Sivu: 6 / 10:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45678 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 151:stä 180:een 299:sta
  1. #151
    Hewi! Eikait tää nyt tähän lopu

    kaikenvärisillä pyörillä ei voi tehdä vastausohjausta.



    ps..mopon kallistaminen liittyy etenkin japsipyörissä jenin kurssiin suhteessa amerika rollari ja sen suhde euroon ei taas vaikuta mitiä mopotin halpenemista ajatellen



    Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
    -Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.

    Ego sum rex Romanus et supra grammaticam

    Kuustonenki sen tietää
    -Gut-
  2. #152
    Lainaa (hra1150 @ Helmi. 20 2008,21:58) kirjoitti
    Ja onhan se ihan tyhmää pujottelumäessäkin laittaa paino vasemmalle jalalle, jos kerta on kääntymässä oikealle. Eikö?
    Kokeilepa


    Iku
    Mitään en yritä mutta parhaani lupaan
  3. #153
    Voi itkun itku, kyllä tämän tarinan luettuani keväällä varmasti menen turvalleni heti ensimmäisessä mutkassa. On sen verran teoriaa tuolla, että näin hidas kaveri miettii vasta että pitikö sillä vasemmalla jalalla potkaista vauhtia vai jarruttaa oikellle kääntyessä kun jo petäjikkö ryskää.

    Tai toinen vaihtoehto että vetelen ja työntelen ihan entiseen malliin ja koitan välttää hartialukkoja äkkitilanteissa.
    <br /><br type="_moz" />
  4. #154
    Lainaa (kimpleh @ Helmi. 21 2008,14:22) kirjoitti
    Ne jotka eivät ymmärrä moottoripyörän rakenteen esim rengasprofiilin vaikutusta asiassa. Vääntää ihan omia ufojuttujaan.
    Ton takarenkaan leveyden vaikutuksen tukipisteen siirtymiseen, ja sitä kautta vaikutuksen teholliseen kallistuskulmaan ymmärsin nyt.

    Jos oletetaan että rojut antaa myöden ja saadaan aikaiseksi sama tehollinen kallistuskulma (painopiste vs tukipiste) kuin kapeammalla takarenkaalla, niin mites sit toi takarenkaan leveyden varsinainen vaikutus kääntyvyyteen? Eli kun se takarenkaan tukipiste on kauempana keskilinjasta, niin miten se vaikuttaa?

    Voi onks tos vaan kyse siitä että saadakseen saman tehollisen kallistuskulman aikaiseksi joutuu leveällä takarenkaalla kallistamaan näennäisesti enemmän, jolloin tuntuu näennäisesti siltä että kääntyvyys on huonompi?
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  5. #155
    tää ohjaus homma oli eka kysymys ku autokouluun menin.

    pieni flashback tuli first-time-on-PV80cc. alko olee varmaa se 90km/h lasissa ja piti kääntää nii luulin et laite on rikki ku ajaminen "tuntui erilaiselta"...

    sit ku ER5 ajeltii nii välähti taas mieleen
    itse en pohdi asiaa enää yhtään, tärkeämpää on nyt vain oppia tuntemaan tää ajokki.

    eipä tässä nyt voi muuta ku odotella kelejä!!
  6. #156
    Lainaa (scuuba @ Helmi. 21 2008,09:28) kirjoitti
    Koska olipa mikä tahansa mopo kyseessä niin se siltikään muuta esimerkiksi sitä faktaa että ajaakseen tietyn säteistä ympyrää tietyllä nopeudella, on painopisteen oltava tietyssä kulmassa tukipisteeseen nähden.
    Paljonko se kulma on samalla säteellä asfaltilla? Paljonko se on speedwayssä,entä jääspeedwayssä.Entä paljonko olisi asteita surmanajopallossa tai -sylinterissä?
  7. #157
    Lainaa (kimpleh @ Helmi. 21 2008,14:22) kirjoitti
    Moottoripyörän renkaan pyöreä profiili aiheuttaa sen että pyörä kallistuessaan kääntyy.[/b]
    Toi oli hyvä.Meinaat että esim.HD-merkkiset pyörät eivät käänny ollenkaan koska niissä ei aina ole niin kovin pyöreäprofiiliset renkaat!!?
    Vain turbo antaa kunnon voimaa!
  8. #158
    timo1:n avatar
    Liittyi Sep 2007
    Matkalla jossain Suomessa...
    hoh hoh.. ja hooh. Kyllä se mp yleensä menee sinne minne sitä ohjaa, kukin tyylillään ja tavallaan. Tosi äkki tilanteen tullen tuppaa unohtumaan jo kokemuksen tuoma selkärankaopetuskin. :Vaikeaahan se on, ja kaiketi vaarallistakin, opettaa jollekin ummikolle miten vastaohjaus toimii käytännössä. Mutta tosi asiassa, jos tulee tiukka paikka, ei muuta kuin tönäse sitä kahvaa reilusti eteen päin johon olet menossa. Käytännössä kaadut jos et tajua mistä edes oli kysymys, mutta näinhän sitä oppii. Ja muista, että paluu sieltä, että et kaadu, tapahtuu jarruilla. Toista mahdollisuutta ei anna minkäänlainen ohjaus. Jos siis et osannut.
    GHOSTWRITER
  9. #159
    Lainaa (rellonen @ Helmi. 21 2008,16:33) kirjoitti
    Lainaa (scuuba @ Helmi. 21 2008,09:28) kirjoitti
    Koska olipa mikä tahansa mopo kyseessä niin se siltikään muuta esimerkiksi sitä faktaa että ajaakseen tietyn säteistä ympyrää tietyllä nopeudella, on painopisteen oltava tietyssä kulmassa tukipisteeseen nähden.
    Paljonko se kulma on samalla säteellä asfaltilla? Paljonko se on speedwayssä,entä jääspeedwayssä.Entä paljonko olisi asteita surmanajopallossa tai -sylinterissä?
    No se on se tietty kulma, of koors. *
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  10. #160
    Lainaa (kimpleh @ Helmi. 21 2008,14:22) kirjoitti
    Onko niin että?
    Ne jotka eivät asiasta muuta ymmärrä.
    Ne vääntää juttua nimestä ja termeistä.

    Osa ei ymmärrä moottoripyörän kallistamista ja moottoripyörän kääntymistä erillisiksi asioiksi. Tähän joku tarttuu. Ei haittaa sillä hän edustaa juuri tätä ryhmää

    Ne jotka eivät ymmärrä moottoripyörän rakenteen esim rengasprofiilin vaikutusta asiassa. Vääntää ihan omia ufojuttujaan.
    Erittäin yksinkertaisesta asiasta tehdään monimutkainen.
    Jos tuntuu että vastaohjauksella on jotain rajanopeuksia missä sitä ei voi käyttää moottoripyörän kallistamiseen.
    Et ole ymmärtänyt asiaa...älä vänkää asiasta vaan opiskele lisää.

    Joillekkin asiaa helpottaa huomattavasti tieto parista ihan perus jutusta. HUOM tämä on hirveää salatiedettä joten sitä ei kannata lukea...
    Vastaohjauksella ei käännetä moottoripyörää! Vaan saadaan moottoripyörä kallistumaan.
    Moottoripyörän renkaan pyöreä profiili aiheuttaa sen että pyörä kallistuessaan kääntyy.

    Hyrrävoimat, nopeus, jättö, roikkuminen, täysi tankki, pyörän merkki, pyörän tyyppi, kuljettajan käsitys asiasta, matkustajan käsitys asiasta, kaverin käsitys asiasta, nousuvesi, maanpinnan korkeuden tai maantieteellisen sijainnin vaikutus gravitaatioon, ilman lämpötila, ilman kosteus, *jne jne jne ei millään tavalla muuta noita kahta perus asiaa.

    Ja jospa käänteinen psykologia tehoaa. Laitan vielä tähän loppuun:
    Älkää ihmeessä lukeko AJO HANSKASSA teosta tai mitään vastaavaa. Vaan kysykää kaverilta tai keksikää ihan oma teoria!
    Noh,,ensinnäkin kyllähän se on työntöohjaus, eikä mikään vasta,veto tai joku muu autotermi.Ja niinkuin itsekkin kirjoitit niin kyllä työntöohjauksella nimenomaan KÄÄNNETÄÄN.tapahtuipa siinä välissä sitten vaikka minkälaisia fysikaalisia tai taivaallisia voimia,niin lopputulos on et pärrä muuttaa suuntaa. Ja edelleen on fakta et ilmiön voimakkuuteen vaikuttaa renkaan ja vanteen massa.Ei meinaan onnistu normi mopolla tai fillarilla. *

    Ja eiköhän useimmat motoristien ulosajot johdu juuri siitä et ku kurvi alkaa kovemmalla vauhdilla tiukkeneen niin aivot antaa käskyä kääntään kurvin suuntaan,niinkun autolla menisi.Mut pitäiskin vääntää ulkokurviin ,ni pää ei ste millään ymmärtäisi kääntää stongaa "väärään"suuntaan.



    m HONDA v
  11. #161
    Lainaa (Hannu59 @ Helmi. 21 2008,11:40) kirjoitti
    Oman moponi osalta en usko kuvitelleeni, koska vakiokaasulla tuo on sangen helppo kokeilla ja en ole vastaavaa puoltamista kokenut muilla pyörillä.

    Enivei, vastaohjaukseen liittyen: jos syystä tai toisesta (vaikkapa ketjuvetoisella aika helpostikin takapyörän virheellisen asennon seurauksena) mopo puoltaa oikealle, niin vasemmalla nyrkillä sitä pitää tielle päin puskea
    Olemme Hannun kanssa käyneet laajan keskustelun erään moottoripyörämerkin erinomaisuuksista ja taitaapa käsityksemme olla yhtenevä mitä tulee niin vihtaohjukseen kuin tämän erään moottoripyörämerkin yleisiin ominaisuuksiinkin. Pahoittelen aiemmassa viestissäni aiheetta käyttämääni karkeata ilmausta.

    Kolmen eräänmerkkisen moottoripyörän kokemuksen jälkeen tohdin kuitenkin väittää, että kyseessä on Hannun pyörän kohdalla ollut yksilövika. Nämä kolme edellä mainittua allekirjoitaneen omistamaa kulkupeliä ovat varsin hyvin pysyneet oikean käden peukun ja etusormen välissä.
  12. #162
    Lainaa (altyv @ Helmi. 21 2008,17:48) kirjoitti
    Ei meinaan onnistu normi mopolla tai fillarilla.
    Tässä triidissä on jo äänestetty ko asiasta, ja tulos on että: onnistuu. *
    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  13. #163
    Lainaa (altyv @ Helmi. 21 2008,17:48) kirjoitti
    Lainaa (kimpleh @ Helmi. 21 2008,14:22) kirjoitti
    Onko niin että?
    Ne jotka eivät asiasta muuta ymmärrä.
    Ne vääntää juttua nimestä ja termeistä.

    Osa ei ymmärrä moottoripyörän kallistamista ja moottoripyörän kääntymistä erillisiksi asioiksi. Tähän joku tarttuu. Ei haittaa sillä hän edustaa juuri tätä ryhmää

    Ne jotka eivät ymmärrä moottoripyörän rakenteen esim rengasprofiilin vaikutusta asiassa. Vääntää ihan omia ufojuttujaan.
    Erittäin yksinkertaisesta asiasta tehdään monimutkainen.
    Jos tuntuu että vastaohjauksella on jotain rajanopeuksia missä sitä ei voi käyttää moottoripyörän kallistamiseen.
    Et ole ymmärtänyt asiaa...älä vänkää asiasta vaan opiskele lisää.

    Joillekkin asiaa helpottaa huomattavasti tieto parista ihan perus jutusta. HUOM tämä on hirveää salatiedettä joten sitä ei kannata lukea...
    Vastaohjauksella ei käännetä moottoripyörää! Vaan saadaan moottoripyörä kallistumaan.
    Moottoripyörän renkaan pyöreä profiili aiheuttaa sen että pyörä kallistuessaan kääntyy.

    Hyrrävoimat, nopeus, jättö, roikkuminen, täysi tankki, pyörän merkki, pyörän tyyppi, kuljettajan käsitys asiasta, matkustajan käsitys asiasta, kaverin käsitys asiasta, nousuvesi, maanpinnan korkeuden tai maantieteellisen sijainnin vaikutus gravitaatioon, ilman lämpötila, ilman kosteus, *jne jne jne ei millään tavalla muuta noita kahta perus asiaa.

    Ja jospa käänteinen psykologia tehoaa. Laitan vielä tähän loppuun:
    Älkää ihmeessä lukeko AJO HANSKASSA teosta tai mitään vastaavaa. Vaan kysykää kaverilta tai keksikää ihan oma teoria!
    Noh,,ensinnäkin kyllähän se on työntöohjaus, eikä mikään vasta,veto tai joku muu autotermi.Ja niinkuin itsekkin kirjoitit niin kyllä työntöohjauksella nimenomaan KÄÄNNETÄÄN.tapahtuipa siinä välissä sitten vaikka minkälaisia fysikaalisia tai taivaallisia voimia,niin lopputulos on et pärrä muuttaa suuntaa. Ja edelleen on fakta et ilmiön voimakkuuteen vaikuttaa renkaan ja vanteen massa.Ei meinaan onnistu normi mopolla tai fillarilla. *

    Ja eiköhän useimmat motoristien ulosajot johdu juuri siitä et ku kurvi alkaa kovemmalla vauhdilla tiukkeneen niin aivot antaa käskyä kääntään kurvin suuntaan,niinkun autolla menisi.Mut pitäiskin vääntää ulkokurviin ,ni pää ei ste millään ymmärtäisi kääntää stongaa "väärään"suuntaan.
    Eiköhän ole jo käynyt selville että nimityksestä voi kiistellä ne jotka asiasta ei mitään muuta ymmärrä.

    Väittämäsi "Ja edelleen on fakta et ilmiön voimakkuuteen vaikuttaa renkaan ja vanteen massa.Ei meinaan onnistu normi mopolla tai fillarilla."
    Ei pidä paikkaansa! Tuo on ihan vaan sun oma mutu. Jolla ei ole mitään matemaattista todistuspohjaa. Tuo osoittaa että et todellakaan ymmärrä asiaa.

    No eipä täällä kannata hakata päätä seinää
    Jos ei viitsi ottaa asioista selvää vaan väittää päivänselvistä asioista niin ihan sama mulle.

    Ja kun moottoripyöräilijät ovat muutenkin liikenteessä syynissä.
    Mitäs luulette, pitäisikö Suomeen perustaa Valtiollisen fyysikon virka. Hän pitäisi huolen ettei moottoripyöräilijät ajaessaan vaan rikoisi fysiikan lakeja
  14. #164
    Lainaa (kimpleh @ Helmi. 22 2008,00:11) kirjoitti
    Lainaa (altyv @ Helmi. 21 2008,17:48) kirjoitti
    Lainaa (kimpleh @ Helmi. 21 2008,14:22) kirjoitti
    Onko niin että?
    Ne jotka eivät asiasta muuta ymmärrä.
    Ne vääntää juttua nimestä ja termeistä.

    Osa ei ymmärrä moottoripyörän kallistamista ja moottoripyörän kääntymistä erillisiksi asioiksi. Tähän joku tarttuu. Ei haittaa sillä hän edustaa juuri tätä ryhmää

    Ne jotka eivät ymmärrä moottoripyörän rakenteen esim rengasprofiilin vaikutusta asiassa. Vääntää ihan omia ufojuttujaan.
    Erittäin yksinkertaisesta asiasta tehdään monimutkainen.
    Jos tuntuu että vastaohjauksella on jotain rajanopeuksia missä sitä ei voi käyttää moottoripyörän kallistamiseen.
    Et ole ymmärtänyt asiaa...älä vänkää asiasta vaan opiskele lisää.

    Joillekkin asiaa helpottaa huomattavasti tieto parista ihan perus jutusta. HUOM tämä on hirveää salatiedettä joten sitä ei kannata lukea...
    Vastaohjauksella ei käännetä moottoripyörää! Vaan saadaan moottoripyörä kallistumaan.
    Moottoripyörän renkaan pyöreä profiili aiheuttaa sen että pyörä kallistuessaan kääntyy.

    Hyrrävoimat, nopeus, jättö, roikkuminen, täysi tankki, pyörän merkki, pyörän tyyppi, kuljettajan käsitys asiasta, matkustajan käsitys asiasta, kaverin käsitys asiasta, nousuvesi, maanpinnan korkeuden tai maantieteellisen sijainnin vaikutus gravitaatioon, ilman lämpötila, ilman kosteus, *jne jne jne ei millään tavalla muuta noita kahta perus asiaa.

    Ja jospa käänteinen psykologia tehoaa. Laitan vielä tähän loppuun:
    Älkää ihmeessä lukeko AJO HANSKASSA teosta tai mitään vastaavaa. Vaan kysykää kaverilta tai keksikää ihan oma teoria!
    Noh,,ensinnäkin kyllähän se on työntöohjaus, eikä mikään vasta,veto tai joku muu autotermi.Ja niinkuin itsekkin kirjoitit niin kyllä työntöohjauksella nimenomaan KÄÄNNETÄÄN.tapahtuipa siinä välissä sitten vaikka minkälaisia fysikaalisia tai taivaallisia voimia,niin lopputulos on et pärrä muuttaa suuntaa. Ja edelleen on fakta et ilmiön voimakkuuteen vaikuttaa renkaan ja vanteen massa.Ei meinaan onnistu normi mopolla tai fillarilla. *

    Ja eiköhän useimmat motoristien ulosajot johdu juuri siitä et ku kurvi alkaa kovemmalla vauhdilla tiukkeneen niin aivot antaa käskyä kääntään kurvin suuntaan,niinkun autolla menisi.Mut pitäiskin vääntää ulkokurviin ,ni pää ei ste millään ymmärtäisi kääntää stongaa "väärään"suuntaan.
    Eiköhän ole jo käynyt selville että nimityksestä voi kiistellä ne jotka asiasta ei mitään muuta ymmärrä.

    Väittämäsi "Ja edelleen on fakta et ilmiön voimakkuuteen vaikuttaa renkaan ja vanteen massa.Ei meinaan onnistu normi mopolla tai fillarilla."
    Ei pidä paikkaansa! Tuo on ihan vaan sun oma mutu. Jolla ei ole mitään matemaattista todistuspohjaa. Tuo osoittaa että et todellakaan ymmärrä asiaa.

    No eipä täällä kannata hakata päätä seinää *
    Jos ei viitsi ottaa asioista selvää vaan väittää päivänselvistä asioista niin ihan sama mulle.

    Ja kun moottoripyöräilijät ovat muutenkin liikenteessä syynissä.
    Mitäs luulette, pitäisikö Suomeen perustaa Valtiollisen fyysikon virka. Hän pitäisi huolen ettei moottoripyöräilijät ajaessaan vaan rikoisi fysiikan lakeja *
    Ei ole oma mutu.asiasta löytyy alanfaktaa,jahka löydän kyseisen julkaisun niin laitan palstalle lähdetietoa.Tuppaa vaan oleen toi oma kirjasto aina seka siki.Ja kyllähän kaik voip ite käydä koittaan sitä työntelyä mopedilla tai filulla,ei meinaan todellakaan onnistu.Ja vaik siihen tunturin runkoon hitsais 150kg lisäpainoo ni ei se työntämällä siltikään mihkään käänny.Ei tarvi olla ydinfyysikko tajutakseen maalaisjärki asioita.Mut sikäli on omaa mutua,et tallis on supersport+munamankeli ja 1000cbr.



    m HONDA v
  15. #165
    Lainaa (altyv @ Helmi. 22 2008,00:51) kirjoitti
    Ja vaik siihen tunturin runkoon hitsais 150kg lisäpainoo ni ei se työntämällä siltikään mihkään käänny.
    Ettei vain olisi ohjauslaakeri ruostunut kiinni?
    Jokaisen mutkan takana on uusi mahdollisuus.
    -Raptor 650ie*
    Rahaa!
  16. #166
    Lainaa (altyv @ Helmi. 22 2008,00:51) kirjoitti
    Ja kyllähän kaik voip ite käydä koittaan sitä työntelyä mopedilla tai filulla,ei meinaan todellakaan onnistu.Ja vaik siihen tunturin runkoon hitsais 150kg lisäpainoo ni ei se työntämällä siltikään mihkään käänny.Ei tarvi olla ydinfyysikko tajutakseen maalaisjärki asioita.Mut sikäli on omaa mutua,et tallis on supersport+munamankeli ja 1000cbr.
    Toki se toimii. Oletko itse kokeillut?

    Ettei joku nyt olisi ymmärtänyt väärin tai puhuisi eri asiasta
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  17. #167
    altyv se on sun tai sun kaverin oma mutu
    Et yksinkertaisesti voi löytää mitään juttua tai julkaisua jossa tuo asia todistettaisiin. Jos löydät. Usko pois he ovat väärässä.

    Kuten sanoin vastaohjauksella kallistetaan moottoripyörää!
    Ja tämä pätee melko hyvin kaikille kaksipyöräisille.
    Myös polkupyörälle.

    Ajeleppas sillä sun pikku polkupyörälläsi puntin kanssa ja/tai ilman. Kiskaise etupyörään juoksuvauhdissa sellanen reilun 45 asteen kulma oikealle. Lähteekö keula alta? Eli kallistuuko se sun mankeli vasemmalle kyljelle?
    Jos ei kallistu niin laitapa ihmeessä osoitetietoja. Tullaan vaikka porukalla ihmettelemään

    Ei ole häpeä antaa periksi jos on väärässä. Varsinkin jos oma aiempi kanta perustuu virheelliseen tiedonsaantiin.

    PS jos sulla on tonninen tallissa. Niin pääasia että harjoittelet tuon tekniikan kuntoon, jos meinaat sillä ajaa. Ei haittaa vaikka et sitä ymmärtäisikään Pääasia että pysytään hengissä
  18. #168
    Lainaa (kimpleh @ Helmi. 22 2008,09:23) kirjoitti
    altyv se on sun tai sun kaverin oma mutu *
    Et yksinkertaisesti voi löytää mitään juttua tai julkaisua jossa tuo asia todistettaisiin. Jos löydät. Usko pois he ovat väärässä.

    Kuten sanoin vastaohjauksella kallistetaan moottoripyörää!
    Ja tämä pätee melko hyvin kaikille kaksipyöräisille.
    Myös polkupyörälle.

    Ajeleppas sillä sun pikku polkupyörälläsi puntin kanssa ja/tai ilman. Kiskaise etupyörään juoksuvauhdissa sellanen reilun 45 asteen kulma oikealle. Lähteekö keula alta? Eli kallistuuko se sun mankeli vasemmalle kyljelle?
    Jos ei kallistu niin laitapa ihmeessä osoitetietoja. Tullaan vaikka porukalla ihmettelemään *

    Ei ole häpeä antaa periksi jos on väärässä. Varsinkin jos oma aiempi kanta perustuu virheelliseen tiedonsaantiin.

    PS jos sulla on tonninen tallissa. Niin pääasia että harjoittelet tuon tekniikan kuntoon, jos meinaat sillä ajaa. Ei haittaa vaikka et sitä ymmärtäisikään * Pääasia että pysytään hengissä
    Toki toki se kallistuu mutta, takuulla kääntyy sinne minne tankoo tempasee.Käy ny hyvä mies ite koittaan.
    m HONDA v
  19. #169
    Nyt ei muuta kuin ilmaa fillarin kumeihin, kaljakassit ja mummokorit pois stongalta ja baanalle. Hieman vauhtia täytyy pystyä kelaamaan ennen kuin vastaohjaus onnistuu. Sohvaperunoiden paras koittaa ohjaustestiä alamäessä, ettei lopu happi ennen testin parasta osaa - ihan itse tietoisesti tehtyä vastaohjausta fillarilla!

    Kyllähän sitä tonnistakin parkkipaikalla käännetään siihen suuntaan kuin ollaan kääntymässä! Eikä nyt ruveta saivartelemaan miten kovin siellä parkkiksella ajetaan
  20. #170
    Lainaa (altyv @ Helmi. 22 2008,00:51) kirjoitti
    Ei ole oma mutu.
    on. tai sitten kaverin. paskapuhetta yhtäkaikki. ottaa jonkun moposkootterin lainaan ja käy kokeilemassa itse. toimii. varmasti.
  21. #171
    Lainaa (dabster @ Helmi. 22 2008,09:48) kirjoitti
    Kyllähän sitä tonnistakin parkkipaikalla käännetään siihen suuntaan kuin ollaan kääntymässä!
    Hiljaa kun ajellaan, niin kulkupelin kääntäminen onnistuu pikkuruisilla painonsiirroilla ja ohjaamisella haluttuun suntaan, jolloin hyvin pitkälti vastaohjaus jää pois. Ja ohjauskin voi hoitua tankoon koskematta, vrt ilman käsiä ajaminen. Mutta hitausajossakin, kun pyörä meinaa kallistua oikealle, käännät oikealle jotta pyörä kallistuisi vasemmalle! Siis vastaohjaus!

    Ei nyt sotketa niitä fillareita ja maitokärryjä tähän. Kohta tulee ajokelit, niin jokainen pääsee kokeilemaan mitä tapahtuu, kun suoralla maantiellä ajaessa pikkasen tönäisee/vetää tangosta oikealle tai vasemmalle. Jos kääntöliike kohdistuu vasemmalle, pyörä kallistuu välittömästi oikealle ja päinvastoin. 100% toistettavissa.

    Ja puhutaan mieluummin vaan siitä, kun vauhtia on reippaammin. Silloinhan se pyörä pitää saada kallistumaan nopeastikin ja paljon pysyen silti pystyssä. Ja siinä tulee se hartialukko ja ulkokurvi kutsuu. Ja menee luut rikki tai henki, auts.
  22. #172
    Lainaa (dabster @ Helmi. 22 2008,09:48) kirjoitti
    Nyt ei muuta kuin ilmaa fillarin kumeihin, kaljakassit ja mummokorit pois stongalta ja baanalle. Hieman vauhtia täytyy pystyä kelaamaan ennen kuin vastaohjaus onnistuu. Sohvaperunoiden paras koittaa ohjaustestiä alamäessä, ettei lopu happi ennen testin parasta osaa - ihan itse tietoisesti tehtyä vastaohjausta fillarilla!

    Kyllähän sitä tonnistakin parkkipaikalla käännetään siihen suuntaan kuin ollaan kääntymässä! Eikä nyt ruveta saivartelemaan miten kovin siellä parkkiksella ajetaan
    Joo, mut ennen ko tanko käännetään myötään niin sitä ennen tehdään vastaohjaus että saadaan mopo kallistumaan. Sen jälkeen ku mopo on kallistunut, niin tanko käännetään käännöksen suuntaan jotta saadaan kääntösäde riittävän pieneksi.
    Kokeile ajaa siel parkkiksella ilman käsiä nii huomaat kui onnetonta se ohjattavuus on pelkällä painolla jopa parkkisnopeuksissa.

    Ja totakin voi vilkuilla edelleen jos ei usko http://www.youtube.com/watch?v=C848R9xWrjc



    "Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
  23. #173
    Lainaa (altyv @ Helmi. 22 2008,09:32) kirjoitti
    Lainaa (kimpleh @ Helmi. 22 2008,09:23) kirjoitti
    altyv se on sun tai sun kaverin oma mutu *
    Et yksinkertaisesti voi löytää mitään juttua tai julkaisua jossa tuo asia todistettaisiin. Jos löydät. Usko pois he ovat väärässä.

    Kuten sanoin vastaohjauksella kallistetaan moottoripyörää!
    Ja tämä pätee melko hyvin kaikille kaksipyöräisille.
    Myös polkupyörälle.

    Ajeleppas sillä sun pikku polkupyörälläsi puntin kanssa ja/tai ilman. Kiskaise etupyörään juoksuvauhdissa sellanen reilun 45 asteen kulma oikealle. Lähteekö keula alta? Eli kallistuuko se sun mankeli vasemmalle kyljelle?
    Jos ei kallistu niin laitapa ihmeessä osoitetietoja. Tullaan vaikka porukalla ihmettelemään *

    Ei ole häpeä antaa periksi jos on väärässä. Varsinkin jos oma aiempi kanta perustuu virheelliseen tiedonsaantiin.

    PS jos sulla on tonninen tallissa. Niin pääasia että harjoittelet tuon tekniikan kuntoon, jos meinaat sillä ajaa. Ei haittaa vaikka et sitä ymmärtäisikään * Pääasia että pysytään hengissä
    Toki toki se kallistuu mutta, takuulla kääntyy sinne minne tankoo tempasee.Käy ny hyvä mies ite koittaan.
    Eli kallistuu!!!!
    Hyvä eli vastaohjaus toimii

    Koitapas saada se kallistumaan vain kohtuullisesti.
    Ja pitämään kallistettuna. Kääntyykö mihin suuntaan?

    Jos ei muuten onnistu, niin taluta sitä pyörää ja kallistele sitä.
    Tutki samalla mihin suuntaan kääntyy!
  24. #174
    Lainaa (altyv @ Helmi. 22 2008,09:32) kirjoitti
    Toki toki se kallistuu mutta, takuulla kääntyy sinne minne tankoo tempasee.Käy ny hyvä mies ite koittaan.
    Kolmipyöräinen lähettipyörä, vai?

    Tavallisella kaksipyöräisellä polkupyörällä olen hämmästyttänyt muutamia moottoripyöräilemättömiä henkilöitä haastamalla heidät kokeilemaan asiaa avoimin silmin ja yksikään koehenkilöni ei ole välttynyt myöntämästä itsekin hämmästyneenä että niin se vain menee vaikkei olisi uskonut.

    Jos tavoite vastaohjauksessa on kaksin käsin kääntää ohjaustanko vinoon ja pitää se siinä asennossa kunnes kolahtaa, lienee paras vaihtaa Volvoon. Mullakin on kaksi ja vaimolla kolmas.

    Mutta otapas vielä kerran polkupyörä allesi ja kunnolla vauhtia. Ei vauhtia siksi ettei vastaohjaus toimisi hitaalla nopeudella vaan siksi että vähennät muiden satunnaisten tekijöiden vaikutusta kun pyörä kulkee tukevasti suoraan polkematta rullaten ellet itse sitä johonkin suuntaan käännä.

    Sitten vain tönäiset ohjaustangon jompaa kumpaa päätä hetkeksi kevyesti eteenpäin. Istu suorassa satulassa ja keskity tietoisesti siihen ettet omalla painollasi pakota pyörää minnekään samalla kun vain painaiset peukulla kahvaa hieman eteen.

    Odotan mielenkiinnolla kokeesi tuloksia.
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
  25. #175
    Tässä nyt altyv sekoittaa kaksi eri asiaa.

    Sillä, mihin suuntaan etupyörä osoittaa kaartamisen aikana ei ole mitään tekemistä työntö ohjauksen kanssa. Nopeudesta, kallistuksesta, ohjausgeometriasta jne riippuen se voi osoittaa joko ulkokurviin tai sisäkurviin.

    Ihme vänkäämistä päivänselvästä asiasta vaikka videoiden ja esimerkkien kera on rautalangasta väännetty.
    * Who's General Failure and why's he reading my disk? - Anon.
    * Tuubi
  26. #176
    Lainaa (SamiN @ Helmi. 22 2008,13:27) kirjoitti
    Tässä nyt altyv sekoittaa kaksi eri asiaa.

    Sillä, mihin suuntaan etupyörä osoittaa kaartamisen aikana ei ole mitään tekemistä työntö ohjauksen kanssa. Nopeudesta, kallistuksesta, ohjausgeometriasta jne riippuen se voi osoittaa joko ulkokurviin tai sisäkurviin.

    Ihme vänkäämistä päivänselvästä asiasta vaikka videoiden ja esimerkkien kera on rautalangasta väännetty.
  27. #177
    Enpä tiedä liittyykö aiheeseen, mutta laitetaan silti...

    Katso video kohdasta 2:36-> siinä on käsittelyä hiljasessa vauhdissa
  28. #178
    Lainaa (polarice @ Helmi. 22 2008,15:57) kirjoitti
    Enpä tiedä liittyykö aiheeseen, mutta laitetaan silti...

    Katso video kohdasta 2:36-> siinä on käsittelyä hiljasessa vauhdissa
    No juuri tuolla tavalla minä aina ajan parkkiksella

    Tarkoitin siis todellakin tällaista "jalat maassa" nopeutta. Ei siis todellakaan ollut tarvetta aloittaa tuota saivartelua parkkisnopeuksista, sillä minä olen tuon vastaohjauksen tai miksi sitä nyt halutaankin kutsua puolestapuhuja.


    Kyllä huomaa että ajokelit alkaa olla tuloillaan, moni kaveri on tässäkin ketjussa jo ehtinyt ajamaan ensimmäisen tonninsa tänä vuonna. Onneksi nää kilsat ei näy pyörän mittarissa - tulisi joillekkin kirjoittelijoille kalliiksi..
  29. #179
    Sanastotyöhön on tullut joskus töissä sekaannuttua, siltä pohjalta termeistä:

    Kun puhumme moottoripyörän ”työntöohjauksesta” ja ”vastaohjauksesta” tarkoitamme suunnilleen seuraavaa:

    Työntöohjaus
    kaartamisen aloittaminen moottoripyörällä työntämällä hetkellisesti ohjaustangon siitä päästä minne halutaan kaartaa

    Vastaohjaus
    kaartamisen aloittaminen moottoripyörällä kääntämällä ohjaustankoa hetkellisesti vastakkaiseen suuntaan minne halutaan kaartaa

    Se mistä puhutaan, on siis aivan sama asia (sama käsite).

    Oikeastaan kyseessä on kuitenkin laajempi käsite:

    moottoripyörän kallistuksen ja kaartosäteen muuttaminen lyhytkestoisella ohjausliikkeellä
    esim.
    - kaartamisen aloittamiseksi tai jyrkentämiseksi ohjausliikkeellä kaartamista vastakkaiseen suuntaan
    - kaartamisen lopettamiseksi tai loiventamiseksi ohjausliikkeellä kaartamisen suuntaan

    Kumpi termi on parempi; työntöohjaus vai vastaohjaus?

    Terminologisessa mielessä molemmat ovat ihan yhtä hyviä. Turhien väärinkäsitysten ja turhan kinaamisen välttämiseksi olisi kuitenkin hyvä, jos yhtä asiaa kutsuttaisiin yhdellä nimellä.

    Tässä plussia ja miinuksia kummallekin termille:

    vastaohjaus
    + kuvaa hyvin ohjaustapahtumaa kaikenlaisilla pyörillä ja kaikenlaisissa ajotilanteissa
    + vastaa englannin kielessä vakiintunutta termiä ”counter steering”
    - termi on suomen kielessä jo laajassa ja vakiintuneessa käytössä muussa merkityksessä (ohjaaminen luiston suuntaan)

    työntöohjaus
    + toimii hyvänä muistisääntönä nopean väistön tapauksessa
    + kuvaa hyvin ohjaustapahtumaa sellaisella pyörällä ja sellaisessa ajotilanteessa, jossa on painoa käsillä (kyykyllä hitaasti)
    + termi ei ole muussa käytössä
    - vaikeasti miellettävissä sellaisella pyörällä ja sellaisessa ajotilanteessa, jossa kädet ovat ”venytyksessä” (kovempi nopeus nakulla tai kustomilla) ”Eihän kireäksi venytetyllä köydelläkään voi työntää!”

    Molemmilla termeillä on siis hyvät ja huonot puolensa. Ehkä tämän pohdinnan jälkeen käyttäisin termiä työntöohjaus, lähinnä siksi, että vastaohjaus on jo ”varattu” muuhun käyttöön.


    Se termeistä, sitten vielä moottoripyöräilijänä oma yhteenvetoni työntöohjauksesta:

    - kaikki käyttävät sitä, joko tietoisesti tai tiedostamatta
    - tietoista - suorastaan määrätietoista - vastaohjausta on kaikkien syytä harjoitella
    - toimii kaikissa nopeuksissa
    - toimii kaikilla ja kaikenkokoisilla kaksipyöräisillä
    - toimii jopa pyörättömillä vastaavilla vehkeillä esim. ”skibike”
    - hyrrävoimat, ohjausgeometria, renkaan profiili yms. vaikuttavat kaikki moottoripyörän käyttäytymiseen, mutta ilman niitäkin pysyy pystyssä ja voi ohjata (esim. skibike, lienee aika hutera vehje ilman hyrrävoimia).
    - painonsiirrolla on työntöohjaukseen verrattuna olemattoman pieni vaikutus moottoripyörän kääntymiseen. Painonsiirto on välttämätön silloin, kun kaarteessa mennään niin kovaa, että pyörän ja kuskin yhteistä painopistettä pitää saada siirretyksi enemmän kuin pyörän kallistusvarat(yms) sallivat.
    - Ajo hanskassa on hyvä oppikirja
    - TM:n (6/07) juttu ”Turvallisesti moottoripyörällä, osa 1 – Näin ohjaat ja kaarrat oikein” ei ole hyvä oppikirja. Siinä kerrotaan paljon yksityiskohtaista teoriaa, ja korostetaan sen tärkeyttä. Kuitenkin siinä on paljon epätäsmällisyyksiä. Esim.
    • hyrrävoimien merkityksen liioittelua
    • työntöohjausta verrataan liian suoraviivaisesti auton ohjaamiseen mainitsematta, että kyseessä on kaartosäteen muuttaminen eikä kaartaminen
    • kerrotaan harhaanjohtavasti, että pienissä nopeuksissa käännetään eri suuntaan kuin suurissa nopeuksissa
    • jne.

    Vieläkin termeistä; jos se ei ole vastaohjaus, niin oliskohan se vihtaohjaus ?



    Honda S65 -> Honda CB100 -> Honda XL250 ......... -> Kawasaki ER5 ->Yamaha XJ900S Diversion ->
    SUZUKI DL650A
  30.  
  31. #180
    Lainaa (hra1150 @ Helmi. 21 2008,20:09) kirjoitti
    Olemme Hannun kanssa käyneet laajan keskustelun erään moottoripyörämerkin erinomaisuuksista ja taitaapa käsityksemme olla yhtenevä mitä tulee niin vihtaohjukseen kuin tämän erään moottoripyörämerkin yleisiin ominaisuuksiinkin. Pahoittelen aiemmassa viestissäni aiheetta käyttämääni karkeata ilmausta.

    Kolmen eräänmerkkisen moottoripyörän kokemuksen jälkeen tohdin kuitenkin väittää, että kyseessä on Hannun pyörän kohdalla ollut yksilövika. Nämä kolme edellä mainittua allekirjoitaneen omistamaa kulkupeliä ovat varsin hyvin pysyneet oikean käden peukun ja etusormen välissä.
    Noin minä vähän itsekin arvelin, koska asia tuntuu ilmiselvältä suunnitteluvaatimukselta enkä hieman pidemmilläkään koeajoilla ole moista muissa samanmerkkisissäkään huomannut. Siksi en tätä edes maininnut aiemmassa keskustelussamme bokserin ominaisuuksista.

    Joo, samat on havainnot ja näkökulmasta riippuu onko havainnon kohteena vika vai ominaisuus. Eli makuasioistahan ei voi kuin kiistellä
    CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
    moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Sivu: 6 / 10:sta EnsimmäinenEnsimmäinen ... 45678 ... ViimeinenViimeinen