Kyllä mielestäni vastaohjauksen tekee aivan ,kuin huomaamattaa mutkaa saapuessaan. Omasta kokemukseni perusteella voin sanoa,että katseen kohdistaminen madollisiman pitkälle kaarteen suuntaa on suuri merkitys onnistuneeseen ja juohevaa kaarre ajoon.
kwen500
Hyviä videoita nuo pari edellistä kliks kloks nips naps jutut. Näistä huomaa, että vastaohjaus on tärkee juttu oppia käsiä käyttäen tai ilman. Se muuten toimii polkupyörälläkin ilman käsiä samalla tavalla kuin tuossa yhdessä videossa prätkällä. ;) Ja käsien kanssa myös.
Honda Magna VF750C vm.1997
Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
Huh huh, oiskohan parempi, että jotkut siirtyisi kokonaan nelipyöräisiin menopeleihin. Tuntuu olevan aika hankalaa kun tällaista perusasiaa joutuu miettimään![]()
Perus ECU flashaus + quickshifterin aktivointi onnistuu GSX-R 1000 K5-L1 ja 600/750 K6-L5
ei tarvi 80 vauhtia....polkupyöräillessä teet myös sen automaattisesti väistäessäsi jotain nopeasti.(jummijammi @ Helmi. 16 2008,12:40) kirjoitti
Huomasin tuossa, että itse tulee vedettyä tangosta, kun vastaohjaa. Tuntuu helpommalta, kuin alkaa työntämään sitä. Enemmän saa voimaakin siihen.
KTM 990 Adventure
Eli siis kiihdytysmopossa ei vastaohjaus toimi, pyörää saa kallistettua, mutta ei käännettyä?(Nitrous @ Heinä. 16 2011,12:27) kirjoitti
Eiköhän noi oikeat kiihdytyspyörät ole aina noilla "kanttirenkailla" pienemmät luokat on pelkkiä täyteluokkia.
Vastaohjaus kyllä vaikuttaa kiihdytysmopossa samalla tavalla kuin normaalissakin pyörässä, eli sillä saa mopon hyvinkin helposti ja nopeasti kallistettua. Renkaiden profiilista johtuen kallistaminen ei vain vaikuta kulkusuuntaan samalla tavalla kuin normaalissa moottoripyörässä.(Sete @ Heinä. 17 2011,00:01) kirjoitti
Eli fysiikan kannalta homma toimii molemmissa täysin samalla tavalla, mutta pyörän kääntämisen kannalta taas ei toimi.
Superbike #7
ehkä siirrät polkupyöräilessäsi ruumiisi painopistetta, vaistomaisesti... polkupyörässä ei paljoa ole massaa, pärrässä on. eli pointi on sen massan nopea liikuttaminen.(sliksit @ Heinä. 16 2011,23:21) kirjoitti
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Joo, tajusin kyllä että toimii samalla tavalla kuin vakio pyörissä, mutta eikö tässä nimenomaan puhuta pyörän kääntämisestä vastaohjauksella. Ja siinä se ei ilmeisesti toimi kiihdytysmopoissa, eli ei voi yleistää että toimii kaikissa pyörissä.(Nitrous @ Heinä. 17 2011,13:01) kirjoitti
Eiköhän pääperiaate ole se, että ajoipa millä vehkeellä tahansa, niin pitäisi osata ohjata/ajaa, ennen kuin lähtee tuonne liikenteeseen hämmentämään. Tuo kun nyt on aika yksinkertaista kokeilla, mitä tapahtuu, kun tökkää siitä sarvesta. Eihän sitä petipuuhissakaan tule mietittyä, että vetääkö vai työntää. Vanha totuushan on, että se mopo menee sinne minne katsoo. Tiedätte tapausen, kun oikein keskittyneesti tuijottaa sitä tiessä olevaa routakuoppaa, kas hups – siellähän se etupyörä on! Kyllä se ohjaaminen pitäisi olla niin perskannikoissa, että kaikki ajatustyö jää liikenteen seuraamiseen.
Toinen asia mitä oon funteeranu – tämä ei kuulu tähän ketjuun, mutta en viitsi etsiä sopivaa – on se, että jatkuvasti saa lukea lehdistä, että kesi-ikäinen mies on käyny leimaamassa Metsähallituksen taimikkoa. Johtuiskohan osaltaan siitä, että näillä uusiomotoristeilla on varaa hankkia ne kaikkein ”turvallisimmat” mopot. Niinnä on absit, epsit, gepsit, ripsit, rapsit ja ajotietokoneet, joiden toiminnoissa on näytöt kannen pulttien kireydestä lähtien. Näitä tietokoneita kun räplää ja ajon aikana naputtelee siihen naviin Esson baarin osoitetta, niin yhtään en ihmettele, että ojankaivuuhommat tulee tutuiksi.
Ja lopuksi, en sitten ole mikään besserwisseri mopoilussa. Mun mielestä tähänkin lajiin vaan sopii se totuus, että harjoittelu on lahjakkaita varten.
Eläkkeellä Espanjaan...
^ Navigaattorikomennot saa näppärästi kuulokkeilla korviin, ja puhelimen voi laittaa vaikka povariin, eli ei tarvi tihrutella laitetta lainkaan.
Ja kannattaa hommata ne ABS jarrut, niin ei tarvi leimailla taimikkoa.
-> Toimii sateella asvaltilla ja soralla, eli jokaisella tienpinnalla.
Suzuki GSX 1250 FA ABS -11
Hyvä että keskusteluja käydään, että tärkeät asiat nousevat puheeksi. Kyllä se totuus tästäkin ketjusta on paikannettavissa, vaikka vähän syvällä onkin *Taitanee olla omasta viitseliäisyydestä kiinni ohjaamisenkin (teoreettinen) oivaltaminen.
Itsekin olen uusiomotoristi mutta kauppaan jäi absit, gepsit ja muut. Tänä keväänä/kesänä on tullut luettua paljon näitä palstoja ja kokeiltua käytännössä löytyneitä vinkkejä. Näin 6000km kokemuksella vasta/työntöohjauksesta on jo tullut varsin rutiininomaista toimintaa ja kehoa kallistelemalla mennään vain silloin kun haluttaa fiilistellä ilta-aurinkokruisailuilla.
Turvallista ajoa kaikille, ohjaattepa sitten miten vain.
Joo,noi apupyörät varmaankin toimii hyvin kaikilla alustoilla(Black Crome @ Heinä. 17 2011,19:39) kirjoitti
Absit ja soraa sitten taas ......................![]()
Onko mitään aihetta josta saisi helpommin riitaa aikaiseksi kuin VASTAOHJAUS?! Ei varmaankaan. Aina helpoimmin kiistaa tulee perus-autoilijan kanssa,kaverin jolla ei ole omakohtaista kokemusta moottoripyörällä ajamisesta. Fiksuimmathan käyttävät termiä KAKSIPYÖRÄOHJAUS ja mikäs siinä toimiihan tuo "vastaanohjaaminen" myös polkupyörissä,eteenkin kovemmissa nopeuksissa.
Kun itse olen joutunut kiistaan vastaohjauksen ja sen teorian todistamisesta olen antanut muutamalle kiistakumppanille pyöräni kokeiltavaksi ja pyytänyt kokeilemaan seuraavaa koetta,eli suoralla tiellä ajettaessa kannattaa irroittaa toinen käsi ohjaustangosta ja sillä toisella kädellä joko työntää tai vetää tangosta pikkuisen ja kas kummaa pyörähän lähtee kääntymään vastakkaiseen suuntaan! Tämän siis voi kokea kun vauhtia on vaikkapa 60km/h. Kävelyvauhdissa tuo "ilmiö" ei esiinny. Pitkässä mutkassa,siis tilanteessa jossa pyörä on kallellaan voi luoda itselleen "elämyksen" ja tietoisesti työntää tankoa eteenpäin kallistuksen puoleisella kädellä ja kas kummaa,pyörähän lähestulkoon "imee" itsensä kaarteenpuoleiseen ojaan. **Nämäkin kaksi "testiä" voi jokainen jolle ei nk.kaksipyöräohjauksen käytännön havainnointi ole vielä auennut kokeilla.
No käytännössähän moottoripyörän ohjaus tapahtuu painopistettä muuttamalla,tangosta työntämällä/vetämällä siis näiden yhdistelmällä. Nämä ohjaustoimenpiteet vaan ovat niin huomaamattomia ja pieniä ettei niitä edes huoma tekevänsä ellei niitä ajaon aikana suorastaan "tunnustele".
Tuolla yksi linkki pyörän ohjaamisesta. Voi tosin olla että se jo aikaisemminkin on ollut esillä tässä ketjussa==>> http://tekniikanmaailma.fi/kaksipy....ikein,4
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Tuttua TM-laatua: hyrrävoimat ohjaavat moottoripyörää.(cool´eri @ Heinä. 18 2011,11:56) kirjoitti
Äkkiä valamaan hieman lyijyä tai betonia vanteeseen, niin kääntyy vielä paremmin kun on hyrrävoimaa, mistä ottaa. Samalla reissulla voi opastaa suksilla liikkuvia siitä, että niiden pitää pyöriä.
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Moottoriöljy?(cool´eri @ Heinä. 18 2011,11:56) kirjoitti
KTM 990 Adventure
Miten nopea on suht'nopea?(Banned @ Heinä. 18 2011,12:12) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
ABS? Siitä saa jopa autokoulun opettajan kanssa väittelyn aikaiseksi. Ja vielä niin päin, että opettaja ei ollut absien puolella.(Banned @ Heinä. 18 2011,12:12) kirjoitti
Honda CB 600 FA Hornet 2007 --> Suzuki Intruder M1500 2010
Makuasiat on hyviä trollauksen aiheita. Mites olis muovi vastaan kromiluodit?
Honda Magna VF750C vm.1997
Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
Suurin osa kuskeista vetää sekä työntää tankosta.(Banned @ Heinä. 16 2011,23:39) kirjoitti
Kaikki vaan eivät sitä tiedosta.
Miten tuon ottaa. Välillä kun kilahtaa ja lähtee pikkuteille ajamaan, niin oikealle kääntyvään mutkaan laitetaan oikea polvi maahan ja työnnetään vasemmalla. Tietenkin jos teen väärin niin sittenhän teen.
Kehon painonsiirto kaarteessa tapahtuu vartalolla ei käsillä. Vartalossa aktivoituu oikaisureaktiot ts. pää ja vartalo kallistuu kaarteesta poispäin samalla kun painopiste siirtyy kaarteen puolelle *Kaarteen puoleinen kylki "venyy" samalla lailla kun esim. yhdelllä jalalla seistessä tukijalan puolella tapahtuu. Kaarteen puoleisen kyljen aktiivinen venyvä lihastyö ns. exentrinen lihastyö" mahdollistaa asennon kontrollin säilymisen ja säätelyn. Kyljen aktiivinen oikaisu tapahtuu samanpuolen yläraajalla työntäen, ei toisella kädellä vetäen. Silloin päävastuu asennosta jää supistuvalle kyljelle eikä aktiivisesti venyvälle kaarteen puoleiselle kyljelle. Moottoripyörän liikkeeseen vaikuttaa ainakin yhtäpaljon kuskin asento sekä oikaisu- ja tasapaino reaktiot kuin erilaiset ohjaus-,etujättö kulmat,hyrrävoimat ja muut energiat, sitä ei passaa unhoittaa. Kannattaa kokeilla ja tunnustella oman kehon biodynamiikkaa ja biomekaniikkaa.(polip @ Heinä. 18 2011,15:24) kirjoitti
Hallelujaa, aamen,piste![]()
![]()
Bandit 650SA
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.
"When in doubt, use full throttle. It may not improve the situation, but it will end the suspense."
Ihmekkää jos vakuutusten hinnat on niin korkeat kun nettifoorumilta opetellaan ajamisen perusteita.![]()
Yamaha FZS 1000cc
Ex: Kawasaki er-5
Kuinka pitkä on litra?(vetomies @ Heinä. 18 2011,12:15) kirjoitti
No on ihme tekstiä...
Siis vastaohjauksen tarkoitushan on vain sirtää painopiste vaaka-akselilta mahdollisimman nopeasti, ei siihen kuulu mitään sen ihmeellisempää.
Ja tietysti suurimmalla ja matalimmalla olevalla massalla on suurin merkitys... mitä korkeammalla massa on sen hitaampi on sen vaikutus
WildStar rumble in skräddarskog
ex. busa
K12RS
XJR1300
VTR
HORNET900
SPEEDMASTER
AMM.BONNE
FMX650
CR250
XR250
BETA250
Nyt oli kyllä niin "insinöörivastaus", että meni melkein valmiilta dippainssiltä yli ja kovaa. Jos joskus satut orgin ratapäiville, ja oikeasti on ymmärrystä kehon toiminnasta, tule ihmeessä turisemaan. Noista voisi saada hieman ymmärrystä oman kropan toimintaan tietyissä tilanteissa.(Mototar @ Heinä. 18 2011,16:08) kirjoitti
Superbike #7
Mitä väittelyä tästä saa?
Jokanenhan sen tekee tietäen tai tiedostamattaan, taikka sitten vetää lepikkoon.![]()
GSF 1250SA -09
Taikka ajaa suoraan.....vaikka lentokentällä....(SuKaHo @ Heinä. 19 2011,00:23) kirjoitti
Ktm 1290 SAS 06/2022
Honda Forza 350 09/23
Kymco MXU 700 12/2022 lumitöissä
Käynnistät mopon, katsot taivaalle josko sadepilviä jossain ilmansuunnassa, ajat mutkat nautiskellen ja paskaa haistellen. Siinä vaiheessa kun pitää Suomen kauniissa kesämaisemassa miettiä ohjausgeometriaa niin kannattaa siirtyä radalle kaatuilemaan.
- ihan turha tulla selittää mitään ennen aamukahvia -
Tämä on tullut ennenkin tänne oksennettua, mutta vastaohjauksesta on mun mielestä olemassa passiivista ja aktiivista muotoa. Passiivisessa vastaohjauksessa kuvitellaan ohjaamisen syntyvän yläkropan kallistelulla/painonsiirtelyllä vaikka todellisuudessa tällöin nojataan stongan toiseen päätyyn ja työntöohjataan pitkälti tiedostamatta mitä oikeasti tapahtuu. Tällä selviää jokapäiväisen ajamisen mutkista jotenkin vaikka ajatusmalli onkin täysin väärä. Kun tulee tiukka mutka tai tarve väistää nopeasti, menetelmä ei skaalaudu riittävästi eli ohjaus ei ole riittävän voimakas ja homma menee poskelleen.(SuKaHo @ Heinä. 19 2011,00:23) kirjoitti
Aktiivisessa vastaohjauksessa ymmärretään, että homma perustuu ohjaustangon päästä työntämiseen ja toisesta päästä vetämiseen, ajatusmalli on oikea ja menetelmä skaalautuu riittävän hyvin tiukkoihinkin tilanteisiin. Mutta asia pitää silti harjoitella ottaen huomioon muutamia muitakin juttuja, pelkkä tietäminen ei kovin pitkälle riitä. Tervetuloa väistörastille katsomaan mitä tarkoittaa "jokainenhan sen tekee". Kurssien järjestämistä ei ole tarvinnut vielä lopettaa tarpeettomana.
1000