyy paikallaan) ja takaisin linjalle vastaohjaaminen on ihan toivottoman oloista.
RF900R, ZX6R, (XJ600S)
Se on kuin keskipakoisvoima, mutta todellinen.(Silver Bride @ Heinä. 19 2011,08:34) kirjoitti
Saa unohtaa.![]()
Hyvä artikkeli, melko analyyttinen ja täysin kiihkoton. Kantsii lukea ainakin tiivistelmät alusta ja lopusta. Yhden aiheeseen liittyvän lainauksen uskallan sieltä ottaa:
"Kysymys yksi: Mitkä ovat turvallisuuden kannalta tärkeimmät asiat, jotka moottoripyörän kuljettajan tulee ottaa huomioon ja hallita? Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien perusteella vastauksia kysymykseen.
...
Hallintataidoissa tehokas jarrutus ja vastaohjauksen hyödyntäminen kaarteissa olisi pelastanut noin kolmekymmentäkolme prosenttia uhreista.
..."
Täältä: http://www.bajahill.net/mponnettomuus1996-00.html
Honda Magna VF750C vm.1997
Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
Jonkun tapaista vastaohjausta (vai onko se työntöohjaus?) tullut käytettyä useinkin tiukoissa tilanteissa. Mutka "hypännyt silmille", liian vauhdin vuoksi, auto vastaan omalla kaistalla, joku isompi tielle kuulumaton kökkäre yllättäin edessä jne.
Huomasin kyllä Ajotaito 1-kurssilla, miten hidas on oma tapa väistää (=työntö-/vastaohjata). Ennakoivalla ajotyylillä on varmaan osuutensa ja tuuriakin matkassa ollut, ettei kovin usein ole kolissut...vaikka vauhtiakin joskus piisannut liikaakin.
Tosi hieno että jotkut jaksaa meitä puupäitä koulia. Vielä hienompaa olisi, jos löytyisi videota demoamaan "erityyliset" vastaohjaukset etuineen & haittoineen ja selkokieliset selitykset niille jotka eivät halua/jaksa lukea rivikaupalla mm. astekulmia ja fysiikan perusteita
Videokamera mukaan koulutuspäiville![]()
Mukava ku pukama...eiku mukana
Mei tö iiköls SKRIIM!
The Mocamaster
Koska kortti ja leipä
Ite tuolee huomattua tuo työntöohjauksen merkitys parhaiten silloin kun tulee mutkaan vähän liian kovaa ja toteaa että vittu onpas liian tiukka mutka ja joutuu jarruttamaan mutkassa. Silloin sisäkurvin puoleista kahvaa saa kyllä työntää ihan tosissaan ettei nouse pyörä pystyyn ja jatka suoraan sinne rotkoon.
Tässä mallia ohjailusta:
http://www.iltasanomat.fi/autot....47.html
hooondaaa
Miksi tästä asiasta on pitänyt tehdä tällä "vasta-,veto-,työntöohjaus-terminologialla" niin vaikeaa..
Se pyörä ei käänny sinne kurviin mitenkään muuten kuin ohjaamalla "vastaan".. mitä tiukempi kaarroksen säde suhteessa nopeuteen, sitä voimakkaammin JOUDUTAAN ohjaamaan "vastaan"..
Helppo todeta kun ottaa vauhtia ennen kurvia ja kokeilee kääntää pyörää vaikka tankista kiinni pitäen.. Melko rajusti saa roikkua, mikäli mielii tiellä pysyä?
Eli eikö olisi viisaanpaa pitää ohjeistukset yksiselitteisinä, eikä puhua vastaohjauksesta jonakin "hätäapu-viimehetken väistökikkana", koska voi kuvitella aloittelijan, jonka mielessä takoo ajatus, "milloinkahan kohdalleni osuu tilanne, jossa joudun turvautumaan myyttiseen vastaohjaukseen.."?
ZZR 1400
ZZR 1400
Yamaha MT-01
ZZR 1400
ZX-12R
ZZR 1100
Ei nii, kääntelee vaan rattia.(Roadkill @ Heinä. 19 2011,17:11) kirjoitti
Jotenkin tähän tyyliin...
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
Tässä teille vastaohjaustanäkyykö
http://www.iltasanomat.fi/autot....47.html
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Vasta- tai myötä, kokeilkaapa väistellä nopeasti tiessä olevia kuoppia, railoja tms. Ja päättäkää etukäteen kummalta puolen. Pääasia että tankoa heilauttaa justiin eri suuntaan kuin mihin pitää väistää. Niin se vaan toimii.![]()
on se tuo ajaminen yhtä helevettiä, ku on kaikkia vasta- ja työntöohjauksia..
Tuonko kaiken olis tienny -83, ni olisin jättäny Helkama mini GT:n ostamatta, mistä tää ajamisen ajatus lähti![]()
Näkyy.(-RUMBLE- @ Heinä. 20 2011,20:46) kirjoitti
On muuten koko lailla kova ukko ajamaan. *![]()
Juu, eihän se customi mihinkä käänny, perkuleen vaarallisia pelejä vielä tällaisille keski-ikäisille uusio motoristeille!(Tryphon @ Heinä. 21 2011,17:15) kirjoitti
Bandit 1200s -06, ex-Shadow 750 -04
Kateeksi käy.. Mutta katsokaa pään asentoa ja katsetekniikkaa - siinä se salaisuus..(Franz @ Heinä. 21 2011,20:55) kirjoitti
![]()
S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
Route 66 - 2006.
Eik tää mee kuitenkin niin ett työnnetään tankoa sillä kädellä kummalle puolelle halutaan pyörän kääntyvän. Näin *tulee tehtyä luonnostaan ja sit kun sen tiedostaa sitä voi tehostaa/nopeuttaa.(hidas57 @ Heinä. 20 2011,21:46) kirjoitti
EI vaan sita toista puolta pitaa vetaa. Se on nimeltaan Veto-oikeus.(vahva @ Heinä. 27 2011,09:48) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Haluasinpa nähdä näillä ohjeilla ensikertalaisen kiertävän
pari kierrosta jotain rr-rataa.
Hikipedian artikkelissa "Moottoripyörä" mainitaan myös vastaohjaus:
"Moottoripyöräilyä koskevat lait
”Kaikki kiva on kiellettyä.”
~Tieliikennelain 2 §:n 2. momentti
Moottoripyöräilijälle kouriin ja monesti muuallekin kroppaan tuntuvin laki lienee inertia- eli liikkeen jatkuvuuden laki. Yleensä tämä laki lunastaa lupauksensa, kun maantienopeuteen kiihdytetyn moottoripyörän suhteellisen raskaiden renkaiden hyrrävoima tahtoo pitää pyörän vakaasti pystyssä ja omassa kulkusuunnassaan, vaikka tie kaartaa jyrkästi. Tällöin ajokki jatkaa kernaasti liikerataansa ulos ajoradalta, ellei kuljettaja hallitse niin kutsuttua vastaohjausta, jolla pyörä saadaan kallistettua ja käännettyä liikenneministeriön kaavailemaan suuntaan. Mikäli vastaohjaus onnistuu, astuu seuraavaksi kuvioihin Murphyn laki. Maaseudun mutkaisella pikkutiellä kun ollaan, on paikallinen maajussi tietysti siirrellyt omistamaansa lehmänpaskakasaa traktorilla paikasta toiseen, kylväen samalla puolet lastistaan pitkin tietä. Koska tuoreen paskan ja kumin välinen kitka on huomattavasti asfaltin ja kumin välistä kitkaa pienempi, päätyy motoristi yleensä vasta lannoitettuun kaurahalmeeseen tai vastaavaan viljelykseen. Jos vastoin kaikkia odotuksia motoristi selviytyy mutkan läpi kunnialla, niin viimeistään seuraavalla suoralla ilmenee kolmas laki, tieliikennelaki sen valvovassa olomuodossaan. Aloitteleva motoristi selviää yleensä kohtaamisesta rikesakolla, mutta kokeneempi motoristi pystyy pitämään nopeutta, jolla taatusti pääsee käräjille. Tieliikennelaki käsitteleekin moottoripyöräilyä kahdella eri termillä, liikenteen vaarantaminen ja törkeä liikenteen vaarantaminen. "
Honda Magna VF750C vm.1997
Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
Aivan uskomatonta viihdettä! Piti oikein sillä töin istahtaa kahtena iltana koneelle, että sai koko viestiketjun kahlattua läpi. *
Iloisesti työntöohjaten ihan kytkimen löysäämisestä lähtien, parkkiksella, huoltsikan pihalla, motarinopeuksista nyt puhumattakaan. Varsinkin hitaihkoissa vauhdeissä pyörän saa todella äkkiä ja rajusti kallelleen = kääntymään. Aina toimii. Myös munamankelilla on kiva väistellä kaikkea kävyistä lähtien kyseistä ohjaustapaa käyttäen. Siinäkin toimii vaikka vauhtia on ehkä jopa 5 km/h. Jos joku väittää, että ei toimi noissa nopeuksissa niin siinäpähän väittäköön, eipä ole mun ongelma, mulla toimii ja that's it. Sitäpaitsi väittihän "tietäjät" aikoinaan maatakin litteäksi!
Tämä naputtelu vain siksi, että kehotan pyöräilyä vasta aloittelevia ehdottomasti kokeilemaan, harjoittelemaan ja vielä kerran harjoittelemaan ihan TIETOISESTI työntöohjausta vai miksi sitä kukainenkin haluaa sanoa. Kun se tulee selkärangasta niin saattaa olla joskus korvaamattoman arvoinen taito! Tässä threadissa on tullut jo paljon kokeiluvinkkejä, niin polkupyörällä kuin mopottimella, menkää ja kokeilkaa niitä ja soveltakaa käytännössä.
Honda cbr 1100XX super blackbird
Honda cbr 600F
Taipuu(Franz @ Heinä. 21 2011,20:55) kirjoitti
Tämä ketju on kyllä ihan hyvää viihdettäkin mutta kaikki tämä (ylenpalttinen?) haloo ja paasaaminen tästä (itsestäänselvästä?) työntö-/vastaohjauksesta on kyllä saanut ainakin tällaiselle juuri A-kortin ja ekan ison pyörän (pv-ajoista on pitkä aika) saaneelle aikaan sen, että sitä on tullut oikein ajatuksella harrastettua nyt ekoina päivinä suurissa ja pienissä nopeuksissa tuola tiellä, varsinkin jos ei ole "muuta tekemistä". Kiva väistellä monttuja tai pujotella noissa 23 kertaa paikattujen tieden tilkkujen välissä.
Niin että kiitos nyt vain internet ja autokoulun opettaja (tämä ei ole sarkastinen lause).
Panigale 1199, 600RR
Joo, nätti video. Tyyliltään tavanomainen aloittelevan custom -kuskin päiväkahviajelu(JTS @ Heinä. 28 2011,22:17) kirjoitti
![]()
Honda Magna VF750C vm.1997
Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama