muista nyt että saatat teoriassa jo osata homman..kuiteski joka pyörä on hieman erillainen..vaikkakin periaate on sama...homman kuiteskin oppii vasta ajamalla, ajan kans..(Levander @ Helmi. 16 2008,22:11) kirjoitti
monasti vain tutkitaan noita käppyröitä liikaa...useimpia se vain hämmentää...energia kandee säästää tähteellisempään kuin miettimällä etujättöä.
Mutta...Todella hyvä olisi lukea tuon Ajo hanskassa-oppaan...
Kokeneenkin...ei se nimittäin ota jossei antaiskaan..
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
aivan...(Volpe @ Helmi. 16 2008,21:06) kirjoitti
moon oikias,soot vääräs,nuo o ihan mettäs...
en tiedä mistä tuo vastaohjaus on tullut, liekkö käännösvirhe...
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Tuo on muuten totta. Moni motoristi, miksei pyöräilijäkin, käyttää vasta(tai työntö)ohjausta varsinaisesti tiedostamattaan. Siitä on vain hyvä olla tietoinen esim em. tilanteissa. Yksi hyvä esimerkki on se, kun kyyditään jotain arkajalkaa, joka kallistuksessa haraa vastaan, niin tietoisella voimakkaalla vastaohjauksella voidaan pyörää paremmin pakottaa kallistumaan, eli pöheikköön menon riski pienenee. Ainakin itse olen tämän huomannut pari kertaa.(Tuppervaari @ Helmi. 16 2008,13:59) kirjoitti
Suzuki GSX-R600
Ekaks olin et ei vittu, mut sit olin et ei saatana
Se nyt sit taas riippuu aivan tyypistä jälleen kerran ett kuin paljon kapasiteettia sillä on tutkia ja ymmärtää teoriaa. Kukin tyylillään.(Tuppervaari @ Helmi. 16 2008,22:42) kirjoitti
Ja yleensä ne jotka haluaa käyttää aikaansa ja kapasiteettiansa siihen teorian opiskeluun, tietävät myöskin sen että käytäntö on sit taas ihan eri juttu.![]()
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
näinhän se vain on...sitä koetan tähdentääkin, et kaikki tuo pitää saada selkäytimenjatkeeseen.(scuuba @ Helmi. 17 2008,00:04) kirjoitti
siltikin pistäisin enempi painoa tolle käytännön harjoitteluun.
tässä tapauksessa 15 min teoriaan ja loppuelämä käytäntöön.
moni painottaa tuota rataharjoittelun ylivertaisuutta...paljon on sellaista mihin ei rataa tarvita...rataolosuhteet eivät vastaa ihan täysin normaaliliikennettä.
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Ihan pakko heittää vielä jotain, tässä on nyt ylistetty tuota lukemisen autuutta, ja teorian osaamista. Nyt kun joku selittäis vielä mitä tarkoittaa tällainen lause? -"Ja yleensä ne jotka haluaa käyttää aikaansa ja kapasiteettiansa siihen teorian opiskeluun, tietävät myöskin sen että käytäntö on sit taas ihan eri juttu." Ei oikein auennut mulle, tuohan sotii vastaan koko asiaa mistä niin suuri haloo on nostettu. Ja saman henkilön suusta? Mitä pirua se sitten on väliä mitään lueskella? Ps. Itellä on myös tuo kirja koneella pdf muodossa. Luettukin on. Kyse on siitä että kaikki nuo kirjan opit ovat automaattisesti pelissä mukana, jos ei tasapainoelimet häikkää. Näin on juttu. Rataketuilta vois kysyä, että moniko siellä radalla "vetää" customilla polvi maassa? Ruuhkaa kenties jo? Suuret touringit ehkä ymmärrän siellä harjoittelemassa. Se kääntyy tuo painava lotja samoilla periaatteilla kuin kevyt ja ketterä kyykkykin. Mutta nyt tämä riittäköön. Hymy senkun levenee, henkselit ei kyllä pauku, semmonen "rossi" ei sentään olla, huvittaa vaan nämä väännöt, toinen niin tohkeissaan että oikein "vibreeraa".
![]()
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Kai nyt huomasit Levander kuinka yksinkertaista se moton ohjailu on.Toiset oppii sen livenä ja toiset tutkii teoriaa.Ja pääasia on että pysyy pystyssä ja omalla raidalla eikä törmäile muihin.
Jaa että työntöohjausta nollasta alkaen... älä ota kaikkea ihan todesta..![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
[offia]IIIK seksuvaalista ahtisteluva! Nyt mentiin käräjille! Ja enkä provosoinut!(Rooroo @ Helmi. 16 2008,18:50) kirjoitti
No ei vaineskaan - ollaan valitettavasti (en kyllä tiedä kumman pitäis valittaa) senverran eri ikäluokkaa* että osaan ottaa tuon oikein ihastuttavana kohteliaisuutena, lisää vaan tämmöistä.
*=ei silti että sitä mun:stä ainakaan huomais!
Tuleehan se Bodomin lenkkikin varmaan alkukesästä tuolla "uudella" Bemulla pari kertaa heitettyä... mutta sitten meikäläisen pehvaa viedään oman kullan tiirailtavaksi Baltia-Puola-Ukraina-Romania (ehkä Moldova) -lenkille... viimekesän Baltia-Puola-Slovakia-Unkari -lenkillä tosin taisin enempi itse tiirailla tuota äijän persausta, ei muuten hullumpi sekään...
Okei, no panic, nyt riittää, hyi ällö että keski-ikäiset vielä viittiikin...![]()
Kiitos silti kohteliaisuudesta![offiloppu/]
Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
Puukin vanhetessaan saa kovemmat oksat.![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Moon ilmeisesti sitten yliamatööri näissä hommissa, tuossa hetki sitten kun pihassa mopoa ulkoilutin, niin syystä tai toisesta hitaassa vauhdissa kun vedin vasemmalta puolelta, käännyinkin yllättäen vasemmalle... Eli, ei puhettakaan vastaohjauksesta...(scuuba @ Helmi. 16 2008,19:17) kirjoitti
Ja sitten tohon sun kysymyksees... Mulla mopo käänty vasemmalle![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
+1(TeeVee @ Helmi. 17 2008,13:29) kirjoitti
Samma på här...
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
No niin, nyt kun päästää yhteisymmärrykseen, että yli 40 km vauhdissa, kun työntää sisäkurvin puoleista kättä eteenpäin niin ....
Sitten tulee joku joka ei YLETÄ tai PYSTY työntämään sitä sisäkurvin kättä eteenpäin, niin sama kääntyminen tapahtuu kun VETÄÄ ULKOKURVIN kädellä stongasta...
Ja sitten vielä yksi:
Katseen merkitys.
Ennakoivan ajon kurssilla painotettiin että pitää katsoa riittävän kaus mutkaan eli siis katse katsoo jo etukäteen, että minkäslainen mutka sieltä on tulossa. No kun katse kääntyy niin yleensä myös olkapää kääntyy ja hupsista, siinä samalla tulee sitten kääntäneeksi sitä stongaakin. Yleensä vielä oikeaan suuntaankin.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Itse käytän AINA työntöohjausta, ja mp:llä kun ajaa vähän aikaa niin joutuu hetken opettelemaan polkupyörällä ajamista, tosin ajaessani pp:llä niin vauhdin ollessa 25km/h tai enemmän niin kyllä se työntöohjaus tuntuu parhaimmalta.
Eikait mp:llä edes pystyisi ajamaan jos käyttää "perinteistä" polkupyörällä kääntämistä? Hyrrävoima siihen kaiketi vaikuttaa (joku on ehkä jo maininnut, en lukenut koko ketjua)?
A1 -korttia ajaessani opettaja demonstroi tilanteen niin että hänellä oli polkupyörän eturengas, siitä renkaan akselista pidettiin kiinni ja pyöräytettiin rengas pyörimään vähän reilummalla vauhdilla, sitten kun yritti kääntää rengasta vasemmalle, niin hyrrävoima pyrki kääntämään rengasta oikealle. Se on aika ovela ilmiö.![]()
(AD)HD-mies 4ever!
Jotenkin meillä tämä keskustelun taso nousee vaivattomasti ihan tajuttomiin sfääreihin näin ajokauden kunnollista alkamista odotellessa
Vaikka työntöohjaus tuleekin varmasti paljolti itsestään, niin kyllä sen harjoitteleminen kannattaa. Äkkitilanteessa sen pitää tulla selkärangasta. Kaistamerkinnöissä pujottelemalla ja sadekaivoja väistelemällä sitä tulee itsekin joka suvi treenailtua.
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
+1000 tälle(Willi Tähti @ Helmi. 16 2008,12:34) kirjoitti
Tutustukaa ehdottomasti tuohon teokseen KAIKKI!!!
Jos ette ole tuota lukeneet. Lukekaa ennen ajokauden alkua.
Vaikka vaan ajankuluksenne.
Sitten voitte vetää tästäkin asiasta omia johtopäätöksiä *
Ei kannata kuunnella "kokenutta" kaveria tässä asiassa.
Se kun saattaa olla, että hänen mielestään etujarruakaan ei tarvitse, eikä kannata käyttää. Voi vaikka kaatua.
Kaveri ei itse ole välttämättä yli 20 vuoteen tarvinnut etujarrua. Paitsi paikallaan. "Konenut" kaveri silti.....
Eli lukekaa tuo. Ehkäpä sitten tavataan tällä palstalla vielä ensi talvenakin *![]()
En kyllä käsitä tätä vasta/työntöohjaus hypetystä eikai sitä pyörää siittä ohjaustangosta muuten voi kääntääkkään kun tuollaiten. Jos joku luulee ajavansa pyörää vaan painoaan siirtelemällä voi koittaa kädet irti tangotsta ajamista ja huomaa että prkl eipä se käänny juuri mihinkään kun ei saa tuota eturengasta ohjastettua. Eli yhteenvetona kaikki jotka pystyvät liikenteessä ajamaan osaavat tuota vastaohjausta käyttää ei siihen tarvita mitään mielikuva harjoitteita täytyy vaan olla hieman luottoa siihen että se pyörä kääntyy ja rengas pitää tiukan paikan tullen eikä paineta heti sitä etusta lukkoon ja heittäydytä katuun![]()
Vau mikä vääntö. Oli kiva lukea näin yövuoron jälkeen.
No eiköhän kohta päästä
... vaikka vielä lunta sateleekin.
-
kirjalla,mittatikulla,taskulaskimella kaiken oppii.
Sille kokeneelle kaverille on aivan sama ketä uskoo.
Mullekkin on aivan sama. Tärkeintä että pysyy hengissä.
Hyvä opus on ajo hanskassa, mutta ei sen lukemisen jälkeen vielä kande poistaa pusakasta vetskaria.![]()
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Vasta/työntöohjauksesta puhuminen on yksi parhaista tavoista saada riita aikaiseksi esim.saunan lauteilla pienessä jurrissa.Asiaan perehtymätön ei voi millään käsittää että kaksipyöräistä ohjataan painopistettä muuttamalla.Se tuntuu täysin järjenvastaiselta.Jopa moni motoristi kiistää asian.
Kaksipyöräohjaus on helppo ihan konkreettisesti kokeilla ajamalla esim.kahdeksaakymppiä suoralla tiellä ja pitämällä ohjaustangosta kiinni yhdellä kädellä.Esim.oikealla kädellä tankoa hiljaa työntämällä eteenpäin(vastapäivään)lähtee pyörä kääntymään vastakkaiseen suuntaan.Etupyörä ikäänkuin vie keulaa "pois alta" joka saa samalla painopisteen siirtymään oikealle ja tämä taas alkaa muuttamaan ajosuuntaa painopisteen suuntaan.Tämän ymmärtää ja huomaa kun vain itse kokeilee.Tosin ihan kävelyvauhdissa tämä ei toimi,että parkkiksella kun tarvii pyörä kääntää mahdollisimman pienessä tilassa kannattaa se tanko kääntää juuri siihen suuntaan mihin haluaa pyörää kääntää.![]()
Vain turbo antaa kunnon voimaa!
Niin, tämä vastaohjaus, tai miksi sitä haluaa nimittää, siirtää nimenomaan painopistettä (pyörä+kuski) siihen suuntaan mihin pyörän on tarkoitus kääntyä. Kun kääntää (terävähkösti) vasemmalle, pyörä kallistuu oikealle ja päinvastoin. Sillä edellytyksellä, että vauhtia on niin paljon että keskipakovoima jaksaa siirtää painopistettä. Kävelyvauhdeissa keskipakovoima ei vaikuta, siksi silloin käännellään 'normaalisti, eikä siinä paljoa kallistustakaan synny.
Rata-ajossakin käytännössä samalla kun äijä heittää itseään sisäkurvin puolelle roikkumaan se samalla tönäisee saman puolen stongaa, tai vetää vastapuolelta. Olenpa huomannut, että se ei edes ole mikään hetkellinen tönäisy, vaan jos aikoo tiukentaa kääntymistään (kallistusta lisää), pitää oikein tosissaan kiskoa tangosta 'väärään' suuntaan. Äijän roikkuminen sisäkurvin puolella tosin pienentää 'jatkuvan' vastaohjauksen tarvetta, koska kuskin massa osaltaan pitää painopistettä oikealla puolella.
Perustestaushan käy juuri suoralla tiellä vaikkapa 60-80 nopeudessa. Nopeahko pieni kääntöliike vasemmalle kallistaa pyörää oikealle ja päinvastoin. Itsekin tuota joskus tarkoituksella huvikseen kokeilen, ihan vaan asian pitämiseksi mielessä. Mutka-ajossa sitä ei normaalisti tule edes ajateltua, eikä tarviikaan, paitsi ehkä sellaisessa tiukentuvassa mutkassa.
Mutta joo, kinahan tästäkin aiheesta on varma.![]()
Vielä enemmän suosittelen käymään kursseilla, jossa työntöohjausta pääsee tekemään ihan oikeasti ilman mahdollisuutta fuskata. Se on nähty moneen kertaan, että vaikka asiasta miten paljon puhuu, selittää ja lukee, niin asian konkretisoiminen EAK-kurssin keilarännissä avaa silmiä ihan toisella tavalla kuin mikään teorisointi. Työntö/vasta/whatever ohjaus on siitä näppärä keksintö, että siitä voi saada kaiken irti ymmärtämättä asian fysikaalisista perusteista juuri mitään.(kimpleh @ Helmi. 17 2008,15:30) kirjoitti
1000
Mulle sai eräs vanhempi motoristi selitettyä vastaohjauksen sillee, että hän käski minun väh 70km/h vauhdissa kokeilla "tyhjällä" tiellä työntelemällä stongaa eestaas! Nyttemmin (IMHO) olen huomannut, että MINÄ tarvitsen noin 50km/h minimivauhdin, että vastaohjaus toimii. Ehkä te kokeneemmat osaatte tuon hiljaisemmassakin vauhdissa?![]()
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Minä en lukeudu noihin kokeneisiin, mutta ei tuo vasta/työntöohjaus kovin hiljaisissa nopeuksissa voi toimia kenelläkään.(ttuttu @ Helmi. 18 2008,11:28) kirjoitti
Hyrrävoiman suuruus on liian vähäinen, ja hyrrävoiman poikkeutuksen aiheuttamaan reaktioon tuo perustuu...
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
hyrravoima?(Koris @ Helmi. 18 2008,11:36) kirjoitti
miten nää pystyy kallistamaan kun ei ole hyrrävoimia ollenkaan etupyörässä
hyrrävoiman 'poikkeutus' ehkä voimistaa sitä ja hyrrävoimat pitävät pyörän vakaana kovissa nopeuksissa, mutta pyörä kallistuisi ilman hyrrävoimiakin. jos tukipiste siirtyy sivulla painon alta, niin kallistuuhan se. hyrrävoimia tai ei.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Sitä vaan ei huomaa kuinka vastaohjausta tulee käytettyä. Ajakaa moottoripyörällä ilman käsiä. Polkupyörällä testi pätee myös ja selventää asiaa ehkä enemmän.(Koris @ Helmi. 18 2008,11:36) kirjoitti
Niin paljon kuin saatte sitä vehjettä käännettyä ilman käsiä, saatte käännettyä sitä muutenkin ilman vastaohjausta. Eli hyvin vähän. Kaikki siitä yli on vastaohjauksen ansiota, tiedostaapa sitä tai ei.
Ihnoan itse näitä "itsevarmoja" postauksia, missä ei perusteita sen pidemmälle selitetä. Sanotaan vain, että "näin se on" ja sillä selvä. En jaksa lähteä fysiikasta sen enempää selittämään, koska sitä porukka on jo tehnyt, enkä minä osaa selittää sen paremmin. Eikä niitä jaksa monikaan lukea, ainakaan ajatuksella.
Sovitaan siis niin, että älkää uskoko mua, vaan käykää kokeilemassa. Testi on hyvin helppo, ajakaa ilman käsiä jossain missä on paljon tilaa ja yrittäkää kääntää ihan sikajyrkästi. Ja seuraavaksi kokeilette tietoisesti kääntää tangosta johonkin suuntaan. Älkää siis kääntäkö mopoa. Jäpitätte vaan satulassa suorana ja ihan aavistuksen väännätte tankoa johonkin suuntaan ja kattokaa mitä tapahtuu. Tulette hämmästymään suuresti.
Noinhan se menee. Koriksen mainitsema reaktio tarkoittanee tässä sitä, että kun pyörivää pyörää/kappaletta kääntää, se pyrkii samalla myös kallistumaan. Eli kun ajatellaan mopon eturengasta, kääntäminen oikealle aiheuttaa myös sen, että eturengas pyrkii samalla kallistumaan vasemmalle, eli sinne minne sen halutaankin kallistuvan. Sama pätee myös esimerkiksi lentokonepotkureissa ja kaikessa mikä pyörii. Tämä on myötävaikuttava ilmiö, mutta ei ohjauksen dynamiikka siihen varsinaisesti perustu.kirjoitti
1000
Ok, tuli vähän huolimattomasti vastattua.(MadMan @ Helmi. 18 2008,11:52) kirjoitti
Pääpointtini oli se, että riittävän alhaisessa nopeudessa vasta/työntöohjaus ei toimi. Nopeusalue on luokkaa "pihat tai bensa-asemat", eli hyvin hiljainen nopeus.
Tuosta hyrrävoimien poikkeutuksesta en nyt jatka keskustelua, puolestani sen kommentin voi vaikka unohtaa.
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Eiku mä tarkotin tota omaa postaustani, kun en jaksanu selvittää teoriaa tai perustella muutenkaan sen tarkemmin(Koris @ Helmi. 18 2008,12:04) kirjoitti
Mutta edelleen, vastaohjaus toimii myös huoltoaseman pihassa ja hidasajossakin. Toimii myös silloin kun tasapainotellaan mopolla paikallaan ja korjataan isompi tasapainopoikkeama.
Sen jälkeen ku ootte kokoillu tota hommaa isommassa vauhdissa, kokeilkaa kävelyvauhdissa. Älkää kääntäkö mopoa, kääntäkää ohjaustakoa. Ja yllätys yllätys, mitä tapahtuukaan
Odottelen testiraportteja, menkäähän kokeilemaan!
Täytyypä testailla, kun ajokausi alkaa.(MadMan @ Helmi. 18 2008,12:12) kirjoitti
Itse pyrin treenaamaan kerran viikossa hidasajoa ja jarrutuksia, niin täytyy kokeilla tätä työntöohjausta siinä samalla.
Rajanopeutena (työntöohjauksen toimivuudelle) olen pitänyt nopeutta, jolla pystyy ajamaan ilman käsiä, mutta kai olen siinäkin sitten väärässä.
Mutta paikallaan...
... en pysty!
![]()
- - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - -
Kyllä vastaohjaus toimii myös paikallaan olevassa pyörässä.(Koris @ Helmi. 18 2008,12:20) kirjoitti
Esim. nopea nykäisy oikealle kaataa pyörän vasemmalle kyljelle. (jos ei pistä vastaan)