Sivu: 10 / 10:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8910
Tulokset 271:stä 299:een 299:sta
  1. #271
    ^ hyvin sanottu. en ymmärrä miten asia voi olla nuin vaikea, muka. esim se kanttirenkainen dragsteri kääntyy ihan samalla periaattella, vaikkakin kankeammin.

    tapoja olen kuullut käytettävän monia; työntöä, vetoa tai molempia yht´aikaa.

    pelkkä työntö tuntuu luontevimmalta, mutta joskus voimaa pitää käyttää myös kaksin käsin jos nopeu... esim lentokentällä.

    onko kukaan ajanut kahdella pyörällä henkilöautolla? ihan samalla tavalla sitä ohjataan....
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  2. #272
    Lainaa (Nitrous @ Heinä. 18 2011,22:21) kirjoitti
    Lainaa (Mototar @ Heinä. 18 2011,16:08) kirjoitti
    Lainaa (polip @ Heinä. 18 2011,15:24) kirjoitti
    Lainaa (Banned @ Heinä. 16 2011,23:39) kirjoitti
    Huomasin tuossa, että itse tulee vedettyä tangosta, kun vastaohjaa. Tuntuu helpommalta, kuin alkaa työntämään sitä. Enemmän saa voimaakin siihen.
    Suurin osa kuskeista vetää sekä työntää tankosta.
    Kaikki vaan eivät sitä tiedosta.
    Kehon painonsiirto kaarteessa tapahtuu vartalolla ei käsillä. Vartalossa aktivoituu oikaisureaktiot ts. pää ja vartalo kallistuu kaarteesta poispäin samalla kun painopiste siirtyy kaarteen puolelle *Kaarteen puoleinen kylki "venyy" samalla lailla kun esim. yhdelllä jalalla seistessä tukijalan puolella tapahtuu. Kaarteen puoleisen kyljen aktiivinen venyvä lihastyö ns. exentrinen lihastyö" mahdollistaa asennon kontrollin säilymisen ja säätelyn. Kyljen aktiivinen oikaisu tapahtuu samanpuolen yläraajalla työntäen, ei toisella kädellä vetäen. Silloin päävastuu asennosta jää supistuvalle kyljelle eikä aktiivisesti venyvälle kaarteen puoleiselle kyljelle. Moottoripyörän liikkeeseen vaikuttaa ainakin yhtäpaljon kuskin asento sekä oikaisu- ja tasapaino reaktiot kuin erilaiset ohjaus-,etujättö kulmat,hyrrävoimat ja muut energiat, sitä ei passaa unhoittaa. Kannattaa kokeilla ja tunnustella oman kehon biodynamiikkaa ja biomekaniikkaa.
    Hallelujaa, aamen,piste
    Nyt oli kyllä niin "insinöörivastaus", että meni melkein valmiilta dippainssiltä yli ja kovaa. Jos joskus satut orgin ratapäiville, ja oikeasti on ymmärrystä kehon toiminnasta, tule ihmeessä turisemaan. Noista voisi saada hieman ymmärrystä oman kropan toimintaan tietyissä tilanteissa.
    Aihealue onkin erityisesti insinöörille vaikea...mutta voi sekin oppia jos se oikeen pinnistää ja kuuntelee joskus muitakin *.
    On varmasti totta että vastohjaus tavallisessa kaarreajossa ja väistössä tapahtuu eritavalla. Väistöliikkeessä joutuu nopeuttamaan liikettä vetämällä toisella kädellä stongasta ja siinä keho tavallaan vaan mukautuu lantiolla mopon nopeaan ja suureen kallistukseen pyrkien säilyttämään yläkropalla keskilinjan.
    Johtuen kai lajin luonteesta ja historiasta on keskitytty enemmän mopon ominaisuuksiin kun kuskin biodynamiikkaan. Tutkittua tietoa mopolla ajamisen *liikeanalyyseista lähtökohtana" kuski " ei tunnu löytyvän. Mitenköhän ne oikeet pelimiehet (kisaajat)...analysoikohan esim videon perusteella koskaan kukaan asiantuntija niitä...vois saada sieltäkin niitä "tehoja"lisää
    Bandit 650SA
    Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

    "When in doubt, use full throttle. It may not improve the situation, but it will end the suspense."
  3. #273
    Lainaa (Mototar @ Heinä. 19 2011,06:34) kirjoitti
    Kehon painonsiirto kaarteessa tapahtuu vartalolla ei käsillä. Vartalossa aktivoituu oikaisureaktiot ts. pää ja vartalo kallistuu kaarteesta poispäin samalla kun painopiste siirtyy kaarteen puolelle *kyljelle. *
    *
    Väistöliikkeessä joutuu nopeuttamaan liikettä vetämällä toisella kädellä stongasta ja siinä keho tavallaan vaan mukautuu lantiolla mopon nopeaan ja suureen kallistukseen pyrkien säilyttämään yläkropalla keskilinjan.
    Selitä uudestaan.

    Voihan se tietysti olla, että kyykky, matkaenska ja customi noudattaa kukin eri luonnonlakeja, mutta ainakin tuossa meikäläisen sotanorsussa istutaan keskellä omaa persettä Corbinin valmistamalla liian leveällä istuimella. Ei siinä mitään painoja siirrellä taikka venuta sieltä täältä. Mun pyörä kääntyy työntämällä nyrkkiä katseen suuntaan ja leuka edellä mennään. Perä seuraa.

    edit: Kokeilin työmatkalla tuota Mototarin teoriaa ja taidetaan puhua samasta asiasta. Kyllä ne menopuolen kainalonaluslihakset oikenee, kun saman puolen kädellä työntää.

    Vastatyöntöohjauksen asemesta täsmällisemmin tulisikin puhua Kent-ohjauksesta (engl: KPS, kryptodynamic power steering). Kun seuraa Teräsmiehen toimintaa, voi nopeasti havaita, että Mr. Kent halutessaan kaartaa vasemmalle katsoo ensin haluttuun menosuuntaan ja sen jälkeen ojentaa saman puolen nyrkin eteen ja kaartaminen tapahtuu kuin itsestään! *

    Toisaalta havaitsin myös sen, että pyörän päällä sai renkkua ja venytellä melkein miten vaan ja aina se vaan meni suoraan, ellen samalla tehnyt etupään geometrialle jotain ts. kääntänyt stongasta. Tuosta yläkropan vääntämisestä ulkokurvin puolelle suvaitsen olla eri mieltä. Oletan, että kääntymistä edistää, jos samalla pitää nenänsä lähempänä menosuunnan puoleista peiliä kuin viereistä.



  4. #274
    Äskettäin A-kortin suorittaneena on tullut tuota työntöohjausta pähkäiltyä. Ennen väistötehtävän harjoittelua opettaja selitti ummet ja lammet siitä vastaohjauksen ideasta. Ei mennyt tälle neidolle kaaliin millään, geometriat ja hyrrävoimat... Pari kertaa vetäisin ensin sen väistötehtävän ihan vituiksi, yritin oikein miettiä että mites tuo työntöohjaus nyt menikään. Eikä siitä mitään tullut. Sitten opettaja sanoi että älä ajattele, väistä vaan. Ja perhana, mähän väistin. Eli liika ajattelu teki mulle vain hallaa.

    Kortin saamisen jälkeen on tullut tehtyä juuri tuota tiemerkintöjen pujottelua, väistelyä ynnä muuta harjoitusmielessä. Edelleen samalla tyylillä teen, turhia ajattelematta kokeilen jotain niin löytyy paras tapa. Aikansa siinä meni ennen kuin opin nopean väistön tekemään tuolla omalla möhköllä mutta kyllä se pikkuhiljaa alkoi mua totella.
    I ride the Lightning (XB9S -03)
  5. #275
    Lainaa (pärpä @ Heinä. 19 2011,01:24) kirjoitti
    Käynnistät mopon, katsot taivaalle josko sadepilviä jossain ilmansuunnassa, ajat mutkat nautiskellen ja paskaa haistellen. Siinä vaiheessa kun pitää Suomen kauniissa kesämaisemassa miettiä ohjausgeometriaa niin kannattaa siirtyä radalle kaatuilemaan.
    Jos ajelee leppoisaa vauhtia suht loivamutkaista tietä, niin kylhän se vastaohjaus hoituu huomaamatta. Pointti onkin siinä että yllättäviä tilanteita *(mutka tiukempi kuin oletti, vastaantulevasta autojonosta lähtee joku ohittamaan melkein kohdallasi jne jne) tulee varmasti silloin tällöin. Kun tietää miten mopoa ohjataan ja on tätä etenkin harjoitellut, tilanteesta on suuremmat mahdollisuudet selviytyä. Joko aktiivisesti, tietoisesti vastaohjaamalla tai selkäytimestä. Jos on pelkästään leppoisasti cruisaillut eikä ole väistöjä yms harjoitellut, niin tosipaikassa menee lukkoon.

    Tärkeintä ei ole osata selittää minkä fysiikan lain mukaan homma toimii. Tärkeintä on tiedostaa, kokeilla ja harjoitella että näinhän tämä tosiaan menee. Yllämainittu ohjaa yhdellä kädellä -metodi auttaa alussa.



    Att tänka innan man talar är som att torka sej i röven innan man skiter... - Arne Anka
  6. #276
    Hauska huomata että suurin osa porukasta foorumilla tiedostaa ja myöntää nk.vastaohjauksen olemassaolon mutta miten monella tavalla sen asian voi ymmärtää * *Ei siis ihme että muutaman oluen jälkeen saunanlauteilla on helppo saada kiistaa aikaiseksi eteenkin vain autolla ajavien kanssa! *
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  7. #277
    Rahastonhoitaja shyhander:n avatar
    Pääylläpitäjä
    Hallitus
    Liittyi Mar 2010
    Vantaa
    MotOrg ry jäsen
    Yks minkä mä olen tajunnut vasta jälkeenpäin liittyen tehokkaaseen vastaohjausväistöön, on se että polvilla pitää puristaa tankista jos meinaa saada kokonaisuutta järkevästi väsitöliikkeeseen ja sitte vielä takas ajolinjalle. Muuten pyörä kallistuu alta (ja kamoineen satakymmenenkiloinen mies pysyy paikallaan) ja takaisin linjalle vastaohjaaminen on ihan toivottoman oloista.
    RF900R, ZX6R, (XJ600S)
  8. #278
    Lainaa (Silver Bride @ Heinä. 19 2011,08:34) kirjoitti
    ...hyrrävoimat...
    Se on kuin keskipakoisvoima, mutta todellinen.
    Saa unohtaa.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  9. #279
    Hyvä artikkeli, melko analyyttinen ja täysin kiihkoton. Kantsii lukea ainakin tiivistelmät alusta ja lopusta. Yhden aiheeseen liittyvän lainauksen uskallan sieltä ottaa:

    "Kysymys yksi: Mitkä ovat turvallisuuden kannalta tärkeimmät asiat, jotka moottoripyörän kuljettajan tulee ottaa huomioon ja hallita? Kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien perusteella vastauksia kysymykseen.
    ...
    Hallintataidoissa tehokas jarrutus ja vastaohjauksen hyödyntäminen kaarteissa olisi pelastanut noin kolmekymmentäkolme prosenttia uhreista.
    ..."

    Täältä: http://www.bajahill.net/mponnettomuus1996-00.html
    Honda Magna VF750C vm.1997
    Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
  10. #280
    Jonkun tapaista vastaohjausta (vai onko se työntöohjaus?) tullut käytettyä useinkin tiukoissa tilanteissa. Mutka "hypännyt silmille", liian vauhdin vuoksi, auto vastaan omalla kaistalla, joku isompi tielle kuulumaton kökkäre yllättäin edessä jne.
    Huomasin kyllä Ajotaito 1-kurssilla, miten hidas on oma tapa väistää (=työntö-/vastaohjata). Ennakoivalla ajotyylillä on varmaan osuutensa ja tuuriakin matkassa ollut, ettei kovin usein ole kolissut...vaikka vauhtiakin joskus piisannut liikaakin.
    Tosi hieno että jotkut jaksaa meitä puupäitä koulia. Vielä hienompaa olisi, jos löytyisi videota demoamaan "erityyliset" vastaohjaukset etuineen & haittoineen ja selkokieliset selitykset niille jotka eivät halua/jaksa lukea rivikaupalla mm. astekulmia ja fysiikan perusteita
    Videokamera mukaan koulutuspäiville
    Mukava ku pukama...eiku mukana

    Mei tö iiköls SKRIIM!

    The Mocamaster

    Koska kortti ja leipä
  11. #281
    Autolla ajaessa ei tarvi ressata vastaohjauksista
    1300cc Suzuki
  12. #282
    Ite tuolee huomattua tuo työntöohjauksen merkitys parhaiten silloin kun tulee mutkaan vähän liian kovaa ja toteaa että vittu onpas liian tiukka mutka ja joutuu jarruttamaan mutkassa. Silloin sisäkurvin puoleista kahvaa saa kyllä työntää ihan tosissaan ettei nouse pyörä pystyyn ja jatka suoraan sinne rotkoon.
  13. #283
  14. #284
    Miksi tästä asiasta on pitänyt tehdä tällä "vasta-,veto-,työntöohjaus-terminologialla" niin vaikeaa..

    Se pyörä ei käänny sinne kurviin mitenkään muuten kuin ohjaamalla "vastaan".. mitä tiukempi kaarroksen säde suhteessa nopeuteen, sitä voimakkaammin JOUDUTAAN ohjaamaan "vastaan"..


    Helppo todeta kun ottaa vauhtia ennen kurvia ja kokeilee kääntää pyörää vaikka tankista kiinni pitäen.. Melko rajusti saa roikkua, mikäli mielii tiellä pysyä?

    Eli eikö olisi viisaanpaa pitää ohjeistukset yksiselitteisinä, eikä puhua vastaohjauksesta jonakin "hätäapu-viimehetken väistökikkana", koska voi kuvitella aloittelijan, jonka mielessä takoo ajatus, "milloinkahan kohdalleni osuu tilanne, jossa joudun turvautumaan myyttiseen vastaohjaukseen.."?
    ZZR 1400
    ZZR 1400
    Yamaha MT-01
    ZZR 1400
    ZX-12R
    ZZR 1100
  15. #285
    Lainaa (Roadkill @ Heinä. 19 2011,17:11) kirjoitti
    Autolla ajaessa ei tarvi ressata vastaohjauksista
    Ei nii, kääntelee vaan rattia.

    Jotenkin tähän tyyliin...
    Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
  16. #286
    Tässä teille vastaohjausta näkyykö

    http://www.iltasanomat.fi/autot....47.html
    WildStar rumble in skräddarskog

    ex. busa
    K12RS
    XJR1300
    VTR
    HORNET900
    SPEEDMASTER
    AMM.BONNE
    FMX650
    CR250
    XR250
    BETA250
  17. #287
    Vasta- tai myötä, kokeilkaapa väistellä nopeasti tiessä olevia kuoppia, railoja tms. Ja päättäkää etukäteen kummalta puolen. Pääasia että tankoa heilauttaa justiin eri suuntaan kuin mihin pitää väistää. Niin se vaan toimii.
  18. #288
    on se tuo ajaminen yhtä helevettiä, ku on kaikkia vasta- ja työntöohjauksia..
    Tuonko kaiken olis tienny -83, ni olisin jättäny Helkama mini GT:n ostamatta, mistä tää ajamisen ajatus lähti
  19. #289
    Lainaa (-RUMBLE- @ Heinä. 20 2011,20:46) kirjoitti
    Tässä teille vastaohjausta * näkyykö

    http://www.iltasanomat.fi/autot....47.html
    Näkyy.
    On muuten koko lailla kova ukko ajamaan. *
  20. #290
    Lainaa (Tryphon @ Heinä. 21 2011,17:15) kirjoitti
    Lainaa (-RUMBLE- @ Heinä. 20 2011,20:46) kirjoitti
    Tässä teille vastaohjausta * näkyykö

    http://www.iltasanomat.fi/autot....47.html
    Näkyy.
    On muuten koko lailla kova ukko ajamaan. *
    Juu, eihän se customi mihinkä käänny, perkuleen vaarallisia pelejä vielä tällaisille keski-ikäisille uusio motoristeille!
    Bandit 1200s -06, ex-Shadow 750 -04
  21. #291
    Lainaa (Franz @ Heinä. 21 2011,20:55) kirjoitti
    Lainaa (Tryphon @ Heinä. 21 2011,17:15) kirjoitti
    Lainaa (-RUMBLE- @ Heinä. 20 2011,20:46) kirjoitti
    Tässä teille vastaohjausta * näkyykö

    http://www.iltasanomat.fi/autot....47.html
    Näkyy.
    On muuten koko lailla kova ukko ajamaan. *
    Juu, eihän se customi mihinkä käänny, perkuleen vaarallisia pelejä vielä tällaisille keski-ikäisille uusio motoristeille!
    Kateeksi käy.. Mutta katsokaa pään asentoa ja katsetekniikkaa - siinä se salaisuus..
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  22. #292
    Lainaa (hidas57 @ Heinä. 20 2011,21:46) kirjoitti
    Vasta- tai myötä, kokeilkaapa väistellä nopeasti tiessä olevia kuoppia, railoja tms. Ja päättäkää etukäteen kummalta puolen. Pääasia että tankoa heilauttaa justiin eri suuntaan kuin mihin pitää väistää. Niin se vaan toimii. *
    Eik tää mee kuitenkin niin ett työnnetään tankoa sillä kädellä kummalle puolelle halutaan pyörän kääntyvän. Näin *tulee tehtyä luonnostaan ja sit kun sen tiedostaa sitä voi tehostaa/nopeuttaa.
  23. #293
    Lainaa (vahva @ Heinä. 27 2011,09:48) kirjoitti
    Lainaa (hidas57 @ Heinä. 20 2011,21:46) kirjoitti
    Vasta- tai myötä, kokeilkaapa väistellä nopeasti tiessä olevia kuoppia, railoja tms. Ja päättäkää etukäteen kummalta puolen. Pääasia että tankoa heilauttaa justiin eri suuntaan kuin mihin pitää väistää. Niin se vaan toimii. *
    Eik tää mee kuitenkin niin ett työnnetään tankoa sillä kädellä kummalle puolelle halutaan pyörän kääntyvän. Näin *tulee tehtyä luonnostaan ja sit kun sen tiedostaa sitä voi tehostaa/nopeuttaa.
    EI vaan sita toista puolta pitaa vetaa. Se on nimeltaan Veto-oikeus.
    The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
  24. #294
    Haluasinpa nähdä näillä ohjeilla ensikertalaisen kiertävän
    pari kierrosta jotain rr-rataa.
  25. #295
    Hikipedian artikkelissa "Moottoripyörä" mainitaan myös vastaohjaus:

    "Moottoripyöräilyä koskevat lait
    ”Kaikki kiva on kiellettyä.”
    ~Tieliikennelain 2 §:n 2. momentti
    Moottoripyöräilijälle kouriin ja monesti muuallekin kroppaan tuntuvin laki lienee inertia- eli liikkeen jatkuvuuden laki. Yleensä tämä laki lunastaa lupauksensa, kun maantienopeuteen kiihdytetyn moottoripyörän suhteellisen raskaiden renkaiden hyrrävoima tahtoo pitää pyörän vakaasti pystyssä ja omassa kulkusuunnassaan, vaikka tie kaartaa jyrkästi. Tällöin ajokki jatkaa kernaasti liikerataansa ulos ajoradalta, ellei kuljettaja hallitse niin kutsuttua vastaohjausta, jolla pyörä saadaan kallistettua ja käännettyä liikenneministeriön kaavailemaan suuntaan. Mikäli vastaohjaus onnistuu, astuu seuraavaksi kuvioihin Murphyn laki. Maaseudun mutkaisella pikkutiellä kun ollaan, on paikallinen maajussi tietysti siirrellyt omistamaansa lehmänpaskakasaa traktorilla paikasta toiseen, kylväen samalla puolet lastistaan pitkin tietä. Koska tuoreen paskan ja kumin välinen kitka on huomattavasti asfaltin ja kumin välistä kitkaa pienempi, päätyy motoristi yleensä vasta lannoitettuun kaurahalmeeseen tai vastaavaan viljelykseen. Jos vastoin kaikkia odotuksia motoristi selviytyy mutkan läpi kunnialla, niin viimeistään seuraavalla suoralla ilmenee kolmas laki, tieliikennelaki sen valvovassa olomuodossaan. Aloitteleva motoristi selviää yleensä kohtaamisesta rikesakolla, mutta kokeneempi motoristi pystyy pitämään nopeutta, jolla taatusti pääsee käräjille. Tieliikennelaki käsitteleekin moottoripyöräilyä kahdella eri termillä, liikenteen vaarantaminen ja törkeä liikenteen vaarantaminen. "
    Honda Magna VF750C vm.1997
    Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
  26. #296
    Aivan uskomatonta viihdettä! Piti oikein sillä töin istahtaa kahtena iltana koneelle, että sai koko viestiketjun kahlattua läpi. *

    Iloisesti työntöohjaten ihan kytkimen löysäämisestä lähtien, parkkiksella, huoltsikan pihalla, motarinopeuksista nyt puhumattakaan. Varsinkin hitaihkoissa vauhdeissä pyörän saa todella äkkiä ja rajusti kallelleen = kääntymään. Aina toimii. Myös munamankelilla on kiva väistellä kaikkea kävyistä lähtien kyseistä ohjaustapaa käyttäen. Siinäkin toimii vaikka vauhtia on ehkä jopa 5 km/h. Jos joku väittää, että ei toimi noissa nopeuksissa niin siinäpähän väittäköön, eipä ole mun ongelma, mulla toimii ja that's it. Sitäpaitsi väittihän "tietäjät" aikoinaan maatakin litteäksi!

    Tämä naputtelu vain siksi, että kehotan pyöräilyä vasta aloittelevia ehdottomasti kokeilemaan, harjoittelemaan ja vielä kerran harjoittelemaan ihan TIETOISESTI työntöohjausta vai miksi sitä kukainenkin haluaa sanoa. Kun se tulee selkärangasta niin saattaa olla joskus korvaamattoman arvoinen taito! Tässä threadissa on tullut jo paljon kokeiluvinkkejä, niin polkupyörällä kuin mopottimella, menkää ja kokeilkaa niitä ja soveltakaa käytännössä.
    Honda cbr 1100XX super blackbird
    Honda cbr 600F
  27. #297
    Lainaa (Franz @ Heinä. 21 2011,20:55) kirjoitti
    Juu, eihän se customi mihinkä käänny, perkuleen vaarallisia pelejä vielä tällaisille keski-ikäisille uusio motoristeille!
    Taipuu
  28. #298
    Tämä ketju on kyllä ihan hyvää viihdettäkin mutta kaikki tämä (ylenpalttinen?) haloo ja paasaaminen tästä (itsestäänselvästä?) työntö-/vastaohjauksesta on kyllä saanut ainakin tällaiselle juuri A-kortin ja ekan ison pyörän (pv-ajoista on pitkä aika) saaneelle aikaan sen, että sitä on tullut oikein ajatuksella harrastettua nyt ekoina päivinä suurissa ja pienissä nopeuksissa tuola tiellä, varsinkin jos ei ole "muuta tekemistä". Kiva väistellä monttuja tai pujotella noissa 23 kertaa paikattujen tieden tilkkujen välissä.

    Niin että kiitos nyt vain internet ja autokoulun opettaja (tämä ei ole sarkastinen lause).



    Panigale 1199, 600RR
  29.  
  30. #299
    Lainaa (JTS @ Heinä. 28 2011,22:17) kirjoitti
    Lainaa (Franz @ Heinä. 21 2011,20:55) kirjoitti
    Juu, eihän se customi mihinkä käänny, perkuleen vaarallisia pelejä vielä tällaisille keski-ikäisille uusio motoristeille!
    Taipuu
    Joo, nätti video. Tyyliltään tavanomainen aloittelevan custom -kuskin päiväkahviajelu
    Honda Magna VF750C vm.1997
    Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
Sivu: 10 / 10:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8910