Sivu: 7 / 10:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 181:stä 210:een 299:sta
  1. #181
    Tämä on ihan mahtavaa viihdettä. Jatkakaa ihmeessä.
    "Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"

    "Ei se ole vika, se on ominaisuus"

    Spagettihirviö 800i.e
  2. #182
    Lainaa (Kiertotiehuvitus @ Helmi. 22 2008,19:40) kirjoitti
    Sanastotyöhön on tullut joskus töissä sekaannuttua, siltä pohjalta termeistä:

    Kun puhumme moottoripyörän ”työntöohjauksesta” ja ”vastaohjauksesta” tarkoitamme suunnilleen seuraavaa:

    Työntöohjaus
    kaartamisen aloittaminen moottoripyörällä työntämällä hetkellisesti ohjaustangon siitä päästä minne halutaan kaartaa

    Vastaohjaus
    kaartamisen aloittaminen moottoripyörällä kääntämällä ohjaustankoa hetkellisesti vastakkaiseen suuntaan minne halutaan kaartaa

    Se mistä puhutaan, on siis aivan sama asia (sama käsite).

    Oikeastaan kyseessä on kuitenkin laajempi käsite:

    moottoripyörän kallistuksen ja kaartosäteen muuttaminen lyhytkestoisella ohjausliikkeellä
    esim.
    - kaartamisen aloittamiseksi tai jyrkentämiseksi ohjausliikkeellä kaartamista vastakkaiseen suuntaan
    - kaartamisen lopettamiseksi tai loiventamiseksi ohjausliikkeellä kaartamisen suuntaan

    Kumpi termi on parempi; työntöohjaus vai vastaohjaus?

    Terminologisessa mielessä molemmat ovat ihan yhtä hyviä. Turhien väärinkäsitysten ja turhan kinaamisen välttämiseksi olisi kuitenkin hyvä, jos yhtä asiaa kutsuttaisiin yhdellä nimellä.

    Tässä plussia ja miinuksia kummallekin termille:

    vastaohjaus
    + kuvaa hyvin ohjaustapahtumaa kaikenlaisilla pyörillä ja kaikenlaisissa ajotilanteissa
    + vastaa englannin kielessä vakiintunutta termiä ”counter steering”
    - termi on suomen kielessä jo laajassa ja vakiintuneessa käytössä muussa merkityksessä (ohjaaminen luiston suuntaan)

    työntöohjaus
    + toimii hyvänä muistisääntönä nopean väistön tapauksessa
    + kuvaa hyvin ohjaustapahtumaa sellaisella pyörällä ja sellaisessa ajotilanteessa, jossa on painoa käsillä (kyykyllä hitaasti)
    + termi ei ole muussa käytössä
    - vaikeasti miellettävissä sellaisella pyörällä ja sellaisessa ajotilanteessa, jossa kädet ovat ”venytyksessä” (kovempi nopeus nakulla tai kustomilla) ”Eihän kireäksi venytetyllä köydelläkään voi työntää!”

    Molemmilla termeillä on siis hyvät ja huonot puolensa. Ehkä tämän pohdinnan jälkeen käyttäisin termiä työntöohjaus, lähinnä siksi, että vastaohjaus on jo ”varattu” muuhun käyttöön.


    Se termeistä, sitten vielä moottoripyöräilijänä oma yhteenvetoni työntöohjauksesta:

    - kaikki käyttävät sitä, joko tietoisesti tai tiedostamatta
    - tietoista - suorastaan määrätietoista - vastaohjausta on kaikkien syytä harjoitella
    - toimii kaikissa nopeuksissa
    - toimii kaikilla ja kaikenkokoisilla kaksipyöräisillä
    - toimii jopa pyörättömillä vastaavilla vehkeillä esim. ”skibike”
    - hyrrävoimat, ohjausgeometria, renkaan profiili yms. vaikuttavat kaikki moottoripyörän käyttäytymiseen, mutta ilman niitäkin pysyy pystyssä ja voi ohjata (esim. skibike, lienee aika hutera vehje ilman hyrrävoimia).
    - painonsiirrolla on työntöohjaukseen verrattuna olemattoman pieni vaikutus moottoripyörän kääntymiseen. Painonsiirto on välttämätön silloin, kun kaarteessa mennään niin kovaa, että pyörän ja kuskin yhteistä painopistettä pitää saada siirretyksi enemmän kuin pyörän kallistusvarat(yms) sallivat.
    - Ajo hanskassa on hyvä oppikirja
    - TM:n (6/07) juttu ”Turvallisesti moottoripyörällä, osa 1 – Näin ohjaat ja kaarrat oikein” ei ole hyvä oppikirja. Siinä kerrotaan paljon yksityiskohtaista teoriaa, ja korostetaan sen tärkeyttä. Kuitenkin siinä on paljon epätäsmällisyyksiä. Esim.
    • hyrrävoimien merkityksen liioittelua
    • työntöohjausta verrataan liian suoraviivaisesti auton ohjaamiseen mainitsematta, että kyseessä on kaartosäteen muuttaminen eikä kaartaminen
    • kerrotaan harhaanjohtavasti, että pienissä nopeuksissa käännetään eri suuntaan kuin suurissa nopeuksissa
    • jne.

    Vieläkin termeistä; jos se ei ole vastaohjaus, niin oliskohan se vihtaohjaus ?
    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  3. #183
    Vaan entä voitko ajaa mopo kallistuneena, mutta kaartamatta?
    ********************************
    Thriumph Thunderbird 1700 cc (2010)
    ********************************
    Ducati Monster S4R (2004)
    BMW F800 GS (2008)
    ********************************
  4. #184
    Lainaa (Kiertotiehuvitus @ Helmi. 22 2008,19:40) kirjoitti
    Sanastotyöhön on tullut joskus töissä sekaannuttua, siltä pohjalta termeistä:

    Kun puhumme moottoripyörän ”työntöohjauksesta” ja ”vastaohjauksesta” tarkoitamme suunnilleen seuraavaa:

    Työntöohjaus
    kaartamisen aloittaminen moottoripyörällä työntämällä hetkellisesti ohjaustangon siitä päästä minne halutaan kaartaa

    Vastaohjaus
    kaartamisen aloittaminen moottoripyörällä kääntämällä ohjaustankoa hetkellisesti vastakkaiseen suuntaan minne halutaan kaartaa

    Se mistä puhutaan, on siis aivan sama asia (sama käsite).

    Oikeastaan kyseessä on kuitenkin laajempi käsite:

    moottoripyörän kallistuksen ja kaartosäteen muuttaminen lyhytkestoisella ohjausliikkeellä
    esim.
    - kaartamisen aloittamiseksi *tai jyrkentämiseksi ohjausliikkeellä kaartamista vastakkaiseen suuntaan
    - kaartamisen lopettamiseksi tai loiventamiseksi ohjausliikkeellä kaartamisen suuntaan

    Kumpi termi on parempi; työntöohjaus vai vastaohjaus?

    Terminologisessa mielessä molemmat ovat ihan yhtä hyviä. Turhien väärinkäsitysten ja turhan kinaamisen välttämiseksi olisi kuitenkin hyvä, jos yhtä asiaa kutsuttaisiin yhdellä nimellä.

    Tässä plussia ja miinuksia kummallekin termille:

    vastaohjaus
    + kuvaa hyvin ohjaustapahtumaa kaikenlaisilla pyörillä ja kaikenlaisissa ajotilanteissa
    + vastaa englannin kielessä vakiintunutta termiä ”counter steering”
    - termi on suomen kielessä jo laajassa ja vakiintuneessa käytössä muussa merkityksessä (ohjaaminen luiston suuntaan)

    työntöohjaus
    + toimii hyvänä muistisääntönä nopean väistön tapauksessa
    + kuvaa hyvin ohjaustapahtumaa sellaisella pyörällä ja sellaisessa ajotilanteessa, jossa on painoa käsillä (kyykyllä hitaasti)
    + termi ei ole muussa käytössä
    - vaikeasti miellettävissä sellaisella pyörällä ja sellaisessa ajotilanteessa, jossa kädet ovat ”venytyksessä” (kovempi nopeus nakulla tai kustomilla) ”Eihän kireäksi venytetyllä köydelläkään voi työntää!”

    Molemmilla termeillä on siis hyvät ja huonot puolensa. Ehkä tämän pohdinnan jälkeen käyttäisin termiä työntöohjaus, lähinnä siksi, että vastaohjaus on jo ”varattu” muuhun käyttöön.


    Se termeistä, sitten vielä moottoripyöräilijänä oma yhteenvetoni työntöohjauksesta:

    - kaikki käyttävät sitä, joko tietoisesti tai tiedostamatta
    - tietoista - suorastaan määrätietoista - vastaohjausta on kaikkien syytä harjoitella
    - toimii kaikissa nopeuksissa
    - toimii kaikilla ja kaikenkokoisilla kaksipyöräisillä
    - toimii jopa pyörättömillä vastaavilla vehkeillä esim. ”skibike”
    - hyrrävoimat, ohjausgeometria, renkaan profiili yms. vaikuttavat kaikki moottoripyörän käyttäytymiseen, mutta ilman niitäkin pysyy pystyssä ja voi ohjata (esim. skibike, lienee aika hutera vehje ilman hyrrävoimia).
    - painonsiirrolla on työntöohjaukseen verrattuna olemattoman pieni vaikutus moottoripyörän kääntymiseen. Painonsiirto on välttämätön silloin, kun kaarteessa mennään niin kovaa, että pyörän ja kuskin yhteistä painopistettä pitää saada siirretyksi enemmän kuin pyörän kallistusvarat(yms) sallivat.
    - Ajo hanskassa on hyvä oppikirja
    - TM:n (6/07) juttu ”Turvallisesti moottoripyörällä, osa 1 – Näin ohjaat ja kaarrat oikein” ei ole hyvä oppikirja. Siinä kerrotaan paljon yksityiskohtaista teoriaa, ja korostetaan sen tärkeyttä. Kuitenkin siinä on paljon epätäsmällisyyksiä. Esim.
    • hyrrävoimien merkityksen liioittelua
    • työntöohjausta verrataan liian suoraviivaisesti auton ohjaamiseen mainitsematta, että kyseessä on kaartosäteen muuttaminen eikä kaartaminen
    • kerrotaan harhaanjohtavasti, että pienissä nopeuksissa käännetään eri suuntaan kuin suurissa nopeuksissa
    • jne.

    Vieläkin termeistä; jos se ei ole vastaohjaus, niin oliskohan se vihtaohjaus ?
    Erittäin tyhjentävä juttu.olen kaikinpuolin sammaamieltä.paitti siitä työntelysy termistä
    olisi viä vähän vääntöö.Mutta mielestäni jos jollakulla vielä vääntö yllytystä riittää, niin vois mennä jo talviunilleen.En silti ändää miks tyrmäät tm:än jutun ohjailusta,mielestäni juttu tuntuisi kaikinpuolin järkevältä.



    m HONDA v
  5. #185
    Lainaa (Kiertotiehuvitus @ Helmi. 22 2008,19:40) kirjoitti
    ...---...työntämällä hetkellisesti ohjaustangon siitä päästä minne halutaan kaartaa...---...
    ...---...kääntämällä ohjaustankoa hetkellisesti vastakkaiseen suuntaan minne halutaan kaartaa...---...
    Kaiken kaikkiaan hieno yhteenveto ja selkeytys. Katsokaas näin toimii kieli ja logiikka, ja järjen ääni ynnä kirjain
    Eli rispektiä +1
    Turha uudelleen lainata koko ansiokasta yhteenvetoa, mutta korostaisin sitä mikä vielä joidenkin kesken eripuraa aiheutti: totta mooses kyseessä on juurikin _hetkellinen_ ohjaustangon työntö, jonka jälkeen kuono kulkee menosuunnassa ...paitsi jos se #%¤*& mutka tiukkenee niin sitten taas tönäsy _hetkellisesti_ siihen kuuluisaan "väärään" suuntaan.
    Ja ties kuinka mones "aamen" tämän Kiertotie..jne..jne:n loppulauselman päätteeksi... vihdoin... ja vastoin...
    Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
    nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
  6. #186
    Lainaa (gssus @ Helmi. 22 2008,23:39) kirjoitti
    Vaan entä voitko ajaa mopo kallistuneena, mutta kaartamatta?
    Kyl voi jos kuskin painopiste on sopivasti "kallellaan" toiseen suuntaan. Eli kuskin ja mopon yhteinen painopiste on suoraan tukipisteen yläpuolella.



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  7. #187
    Lainaa (scuuba @ Helmi. 23 2008,01:31) kirjoitti
    Lainaa (gssus @ Helmi. 22 2008,23:39) kirjoitti
    Vaan entä voitko ajaa mopo kallistuneena, mutta kaartamatta?
    Kyl voi jos kuskin painopiste on sopivasti "kallellaan" toiseen suuntaan. Eli kuskin ja mopon yhteinen painopiste on suoraan tukipisteen yläpuolella.
    True.

    Tätähän on kaikki kokeilleet jo polkupyörillään, back in the days.

    Mutta hetkinen, eihän polkupyörän ajamiseen vaadita sitä fysiikan pfrofessuuristutkintoa, joka 200 kiloisen moottorivastaavan käskemiseen ilmeisesti tarvitaan!?

    Vittuun Newtonin lait ja kunniaan mutut ja kaverien kertomat. Jiihaa...
    "Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"

    "Ei se ole vika, se on ominaisuus"

    Spagettihirviö 800i.e
  8. #188
    Ja 2008 .org ratapäivät näyttäisivät juuri tänään tulleen varattaviksi. Sinne Simona, eik?!
  9. #189
    Lainaa (MadMan @ Helmi. 18 2008,11:52) kirjoitti
    Lainaa (Koris @ Helmi. 18 2008,11:36) kirjoitti
    Lainaa (ttuttu @ Helmi. 18 2008,11:28) kirjoitti
    Nyttemmin (IMHO) olen huomannut, että MINÄ tarvitsen noin 50km/h minimivauhdin, että vastaohjaus toimii. Ehkä te kokeneemmat osaatte tuon hiljaisemmassakin vauhdissa?
    Minä en lukeudu noihin kokeneisiin, mutta ei tuo vasta/työntöohjaus kovin hiljaisissa nopeuksissa voi toimia kenelläkään.

    Hyrrävoiman suuruus on liian vähäinen, ja hyrrävoiman poikkeutuksen aiheuttamaan reaktioon tuo perustuu...
    Sitä vaan ei huomaa kuinka vastaohjausta tulee käytettyä. Ajakaa moottoripyörällä ilman käsiä. Polkupyörällä testi pätee myös ja selventää asiaa ehkä enemmän.

    Niin paljon kuin saatte sitä vehjettä käännettyä ilman käsiä, saatte käännettyä sitä muutenkin ilman vastaohjausta. Eli hyvin vähän. Kaikki siitä yli on vastaohjauksen ansiota, tiedostaapa sitä tai ei.

    Ihnoan itse näitä "itsevarmoja" postauksia, missä ei perusteita sen pidemmälle selitetä. Sanotaan vain, että "näin se on" ja sillä selvä. En jaksa lähteä fysiikasta sen enempää selittämään, koska sitä porukka on jo tehnyt, enkä minä osaa selittää sen paremmin. Eikä niitä jaksa monikaan lukea, ainakaan ajatuksella.

    Sovitaan siis niin, että älkää uskoko mua, vaan käykää kokeilemassa. Testi on hyvin helppo, ajakaa ilman käsiä jossain missä on paljon tilaa ja yrittäkää kääntää ihan sikajyrkästi. Ja seuraavaksi kokeilette tietoisesti kääntää tangosta johonkin suuntaan. Älkää siis kääntäkö mopoa. Jäpitätte vaan satulassa suorana ja ihan aavistuksen väännätte tankoa johonkin suuntaan ja kattokaa mitä tapahtuu. Tulette hämmästymään suuresti.
    Tuohon Köpin postiin ei ole paljon lisättävää. Tuolla testillä selviää kohtuu monelle, miten se "vasta/työntö/mikäprklonkaanTätänykyä" - ohjaus toimii ja vaikuttaa hommiin. Paitsi että lisään sen verta, että kyllä sitä kroppaa saa vietyä sivummalle kädet tangossa, kuin ilman käsiä. Eli ei ihan päde kuitenkaan tuo, vaikka varmaan kärjistettynä olikin tarkoitettu. Kädet tangossa on helpompi viedä kroppaa kauemmas/alemmas pyörän rungosta ja kallistus on voimakkaampi kuin ilman käsiä (tulis pannut ilman käsiä). Mutta muuten samaa mieltä tuosta testistä. Sitä voi kokeilla kukin kohdallaan.

    - P
  10. #190
    Lainaa (Minja @ Helmi. 18 2008,13:26) kirjoitti
    Nää jutut rupeaa oikeasti pelottamaan täällä
    Miten niin ei voi olla mahdollista ajaa ilman työntö/vastaohjausta Kyllä minä vaan olen kummasti pystynyt, toki haluan tämänkin hienouden oppia viimeistään kokemuksen myötä ja on luettu kyllä kaikki mahdolliset opukset ja käyty kuuntelemassa teoriat jne.. mutta kun se mitä osaat teoriassa ei sitten välttämättä aina pelitäkkään käytännössä
    Aika suuri osa ihmisistä tekee tuota ns. "työntöohjausta", ainakin jossain määrin tiedostamattaan.

    Pelkästään kallistamalla ohjattuna noi on aika painavia ja HELVETIN kankeita vekottimia saada taipumaan yhtään mihinkään. Jos on vähänkään motoriikkaa ja ajanut kaksirattaisia, niin voisin melkein väittää (ei täällä kyllä uskalla mitään väittää, ilman 35-sivun faktatietoa asiasta), että suuri osa ihmisistä tekee tuota ihan tietämättäänkin.

    Oon kyllä kuullut juttuja motoristeista, jotka ovat ajaneet vuosia ihan vain kallistelemalla (vaatii muuten varmasti jopa yliluonnollisia ennakoijan taitoja selvitä hengissä) ja kun sattuu se tositilanne eteen, kun pitäisi tehdä todella nopea väistö = napsis!

    En tarkoita tuolla, että suurimmalla osalla tulee luonnostaan jo tuota työntöohjausta, etteikö sitä pitäs treenata ja ylläpitää. Pois se minusta.

    Edit: täällä orgissa tuntuu joskus unohtuvan ihan kokonaan se tosiseikka, että kaikki täällä eivät ole insinöörejä sun muita lukujentaivuttajia. Meinaan, että nämä threadit lähtevät harhailemaan ihan totaalisesti matematiikan ja fysiikan puolelle ja varmasti esim. monella aloittelijalla jää homma sitten joko sisäistämättä tai ei vaan jaksa kahlata ja etsiä niitä kansantajuisia pointteja ja näkemyksiä asioista. Veikkaan että threadin aloittaja ei ole kaivannut nippelitietoa siitä, mitkä voimat / miten / muut muuttujat - vaikuttavat pärrän ohjaamiseen, vaan ihan perustietoa tuosta ohjaamisesta. Plah, onhan niitäkin vastauksia kyllä tullut riittämiin. Nyt nukkumaan ja näppis vois tippua vaikka seinään



  11. #191
    Vitut... Toimiipas vasta/työntö/miksitähaluaakaankutsua ohjaus ihan kaikissa nopeuksissa.

    Haastan kenet tahansa kokeilemaan asiaa polkupyörällä vaikka sitten 5 kilometrin tuntinopeudessa.

    Kun työntää oikealla tai vetää vasemmalla, niin könkeli kaartaa aiheutuneen kallistuksen voimasta oikealle.

    Ei tähän asiaan tosiaan tarvitse fysiikan tai minkään muun tieteenlajin loppututkintoa. Sen sijaan laastaria polveen saattaa tarvita, jos liian innokkaasti lähtee teoriaa kokeilemaan.

    Edit: Lainaukset päin helvettiä ilmeisesti. Everybody happy jees now?



    "Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"

    "Ei se ole vika, se on ominaisuus"

    Spagettihirviö 800i.e
  12. #192
    Sen verran viä lisäisin et,eihän sillä ole mitään merkitystä ohjaako työntelemällä tai kallistemalla,siis omasta mielestään.Mut systeemin teoria olisi hyvä olla tiedossa,juuri silmille tulevia mutkia varten.Kyllähän veteraanit on päästelly 60v ilman mitään tietoo työntelystä.
    m HONDA v
  13. #193
    [QUOTE= (Marcel @ Helmi. 23 2008,09:17)][QUOTE= (Perkele @ Helmi. 23 2008,02:47)]
    Lainaa (MadMan @ Helmi. 18 2008,11:52) kirjoitti
    Lainaa Koris,Helmi. 18 2008,11:36 kirjoitti
    Lainaa ttuttu,Helmi. 18 2008,11:28 kirjoitti
    Nyttemmin (IMHO) olen huomannut, että MINÄ tarvitsen noin 50km/h minimivauhdin, että vastaohjaus toimii. Ehkä te kokeneemmat osaatte tuon hiljaisemmassakin vauhdissa?
    Minä en lukeudu noihin kokeneisiin, mutta ei tuo vasta/työntöohjaus kovin hiljaisissa nopeuksissa voi toimia kenelläkään.
    Vitut... Toimiipas

    Haastan kenet tahansa kokeilemaan asiaa polkupyörällä vaikka sitten 5 kilometrin tuntinopeudessa.

    Kun työntää oikealla tai vetää vasemmalla, niin könkeli kaartaa aiheutuneen kallistuksen voimasta oikealle.

    Ei tähän asiaan tosiaan tarvitse fysiikan tai minkään muun tieteenlajin loppututkintoa. Sen sijaan laastaria polveen saattaa tarvita, jos liian innokkaasti lähtee teoriaa kokeilemaan.
    Opettelisitkos lainaamaan? Tuo ei ole mun kirjoittamaani tekstiä, vaan viestiini lainaamastani tekstistä.. ei siis MINUN kirjoittamaani, kuten olet tuon näköjään editoimalla pistänyt näkymään. Korjaisitko viestisi.

    - P

    Tuo lainaamasi pätkä on nimim. Koriksen tekstiä.



  14. #194
    Lainaa (altyv @ Helmi. 23 2008,11:27) kirjoitti
    Sen verran viä lisäisin et,eihän sillä ole mitään merkitystä ohjaako työntelemällä tai kallistemalla,siis omasta mielestään.Mut systeemin teoria olisi hyvä olla tiedossa,juuri silmille tulevia mutkia varten.Kyllähän veteraanit on päästelly 60v ilman mitään tietoo työntelystä.
    Miksi sitten tässä MadMan:n linkittämässä videossa pyörä kääntyy niin pirun verkkaaseen tahtiin, kun kuski vain kallistelee tai yrittää kallistella?
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  15. #195
    Mielestäni tuo video on huono koska kuski vain siirtää itseään muuttamatta painopistettä , suorastaan varoo sitä kallistamasta .

    Olen kyllä itse vastaohjaaja!
  16. #196
    Lainaa (seventy fife @ Helmi. 23 2008,18:31) kirjoitti
    Mielestäni tuo video on huono koska kuski vain siirtää itseään muuttamatta painopistettä , suorastaan varoo sitä kallistamasta .

    Olen kyllä itse vastaohjaaja!

    NiksiPirkka:
    Sullo ylimääräinen paino sukkahousuihin niin voit liikkua vapaasti.
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  17. #197
    Lainaa (Hannu59 @ Helmi. 22 2008,23:13) kirjoitti
    Lainaa (hra1150 @ Helmi. 21 2008,20:09) kirjoitti
    Olemme Hannun kanssa käyneet laajan keskustelun erään moottoripyörämerkin erinomaisuuksista ja taitaapa käsityksemme olla yhtenevä mitä tulee niin vihtaohjukseen kuin tämän erään moottoripyörämerkin yleisiin ominaisuuksiinkin. Pahoittelen aiemmassa viestissäni aiheetta käyttämääni karkeata ilmausta.

    Kolmen eräänmerkkisen moottoripyörän kokemuksen jälkeen tohdin kuitenkin väittää, että kyseessä on Hannun pyörän kohdalla ollut yksilövika. Nämä kolme edellä mainittua allekirjoitaneen omistamaa kulkupeliä ovat varsin hyvin pysyneet oikean käden peukun ja etusormen välissä.
    Noin minä vähän itsekin arvelin, koska asia tuntuu ilmiselvältä suunnitteluvaatimukselta enkä hieman pidemmilläkään koeajoilla ole moista muissa samanmerkkisissäkään huomannut. Siksi en tätä edes maininnut aiemmassa keskustelussamme bokserin ominaisuuksista.

    Joo, samat on havainnot ja näkökulmasta riippuu onko havainnon kohteena vika vai ominaisuus. Eli makuasioistahan ei voi kuin kiistellä *
    Puimurista sen kummemmin en tiedä, mutta Pannarissa tuo oikealle vetäminen on aika paljon keskusteltu aihe jenkeissä. Aika moni on todennut pyörän vetävän hieman oikealle. Tämän hetken päätelmä on että johtuu etupyörän asentamisesta eri tavalla kuin ohje nimenomaisesti sanoo:
    - pyörä paikalleen ja akseli sisään
    - vasemmalta puolelta akseli kiinni
    - sen jälkeen pyörä alas ja pumpataan etupäätä muutamia kertoja
    - sitten oikea puoli kiinni
    ==> näillä tempuilla kuulemma menee suoraan !

    Aika off topic alkuperäiseen juttuun kyllä
    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  18. #198
    Lainaa (kimpleh @ Helmi. 22 2008,00:11) kirjoitti
    ...
    Ja kun moottoripyöräilijät ovat muutenkin liikenteessä syynissä.
    Mitäs luulette, pitäisikö Suomeen perustaa Valtiollisen fyysikon virka. Hän pitäisi huolen ettei moottoripyöräilijät ajaessaan vaan rikoisi fysiikan lakeja
    Tämmöinen totuuskomissio on kyllä näköjään pakko perustaa on tässä niin paljon jo väännetty fysiikan ja kemian lakeja.

    Kyllä itsekin olen tuota vasta/työntö/veto/vihta/jokumuuohjausta esitellyt fillarilla ei moottoripyöräileville työkavereille. Eikä siihen ainakaan meikäläisen city hybridillä tarvitse kuin reilun 20km/h vauhtia ja kevyt huom! kevyt nykäisy tangosta vasempaan niin fillari kaartaa oikeaan. Sitten isommalla voimalla työntelen/vetelen tangosta kun ohjastelen tuota 250 kilosta Jaappanin rautaa.



    <br /><br type="_moz" />
  19. #199
    Lainaa (Perkele @ Helmi. 23 2008,02:56) kirjoitti
    Lainaa (Minja @ Helmi. 18 2008,13:26) kirjoitti
    Nää jutut rupeaa oikeasti pelottamaan täällä *
    Miten niin ei voi olla mahdollista ajaa ilman työntö/vastaohjausta * *Kyllä minä vaan olen kummasti pystynyt, toki haluan tämänkin hienouden oppia viimeistään kokemuksen myötä ja on luettu kyllä kaikki mahdolliset opukset ja käyty kuuntelemassa teoriat jne.. mutta kun se mitä osaat teoriassa ei sitten välttämättä aina pelitäkkään käytännössä
    Aika suuri osa ihmisistä tekee tuota ns. "työntöohjausta", ainakin jossain määrin tiedostamattaan.

    Pelkästään kallistamalla ohjattuna noi on aika painavia ja HELVETIN kankeita vekottimia saada taipumaan yhtään mihinkään. Jos on vähänkään motoriikkaa ja ajanut kaksirattaisia, niin voisin melkein väittää (ei täällä kyllä uskalla mitään väittää, ilman 35-sivun faktatietoa asiasta), että suuri osa ihmisistä tekee tuota ihan tietämättäänkin.

    Oon kyllä kuullut juttuja motoristeista, jotka ovat ajaneet vuosia ihan vain kallistelemalla (vaatii muuten varmasti jopa yliluonnollisia ennakoijan taitoja selvitä hengissä) ja kun sattuu se tositilanne eteen, kun pitäisi tehdä todella nopea väistö = napsis!

    En tarkoita tuolla, että suurimmalla osalla tulee luonnostaan jo tuota työntöohjausta, etteikö sitä pitäs treenata ja ylläpitää. Pois se minusta.

    Edit: täällä orgissa tuntuu joskus unohtuvan ihan kokonaan se tosiseikka, että kaikki täällä eivät ole insinöörejä sun muita lukujentaivuttajia. Meinaan, että nämä threadit lähtevät harhailemaan ihan totaalisesti matematiikan ja fysiikan puolelle ja varmasti esim. monella aloittelijalla jää homma sitten joko sisäistämättä tai ei vaan jaksa kahlata ja etsiä niitä kansantajuisia pointteja ja näkemyksiä asioista. Veikkaan että threadin aloittaja ei ole kaivannut nippelitietoa siitä, mitkä voimat / miten / muut muuttujat - vaikuttavat pärrän ohjaamiseen, vaan *ihan perustietoa tuosta ohjaamisesta. Plah, onhan niitäkin vastauksia kyllä tullut riittämiin. Nyt nukkumaan ja näppis vois tippua vaikka seinään *
    Noh tässähän on kirjottaja jolla on älli talleeella.Näin homma etenee.ottakaa urvelot mallia.ei se ole sen ihmeempää tiedettä.



    m HONDA v
  20. #200
    Ei ole tiedettä ei,mutta aivan varma on sekin, että viimeisen tosi tiukan paikan tullen tietämätön ja äkkinäinen kääntää tankoa mutkan suuntaa pohjalta: "sinnehän sitä oltiin menossa". Alkaakin yht'äkkiä tiedostamattaan tiedostaa. Ja kuolee.

    Nyt on ainakin varoitettu.
  21. #201
    Itse olin vuosia ajanut monttupyörällä, mopolla ja polkupyörällä käyttäen tätä ihme/vasta/väistö/työntöohjausta ennenkuin edes ensimmäistä kertaa kuulin koko asiasta autokoulussa. Kuulosti niin käsittämättömältä se teoria siitä, etten aluksi meinannut uskoa koko juttua.

    Luonnollisesta asiasta on täällä vain väännetty härkänen. Väitän, että 99% kaikista luupäistä, jotka eivät mielestään käydä vastaohjausta eivät vaan tajua käyttävänsä sitä.

    Voihan tietty ilman vastaohjaustakin ajella. Kädet vaan irti tangosta ja painonsiirroilla kallistelemaan. No problem. Se on vaan helpompaa polkupyörällä, kuin parisataa kiloa painavammalla ja satasta kovempaa kulkevalla isoveljellään. Myös kaasun sijainti pärrissä vielä vähän vaikeuttaa ilman käsiä ajoa.

    Hyvän käsityksen ilman vastaohjausta ajosta pärrällä saa kuitenkin, kun hyvissä vauhdeissa potkii vapaalle, ottaa kädet irti tangosta ja sitten painonsiirroilla ohjailee pyörää. Eihän se sitten enää niin kovin äkkiä minnekään taitukkaan.

    Niin kuin sanottua jo, kyseessä on yhtä luonnollinen asia, kuin vauvana housuun paskominen. Se on vaan näin vanhemmiten tehty monimutkaiseksi.

    Edit: typoja



    "Monsterilla ajaminen on kuin ratsastaisi krapulaisella härkäsammakolla. Eli siis hel-vetin siistiä!"

    "Ei se ole vika, se on ominaisuus"

    Spagettihirviö 800i.e
  22. #202
    Lainaa (Marcel @ Helmi. 24 2008,19:02) kirjoitti
    Luonnollisesta asiasta on täällä vain väännetty härkänen. Väitän, että 99% kaikista luupäistä, jotka eivät mielestään käydä vastaohjausta eivät vaan tajua käyttävänsä sitä.

    Niin kuin sanottua jo, kyseessä on yhtä luonnollinen asia, kuin vauvana housuun paskominen. Se on vaan näin vanhemmiten tehty monimutkaiseksi.
    Niinpä niin. Väitänpä, että pyörätyypillä voi olla paljonkin merkitystä siihen,
    tajuaako kuski käyttävänsä työntöohjausta vai ei. Ajelin toissa kesänä noin viikon
    ajan vm 1987 1400 Intruderilla, ja sen ohjaus oli kyllä jotakin aivan muuta kuin
    mihin olin ehtinyt tottua. Ei mitään ongelmaa sinänsä, mutta hoksasin kyllä
    miten voi ajaa pitkään oppimatta käyttämään vastaohjausta tietoisesti!
    -- sjm
  23. #203
    Liittyi Jun 2007
    Tukholma (entisii kouvola-korialaisii)
    Lainaa (Marcel @ Helmi. 24 2008,19:02) kirjoitti
    Itse olin vuosia ajanut monttupyörällä, mopolla ja polkupyörällä käyttäen tätä ihme/vasta/väistö/työntöohjausta ennenkuin edes ensimmäistä kertaa kuulin koko asiasta autokoulussa. Kuulosti niin käsittämättömältä se teoria siitä, etten aluksi meinannut uskoa koko juttua.

    Luonnollisesta asiasta on täällä vain väännetty härkänen. Väitän, että 99% kaikista luupäistä, jotka eivät mielestään käydä vastaohjausta eivät vaan tajua käyttävänsä sitä.

    Voihan tietty ilman vastaohjaustakin ajella. Kädet vaan irti tangosta ja painonsiirroilla kallistelemaan. No problem. Se on vaan helpompaa polkupyörällä, kun parisataa kiloa painavammalla ja satasta kovempaa kulkevalla isoveljellään. Tietty kaasun sijainti pärrissä vielä vähän vaikeuttaa ilman käsiä ajoa.

    Hyvän käsityksen ilman vastaohjausta ajosta saa kuitenkin, kun pärrällä hyvissä vauhdeissa potkii vapaalle, ottaa kädet irti tangosta ja sitten painonsiirroilla ohjailee pyörää. Eihän se sitten enää niin kovin äkkiä minnekään taitukkaan.

    Niin kuin sanottua jo, kyseessä on yhtä luonnollinen asia, kuin vauvana housuun paskominen. Se on vaan näin vanhemmiten tehty monimutkaiseksi.
    Näinpä, mutta teoriallahan täällä mopolla ajetaan.
    Yamaha XV1600 WildStar
    Moto Guzzi 1000 SP III
    BMW K100 RS
    Moto Guzzi V65 Lario
    Yamaha FJ1100
    Moto Guzzi V35III
    Suzuki GR650
    Honda CB400N
    Solifer Speed


    "Bara döda fiskar följer strömmen"
    "Your crash, is my cash"
  24. #204
    Lainaa (Marcel @ Helmi. 24 2008,19:02) kirjoitti
    ...

    Niin kuin sanottua jo, kyseessä on yhtä luonnollinen asia, kuin vauvana housuun paskominen. Se on vaan näin vanhemmiten tehty monimutkaiseksi.

    Edit: typoja
    Miten housuun paskominen sinulle on tehty aikuisiällä monimutkisemmaksi? Näin teoreettisesti asiaa ajatellen, eikös sen pitäisi olla helpompaa nyt, kun ei ole vaippaa välissä?
    Yamaha YZF-R1 -03
    Suzuki GSX-R -93
    Kawasaki ZX-6R Ninja
    Suzuki GSX-R 1000 K9
  25. #205
    Aika hienoo. Samoja kommentteja toistettu ja väärinymmärretty nyt 6 sivun ajan. Alkaako pikkuhiljaa jo riittämään?

    premier

    emeritus
  26. #206
    Lainaa (premier @ Helmi. 25 2008,00:11) kirjoitti
    Aika hienoo. Samoja kommentteja toistettu ja väärinymmärretty nyt 6 sivun ajan. Alkaako pikkuhiljaa jo riittämään?

    Täällä kyllästyminen iski jo 3. sivulla. En jaksa enää...tätä vääntöä. Mutta kyllä jotkut on sinnikkäitä



    Kawasaki Er-6f
  27. #207
    Kohta on kevät ja kaikki lähtee tietysti kokeilemaan asiaa, ei tämä vielä pääty...
  28. #208
    No nii, nyt on asiaa kokeiltu omalla pyörällä ja hyvin sujui Vauhtia oli joku 40 km/h suoralla tiellä ja hyvin sai pyörän kääntymään, kun stongasta työnsi. Pitää vielä kokeilla noissa mutkissa kunhan saavat eka hiekat pois tieltä
    Elä omaa elämääsi, sillä olet kuoleva oman kuolemasi.
  29. #209
    Lainaa (Levander @ Helmi. 27 2008,11:56) kirjoitti
    No nii, nyt on asiaa kokeiltu omalla pyörällä ja hyvin sujui Vauhtia oli joku 40 km/h suoralla tiellä ja hyvin sai pyörän kääntymään, kun stongasta työnsi. Pitää vielä kokeilla noissa mutkissa kunhan saavat eka hiekat pois tieltä
    Hyvä että sujui ! Kyllä jumalauta muutamat hiuksenhalkojat/väittelijät ja muut perslävet vois mennä itseensä kun tätäkin threadia luki !

    Tässähän noviisi kysyi yksinkertaista asiaa, jolla on tarkoitus pärjätä tuolla liikenteessä, eikä muuta.
    Chief Dark Horse -22
    Tracer GT -18
    F 700 GS -13
    GSR 600 -06
    FZS-600 -00
    Virago 535 -99
  30.  
  31. #210
    Lainaa (Moto guzzi @ Helmi. 24 2008,22:11) kirjoitti
    Lainaa (Marcel @ Helmi. 24 2008,19:02) kirjoitti
    Luonnollisesta asiasta on täällä vain väännetty härkänen. Väitän, että 99% kaikista luupäistä, jotka eivät mielestään käydä vastaohjausta eivät vaan tajua käyttävänsä sitä.

    Voihan tietty ilman vastaohjaustakin ajella. Kädet vaan irti tangosta ja painonsiirroilla kallistelemaan. No problem. Se on vaan helpompaa polkupyörällä, kun parisataa kiloa painavammalla ja satasta kovempaa kulkevalla isoveljellään. Tietty kaasun sijainti pärrissä vielä vähän vaikeuttaa ilman käsiä ajoa.
    Näinpä, mutta teoriallahan täällä mopolla ajetaan.
    Maailmasta tulee hiljainen paikka mikäli täysin selvistä asioista ei ole lupa keskustella. Tässä tapauksessa ei asia aivan aluksi edes tainnut olla kaikille aivan selvä, koska mukana oli selkeästi virheellisiäkin käsityksiä.

    Teorialla ei tosiaan aja kukaan. Teoriaa ei tarvitse edes ymmärtää, kunhan opettelee sen motoriseksi refleksitason toiminnoksi. Mutta teorian nojalla on luku- ja kirjoitustaitoisten henkilöiden kesken helppo selvittää miksi väärinkäsitys on väärinkäsitys.

    Kalliselemalla ajamista on kaikkein helpointa kokeilla asettamalla cruise tai urakkakaasu vakioasetukselle ja vaihtamalla käsiote kahvoista vaikka tankin tai katteen kylkiin. Kääntyyhän se, mutta niin laiskasti, että aivan sama ajaa Volvolla.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Sivu: 7 / 10:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 56789 ... ViimeinenViimeinen