Veljen pojalle haettiin tuollanen otsikon mukainen pyörä. Kone näyttäs päällisin puolin olevan sama kuin PV Suzukissa, mutta 5 vaihteinen ja 80 kuutioinen. Kuitenkin sylinterin/kannen pinnapultit näkyy olevan 8mm kierteellä, eli paksummat kuin PV:n 6 milliset.
Kiinnostaisi tietää onko tuon koneessa sisällä "jykevämpää" osaa kuin PV:ssä vai passaako kaikki osat suoraan? Onko esim iskun pituus sama? Sopiiko esim Ketju/rattaat, mäntä, kytkin, jne?
Pytty näyttäs olevan valurautainen 80 kuutioinen ja läppäventtiilillä varustettu. Omina PV aikoina ei tuollaista herkkua ollut koskaan tarjolla *Joutu ajelemaan ilman läppiä tai sitten tinkimään kuutioista *
Tuntuis, että jollain orggilaisella tai orggilaisen jälkikasvulla olisi joskus ollut tuollainen??
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Vaikka on vanhahko aihe niin pakko muutama sananen heittää.
Meillä oli penskana (ja on yhä) tuollainen mopo. Ulkoisesti tuo kone näyttää olevan melkolailla samanlainen kuin PV:ssä. Varmasti menee jotkut osat keskenään. Toisaalta taas ketjut oli tuossa DS:ssä hieman isommat. Mukavasti sai kulkua kun otti änkkärin pois. Ei mikään CR/RM/KX-tasoinen monttukone mutta mökkikäyttöön helkkarin hyvä. Luotettava etenkin jos vertaa noihin kisakireisiin 80cc-crosseihin, helppohuoltoinen, simppeli ja kuitenkin ajo-ominaisuudet esim. pv/monkey ja muuhun mopo-osastoon aivan eri luokkaa. Ja talveksi piikkirenkaat alle ja jäälle.
![]()
Sattuuko muistamaan, passaako PV-Suizan kytkinlevypaketti suoraan, vai tarviiko DS:ään olla enemmän?
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Ei oo tietoa. Löytyiskö jostain varaosaluettelosta ja vertailemalla eri mallien osia ja osanumeroita?
Kaverilla oli joskus tuollanen...mielikuva että erittäin pirteessä ja vääntävässä muodossa ne n 7,8hp siinä oli...
Joskus vertailtiin sylintereitä niin äkkiseltään DS pytty näytti korkeemmalta, tiedättekö joku onko siinä pidempi iskunen kampiakseli kuin PV:ssä, korjausmanuaalissa lienee mittoja...??
Kaasari tais olla VM20 Mikuni...
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Tekaistiin pieni video kun käytiin koeponnistamassa DS:n syyskuntoa: video
![]()
![]()
Aika pitkälti kone on samanlainen kuin PV:n. Tuossa DS:ssä on tosin pitempi iskuinen kampiakseli ja erilainen pakoputki. Menee muistaakseni PV:n runkoon heittämällä. Pakoputken joutuu vaan sovittamaan uusiks. Vois olla vekkuli yhistelmä kun istuttas PV:n 80cc pytyn tuohon koneeseen. Tulis kuutioita lisää, mut vähän työtä se teettäs.
Superbike #7
Mikä siinä on poraus/isku?kirjoitti
PV:n muistaakseni 41mm/38mm
<p>Suzuki DR 650 SE 1998 Suzuki RM 250 2008 Suzuki PV 80cc Pappa-Tunturi 1974 Solifer SM 1980</p>
Hieno video!! *(Turder @ Loka. 23 2008,20:03) kirjoitti
*Onko tietoa paljonko on huiput? Veikkaisin 80-90km/h?
e: Tuohon kytkin asiaan tuli selvyys. PV:ssä on kolme levyä ja DS:ssä neljä. Samat levyt kuitenkin käy molempiin.
Yamaha DT 125 LC "87 1994-1996
Honda CB125T "81 ~2002-
Honda Transalp 600 "93 *2002-2008
Yamaha TDM 900 "04 * 2008-2010
Yamaha TDM 850 "91 2011-
Nykyään tuon meidän yksilön sylinteri on väljähkö ja ei varmaankaan mene 80km/h, ehkä joku 70-75km/h. Minun alla ei jaksa mennä vitosella täysillä jos on pienikin ylämäki. Joskus Yläasteikäisenä (kevyempi kuski ja kone vähän tirakammassa kunnossa) mitattiin autolla n. 85km/h. Meillä oli myös Hondan XR80 ja tuo pikku-Suzuki meni kovempaa.(Transalp @ Loka. 24 2008,15:05) kirjoitti
Oli muuten karstassa pakoputki. Vedettiin tuota suoraa eestaas täysillä niin kohta alkoi jumalaton savu tulemaan putkesta. Luulin ensin, että konerikko mutta sitten kun haistoin sen niin hokasin, että alkoi karsta palamaan putkessa. Lopulta karstaa tuli putkesta hehkuvina kipinöinä ja savutus loppui.
Tulisipa talvi niin pääsisi jäälle ajamaan...![]()
Pidempi isku, alumiininen vauhtipyörä ja viisi vaihdetta, muuten pv:n kanssa sopivat osat ristiin muistaakseni.
Mahtava laite oli aikoinaan tuo. Itselläni oli jonkun vanha kilpapyörä yamaha 80 yz ja pikkuveljellä oli tuollainen ds ja kierrettiin hiekkamonttua.
tervehdys kaikille. itselle kanssa nurkkiin tuli tommoinen ds mutta oli siten niin romussa kunnossa että en siitä mitään maksanut kun olin kaverilla hiukan hommissa. eli milloin niihin on toi alumiininen vauhtipyörä tullut itsellä ihan rautainen joskaan ei ihan uusimmasta päästä oma pyörä. pakoputki ei myöskään näytä miltään varsinaiselta tehoputkelta vaan enemmänkin muistuttaa pv.n vakio putkea lyhemmällä paisarilla, ajattelin jos siihen sopisi joku suzuki mopon tehari niin sais vähän paukkua lisää. eli omasta heitää vauhtipyörä kipinä hukassa pakoputken vaarnaruuvien kierteet menny,eli hommaa kyllä riittää