Tulokset 1:stä 3:een 3:sta
    olisi tarkoitus kesällä ajaa tallinna,riika,varsova ja krakowa,missä kunnossa tiet mahtavat olla puolassa?
    oswiecimissä on kait auschwits?on kuulemma vaikea löytää,onko tien nimestä tietoa?
    matka jatkuisi bratislavan kautta wieniin ja hitlerin kesämölille.
    kotimatka prahan kautta saksan läpi,tropical-islandiin kylpemään
    onko hyviä ehdotuksia tai katselemisen arvoisia paikkoja reitin varrella?
    kesää odotellessa
    Kas-kas, Wienin lähistölle saakka samaa reittiä päästelin viime kesällä itse.
    Tiet ovat kohentuneet paljon vuodesta 2004, jolloin edelliskerran ajoin Via Balticaa, tosin Berliinin suunnalta Tallinnaan päin. Siis Via Baltica alkaa olla paremmassa kunnossa kuin Suomemme tiet. Riikaan painaa muutamassa tunnissa Tallinnasta, ei tainnut olla enää ensimmäistäkään työmaata. Ykstoikkoisuutta helpotti Pärnun jälkeen Vanhalle Riiantielle kääntyminen, jolla pääsikin sitten Latvian rajalle asti, pari kilometriä raja-asemasta sivuun.

Puolan tiet oli jo oikein hyvässsä kunnossa, Varsovan keskustan ohitin muutaman kilsan päästä ja Krakovaan mennessä oli sitten joku ihan mitätön ruuhkan paikka, pieni tietyö. Rekkoja paljon tuolla Puolassa. Ja niitä hulluja ohittajia, mikä pitää mielen virkeänä enimmän aikaa ...

Krakovan reunamilta Oswiecimiin arvoin ensimmäisen kohdalle sattuneen paikan tienviitalla varustetun tien. Se oli sitten mutkainen ja hitaampi, mutta ei suinkaan huono. Itse asiassa mopolla ihan leppoisa. Oswiecimiin löytää kylttien perusteella, mutta Auschwitz-viitat ilmestyvät vasta miltei tuossa kylässä, ja niitä seuraten löytää kyllä perille. Nuo kyltit on sitten varsin vaatimattomia.

Perille saavuttaessa on viimeisellä suoralla monta parkkipaikkaa ja niillä "sisäänheittäjät". Nämä voit ohittaa ihan rauhassa ja ajaa varsinainen keskitysleirimuseon parkkikselle. Parkkeeraus maksaa jonkun zlotyn enkä tiedä onko kilpailevilla paikoilla oikeasti hintaeroa.

Pääleirillä menee kyllä aikaa joku tunti. Sieltä on sitten ilmainen bussikuljetus myös kuolemanleirille, Auschwitz-Birkenauhin muutaman kilsan päähän; Schindlerin Listasta tuttuun paikkaan. Kannattaa ilman muuta käydä sielläkin, koska vasta se avaa silmät vankien oloille ihan oikeasti. Muutamia asumisparakkeja on säilynyt hyvin tähän päivään asti.
    Bussikuljetuksen sijaan voi aivan hyvin mennä omalla mopolla, säästyy hikisiltä bussien odotuksilta. Paikat ovat muuten maksuttomia.

Itse jatkoin tuolta Tatra-vuoristoon Zakopanen kautta. Slovakian puolella oli mahtavat maisemat - upeita metsäisiä vuoristoteitä ainakin omasta mielestäni. Oli hyvä ajaa yöksi Slovakian puolelle talviurheilupaikkoihin. Kauneus selvisi vasta seuraavana aamuna - yöllä ajellessa oli tosi pimeää. Onneksi olin Krakovasta käsin varannut yösijan Zdiar -nimiseen kylään lähimpänä rajaa.

En suosittele varailemaan liikaa majoituksia etukäteen. Krakova varsinkin oli sellainen pailkka, että siellä mielellään vietti useammankin yön.
    Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
    -- DL650 -04 --
  3.  
    Kun sinne Kehlsteinin (Kotkanpesä) nurkille aiot, varaa aikaa muutaman alppitien ajoon myös. Toisinsanoen varaa alueella viipyilyyn 2-3 päivää.

Loistava majoituskohde on Bikerhotel Simonhof, joka sijaitsee Maria alm/Hinterthalissa, kartalla Berchtesgadenista etelään, Bischofshofenin ja Saalfeldenin välillä. Upeat mutkatiet vierellä, puolen tunnin ajo Grossglockner Hochalpenstrasselle(Itävallan korkein alppitie), ym.

Itse hotelli mukavan kodikas bikerpaikka, omistajat ja henkilökunta itsekin prätkäilijöitä, mahtavan herkullinen ruoka, edullinen bisse, super-upeat maisemat, prätkän pesu- ja huoltomahdollisuus, ym. Ja kohtuuhintainenkin vielä..