Suunnitelmissani on ensimmäinen pitempi reissu MP:llä ja kohteena olisi Norja. Hyvät vinkit, reitit, varusteet jne Norjaa reissanneilta tulisi tarpeeseen. Reissusta ei ole tarkoitus tehdä mitään "iron butt" reissua, vaan ajella sopivin etapein. Aikaa olen ajatellut varata reissua varten noin viikon ja menopelinä olisi thundercat. Millaista lenkkiä noin viikkoon on järkevää yrittää tehdä? Millaista reittiä suosittelette? Laivalla vois mennä ylitse ainakin kerran ja ajella takaisin Suomen puolelle. Tai käydä kiertää etelä Norja ja ylittää lätäkkö mennen tullen... Kiitoksia vinkeistä jo etukateen!![]()
Norja-keskusteluja ja vinkkejä linkkeineen löytyy täältä ORGista pilvin pimein, hakutoiminnolla löydät haluamasi...![]()
Joo oon kyl katellu noita keskusteluja ja niistä löytyny kaikkee mielenkiintosta, mutta nyt tarviis sellasta vinkkiä majoituspaikoista mitä kannattaa käyttää...siis lompakko ja ihmisystävällistä.
Reittinä meillä on Lappeenranta-vaasa-åre-trondheim...tuosta eteenpäin ei viel tiedä. Teltoissa ei nukuta sano kaveri=)...suomen puolella ei majotuta kuin vaasassa ja eiköhä siel joku luukku löydy mut etenkii nuo ruotsin ja norjan majotuspaikat kiinnostas...Elkääkä sanoko ett "kato kuuklesta"...
No tuota, hieman budjetista riippuen toki, mutta...
Jos lautta on aamusella ruåtsin puolella, siitä ajaa Norjaan heleposti
saman päivän aikana. Toinen juttu on, että saattaa olla halvempi
yöpyä ruåtsin puolella lähellä Norjan rajaa, ehkä.
Keskieurooppalaisten lomasesonkia (lähinnä elokuu) kannattaa välttää,
joskus ennen juhannusta ja 1-2 viikkoa juhannuksen jälkeen on ehkä
parhaita aikoja käydä Norjassa. Löytyy kivasti vapaita "hyttejä".
Itse tehtiin muutama vuosi sitten (autolla) Norjan-reissu niin, että täältä
http://www.camping.no/
katsottiin ja varattiin sähköpostitse tai puhelimitse ensimmäisen
yön majoitus etukäteen. Ja paikan päällä ko. leirintäalueella saatiin
käsiimme Norjan camping-kataloogi. Sieltä sitten katsottiin aina
seuraavat 1-2 yöpymispaikkaa ja varailtiin.
Kannattaa hankkia Camping card Scandinavia ja siihen
se 5e vuositarra kotimaasta etukäteen, ajoissa.
Suosittelen käyntikohteeksi vuonojen Norjaa eli keskiosia,
ehkä ainakaan Trondheimia pohjoisemmaksi ole mikään pakko mennä,
jos aikataulu on tuo. Viikossa ei paljoa ehdi.
Yksi miltei kliseeksi muodostunut vierailupaikka on Geiranger.
Nordkappin reissu on sitten taas toinen juttu, ja vaihtoehto.
Se on vähän kiinni siitä, mitä on hakemassa.
Itse en pahemmin pitänyt Oslosta, vaikka Vigelandin patsaspuisto
olikin hieno. Oslon ja sen lähiteiden liikenne oli aika kauheaa.
-- sjm
Niin, olen tuon Åre-Trondheim-välin ajanut kerran (autolla) talvella,(saimaanharju @ Helmi. 05 2008,21:10) kirjoitti
ja se oli aikamoinen kokemus. Lumivallit molemmin puolin olivat
jukoliste monen metrin korkuisia. Melkoista tunturiylänköä.
Trondheimista lähtisin ilman muuta etelään ja vuonojen Norjaan,
pohjoisessa ei ole oikein "mitään" ennenkuin mennään TODELLA kauas,
Lofooteille, Altaan, Nordkappiin, Tromssaan, Hammerfestiin tai
Kirkkoniemeen.
Kannattaa harkita, käykö ihan Bergenissä asti lännessä,
vai tyytyykö pyörimään siellä vuonojen seudulla ja vuoristoylängöillä.
Se kannattaa todellakin muistaa, että ajaessakaan keskinopeus
ei Norjassa kovin äkkiä nouse yli 50-60! Siis joka ikinen niin kutsuttu
valtaväylä kulkee AINA järjestään kylien läpi, ei suinkaan ohi.
Ja silloin on matalat nopeusrajoitukset ja niitä on syytä noudattaa.
Eikä ne muutkaan tiet ole mitään satasta ajettavia.
Jos katsoo kartasta etäisyyksiä ja kuvittelee Suomen-spekseillä
ajavansa päivässä X kilometria Norjassa, kannattaa miettiä uudestaan.
Sen sijaan pohjois-Ruåtsin halki ajaa hyvinkin hätäiseen ja Suomen
puolelle Tornion kautta niin ettei huomaakaan. Tiet ovat suoria
ja 110 rajoituksia monessa paikassa. Taisi olla Arvidsjaur jossa
majoituttiin pikkukaupungissa keskellä ei-mitään varsin edullisesti
uudenkarheaan leirintämökkiin hirveän hyvin hoidetulla leirintäalueella. Siitä jäi hyvä mieli.
-- sjm
Yksi huomionarvoinen seikka on se, että olutta et pysty ostamaan sunnuntaina kaupasta. Vaikka se olisikin auki. Itse huomasin viimekesän noviisina tuon...![]()
Honda XX-07
Joo, eikä arkipäivinäkään kello 20.00 jälkeen.
Kävin viime kesänä pohjois norjassa ajelemassa ja tulevana kesänä aattelin käväistä keski norjassa ajelemassa! Kannattaa varautua siihen, ettei seuraavana aamuna oo heti aamusta ajokunnossa, jos yhtään nauttii alkoholista, ryyppyy seuraa piisaa!!!
Siel sattu olemaan joku kamppanja joissai hotelleissa, motoristit saa huoneen halvemmalla, tosi mukava yllätys norjan hintatason tuntien! Enkä varaillu hotellia etukäteen, vaan sillo ku alko tuntua ettei enää jaksa ajaa, ajoin lähimpään kaupunkiin ja rupesin ettimään hotellia! hyvin löytyi huoneita, tosin olin reissussa ennen juhannusta, sesonki ei ollu viel alkanu!
Minkäslainen se on tuo norjan hintataso?
Viimekesenä pikaisesti kävin norjapuolella kun menin kirkkoniemestä venäjälle, mutta en juuri kerennyt hintoja tutkimaan... bensa oli vain vähän kalliimpaa kuin nuorgamissa, jossa 95e maksoi noin 1,5€/l elokuussa-07.
Jossain tienvarsi ravintolassa burgeri, ranskalaiset ja cola oli 22€. Aika kammo hinta...
Komeata oli ja mieli tekis mennä uudestaan, mutta jos se hintataso on tuon burgeriaterian hintaan verrattavissa, niin aika pitkälle etelään ajelee viikon norjan budjetilla...
Eli paljonkos esim. telttapaikka leirintäalueella kustantaa. Kaljathan pitää kuitenkin raahata suomesta, tai olla juomatta kun se on törkyhintaista kuulema (3€/purkki).
KTM 950 Superenduro R
Kyllä vuono Norja, siis Geiranger ja peikonpolut ovat hienoja.
Pareminkin tietysti vähän alempana.
Laivalla Tukholmaan, kaasu pohjassa Osloon ja siitä vaan kohti Geirangeria ja lenkki rannikolle.
Sen verran tähän, että Norjassa ei ole mitään lompakkoystävällistä!(saimaanharju @ Helmi. 05 2008,21:10) kirjoitti
Se on kaikin puolin kallis maa! Ruotsissa hintataso on jotakuinkin Suomen luokkaa - paikoin jopa edukkaampaa. Mutta jatkakaa vaan...
TTU - Dirty, Old and Ugly Ironbutt SS1000 driver.
"Säkkijärven polkka on ihan hanurista"
V.Vesterinen
Hinta riippuu kai siitä mistä ostaa. Muistituntumalla se olut oli ihan edullista kaupasta ostettuna. Kutakuinkin siinä 1,1-1,3e/plo. Janoon nähden ainakin... Eli pyörällä majoituspaikan tuntumaan ja lähikauppaan mars. Reppuun mahtuu mukavasti se illan olutmäärä (3-8kpl), kun kauheaa kankkusta ei mulla ainakaan ollut tarkoitus hankkia.
Telttapaikoissa hintahaitari on aika iso. Hintaa vertaan myös mukavuuteen ja laatuun. Mulla ei ollut kyllä mitään suunnitelmia etukäteen, eli ajoin vain sinne minne huvitti ja jossain vaiheessa aloin katselemaan sopivaa majoituspaikkaa. Yksi oli n.20e/yö. Mitäänsanomaton matkailuhelvetti, telttapaikka ihan respamökin kupeessa. WC ja pesutilat n.30m päässä, eli lähellä. Alueella olis ollu uima-allas käytettävissä, mutta koko päivän palelleena ei houkuttanut.
Toinen mesta oli n17e/yö. Aivan mahtavat näköalat kapeaan vuonoon??(vesi oli suolaista) ja taustalla kukkulaa yms. ei asutusta. Bonuksena rannassa pyörivä joutsenpari. Käytännössä omaan käyttöön oleva pihapöytä-penkkisysteemi ja mukava auringon lämmittämä rantakallio.. Siisti mesta kaikin puolin.
Yhteen paikkaan yritin mennä. Alkoi olla myöhä ja siellä olisivat vaatineet jonkin camping-kortin hankkimista. Hirveä matkailuhelvetti pienine huvipuistoineen ja jumalaton ryysis. Kustannusta olis tullu yöpymiselle n.38e. Telttapaikasta!En mennyt...
Viimeinen yö meni Ruotsissa. Akran putkella tulin respan tykö. Alue oli jo kiinni, mutta paikallinen vanhahko yrittäjämies kuulituloni ja sanoi majoituksen onnistuvan. Hinta olis ollu n.14e/yö. Kortilla maksu ei ollut mahdollista ja kruunuja ei taskusta löytynyt. Olin valmis hakemaan kilometrin päästä kruunuja automaatista, mutta setä sanoi eurojen käyvän. 17e kustanti euroilla maksaen. 20e setelistä sain 3 takaisin ja olin tyytyväinen loistavaan kohteluun. Väsyneenä teltta pystyyn. Illalla/yöllä alkoikin vitut... se, että leirintäalue oli jonkun paikallistien vieressä kahden risteyksen/liikenneympyrän välissä. Rauhalliselta sinne tullessa vaikutti, mutta se olikin raskaan kaluston vaki-ajoreitti ja erittäin vilkas sellainen. väh. 5min välein paineilmajarrujen vinkunaa ja suhahtelua ja taas turbon vinkunaa ja hirveää kiihdytystä.. Yleensä nukun vaikka mikä olisi. Tuolla jouduin laittamaan tulpat korviin yöksi.. No unen sain ja lopputulos aamulla kuitenkin positiivisen puolella.
Honda XX-07