Moro!
Olis tarkoitus hankkia tälle keväälle käytetty tupla-X, ruiskukampe, ja budjetin mukaan jokin 99-01 vuosimallia ja nehän näyttää olevan melkein kaikki mittarilukemaltaan 50tkm->. Ja pyöristä ei ole ennestään tietoja/kokemuksia, noin niinkuin teknisessä mielessä.
Mitä tuollaisessa kannattaa katsoa ensimmäiseksi, kun on hankkimassa, eli missä on niitä vikakohtia? Mitä seuraavaksi?
Ja sitten kun näkee joissakin valmiiksi asennettuna putkistoa+pc ja jos hinta on samoissa kuin täysin vakio kampekkin. Niin kannattaako unohtaa tuo "viritetty" versio suosiolla ja hankkia vakio, vai? Kuitenki viritykset on kalliita tehdä, mutta onko ne myydessä sitten pyörän arvoa nostava vai laskeva tekijä? Miten vakuutusyhtiö suhtautuu, jos pyörän mällää? (vaikka siinä tilanteessa taitaa pienin murhe olla mitä pyörästä korvataan).
Miten yleensä noi viritykset toimiiko ne kuin junan vessa, vai onko kaikki tuurista kiinni, että pelaa jos pelaa ja pitää olla säädättämässä joka toinen viikko uudelleen, vai?
Mikä olisi sellainen järkihinta mitä kannattaa maksaa esim. -99 mallisesta ja ~60tkm ajetusta tupla-X:stä? tietysti huomioiden kulutusosien kunto ja pyörän yleiskunto muutenkin. Eli mikä on jo selvästi ylihintaa ja mikä on sitten edullinen?
Kiitoksia vastauksista jo etukäteen!
t: Ile
Hondat ovat keskimäärin aika hyvin toimivia laitteita, joku enempi XX:llä ajellut varmaan voi kertoa tyyppivioista, mutta sen muistan, ettei niissä mitään isompia katastrofin aineksia ole.
Joku jarruihin liittyvä takuukorjaus kaikkiin Suomeen tuotuihin taidettiin jossain vaiheessa tehdä, mutten siitäkään muista sen enempää.
Tuosta, onko viritetty/vakio turvallinen ostaa: siihen ei ole yksiselitteistä vastausta. Käytetyn ollessa kyseessä, se riippuu aina ihan täysin siitä, minkälaisella pidolla laite on ollut. Jos se on esim. ehtinyt olla useammalla omistajalla, ja yksi heistä on ollut kusipää eikä ole tehnyt huoltoja ajallaan, peliin voi olla luvassa kallista remppaa, vaikka se keneltä ostat, olisi pitänyt sitä miten hyvin. Nykyisin melko moni käy aika paljon esim. ratapäivillä, ja jos siellä on ollut tapana polkea vaihteet tupaan ilman kytkintä, voi vaihteisto olla pian sippi, vaikka se normaaliajolla kestäisi vaikka kuinka pitkään.
Yleensä ei ole mahdollista tietää 100% varmasti, onko laitetta huollettu hyvin vai ei. Siksi, varsinkaan jos ei sinulla ole paljon kokemusta tällaisen pyörän pitämisestä, suosittelisin ostaa sen liikkeestä. Silloin sinulla on aina jonkinlainen ns."takuu", jos jotain odottamatonta ja isompaa tulee eteen. Yksityiseltä ostaminen on onnenkauppaa - yleensähän nekin kyllä menee ihan ok, mutta jos satut saamaan miinan, siinä on reklamaation mahdollisuudet aika vähissä. Säästö, mitä mahdollisesti olet saanut ostaessasi yksityiseltä (vs. liikkeestä) on siinä vaiheessa kulutettu aika äkkiä.
Mikäli kuitenkin päätät ostaa yksityiseltä, hommaa mahdollisimman uusi, sillä samalla pienenee juuri se mahdollisuus, että edellisten omistajien joukosta löytyy välinpitämättömiä tyyppejä.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Ensimmäisissä ruisku-bläkkäreissa *ON* tyyppivika jonka korjaaminen voi tulla hyvinkin kalliiksi jos käy oikein huono säkä. Kyseessä on netissäkin varsin hyvin tunnettu "wiring loom problem", eli satulan alla oleva iso liitin kerää kosteutta, hapertaa liitokset ja aiheuttaa hämäriä sähköongelmia.(ile-78 @ Huhti. 21 2008,12:44) kirjoitti
Lisätietoa täällä.
Omassa -00 XX:ssä oli sama ongelma (olen muistaakseni täälläkin siitä kirjoitellut, käytä hakua) jonka korjaaminen koko sähkösarja vaihdettuna olisi maksanut 5-800 euroa. JV-Motorsportin kaveri teki *ERINOMAISTA* työtä kuorien ja kolvaten johtoja, jonka jälkeen pyörä on sähköjen osalta toiminut moitteettomasti jo 40.000 km. Nyt mittarissa on 74.500 ja matka jatkuu.
Mekaanisesti noin "paljon" ajetulla XX:llä ei liene vielä suurempia ongelmia jos huollot on tehty suurinpiirtein ajallaan, samat osat siitä kuluu kun muistakin pyöristä.
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Eiköhän tähän ole sopiva vastaus että sen verran maksat kun budjetti kärsii. Kaikki ne rahat menee kuitenkin ;)(ile-78 @ Huhti. 21 2008,12:44) kirjoitti
Marcuksen toteamaan tyyppivikaan lisäisin CCT-haasteen joka esiintyy "merkillisenä rällätyksenä" jossain kohtaa kierrosaluetta. Itselläni nuo rundit olivat about 4.000. Pulikan vaihtamalla (n. 15 minuutin homma) ongelma poistui. Pyörällä tuolloin oli ajettu vajaa 50tkm.
Hyvä vehje XX on. Ostat sellaisen mikä soundeilta miellyttää (jos on putkistoja laiteltu) ja kukkarolle sopii. Hevillä ei voi hävitä vai miten se meni...
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
Vahvistan ongelman, vaikka en ehkä ole sitä mieltä että tuo on oikea tyyppyvika (jollaiseksi pikemmin lasken jo suunnitteluvaiheessa tehdyn virheen johonkin komponenttiin, eikä normaalista kulumisesta aiheutuva osan toimivuuden huonontuminen), mutta se on vain oma mielipiteeni. *Tuo CCT:n aiheuttama ääni kuului omassa pyörässäni 3700-4000rpm:ssä selkeänä rallatuksen kun oli noin 60tkm mittarissa. Sen vaihtaminen oli jopa kaltaiselleni mekaaniselle tumpelolle erittäin helppo vartin homma; Oikea kate irti, vanha kiristin pois, uusi tilalle (ja sitten vasta lukituksen poisto siitä) ja katteen kiinnitys. Hinta BW:llä oli rapeat 93e osalle (takuulla saa netistä halvemmalla), ja rallatus hävisi kokonaan.(strider @ Huhti. 22 2008,13:58) kirjoitti
/MarcusB
nyt: Suzuki GSX-1300R Hayabusa -08
ennen: Tunturi Supersport -84, Hondat VF750F -83, VFR750F -93, XR400R -98, VTR1000F -02, CBR1100XX -00
"I hope for nothing, I fear nothing, I am free"
Täällä olisi myös tarkoitus "vaihtaa leiriä" eli hankkia 6r:n tilalle xx. Matkaa tulee ajettua jonkin verran ja mieluusti böördillä sitä varmasti taittaa. Suunnilleen samoilla kriteereillä etsin kuin Ilekin, ruiskumalli mahdollisimman pienillä kilsoilla. Semmoista piti kysymäni, millä kilsoilla tulee tehdä böördille "isompi" huolto, missä vaihdetaan nokkaketjun laahaimia ym..? Onko bläkkärissä olemassa jokin todella krusiaali huoltotoimenpide tietyillä kilsoilla, jonka jos jättää tekemättä niin odotettavissa ongelmia? Tietää vaan ostaessa kysellä oikeita kysymyksiä.
Kiitti!
-Tuleva Hondisti
Joissakin yksilöissä kannattaa seurata vasempia etujarrupaloja. Saattavat kulua vinoon seurauksena metalli vasten metallia -ilmiö ja kiero jarrulevy. Ongelmaan tepsii sintteripalat, pysyvät 'kuosissa'.
Itselläni oli tämä ilmiö -01 XX:ssä. Sintteripalojen myötä ei ongelmaa. Jostakin kumman syystä tämä ei ole tyypillistä kaikille vuosimalleille/pyörille.
Itse ajoin 4 kesää/40tkm ilman ongelmia joten luotettava peli XX on.
Yamaha RD125 -74 -> Honda VT750C -98 -> Suzuki GSX750F -00 ->Honda CBR 1100 XX -01 -> *Kawasaki ZX-6R -06 ->Honda CBR 1000RR Fireblade -08
'Boredom is a big killer of men'
Buster Martin, 100, Britain's oldest worker
Omistajana lukien huolto-ohjeet yms niin en kyllä keksi mitään mikä voisi olla showstopperi. Lähinnä huolloista tulee mieleen se 2 v välein tapahtuva nesteiden (glykoli- ja DOT4-pohjaiset) vaihto-operaatio. Kannattaa tarkastaa että ne on tehty.
Muuten vahva ja hyvä juhta joka ei paljoa mutise.
- '11 BMW R 1200 GS
- IBA SS1600K
---
ex: '00 Honda CBR 1100 Super Blackbird / '08 Harley-Davidson VRSCDX Night Rod Special
Joo luotettava peli se XX taitaa olla, vaikkei kyllä nykyisessäkään mitää valittamista ole ollut. Eikös se sähkövika, josta tuossa aikaisemmin ollut juttua, alkanut oireilemaan sen FI- valon himmeällä palamisella tai jotain..? Mistähän tuonkin olen muka lueskellut... No, onneks on nuo sähköhommat hanskassa jotenkin.