Pysähdyn ja tarvittaessa käännyn takaisin poistamaan esteen.
Poistan esteen vaan jos se on erityisen vaarallinen.
Poistan esteen jos siitä on vähääkään vaaraa
Asia vaivaa mutta tuskin poistaisin sitä.
Jatkan matkaa ylpeänä onnistuessani väistämään sen.
Jatkan matkaa sillä ei ole minun asiani poistaa sitä.
Ei tulisi mieleenkään poistaa sitä.
Jatkan naureskellen. Osuukohan siihen kukaan?
Riippuu päivästä
Ajaessani kesällä kivaa mutkapätkää, tuli kurvissa vastaan rusakon raato. Se oli poikittain keskellä kaistaa
Eipä ollut varmaan kenellekkään tullut mieleenkään potkaista sitä sivuun.
Miten itse toimitte nähdessänne ylimääräistä tavaraa tiellä?
Vaikkapa kaattiskuormasta pudonneen maton?
Jos oikeen iso "este" on tiellä, tuleehan se korjattua sivuun.
Esim: iso kivi tai vastaava.
Lehtiä tai muita roskia ei tule kuitenkaan haravoitua sivuun![]()
Ei karhutkaan aina riehu, ne syö välillä puolukoita.
Tieliikennelaki
62 §
Tiellä oleva este
Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.
Milloin jonkun syystä tielle on joutunut 1 momentissa tarkoitettu este, jota ei voida heti poistaa, hänen on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota esteeseen, kunnes hän on saanut sen poistetuksi.
Milloin tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakavaa vaaraa liikenteelle, jokaisen esteen havainneen tienkäyttäjän on mahdollisuuksiensa mukaan viipymättä ryhdyttävä 2 momentissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin taikka, jollei se ilman kohtuutonta hankaluutta ole mahdollista, ilmoitettava asiasta poliisille.
Ei ole huonoja kelejä, on vain vääriä varusteita.
Yleensä tulee kyllä potkittua rojut ojaan, eniten eläimiä näkynyt, jotka olen tönässyt ojaan jatkamaan kiertokulkua ketun masuunhienooin mitä tullut vastaan oli onnettomuuden y.m. jäljiltä jätetty varoituskolmio kun tiellä oli öljyä...
![]()
![]()
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Tottakai jos este on vaaraksi poistan sen esim. lankku jossa nauloja.Talvikeli tietysti motarilla on hankalampi tapaus,siinä voi itse jäädä alle.
Toutes sort affaires
Honda CBX 1047 6 pipes & Honda CX 650E
No tiiliskivet , lankunpätkät jne poistetaan jos mahdollista...
Motarille ei viitti pysähtyä paitti jos on rekka poikittain edessä...
Kauhun hetkiä alkukesästä aiheuttaa sorsapoikuetta esteenä pitävät kuljettajat jotka keskellä näennäisen tyhjää tietä linttasee jarrut lukkoon notta sorsalauma pääsee biitsille![]()
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
riippuu aika pitkälle päivästä. Jos oon valmiiks vittuuntunut ni tuskin jaksan siivota, mutta viimekesänä parikertaa sai siivoillaToisella kerralla oli helvetillienn puunoksa keskellä mutkapätkää ja ite meinasin ajaa siihe ni aattelin et parasta on ku korjaa pois ni kukaan muu ei aja siihen. Toisella kerralla oli joku auton osa tiellä kävin potkimassa tiensivuun
![]()
600rr
kerran oli tiellä yli puolentoista metriä pitkä 4x4" pölkky, pakkohan se oli pois viskata eestä ku ei kuormurilla kiertämäänkään ois kunnolla pystyny![]()
Kawasaki Ninja ZX-10R
Melkein aina tulee pysähdyttyä ja putsattua väylä
( jos on oman kunnan alueella saan jopa laskuttaa sen)
Kesäisin kaxpyöräisellä tulee kyllä pysähdyttyä, talvella nelipyöräisellä ei ehkä aina...
- Ducati - ainoa oikea jyrskytin
Tilannekohtaista, mutta aika harvoin täällä pääkaupunnkiseudulla pysähdyn sitä itse poistamaan. Pääväylillä jos ajelen, niin soitan poliisille.
Voi motoristin ura lyhentyä merkittävästi jos motarilla/kehäteillä alkaa liikkumaan jalan autojen joukossa.
Moottoripyörät ovat kuin tyttöystäviä. Moottoripyöriin vain panostetaan enemmän aikaa ja rahaa..
Eipä niitä motarille levinneitä renkaanriekaleita tohdi mennä noukkimaan, mutta jos jossain mutkatiellä olisi joku kokkare pahassa paikassa, pysäisin ja pois sen nostaisin.
Asfaltille noussutta hiekkaa en pysähdy lakaisemaan, vaikka se aiheuttaa abstraktisen lisäksi myös konkreettista vaaraa erityisesti vaihteleviin luonnonolosuhteisiin tottumattomille.
Riippuu esteestä. Isot/pahassa paikassa olevat/vaaralliset pyrin korjaamaan tieltä. Kolmen millin paksuisia jäniksiä en jää kaapimaan tiestä irti, siitä näyttävät huolehtivan harakat ja kumppanit. Syksyllä henkeni uhalla kannoin (oikeasti) päänkokoista kiveä syrjemmälle turun väylältä kehä kolmoselle nousevalla rampilla. Mielessäni näin, kuinka aatoksissaan oleva lajikumppani (motoristi) kanttaa ramppiin iltahämärässä ja jatkaa kivestä tangentin suuntaan kaiteen yli takas turun väylälle mopon jäädessä kaiteeseen...
Itse olin kyllä autolla tuolloin duunireisulla.
SDR1290
--me mutkan jälkeen käymme mutkaan vain huomataksemme, että olipas ihan v***n kivaa!--
Poistan tietty, varsinkin jos oma harkinta kertoo,että este on hiukankaan vaarallinen.
Oltiin tuossa kesällä veneretkellä ja ajeltiin botskilla sitten takaisin päin. Aalloilla kellui tukinpätkä. Sanoin vaimolle,että otahan tuo kiinnitysköysi ja nappaa tuo tukki kellumasta,ettei kukaan aja siihen. Hinattiin sitten sitä tukkia rantaan asti. Näin toimisin myös tuolla asvalttiviidakossa, jos jotain samankaltaista tiellä olisi.
"Kaikki söin hernekeitosta paitsi herneet"
Kyllä semmoinen käy mielessä, että jos tiellä on jotain mikä ei vaikuta omaan ajoon liikaa -> olkoon. Mutta jos käy niin, että joutuu itse tekemään esim. väistöliikkeen tai joku raato on selkeästi hankalassa kohdassa (esim. mutkassa) -> poistan kyllä sen. Sen sijaan, jos tiellä pyörii vaikka limutölkki ja tiellä on liikennettä paljon, en sitä ala poistamaan (tästä kokemusta. ehdin itse väistää rekan alta lentävän tölkin, takana tuleva auto sai maskiinsa kipeää siitä).
Yamaha YZF-R6 (-04) --> KTM 690 SM (-07/08) --> fillarilla jokunen vuosi --> Husqvarna TE-450 (-05)
Rehellinen vastaukseni on että riippuu päivästä, paikasta ja vaaran aiheuttajasta.
Viime kesänä oli heinäpaali levinny tielle.. Oli hiukka tekemistä siinä tilantessa.
Piti potkia heinät pientareelle, ettei kenellekkää muulle mitää tapahdu.
<a href="http://i59.photobucket.com/albums/g309/KKTMeeting/VTR/DSC03103.jpg" target="_blank">
VTR 1000f FireStorm</a>
Suzuki DR-Z 400 SM
Stoppi ja esteen poisto jos se voi haitata siinä määrin, että kaksipyöräisellä voi kaatua tai muuta vastaavaa. Mitään keppiä en jaksa poistaa, saatan hidastaa ja koittaa potkaista pois.
Jos siitä turvallisesti ohitse mahtuu, niin eipä niitä tule poistettua. Tänäänkin olisin saanut 200km matkalla pysähtyä varmaan 50 kertaa nostamaan jonkun eläimen raadon pois ajoradalta. Oli rusakoita, siilejä, kettuja, supikoira, vaatteita, lasten leluja, Kevättöiden aika niin mutkateillä on savea, niin ei tulisi mieleenkään alkaa harjaamaan teitä. Vauhti ja ajolinjat sen mukaan ettei vaaratilanteita satu.
Epäonnistumisen vaara on suuri, kun kyvytön opettaa halutonta tekemään tarpeetonta
Eipä tähän voi oikein paljoa lisätä, paitsi etten kovin pienestä viitsi polliisia häiritä.(Pedaali @ Helmi. 11 2008,20:31) kirjoitti
Mielipiteeni vain omiani, eikä minua kiinnosta mitä muut niistä ajattelee. Tietoisesti en kuitenkaa loukkaa ketään tai mitään.
Yamaha FJR 1300A -08
tiet on tehty liikkumista eikä paikallaan oloa varten joten rojut ja raadot helevettiin jos sen voi tehä omaa turvallisuuttaan vaarantamatta![]()
Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.
Honda CBR 600RR -03 (gone)
Honda CBR 600F -03 (gone)
Honda CBR 600F -00 (gone)
Juuri viikonloppuna poistin kadulta reilun metrin mittaisen renkaanpinnoitepalan. Mistä lie itäeurooppalaisesta sirkusvaununrenkaasta kuoriutunut... Oli muuten melkoisen painava.
Suzuki GSX1200 -00
Eilen viimeks tuli noukittua joku männynkarahka Lopentie-Nurmijärvi väliseltä pätkältä. Se on pirun suosittu pätkä kakspyörästen keskuudessa, joten en hirveesti epäröiny tien siivoamisessa... Rusakon raatoa en kyl välttämättä olis lähteny potkimaan, ellei se olis ollu jossain tosi pahassa mutkassa keskellä väylää..
Suzuki Bandit 1200 N -96 (R.I.P.), Suzuki Bandit 1200 naked -03 (Myyty)
Kawasaki Kx 125 -85
http://www.youtube.com/watch?v=1RpsY...eature=related
Poistan AINA jos vaan mahdollista !![]()
Sitten kun kasvan isoksi hankin elämän*Eiku Pappa tunturin
Pyörällä ajellessa tulee poistettua herkemmin/pienempiä esteitä. Ei siksi, että pientareelle on helpompi pysähtyä vaan siksi, että ei vaan ajattele samalla tavalla kotilolla ajellessaan..![]()
MotoristinSuomijaEurooppa - Reittivinkkejä Nordkappin ja Malagan väliltä
Ei ne kamalan pienestä häiriinny.... tässä Su illalla koiria lenkittäessä kattelin kun PosliiniMondöö ajo jonkun "läjän" yli aikamoisen kilinän saattelemana... ja jatko matkaansa rauhassa kuin ei mitään olisi tapahtunut.(ilkka75 @ Touko. 01 2008,21:07) kirjoitti
Ajoradalla 3 noin 1-1½m pätkää ranteenvahvusta kettinkiä ja koukut päissä... nakkasin ojaan kunnei ollu moisille käyttöä.
Vaikka ei sillä tuskin tuommoset mitään vaaraa aiheuttaa.
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
Eiköhän se vaaran aiheuttaja / este roudata huis he*evettiin tieltä.. jos siitä ees ite eka selevitään!![]()
Kun on korviaan myöten k*sessa, on parempi pitää suunsa kiinni..
****
Oli GSX-750-F - nyt pelkät jalat alla..
Kyllähän se on poistettava ellei sitte kyseessä ole jalkakäytävällä sijaitseva betoni-porsas...
Näillä mennää!