Mää opettelin tossa alkukevään ajelemaan 600. Tosin ei siinä ehtinyt muuta kuin päästä kärryille vasta siitä miten sitä pyärää pitää aja edes normaaliajossa. Nyt kun noi hinnat näyttää olevan kuitenkin aika sopusuhtaisia, niin voisi samantien täräyttää sitten tuon 1000.(rammus @ Syys. 23 2008,19:08) kirjoitti
Nyt tuossa olisi mukavan oloinen vm 2005 1000 peli, jolla ajeltu noin 25tkm. Tämähän ei ole vielä mitään tonniselle?
Nyksä. Speed Triple 2013
EX: GSX-R 1000 K6
EX: R6R 06
Vaikka olisi ajettu 50tkm niin se ei ole mitään, jos pyörää on pidetty hyvin. Moniin muihin tarvii noita varaosia hankkia, mutta harvemmin suzukiin.(Petsku73 @ Syys. 23 2008,19:30) kirjoitti
Suzuki GSX-R 1100
Tonnisissa sporteissa on lähemmäs 200hv, ja painoa alle 200kg. Lukemat on samaa luokkaa tai paremmat kuin alle 10 vuoden takaisessa MM-tason Superbike-kilpapyörissä.
Ja nyt sellaisia harkitaan ilmeisen vakavissaan katuajoon ja melkein nolla-ajokokemuksella. Joo, tiedän, vauhtia annostellaan siitä oikeankäden kahvasta, mutta mitäs sitten, jos kuitenkin puuttuu kokemus ja harkintakyky tehdä tämä annostelu aina oikein?
Tässä maassa on tänäkin vuonna tapahtunut useita vakavia mp-onnettomuuksia, joissa ei ole muita osapuolia, pyörä on vain syystä tai toisesta karannut tieltä. Veikkaan, että ainakin osassa noista on yksinkertaisesti tullut ajettua ylikovaa olosuhteisiin tai omaan osaamiseen nähden, ja sitten on koettu ikävä yllätys.
Noita yllätyksiähän voi aloittelija toki järjestää itselleen melkein pyörällä kuin pyörällä, jos ei terve järki ole mukana. 600R tai 750R ovat myös hyvin tehokkaita ja kulkupuoli ´riittävä´, samoin moni muu. Mutta kaikista helpoiten se itsensä ylittäminen onnistuu tuollaisella riivatun suorituskyvyn omaavalla tonnisella.
Ennen litraisen sportin puikkoihin hyppäämistä olisi kyllä hyvä olla useita vuosia ajokokemusta, ja useampia pyöriä jo omistettuna ennen sitä. Aloittelijalta jää +90% sen ominaisuuksista hyödyntämättä joka tapauksessa, ja se ei muutenkaan ole millään muotoa optimaalinen ajoharjoittelupyörä. Se on myös eräs kalleimmista, mitä tulee ylläpitokuluihin (huollot, renkaat, vakuutukset jne). Nettimaailma muistuttaa joskus virtuaalista "Yllytyshullut"-ohjelmaa, mutta kaikkiin älyttömyyksiiin ei onneksi ole aivan pakko lähteä itse mukaan.
Tässä vain ihan oma mielipiteeni, ja eriäviäkin näkökantoja varmasti löytyy.
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
25.5.12 tuli 40 täyteen ja päätin että nyt saa netissä notkuminen jäädä
Perkele, ei saa tota boksia seiskapuokkiin.Noh jos sinne jossai sais asenetettua jonkun laisen kurin!
--GsxR:iä--
Olen kyllä täysin samaa mielipuolta tässä asiassa kanssasi.(pecha @ Syys. 24 2008,08:01) kirjoitti
Myönnän myös vähäisen ajokokemukseni. Tosin, kyllä sillä 600 saa ihan yhtä isoa vahinkoa aikaan, jos vääntää tupen nurin. Se on tosta omasta yläpäästä kiinni, että kuinka iso reikä siellä oikeen on.
Sunnuntaina tulee sitten mentyä katsomaan yhtä tonnista gikseriä.
Ja itseni tuntien, semmoinen tulee myös aika suurella todennäköisyydellä hommattua vielä tähän viimesiin ajohetkiin.
Tähän vaikuttaa myös se, että hintoja paljon läpi käyneenä, voisin sanoa, että tällä hetkellä näyttää siltä, jotta 600 hinnat on samaa tasoa, kun noitten 1000. 600 oli vaihtoehtona, mutta suoraan sanottuna, en löytäynyt oikein ensimmäistäkään yksilöä, jossa olisi hinta, vuosimalli, kilometrisuhde järjellinen. Tonnisia oli sitten enemmänkin.
Nyksä. Speed Triple 2013
Yritin tuossa etsiä alfameriltä korjausopasta Vm93-95 750cc gsx-r huonolla menestyksellä. Tuo menisi lähimmäksi, mutta sekin on ilmajäähdytteiselle koneella ja nuo uudemmat on nestejäähdytteisiä.
http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=H2055
Seuraava opas taas on sitten seuraavan sukupolven pyörille:
http://www.alfamer.fi/naytatuote.asp?haku=CM485
Voisiko joku jeesata oikeaan oppaaseen![]()
Suzuki GSX-R 1100
Jos se on ruiskupyörä, joka on kuristettu boksilla, niin tuskimpa sinne on saatavilla mitään muuta laillista kuristusta.(Poko @ Syys. 26 2008,00:43) kirjoitti
- Myynnissä: Sivulaukkusarja, Touring-pleksi, Alakate, Rengassarja (kaikki uusia,ajamattomia), sopii DL650A 2012 -
Joo tuolta kuvalta antoivat jonkun firman nimen, joka kuulemma tekee noita kureja tohonkin. Ei vaan googlella löydy koko firmaa(pecha @ Syys. 26 2008,07:46) kirjoitti
Kun kuvalla ne ei saa kuristaa muutakun suzukin virallisilla hilppeillä. Tutulla on kyl seiskapuokki kuristettu, mut ikää en muista. Jos näkis istä tässä joskus nii vois kysästä. Tuo kahva kuri on vaa nii perseestä kun idiootti poliisikin osaa tarkistaa sen et onko paikallaan. Siltä lähteny kilvet jo 4-5 kertaa... Eli melkein ihan sama vaikka ei kuristais ollenkaa
Vaikeita juttuja. Tunnin päästä saan ton mulle uuden K6 hyppysiini ja sit baanalle!!!!
![]()
Onko vakio K6 minkä haet.(Poko @ Syys. 26 2008,08:48) kirjoitti
Laitatko ensifiiliksiä pyörästä tänne, kun kerkeät.
Itse menossa katsomaan vkl myös K6:sta
Nyksä. Speed Triple 2013
Mikäs se sellainen firma sitten on ja missä? Tehoeroa kyllä tulee niin huimasti, jos täystehoinen 750R kuristetaan 25kw:iin, että hieman epäilyttää, mahtaako moisessa operaatiossa olla mitään järkeä, ja pystyisikö sen tekemään muulla kuin 25kw-boksilla. Teknisesti varmaan jotenkin, mutta siitähän tarvitaan paperit, eli se pitää olla joku viranomaisen hyväksymä systeemi. Ja jos ei ko.mallia ole tyypitetty 25kw-teholuokkaan, niin voit unohtaa koko jutun.(Poko @ Syys. 26 2008,08:48) kirjoitti
Olen ajanut vakio 750R-06:lla, vaan kun en satu olemaan edes likelle mikään Korpiaho, niin oikeasti paha mennä luonnehtimaan muuten kuin että tottakai se on saakelin kiva mutkatiepyörä. Enkä itse pääsisi tonnisella yhtään kovempaa kuin korkeintaan jollain lentokenttäsuoralla.
Aivan huippu pyörä! Pyörä on tosi ketterä ja helppo käsitellä. Pyörä on niin kevytkin vielä että helppoa kantata mutkiin sisään. Eihän toi mikää tonninen ole että ei keuli joka vaihteella, mutta kyllä 2markkaa mittarii pyöri pelottavanki äkkiä.(Petsku73 @ Syys. 26 2008,09:03) kirjoitti
Eli tota ostaessa et voi mennä pahasti metsää.
Ei ollu mulla täysin vakio. Yoshimura slipari oli paikallaan ja välityksiä lyhennetty (speadohealerilla mittari laitettu kohilleen).
Mutta voin sanoa että tolla kyllä kerkee ihan hyvin ja jarrut on aivan loistavat kuten varmaan kaikissa sporteissa. Mutta testaamalla sen tiedät, mut mulle tuo pyörä ainakin sopii!![]()
Siis eihän ton tehot mene yli 25kw kun rajottaa vaa kaasukahvan liikettä. Onhan noita kuristettuna joillain. sit vaa normisti eteenpäi kun on saanu 25kilowattiin. (dynotys hommat+katsastus hommat). Saahan Rykkösenki 25kilowattiseks, siinä tulee vielä suurempi tehoero.(pecha @ Syys. 26 2008,10:45) kirjoitti
![]()
Sielläkin lentokentällä se on niin paljon kuskista kiinni mitä se menee. Jotkut ajaa busalla 270 ja toiset 750R:llä 280. Kuitenkaan 0-200km/h kiihtyvyyksiä jos on katsominen, niin vain hyvin harva kilosportti päihittää 750R:n siinä, niitä ei ole kuin muutama kappale, muut tulevat perästä. Kun 2000 vuosimallin 750R esiteltiin, monet eivät uskoneet suorituskykyyn. Sitten kun radalla ja kiihdytysradalla taakse jäivät kaikki: R1,9R,Fireblade, Ducati 996SPS jne. niin ei paljon valittamista ollut. *Jos 0-200km/h taittuu 8,1 sekuntiin, ja todellinen huippunopeus 278(kummatkin Motorradin mittaamia), niin aika harva isoine egoinenkaan pystyy luonnehtimaan laiskaksi. Ja tuota samaa rataahan 750R on jatkanut, voittanut masterbiken useammin kuin mikään muu pyörämalli, kertonee jotain. Itse olen kalajoen 1,3km kiitotiellä ajanut *280mittariin kiihdytysmatka korkeintaan kilometri. *Ja vie kyllä joka vaihetta rajottimeen hyvinkin tiheään tahtiin, ja huippunopeuden(+300 lasiin, joissa ei mittari lopu 299) kiihdyttämiseen ei vielä pitkää almanakkaa tarvita. Jollain vissiin "hieman" vääristynyt käsitys pyörästä. Niin velipojalla sattuu olemaan Aprilia RSV 1000R factory, sillä ei ole jakoja 750R:lle. Olen myös ajanut tuota, omistanut Zx6R:n yms, mutta eniten olen 750 gsxr:stä pitänyt. Tehot helpommin käytettävissä kuin kilosessa, max. suorituskyky sama(jopa parempi, mallista riippuen). Ja jos 1000 gsx-r kiihtyy siihen kahteensataan 0,5sekkaa nopeammin , niin ehkä 1/10 kaduntallaajista pystyy vetämään nopeampaa sillä kuin 750:lla. Päinvastoin. Ja jos todellinen huippunopeus on 1000:ssa vastaavassa 10km/h kovempi, niin ei itseäni ainakaan haittaa. Näillä kun ei niitä suolaaavikoita ja huippunopeuksia niin haeta. Ja edelliseen viestiin viitaten, ei tonninen sportti keuli joka vaihteella, 1 ja 2 puhdas power wheelie mahdollista, ei kyllä kaikilla sekään. Riippuu painojakaumasta, välityksistä ja akselivälistä. Onneksi suorituskykyä ei mitata keulimalla.*Tuolla 750R:lläkin kiihdyttäminen eturengas maassa tarpeeksi hankalaa. Ehkä hehkutin, ehkä en, mutta mitä väliä sen, kun faktaahan se on. Tietenkin jos persdyno tarvitsee vaan mahdollisimman paljon hevosia, niin suosittelen turbovehjettä. Sitten niiden välittäminen tiehen ja kiihdyttäminen onkin eri juttu, siinä merkkaa moni muukin asia kuin teho.
Omasta mitattu 103,8kW, ja papereissa 22kW.
Kawasaki ZX12R B1
EX: SUZUKI GSX-R750 k1 / SUZUKI GSX-R750 Y /KAWASAKI ZX6R
Kyllähän se kieltämättä yli 230 menee... *(SMRacing @ Syys. 26 2008,16:57) kirjoitti
Aikoinaan tuli omalla 750 pudoteltua paljon erään silloisen busanistin kans, eikä ollut ongelmia kulun puolesta mennä samaa rataa. Erot kulussa on todella pieniä esim. kilosen tai bussin rinnalla, ennenkuin lähestytään huippuja, sitten jää. Suurin ero ajossa on moottorin vähemmät voimavarat alle 10000 rpm. Rajoittaa aika paljon eturenkaan leijumista, kun kiihdytellään moottoritie vauhdeista, eli 120-140 km/h. No vastaavasti hauskuutta on monessa muussa paikassa 750:llä, koska pystyy surutta avaamaan kaasua hieman rajummin kuin kilosessa.
Ps. Taitaa joskus vahingossa tuo kilonen pyrkiä pystyyn vielä kun kolmosta tarjoaa, vaikka läski tankilla makaa. R1 vielä herkempi pyrkimään pystyyn. Ei kyllä 750 tuolla 180 vauhdissa paljon kärsää kaasulla nosta, vaikka hyvä pyörä onkin. Ja ei keulimmalla suorituskykyä mitata, mutta on se vaan hauskaa ku on tehoa, niin voi nokittaa vaikka pikku kaasun liikkellä. Kytkin tykkää ku sitä ei käytä, varsinkin tässä nykyisessä vespassa. *
Ei siitä kannata huolehtia vaikkei se 750 nopein tai kovin keulimaan ole. Hauska pyörä silti
Supermoto
Niin en ole väittänytkään että 180 vauhdeista nokkaa nostaisi. Onneksi ei, ehkä muuten olisin jo mullan alla. *Ja ei siinä *alakierroksilla mahdottomasti vetoja ole, mutta aivan tarpeeksi normaaliliikkumiseen, että kutosellakaan ei rekkaa ohittaessa voi kaasua pitää pitkään pohjassa jos ei halua että kortti lähtee. Piti vaan nyt sanoa, että ne erot on kuitenkin aikalailla häviävän pieniä max. suorituskyvyssä niihin kilogixereihin vaikka. *Ja olen aina ollut sitä mieltä, että kusiaisenkin alakierrosvääntö(riippuen mallista) riittää täysin normaaliajossa. Monille ei tunnu riittävän. 750R:ssä on kyllä tasaisempi tehokäyrä, kuin monissa kusiaisissa esim. Zx6R:ssä tai r6.ssä mitä ajettiin samassa penkissä kuin tuota meikäläisen nykystä 750. Tuossa 750 teho kasvaa lineaarisesti kierroksien mukaan, n.100rpm ennen rajoitinta käyrä kääntyy laskuun. Eli käytännössä mitä enemmän kierroksia käyttää, sen enemmän on menohaluja. Jostain 8 tonnistahan se taitaa oikein kunnolla lähteä vetämään. En tiedä sitten, kilonen v-twini kyllä vääntää hyvin läpi kierrosalueen (ja rivi-4:kin), mutta olen tullut siihen tulokseen että ihan yhtä hyvin 750 gsx-r:llä pärjää arkikäytössä, ehkä jossain parkkiksella saa kytkimen kanssa enemmän pelata. Tosin helpommin tekee mieli viedä sitä sinne punarajalle. Itse asiassa Zx6r:ssäkin nämä ominaisuudet välttivät meikäläiselle täysin. 1-ja 2-päällä.
Pointti vaan se, että kovinkaan hitaasta vehkeestä ole kyse, toisinkuin tuolla 750 vs 1000 topicissa monet kilokuskit väittävät. Että kusiainen on pölynimuri ja 750 ruohonleikkuri, 1000 on jo sitten avaruussukkula.
quarter mile(sec. @ mph) top speed (mph)
GSX-R750 ('00) * 10.26 @ 135.6 172
GSX-R750 ('04) 10.36 @ 135.4 n/a
GSX-R750 ('06) 10.443 @ 135.6 * n/a
Itselleni tuo vajaat 220km/h ja reilu 10s 400-metrillä riittävät vallan mainiosti. *Joillekin ei. Itse en saa tällä hetkellä edes läheskään kaikkea irti, mitä tarjolla olisi. Kusiaisella se onnistui jotenkin. Ilmeisesti huono kuski? Kuitenkin olen joskus kiihdytyspäiviä ollut seuraamassa, ja aika noloa se on kun joku *esim. r1:llä vetää päälle 12s aikoja ja vierellä 75hp Suzuki Sv päätyy samoihin aikoihin. Eli se ei aina riitä että pyörässä potentiaalia olisi. Itsekin täytyy myöntää, että tuo 750 gsx-r on turhankin kiihkeä tällä hetkellä minulle, kaikkea potentiaalia en irti saa. Joillekin liian laiska, kuinkahan moni heistä kuitenkaan ajaa matalia kymppejä vartilla?
Kawasaki ZX12R B1
Olen toki sitä mieltä, että kyllä sillä kusiaisella saa tuhoa myös aikaan, mutta helpompi se on saada tonnisella. Suurin osa kuolemaan johtaneista moottoripyörä onnettomuuksista on suistumisia. Siis ajettu liian kovaa kurviin. Sen missä kusiaisella saa aloittelija 200 km/h vauhti saa tonnisella jo 250km/h tarkoitan nyt kurvista suoralle ja jarrulle siitä.(Petsku73 @ Syys. 26 2008,06:46) kirjoitti
Oppinut taas tulee jo ne kurvit 200 km/h jos haluaa.
Helpoiten sillä kusiaisella oppii olemaan nopea kuin tonnisella.
Omasta päästähän se kiinni on, sanon vaan, että moni on luullut itsensä tuntevansa ja kuitenkin ovat kynttilä listalle päätyneet.
Kaikkea pystyy hallitsemaan, mutta pienempää ja hieman vähemmän kiukkuista on kuitenkin helpompi hallita.
Rispektin takia tonnista ei kannata ostaa.
Itse olen palaamassa 750 600 jos kyykky tulee alle.
Tosin taidan siirtyä "takaisin" hiekalle.
Pääseepähän ensi kesänä pieksemään niitä tonnisia radalle vielä tehottomammalla ja nappularenkaisella, se vasta nannaa on ja rispektit on kohdillaan![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Omat tulokset viittaavat, myös siihen, että sillä pärjää myös hieman kovemmassakin menossa kuin pelkästään arki menossa(SMRacing @ Syys. 26 2008,18:03) kirjoitti
![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Ja jos sitten asiaankin. Radalla tuohon tarvitsee vaihtaa teräspunokset, ne parantavat tuntoa jarrutuksissa. Vakiona kun nuo ovat aika tunnottomat.
m 72 projekti
Pointtihan on se että 750 on aivan yhtä nopea kuin kilonen normi kuskin alla. Hauskuuskerroin on vaan kovemman tehon puolesta korkeampi kilosessa, varsinkin kun ajetaan kadulla. Parkkiksella pärjää 600 jo oikein hyvin, eikö vaan. Ja kieltämättä 600/750 vaativat vedättämään aina punarajalle, aivan kuten kilonenkin. *(SMRacing @ Syys. 26 2008,18:03) kirjoitti
Nopeus lähtee noissa kaikissa kokoluokissa kuitenkin kuskista. Pienemmällä ne on vaan helpompaa valjastaa käyttöön, mikä on varsinkin kokemattomalle kuskille "the" tie nopeaksi... Tai jotain. Loppujen lopuksi on ihan sama mikä mopo alla, aina joku pyyhkii ohi ja poistuu horisonttiin.*
Supermoto
Mites sulla on SMRacing kuristettu tuo sun pärrä? Kyllä mä sanon et nää on sellasia laitteita että sarvet kasvaa heti päähän. Pitkästä aikaa isommalla pyörällä liikkeellä ja heti sellasia nopeuksia mitä ei pitänyt ottaa, vaan alku rauhassa!Ei siitä mitään tuu, kovaan ajoonha nää on tarkotettu!
![]()
Ja hei kertokaas samalla minkälaiset rapsut saa jos ajaa 17v piikkikortilla tollasta seiskapuokki kiksua? Kaverilla kun ei ikää vielä ja huomen ois tarkotus tarkotus lähtee rullaa, kun saadaa kaverillekki iso pyörä niin tietää mitä oottaa... Siirtyykö kortti vai tuleeko vaan sakot?![]()
Ja se hauskuus kerroin on mikä?(jaulis @ Syys. 26 2008,19:54) kirjoitti
Kun kaiken muun pystyy tekemään pienemmälläkin aivan hyvin paitsi sen suoralla kiihdyttämisen ja siihenkin tarvitaan tonnisessakin kiekkoja jos meinaa pienemmilleen pärjätä. Vai olenko hukannut jotain ajaessani myös niillä tonnisilla?
m 72 projekti
Sehän on ihan mistä nyt tykkää. Itse tykkään kevyestä pyörästä jossa on paljon tehoa. Mikäs siinä kunhan itselle maistuu...
Supermoto
Ehdottomasti juuri näin! Jää vaan läpättely vähiin jos kaikki on samaa mieltä(jaulis @ Syys. 26 2008,22:57) kirjoitti
![]()
m 72 projekti
Kaasukahvasta. Eli ruuvi vaan kaasukahvasta läpi, joka ottaa kaasukahvan rullaan kiinni sopivassa kohtaa. Melkoinen patenttihan se oli, Ip-dynotest Siilinjärvellä hoiti sen kuristuksen ja tehonmittauksen, sitten vaan laput kys. miehen allekirjoittamana konttorille pyörän mukana. Vähän sellainen väliaikainen ratkaisuhan se rajotinpalikka oli, mutta katsastuksen ajan se ajoi asiansa.(Poko @ Syys. 26 2008,21:30) kirjoitti
Koko lystille hintaa 120e, tehonmittaus ennen ja jälkeen kuristuksen + itse kuristaminen. Niin ja tietysti muutoskatsastus 40e siihen päälle. Tällä tapaa hoituu minkä tahansa pyörän kuristaminen, päästömittausta kun ei tarvita kahvakuristuksessa. En tiedä oliko niin viisas toimenpide, päällepäin näyttää paremmalta kun papruissa se 22kW. Entisen 6R kawan kanssa olin ratsattavana pikkupapereilla mutta tietenkin TT, ei niitä kiinnostanut sen enempää, kun kysyivät että onko kuristus paikallaan. Nämä Suomen mp-lait on kyllä niin sanonko mistä, mut ei voi mitään. Itsekin pitäs vielä ensi ajokausi kituuttaa pikkupapruilla.
Kawasaki ZX12R B1
ss. Osta seiskapätkä kaikki muu on turhaa.![]()
BMW R1200RT
Hyvät kaupat tehdään ostaessa ei myydessä.
Niinhän se on kun pätkä kuskilta kysytään... kilokuskilta niin kilonen... ja kusiaiskuskilta niin kusiainen. Näin se tahtoo mennä.
Kawasaki ZX12R B1
Joo vois melkein itekki tuoda sinne siilinjärvelle ton mopon nii tietäs et siel ainaki osataan. Tos olis seki hyvä puoli et vois pitää yoshin kiinni nii ei tarviis roplata? Poliisi kyllä tosta varmaan näkee heti onko se paikallaan vai ei jos niitä joskus sattus kiinostaa?(SMRacing @ Syys. 27 2008,15:33) kirjoitti
No se riippuu siitä meneekö katsastuksesta sillä yoshilla läpi. Riippuu varmaan katsastajasta. Itellä oli termignonin vaimennin kiinni, mutta siitä löytyy e-hyväksyntä merkki niin ei tullut sanomista.
No itellä on ruuvinkanta liimattuna siihen kahvaan, mutta rek.otteen toisella sivulla mainitaan kahvan kääntyminen asteina. Mp-poliisi kyllä huomaa onko se pyörä täysissä tehoissa vai alle 25kW olipa rajoitettu boksilla, kahvasta tai miten vaan.
Kawasaki ZX12R B1
Joo no sittenhän toi kuristus on tosi järkevä kun saa melko halvalla! Tota liimausta en tullu edes ajattelleeks...(SMRacing @ Syys. 27 2008,20:17) kirjoitti
sil varmaan kyl saa normi poliisin höynäytettyä.