Työkaverin -04 mallin gessun kytkinlevy loppu,pyörällä ajettu n.30000km eli onko muilla menny noilla kilsoilla vaihtoon?Laittakaas kilsoja mitä gessuillanne on ajettu ilman kytkinremonttia.
Kuiva levy tietty kestää periaatteessa "heavy-luistatusta" huonommin kuin märkä. Mitenkään kuuluisia tai paljon puhuttuja Gessujen tai muidenkaan Bemarien kytkinremontit eivät ole. Normikäytössä kestää kyllä siinä kuin märkäkin.
Tietty yleisempi syy Bemarin kytkinremppaan on levyille päässyt öljy - pettäneen stefan ja/tai öljyn ylitäytön vuoksi. Tuohan voi sattua kohtuullisillakin kilometreillä, jos tuuri on huono.
<p>2002-2014</p>
Joo, noistahan on muutamatkin raportoinut että alkaa luistattaessa haisemaan aika helposti. Itselläkin kävi niin kun kivisellä polulla käänsin Gessua paluusuuntaan. Liikaa kierroksia ja luistatusta ahtaassa paikassa niin jopa alkoi kärytä. Pitää muistaa käyttää maltillisesti kierroksia kun alavääntökin siihen riittää.(C-A-D @ Helmi. 07 2008,22:25) kirjoitti
Varmaan heavyluistatuksilla ei kestäisi kauaakaan niin olisi levy loppu. Mun R1200GS:n kytkimellä on ajettu vähän alle 50 tuhatta ilman remppaa ja toimii.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Mulla on menny nyt n.75 000 km. Kytkin on toiminu täydellisesti.
Mutta on sanottava myös heti perään, että pyöräni on ollu lähinnä reissu käytössä.
Eli siis melko kevyellä on ollu kytkin.
Luulen että tuo mr. C-A-D:n mainitsema ylitäyttö, ja stefan vuotaminen, on suurin syy kytkimen ennenaikaiseen luistamiseen... menejatiedä
Mene siitä ali,mistä aita on korkein.
95.000 km ajettu ja vielä on pintaa levyssä reilusti.
En juuri luistattele kytkintä, koska vääntöä riittää.
Pekka
![]()
![]()
![]()
Pekka
Mulla uusittiin R1200GS:n kytkin takuuseen jossain 30 tkm kohdalla, juurikin tuon tässäkin sivutun stefan pettämisen vuoksi, jonka vuoksi sinne oli päässyt öljyä. Luisto oli kyllä ihan selvää kun kovempaa kiihdytteli. Yhtenä indikaattorina stefan pettämisestä on öljyn tihkuminen oikean kyljen moottorin ja vaihteiston (?) välisestä saumasta. Muistaakseni oli tasapainoakselin tms stefa, joka noissa vanhemmissa uusissa (04-05) gessuissa on joiltain mennyt.
Muuten noissa kytkimissä ei kai ole ihmeemmin vikaa vielä ollut, ainakaan ulkolaisten foorumien seuraamisen perusteella.
GS500E -> GPZ500S -> Africa Twin -> Caponord -> R1200GS -> 990SM
Pari kuluttuvaa juttua lisää.
Pikku lipan jäljiltä kytkinkahva voi jäädä kantamaan käsisuojaa vasten ja lopun arvaa, brittipalstalla ainakin parille hemmolle sattunut moinen.
Sitten liika kytkinneste, joka aiheuttaa luistamista ja siten kulumista. Rakenne kytkimessä on sellainen, että nesteen pinta kupissa nousee kytkimen kulumisen myötä, kannattaa seurata.
Itse vähensin kytkinnestettä 20 tkm kohdalla.
Senior Team:
R1200GS
999S
VTR SP-1 street, SP-2 race
Z1 1075 Turbo
Honda CR250 ice, CRF250R
Honda CRF150R SM
Junior Team:
Yamaha R6R
Honda RS125R, the real beast.
Derbi GPR80Cup
Toi on muuten hyvä.. BTW ja OffTopic: Juttelin viime kesänä Posion Alkon parkkiksella yhden (ilmeisesti) paikallisen kanssa joka kans ajeli gessulla. Hällä oli kans käyny niin että käsisuoja löystynyt ja kääntynyt jolloin kytkinkahvan kärki lepäsi käsisuojaa vasten ja kytkin luisti. Oli kuulemma haettu vikaa oikein ajan ja tupakin kanssa ennenkuin oli äkännyt. Ja asia ratkennut halvalla kun näköpiirissä siinsi jo tuhansien remppa...(mikan @ Helmi. 08 2008,19:30) kirjoitti
![]()
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
Samalla halvalla ratkaisukeinolla korjaa usein servojarru- ja abs-remontin kahvan toisessa päässä...(tapjar @ Helmi. 11 2008,15:37) kirjoitti
GS500E -> GPZ500S -> Africa Twin -> Caponord -> R1200GS -> 990SM