Mitäköhän tuo vastaohjaus tarkoittaa käytännössä? Sen verran olen nettiä selailemalla saanut selville, että pyöräää ohjataan päinvastaiseen suuntaan, kuin mihin halutaan kääntyä. Että siis? Jos, siis olen esim. kääntymässä vasemmalle niin niin työnnän tangon vasenta puolta itsestäni pois päin ja kallistan normaalisti?Sorry, tälläiset "tyhmät kysymykset", mutta jostain täytyy näin alussa sitä tietoa ammentaa.
Nimimerkillä 3km ajoa takana kotikulmilla![]()
Elä omaa elämääsi, sillä olet kuoleva oman kuolemasi.
MP69:n sivuilt käyt lataamassa "Ajo hanskassa" teoksen. Hyvä perusteos ajamisen perusteista. Siis TÄMÄN
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Niinhän se mopo vaan kääntyy ihmeellisesti. Seuraavalla lenkillä vaan kokeilemaan ja harjoittelemaan.
Dixi et animam levavi
Olet aivan oikeilla jäljillä. Testaamaan vaan.
990 SM-T -11
FZ1-N -07
ZX-9R F2P -04
CBR 600 F4 -00
NSR 125R -94
Sitähän se on, että työntää ohjaustankoa vastakkaiseen suuntaan. Kovemmissa kallistuksissa taitaa aikalailla luonnostaan tulla. Mietippä jos tiukassa mutkassa käännät tankoa vielä enemmän kallistuksen suuntaan, niin nurinhan siinä äkkiä mennään...kuitenkaan vastaohjaus ei ole mitään älytöntä "speedwaysladi" -ohjausta. Ja vauhti siellä maantienopeuksissa, ei välttämättä ihan kaupunki kruisailussa vielä vastaohjata.
Viisas pääsee vähemmällä!
Tästä jouduin itsekin inttämään yhden työkaverin kanssa, jolla ei millään menny jakeluun ku eihän polkupyörälläkään niin tehdä.. Sanoin, että poljeppas vaikka 80kmh, niin kylläpäs tehdäänkin..![]()
Exät:
Yamaha DT 125 R -89
Husqvarna WR 250 -92
Honda CB 750 -73
Honda CBR 1000 f -90
Suzuki Bandit 1200 -02
GSX1300R Hayabusa K5
M1800r -09
Nyxä: H-D Electra Glide Standard 2019
Jotenkin vaan tuntuu "vieraalta" tehdä noin. En tiedä onko tuota ennen tehnyt ihan huomaamattaan, kun on mopolla ajellut... Tuntuu vaan siltä ettei pokka ja uskallus riitä tehdä niin, kun pelkää, että kaataa pyörän![]()
Elä omaa elämääsi, sillä olet kuoleva oman kuolemasi.
Pikkuhiljaa työntää enemmän ja enemmän. Kyllä siihen oppii eikä kaatumisesta ole pelkoa.(Levander @ Helmi. 16 2008,12:43) kirjoitti
Helpoin opetella on kun pujottelet ajoväylien välissä olevia katkoviivoja pelkästään työntöohjausta käyttäen.
Huom! Silloin kun tie on tyhjä![]()
Niin tuota tässä nyt kyllä näkövammainen opastaa sokeaamutta samaa kun olen itsekin miettinyt ja testaillut niin olen huomannut että se on tavallaan tietty liike jonka tekee tietyssä (vauhtiin sopivassa "letkeässä") rytmissä: samalla tapahtuu se painonsiirto ja jotenkin sopivasti kytkeytyy ohjaustangon työntöön.
Vaikea selittää... tuolilla istuessa voi ehkä vähän "eläytyä" - työnnä vasenta kättä eteen niinkuin se olisi kahvassa kiinnni, niin samalla painopiste siirtyy vasemmalle kankulle... jotenkin näin sitä vaan lähtee "kaatumaan" mutkaan?
Siis eli koko kehon painopiste siirtyy luontevasti kun työntää kahvaa vastakkaiseen suuntaan. No tämä on sitten just se juttu joka tekee ainakin mun ajopäivistä niin erilaisia välillä, joskus on rento ja hyvä fiilis ja tämä tapahtuu itsellään, joskus on p**** jäykkänä eikä pyöräkään tahdo totella...
Rentous kun koko ajan lisääntyy niin kyllä se siitä![]()
Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
Tarkottaa sitä, että kaksipyöräinen kääntyy vauhdissa aina kallistamalla, tuolla "vastaohjauksella" vaan saadaan sopiva kallistus nopeasti aikaan ja kääntyminen alkaa. Toimii myös polkupyörällä aivan samoin, on muuten helppo testata vaikka alamäessä.
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
Vastaohjaus kuuluu sarjaa "automaattisesti tapahtuva".
Pyörää kun ohjataan kallistemella, niin tuo vastaohjaus kääntää ensin etupyörää väärään suuntaan ja sitten kun pyörä lähtee kallistumaan niin fysiikka kääntää pyörän oikeaan asentoon.
On kuulemma kaikkein tehokkain tapa kääntää mutkissa ja hätätilanteissa.
Ainakin niissä ennakoivan ajon koulutuksissa, joissa olen käynyt on esitetty jollakin pienellä pyörällä, että miten tuo liike oikein tapahtuu. Tuo vastaohjaus tai työntöohjaus tai miksi sitä milloinkin kutsutaan toimii muuten vasta yli 40 (muistaakseni) km vauhdissa.
Kaupungissa tulee silloin tällöin tilanne, että parkkeeratusta autosta aukeaa kuljettajan ovi ja olet itse siinä kohdalla. Siinä kohdassa kun tempaisee vastaohjauksen niin väistäminen onnistuu.
Tuollainen väistökoe on muuten moottoripyöräkortissa nykyään, lisäksi on muistaakseni 11 muuta koetta.
Itsellä meni melkein housut vaihtoon ekalla kerralla kun vasta-ohjauksen tempaisin ohjeiden mukaan.
Ei muutakuin harjoittelemaan.
Tuo ajohanskassa kirja on todella hyvä ja luen sen joka vuosi läpi ennen ajokauden alkamista.
* * * * * * * * * * *
Tää on allekirjoitus!
* * * * * * * * * * *
Suzuki GS 450E (vm. 1988) -->
Suzuki GS1100G (vm. 1983) -->
Yamaha FJ1200ABS (vm. 1992) -->
Yamaha FJR1300A (vm. 2008) -->
Ei tiedä vielä
Alkukaudesta sitä luonnollisesti tuppaa kääntämään varovasti, eli painopisteen vaihdolla. Mutta kyllä se siitä äkkiä tulee se työntäminen takasin mieleen. Ja kokemuksen kautta sitä kannattaaki harjotella. Se työntöohjaus kyllä tulee automaattisesti kilometrien myötä.
Mutta joo, kyllä se tangon työntäminen toimii. On nopeampi ja tarkempi tapa kuin painolla ohjaus.
GSX 750
Tämä video näyttää miten näppärästi pyörä kääntyy ilman vastaohjausta. Pyörään on asennettu toinen ohjaustanko niin että vastaohjausta ei voi käyttää ja pyörää kallistetaan ja ohjataan vain ja ainoastaan painonsiirrolla. Huomatkaa erityisesti pyörän herkkä ohjattavuus.
Saman videon loppupuolella sitten samaa pyörää ohjataan normaaliohjaustangosta vastaohjausta (Countersteering) käyttäen. Tämän videon jälkeen kannattaa tosissaan miettiä kuinka turha, luonnoton ja ylihypetetty asia tuo vastaohjaus on.
Tai...
*.
Niin hmm tota onko ne eri asia? Kokisin että molemmat tapahtuu yhtäaikaa - paitsi että kun tietoisesti työntää kahvasta niin ei välttämättä tule tiedostaneeksi samalla tapahtuvaa painonsiirtoa - jonka kumminkin tekee(crop @ Helmi. 16 2008,13:41) kirjoitti
Tai painoa voi siirtää ilman vastaohjausta mutta ei vastaohjata ilman painonsiirtoa...![]()
Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
Työntöohjaus terminä helpommin käsitettävissä.
Sen toiminnan ymmärtää parhaiten pitämällä esin, vasenta kättä selän takana (nopeus siis n.50 km/h) ja työntämällä kaasukättä hieman etiäpäin ja avot, mopoti kääntyy oikealle...
voi tuon testata polkupyörälläkin.
totta on se että asiaa on ylihypetetty,tärkein asia on jotta saa ohjattua pyörää. tuo työntöohjaus tapahtuu 99% luonnostaan.Tiukkoihin väistöihin sitä pitää hieman harjoitella yhdistettynä painonsiirtoon.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Sitten kun rupeat ajelemaan mutkapätkiä ja kokemusta pikkasen karttuu niin rupeappa ihan seuraamaan miten toimit mutkaan mennessä.(Levander @ Helmi. 16 2008,12:30) kirjoitti
Huomaat varmasti että teet vastaohjauksen ihan automaattisesti.
Vastaohjaus on mielestäni yksi sellaisista asioista joka kannattaa oikeasti opetella ja ymmärtää. Tämä siksi, että joissakin tilanteissa se voi jopa pelastaa hengen. Jos vastaohjaus on sellainen luonnollisesti tapahtuva asia niin sitä ei välttämättä tajua tehdä silloin kun tilanne tulee nopeasti.
Hyvä esimerkki lienee liian kova vauhti mutkassa. Aika automaattisesti sitä painaa jarrua ja pyörä nousee pystyyn, pystyssä on aika vaikea kääntyä. Vastaohjauksen avulla pyörän saa pysymään kantissa tai jarrutuksen jälkeen pyörän saa nopeasti takaisin kanttiin.
Vastaohjaus ja painopisteen siirto eivät ole sama asia. Uskomattoman paljon mutua asiasta, jonka pitäisi olla jokaiselle motoristille selvä asia, ja syvällä mielen syövereissä.
Ne faktat on:
1) Vastaohjaus on tehokkain tapa kääntää (yli ~40km nopeuksissa)
2) Vastaohjaamalla ei kaadu (niin no kaikki tietysti onnistuu kun tarpeeksi halkoo hiuksia)
3) Vastaohjatessa pyörän painopiste siirtyy hetkeksi tukipinnalta jolloin pyörä kallistuu nopeasti - kunnes rengas palautuu itsestään oikeaan asentoon
4) Painoa siirtämällä kääntäminen on helvetin hidasta.
youtube.com/user/mototuomas
väärin. työntöohjaus ja painonsiirto yhdessä ovat tehokkain tapa.(Rasenger @ Helmi. 16 2008,14:19) kirjoitti
Niinkuin Volpe tossa oli itse huomannut..kandee yhdistellä näitä juttuja.
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Vasta/työntöohjaus on itseasiassa AINOA tapa ohjata kaksipyöräistä yli 20km nopeuksissa. Kun alkaa tosissaan kiinnittämään huomiota mitä ohjaustangolle tapahtuu kääntyessä niin huomaa, että senhän tekee luonnostaan. Kyllä minäkin LUULIN kääntäväni ohjaustankoa käännöksen suuntaan, mutta toisinhan siinä kävi.
Eli käännyit miten käännyit niin aina vastaohjaat. Idea onkin siinä, että kun sen tekee tietoisesti, pystyy kääntymään helkkarin tehokkaasti.
premier
emeritus
Väärin. Miksi ei voisi vastaohjata ilman painonsiirtoa?(Volpe @ Helmi. 16 2008,13:53) kirjoitti
-08 Kawasaki ZX-6R
-07 Honda Hornet 600 (ex)
-99 Suzuki GS 500 (ex)
Hankkiutukaapa sivuvaunullisen puikkoihin niin huomaatte hyvin nopeasti minkälaista on ajaa ilman vastaohjausta,sivuvaunullisella vastaojaus vie välittömästi lepikkoon.Soolopyörällä kaikki käyttävät vastaohjausta,joko tietoisesti tai tiedostamattaan.
Myös tuo kannattaa lukea:
http://www.bajahill.net/mpohjaus.html
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kyllä sinä tuolla tyylillä ajat ilman kokeiluakin. Tulee selkärangasta ja perstuntumasta miten se pyörä kääntyy. Tarkkailet vaan itse miten toimit kun käännyt pikkunopeuksissa, ja mikä ero on kun motarilla vaihdat kaistaa. Mitä tulee pyörän kaatamiseen motari nopeuksissa, siihen tarvitaan jo sellaisia voimia että sellaista et vastaohjauksella saa aikaan, siinä itsesuojeluvaisto sanoo stopin.(Levander @ Helmi. 16 2008,12:43) kirjoitti
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"
Mestarillista hiustenhalkomista.(Tuppervaari @ Helmi. 16 2008,14:31) kirjoitti
Kohtahan tuo kesä tulee niin pääsee taas työntöohjailemaan ja heiluttamaan pyllyä.
youtube.com/user/mototuomas
Ja jatkoit sitten itsekkin mutulla. Yhen neljästä sait oikein.(Rasenger @ Helmi. 16 2008,14:19) kirjoitti
1) Ei siin oo mitää rajanopeutta. Missä tahansa nopeudessa vastaohjaus on nopein tapa saada mopo kallistumaan, ja sen jälkeen mopon ajogeometria hoitaa sen kääntymisen, jos kuski pitää mopon kallistuneena sillä vastaohjauksella.
2) Kyllä kaatuu. Eri asia on sitten onko kuski niin tyhmä että vastaohjaa liikaa jolloin mopo yksinkertaisesti kaatuu.
3) Ei se rengas palaudu itsestään "oikeaan asentoon". Vaan se vastaohjaus on nimenomaan sitä renkaan pitämistä "oikeassa asennossa". Ja se rengas palautuu vasta sit ku se kuski lopettaa sen vastaohjauksen. Mopo ei pysy kallistuneena jos vastaohjaus lopetetaan.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
No ehkä voi, mutta arvelen että painonsiirto vain tapahtuu siinä samalla aika tiedostamattomastikin, sitä tarkoitin.(Skeletor @ Helmi. 16 2008,15:12) kirjoitti
Enkä tarkoittanut sellaista ratakaartoa, jossa *pudotetaan satulan sivuun ja polvi maassa...
Mä en kai sit vaan _voi_ mitään mun sexyille lantioliikkeille missään tilanteessa...
T. pyllynheiluttaja
Entinen singeristi ja ompeluseuran kukkahattutäti,
nykyinen Bee-Äm-Wee -ämmä (F650GS -04)
Tuosta voi varmaan kaikki lukea miten homma menee elikkäs melko puhtaasti geometrialla. Silti kauhee vääntö painonsiirroista sun muista...(scuuba @ Helmi. 16 2008,15:45) kirjoitti
![]()
CBR600f -04
Joo, kyllähän se tulee jollain tapaa automaattisesti usein tehtyä se painonsiirto. Mulla on tapana nojata sisäkaarteen puolelle eteenpäin, jolloin vastaohjaus ja pieni painonsiirto tapahtuu ikäänkuin ittestään. Piti vaan ruveta hiuksia halkomaan(Volpe @ Helmi. 16 2008,16:34) kirjoitti
![]()
-08 Kawasaki ZX-6R
-07 Honda Hornet 600 (ex)
-99 Suzuki GS 500 (ex)
1) Periaate on eri asia kuin käytäntö.(scuuba @ Helmi. 16 2008,16:09) kirjoitti
2) "Ei kaadu. Eri asia on sitten onko kuski niin tyhmä että vastaohjaa liikaa jolloin mopo yksinkertaisesti kaatuu."
3) Tässä oli minulla aivopieru.
Sain siis kolme neljästä oikein.![]()
youtube.com/user/mototuomas