Liikkuva poliisi mittaa torstaina ajonopeuksia tietyömaalla Helsingissä. Samalla autoilijoille jaetaan myös tiedotteita tietyömaan turvallisuudesta.
Tempaus on osa NCC Roadsin turvallisuuskampanjaa, jonka tarkoituksena on saada autoilijat ajamaan hiljempaa työmaan kohdalla ja tekemään täten tietyömaista turvallisempia paikkoja työskennellä ja liikkua. Kampanjaan liittyen tietyömaille ympäri Suomen on myös asetettu aiheeseen liittyviä julisteita.
NCC Roads muistuttaa, että hiljainen ajonopeus antaa lisää aikaa reagoida tietyömaan erityistilanteisiin. Jos ihminen ilmestyy auton eteen 20 metrin päässä yllättäen, ehtii 30 kilometrin tuntinopeutta ajanut pysähtyä. Viittäkymppiä ajanut puolestaan osuu tielle tulleeseen 37 kilometrin tuntinopeudella, jolloin seuraukset ovat kohtalokkaita.
Keskeneräinen tie on turvallisuusriski, vaikkei siellä olisikaan ketään töissä. Nopeusrajoitukset myös parantavat liikenteen sujuvuutta, sillä niiden ansiosta tietä ei ole usein syytä sulkea kokonaan.
NCC Roadsin asvaltti- ja maanrakennusalan työntekijöille sattuu liikenteen aiheuttamia tapaturmia keskimäärin kaksi vuodessa. Vaaratilanteita on parisenkymmentä. Tavoitteena on nolla tapaturmaa.
Beta 300 RR
Ex - CBR1000RR
Jos ne perhanan työmaarajoitukset ei alkas kolme kilometriä ennen varsinaista työmaata ja jatkuis saman verran sen jälkeen ja ne poistettaisiin yöajaksi, voisi joku niitä noudattaakin. Nykyinen käytäntö rajoituksien ympärivuorokautisessa käytössä liian pitkillä tieosuuksilla on johtanut siihen, että kukaan ei aja rajoituksen mukaan edes siinä työmaan kohdalla.
Olisi muuten hauska nähdä mittaako poliisi niitä nopeuksia siinä työmaan kohdalla vai kilometri ennen/jälkeen.
Superbike #7
Ei siinä mitää vaikeeta oo vauhtia hidastaa, itekki työkseni ajan ja tulee aina rajoitusten mukaan ajettua työmaa-alueilla (ja muuallakin), johtuu kai siitä että ei ole kiire minnekään ja ajamalla ei aikaa säästä![]()
Täytyy yrittää ajaa ainakin torstaina vähän rauhallisemmin. Kertoiskohan ne jos soittais ja kysyis että millä työmaalla ja missä kohtaa ne mittaa nopeuksia?![]()
Beta 300 RR
Ex - CBR1000RR
+1(Nitrous @ Heinä. 25 2011,16:01) kirjoitti
![]()
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
Ajan päivittäin mm. kehä-III:sta Hämeenlinnantien tietyöalueiden läpi.
Pari havaintoa:
- joillekin se 50 taulu ei merkitse yhtikäs mitään, vaan se on heille merkitykseltään sama kuin 80 taulu, eli silloin ajetaan mittarin mukaan noin 100, aivan kuten liikennevirta kehäteillä ihan yleisesti tekee – hidastaen vain peltipoliisien kohdalla, tai jos oikeita poliiseja sattuu olemaan näkösällä! Nämä mittarin mukaan satasta tietyöalueella ajavat voisivat kyllä hieman miettiä tekemisiään, ja viranomaisetkin voisivat välillä tarjota hieman muistutusta tästä miettimisen tarpeesta. Kyseessä on kuitenkin toisten työmaa, missä ajelevat.
- suuri osa kaikesta liikennevirrasta jättää noudattamatta tietyörajoituksen, vaikkei ihan noin räikeästi, eli ajaa 50 km/h tietyöalueilla selkeästi yli 50.
- varsinkin tuo edellämainittu ryhmä voitaisiin varmaankin saada noudattamaan tietyörajoituksia entistä paremmin, jos niitä viljeltäisiin vain todella tarpeellisiin paikkoihin, ja tätä kautta tehtäisiin niiden noudattaminen mielekkääksi (esim. puoli kilometriä ennen JA jälkeen tietyöalueen ei mielestäni ole sitä!) Tähän liittyen sopisi pohtia myös sitä, onko sama 50km/h tarpeellinen esim. sellaisina aikoina, jolloin tietyöalueella ei tehdä töitä.
- suomalainen "spesiaali-jippo" tuntuu olevan jättää tietyörajoitus "päälle" tietyön päätyttyä, ts. siellä ei välttämättä ole olemassa minkäänlaista merkkiä, joka kertoisi tietyön päättyvän, ja normaalin rajoituksen jatkuvan siitä eteenpäin. Tällöin tietyöalueen viimeisin rajoitus pysyy voimassa , mikä voi tarkoittaa täysin järjenvastaista tilannetta. Hyvä esimerkki oli joku aika sitten Porvoon moottoritiellä, jonne periaatteessa jäi tietyön jälkeen voimaan 60km/h, koska muutakaan ei ilmoitettu.
Tämäkin varmaan harvemman mielestä tekee tietyörajoitusten noudattamisesta ainakaan mielekkäämpää.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
+1(Reiska_SB @ Heinä. 25 2011,16:07) kirjoitti
Minä muistutan, että jos ihminen ilmestyy auton eteen 5 metrin päässä yllättäen, ehtii 5 km/h tunnissa ajava autoilija pysähtyä, mutta 30 km/h ajava puolestaan törmää tielle tulleeseen 30 km/h, jolloin seuraukset ovat kohtalokkaita.(Lightyear @ Heinä. 25 2011,15:51) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
No hui kauheeta. *Ihan kuusi kilometriä täytyisi ajella hiljempaa.(Nitrous @ Heinä. 25 2011,16:01) kirjoitti
Tietyömaitten kohdalla rajoitukset on aina paikallaan ja ylinopeuden aiheuttama vaara ei ole mitään abstraktia. *Kortin saisi napata heti pois jos ajelee niissä ylinopeuksia tai vaihtoehtoisesti kuukauden pesti sinne työmaalle ja siirteleen/poisteleen niitä rajoitusmerkkejä aina kun äijät on sumpilla.
Sinulla on varmasti kohtalokkaan lujaa faktaa tamankin vaitteen tueksi. Kuten aina.(vetomies @ Heinä. 25 2011,16:14) kirjoitti
The point is not to die for your country but to make the other bugger die for his...
Tässä taas muutaman kuukauden joka aamu- ja iltapäivä ajellut kehä I:n työmaan läpi ~55km/h ja autoa paahtaa ohi lentämällä. Eli kyllä tuossa rajoitusten noudattamisessa tuntuu olevan aika suurta ongelmaa ja mielestäni tuo edellisessä viestissä esittämäni syy on suurin yksittäinen tekijä siinä, että rajoitusta ei kunnioiteta edes siellä, missä se on tarpeellinen.(Geronimo @ Heinä. 25 2011,16:22) kirjoitti
Edit. Joo ja kyllä, jokainen turhaan hidasteltu metri aiheuttaa v*tutusta. Elämän voi viettää paremminkin kuin tuolla tienpäällä nököttämällä.
Edit2: Ja ei kannata laittaa tähän perään jotain sekuntilaskelmaa paljonko aikaa hukkuu, kertolasku opetettiin jo ala-asteella.
Superbike #7
Aivan oikein!(Waille @ Heinä. 25 2011,16:13) kirjoitti
Jos nuo rajoitukset olisi järkeviä pituudeltaan ja kestoltaan, niitä tulisi paremmin noudatettua.
Joskus nähnyt että merkit ja työkoneet tuodaan paikalle ja lähdetään kesälomalle.
Kumma kun täällä niiden nopeusrajoitusten siirtely työmaan siirtyessä ei onnistu, mutta tuolla etelän sivistysmaissa se onnistuu mainiosti ja kas kummaa - siellähän kaikki hiljentää työmaan kohdalla?(Geronimo @ Heinä. 25 2011,16:22) kirjoitti
Näinhän se on. Usein on vielä vielä niin että ei edes jakseta laittaa sitä rajoituksen päättymismerkkiä vaan saa hyvällä tiellä köröttää vaikka 10 kilsaa menemään 50 mittarissa. Mä päästelen ihan reippaasti jos ketään ei näy missään. Jos on ukkoja oikeasti töissä niin sitten kyllä hidastetaan.(mime @ Heinä. 25 2011,16:27) kirjoitti
'Not only do they reach erroneous conclusions and make unfortunate choices, but their incompetence robs them of the ability to realize it. Instead they are left with the erroneous impression they are doing just fine.'
-Dunning-Kruger effect-
ZX12R
Ymmärrän kyllä kun mitään selkeää vaaraa ei näy ennen ja jälkeen varsinaisen tietyö tms alueella niin silloin ajetaan normi 80 kmh. Sitten sitä en ymmärrä kun on ihan selkeä lyhyt noin 100-200m alue jossa ihmiset ja koneet työskentelee niin siinä painetaan 30 tai 50 rajoituksen alueella sitä 80 kmh. Kuka meistä haluaa omalle työpaikalleen vaarantavan tekijän ? S**tanan kovat sakot ja kortti pois niiltä sanon minä . Tätä näkee ihan joka päivä tuossa Vuorela- Kuopio silta työmaa alueella, siinä kun laittasivat peltipolliisit 100m välein vahtimaan niin hankkis silta rakennusrahat rakennusaikana.![]()
Honda XL1000VA 2006
Tuossa joudutaan jääviysongelman eteen, koska kovimmat lukemat "tietyön" kohdalla on vetänyt ex-lääninpoliisipäällikkö Paatero.(Geronimo @ Heinä. 25 2011,16:22) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
Kuin myös. Ei tossa touhussa tunnu olevan aina ihan järkeä, joskus niitä tietyökylttejä ja -rajoituksia on kylvetty sinne tielle, vaikka ei sitä ensimmäistäkään työmiestä tai konetta ole tulossa vielä pariin viikkoon. Totutushoitoako? Oma reaktio ainakin on lähinnä v*tutus.(Murina @ Heinä. 25 2011,16:36) kirjoitti
Suzuki GSX-R1100 & Yamaha XS650
(exät Honda VFR 800 V-Tec, Harley-Davidson FLSTF Fat Boy, KTM RC8, VTR SP-1, CBR 954 RR, CBR1000F, Kawasaki KX125)
Oikeassa olet. Norjassa oli tänä kesänä hoidettu asia varman päälle: mentiin kumpaankin suuntaan saattueena jota veti ilmeisesti työmaan oma auto. Pysyi nopeudet aika alhaisina.(pecha @ Heinä. 25 2011,16:12) kirjoitti
Koko viime talven oli Hyrylän pohjoispuolella tietyömaa ja 50 rajoitus. Mitään muuta työmaahan viittaavaa paikalla ei ollutkaan.(rellonen @ Heinä. 25 2011,17:30) kirjoitti
Kohtuullinen ratkaisu asiaan olisi että ihan vaikka nyt heti aloitetaan noudattamaan rajoituksia oikeasti ja vastaavasti jos työmaarajoituksen kohdalla ei ole työmaata, sakotetaan merkin asettajaa jokaisen ohi ajaneen auton osalta vastaavasti kuin autoilijoitakin.
Taitaa olla lähemmäs kymmenen vuotta aikaa kun kun puhuin yhden konstaapelin kanssa asiasta ja hän sanoi että kyllähän ne täytyisi olla joko peitettynä tai käännettynä kun töitä ei tehdä,siis viikonloppuina ja öisin. Huonosti vaan toteutuu sekin.
+1(mime @ Heinä. 25 2011,16:27) kirjoitti
Tai sitten jätetetään viivat maalaamatta uudelle asfaltille ja kansa köröttelee kuukauden 80km/h pensselimiestä odotellen. Tänään oli tuohon lähistölle maalari tullut, mut oli tietyömerkki kärsinyt aika pahan inflaation.
Tai sitten vedetään asfalttihomman takia kerralla 3-4 kilometriä tietä ykssuuntaseks kun ei viititä stoppipaikkoja siirrellä keskellä päivää. Siinä kun varttitunnin oottelet ja puolen tunnin päästä seuraavan ja iltapäivällä ja huomenna ja ens viikolla sama kuvio niin alkaa pikkuhiljaa joillakin (ei toki minulla) käämi lämmetä - kaikilla ei välttämättä näiden tientukkojen työturvallisuus ole ekana mielessä. Okei, tekevät kyllä ihan tärkeää ja välttämätöntä työtä, mutta jotenkin tuntuu että varsinkin joitakin asfalttifirmoja ei kiinnosta pätkääkään liikenteen sujuvuus työmaan aikana.
Mut kun mittauspiste sattuu kohdalle niin penaltia paukahtaa, armotta, ilman mitään ainakaan lieventäviä asianhaaroja.
KTM 1290 Super Adventure S
Niin miksei niitä tietyömaarajoituksen nopeuskylttejä voi varustaa lisäkilvillä joilla rajoitetaan kellonaikaan perustuen nopeutta? Jos työtä tehdään 7-17, niin semmonen rajoitin siihen kilpeen. Ja nopeusrajoitus sen mukaan miten tiukkoja kurveja voi siinä turvallisesti ajaa.
Honda Magna VF750C vm.1997
Aka PowerCustom eli pirteä kromivasama
Komppaan Nitrousta ja montaa muuta tuosta merkkien siirron tärkeydestä.
Allekirjoittanut hidastaa esim asfalttityömailla jopa hetkittäin alle sen rajoituksen, mutta siinä vaiheessa jos tietyömaata on kilometrikaupalla, paikalla ei näy edes ensimmäistä tiejyrää ja nopeusrajoitus on "unohdettu" 40-50kmh nopeuteen, niin ei kyllä ymmärrystä riitä hetken vertaa.
Toinen mikä vituttaa on noi kaistamaalausten puuttumisen takia alennetut rajoitukset. Ihanko aikuisten oikeasti joku eksyy tieltä sen takia kun asfalttiin ei ole piirretty valkoisia viivoja? Onko jotkut oikeasti niin koomassa, etteivät erota tietä ja metikköä toisistaan ilman kaistamerkintöjä?
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
No Paateroltahan lähti kortti.(vetomies @ Heinä. 25 2011,16:41) kirjoitti
Kyllä se on ihan turhaa löpinää valitella niistä tietöitten rajoituksista,ei niitä nyt niin paljoa ole. *Siellä äijät heiluu käytännössä liikenteen seassa eikä ne saa siitä yhtään vaarallisen työn lisää. *
Tuossa paikallisella tietyömaalla on vajaan kilsan pituinen asfaltointityö jossa on koko matkan viidenkympin rajoitus ja juuri siinä kohtaa missä puuhastellaan on kolmenkympin rajoitus. *Silti siinä joku latasi satasen vauhtia ja pääsi kortistaan. *Sikäli mielenkiintoista että normaalirajoitus siinä on 70.
Heppu vetää kolmenkympin alueella 48 yli. Ja tietyöalueella. Eikä mennyt edes törkeeks eikä DNA-testiks...törkeetä. Joutui sitten nakittamaan itelleen kuskin pariks kuukaudeks. Ei tainnu valtion sakkotulot riittää menojen korvaamiseen....
En tienaa leipääni varsinaisesti autolla ajamisesta mutta on se valtatie tavallaan minunkin työmaani. Tänä keväänä meni helposti tunti päivässä asfalttityömaiden jonoissa ehkäpä kuukauden ajan ennen kuin jäin lomalle. No se taas tarkoittaa suoraan tunnin lisää pituutta jokaiselle työpäivälle ihan omakustannushintaan...
KTM 1290 Super Adventure S
AAMEN!!!(Nitrous @ Heinä. 25 2011,16:01) kirjoitti
Ajelin tuossa nelostietä Ouluun jokin aika sitten. Siellä oli parissa paikassa kymmeniä kilometrejä valmista satasen tietä, muttei kaistamaalauksia, eli 80km/h rajoitus. Eikä mitään tietyöactionia missään.(Juutana @ Heinä. 25 2011,21:19) kirjoitti
WTF oikeasti?
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * KTM 690 Enduro * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Kyllä noissa tietyömaarajoituksissa pitäis olla aika joustoa tai sitten huolehtisivat, että ne otetaan ajoissa pois. Nyt kun ne rajoitukset on siellä kuukausitolkulla viimeistelyvaihetta varten, niin ihmisillä katoaa kunnioitus näitä rajoituksia kohtaan, eikä sitten ajeta rajoitusten mukaan silloinkaan kun pitäisi.
Annoin moottoripyörille pikkusormen, se vei koko käden
No mutta puhut asiaa!(Nitrous @ Heinä. 25 2011,16:01) kirjoitti
Ne rajoitukset ovat "voimassa" myös viikonloppuisin (ellei merkkejä ole huputettu). Mm kaverini sai sakon viikonloppuna.
.
Mitenkäs se IRVIN lauloi: sen virkamerkki korvaa,missä järki tekee lakon........kunhan osaan antaa sakon!
Ps toiselta kantilta: olen jostain lehdykästä lukenut,kuinka työmiehet pelkää kaahaavia kuljettajia. Ajetaan mm liian läheltä asfaltintekijää/työmiehiä!
Tunturi Sport. Siitä se alkoi,,,,
Vieläkös laki kieltää ulkomailla käytetyt lisäkilvet "08-16" tai "When workers on road"?(Old motoman @ Heinä. 25 2011,22:47) kirjoitti
Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.