FJR:stä on kirjoitettu paljon puolesta ja vastaan. Itse olen juuri tekemässä ostopäätöstä uudesta fjr:stä vm -08. Nyt kuitenkin 'negatiivinen' kirjoittelua tärinästä, pleksistä, nykimisestä, puhumattakaan hiljattain julkaistusta TM 40tkm kestotestistä on antanut miettimisen aihetta ja herättänyt epäilyn että josko fjr on oikea valinta ollenkaan. Vaihtoehtona olen miettynyt Hondan Pan Europea:ia ja jopa BMW:n 1200 RT:tä. Valitettavasti BMW on vain sen verran kallis, että todelliseksi vaihtoehdoksi jäisi Honda. Onko kaikki negatiivinen kirjoittelu fjr:stä vain kateellisten 'panettelua' vai olisiko syitä panna jäitä hattuun ja ottaa aikalisä ja säästää muutama tommi lisää bemariin?
Onhan tuosta ollut jotakin huonoakin juttua, mutta kun vakavissasi ostoaikeissa mietit, niin miettisin sinun sijassasi paria juttua...
Oma mielipide. Jos silmää miellyttää ja vaikuttaa muutenkin sopivalta, myös huolellisen koeajon jälkeen, niin mitä sitä hirveästi toisten mielipiteillä on merkitystä?
Jonkunlaisella kritiikillä seuraisin tuota kirjoitteluakin. Harva omaansa haukkuu, se on selvä, mutta silti aika varauksella lukisin sellaisten ihmisten kommentteja, jotka ovat vain pienen lenkin pyörällä heittänyt, jos sitäkään.
Kai niitä "omia" vikoja on joka merkissä, joten valitse se mikä tuntuu parhaalta. Jos Honda nappaa niin osta Honda, jos Yamaha tuntuu hyvältä niin osta Yamaha...
Ei kai moottoripyörää järkiperustein osteta![]()
Kun itse koeajoin kyseisen pelin viime syksynä,niin moottorin tärinä määrätyillä kierroksilla oli todella häiritsevä Honda xx:n jälkeen.
Reilu 19000km tuli viimevuoden FJR:llä päristeltyä...
Itte eniten oon tykästyny ko.pyörän monipuolisuuteen,normaalisti ei oo mitään härpäkkeitä kiinni ja on niin hemmetin sulavalinjainen pyörä omasta mielestäni että,,,
Niin ja sitä tarkoitin monipuolisuudella että normi ajossa on kuin tavallinen mopotin ja minuutissa on kolme asiallisen kokoista laukkua lykätty paikalleen ja eikun menoks ja kaikki tietty yhellä avaimella taas sit toisessa päässä laukut kantoon ja tavarat purkuun...
Eikä muuten juu tartte ketjuja rasvailla
No joo kaikilla varmasti on omat mieltymyksensä mutta ite tykkään FJR:stä kuin hullu puurosta ...![]()
![]()
![]()
![]()
-Miehen elämä on yhtä taistelua, päivällä leivästä ja yöllä lihasta.
* *
** KAWA *
Oisko bemarin K1200 GT kuitenkin se vaihtoehto jos vastaavaanlaista haet kui FJR.Hinta ei kyllä halpene päinvastoin mutta "karvalakkimallikin" hyvin varusteltu.(traito @ Helmi. 06 2008,20:30) kirjoitti
Itse näin melkoisen aloittelevana motoristina olen valinnut pyöräni fiiliksen mukaan, miltä se on tuntunut ajossa ja miten leveä hymy ollut sen jälkeenjos olisin valinnut pyörän kommenttien perusteella olisi tuo TLS suitsa jäänyt kauppaan, eli omat tarpeet ja tarkoitukset viivalle kun lähtee kaupoille... ja olihan (voi olla vieläki) tuo fjr biken toimituksen suosituin pyörä kun lähdettiin yli 200km päähän...
![]()
Suzuki TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
Suzuki DR650 -99 Kaikkialle
Tuota minäkin suosittelisin ennemmmin kuin FJR:ää vaikka henkeen ja vereen olen Yamaha-henkinen. Silti jotenkin tuo FJR on esimerkiksi ulkonäöltään kuin skootteri kun sitä katsoo edestä. Toisaalta viime vuoden malliin tuli jo parannuksia , esimerkiksi säädettävä satulan korkeus, uusi pleksi ja parempi ilman kierto satulan alta, ei enään sukukalleudet huurussa koko ajan.(B-M-W @ Helmi. 06 2008,21:34) kirjoitti
Tuo K1200GT on sellainen vielä minkä ostan, boxeria en taida enään ottaa kuin korkeintaan gessuna.
Niin...se on noita makuasioita, mitä kukin haluaa. Jos haluaa "sporttisemman" matkapyörän, niin suosittelen FJR:ää. Jos taas tuntuu, että matkasohva kiinnostaa enemmän, niin Pani tai GT Bemari.(xs2jammu @ Helmi. 06 2008,21:44) kirjoitti
Itse olen käynyt ajamassa em.lisäksi myös tuon Kawan GTR 1400:n ja enpä vielä ole löytänyt pyörää, mihin haluan FJR:n vaihtaa. Tietenkin koeajoin kaikki em.vaihtoehdot ennen FJR:n ostoa.FJR tuntui vaan sopivimmalta omaan hanskaan ja tuo sporttisuus vaikuttaa kyllä paljon.
'08 FJR:ään on korjattu tuo nykiminen ja nykivä kaasu.Ruiskutuskartat ja ECU:n ohjelmointi on muutettu. Myös ABS-jarrut ovat saaneet uuden yksikön, eli jarruissa pitäisi olla entistä enemmän tehoa.
Pleksin kiinnitystä on muutettu myös ja jos tuuli häiritsee liikaa, niin osta siihen Yamahan korkeampi touringpleksi. Muuttaa aika paljon paremmaksi asiaa.
Suosittelen koeajoa kaikilla em.pyörillä kevään aikana ja vasta sen jälkeen tekemään ostopäätöksen...
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
Matkapyörien suhteen ei ole kovin paljoa vaihtoehtoja, sporttisempaa tahtova valitsee useimmin fjärrän, zzr1400:sen tai GT:n ja rauhallisempaa ja rennompaa matkakumppania haluava sitten RT:n, pannarin tai Norgen. Jos pidit fjärrästä niin pannari kuskina epäilen että et löydä pyörääsi RT:stä, pannarista tai Norgesta, tai sitten olet jo alunperin eksynyt turhaan jammu liikkeeseen.(tiiikeri @ Helmi. 07 2008,08:28) kirjoitti
Nyt messuilla tuli ensi kertaa otettua kylmät tyypit tuosta Norgesta mutta oli hieman pettymys tilojen suhteen, oli yllättävän tiivis tunnelma kaksi päällä.
Kokonaisuutenahan tuo TM:n kestotesti meni fjärrällä kuitenkin hyvin.
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
"Matkasohvako" mielestäsi GT. En miellä sitä yhtään vähempi sporttiseksi kuin FJR:ää.(tiiikeri @ Helmi. 07 2008,08:28) kirjoitti
Niitä makuasioitahan ne on eikä tässä luokassa kyllä "huonoa" pyörää olekkaan kaikki eivät vain ole niin hyviä.![]()
Eipä kyseisen kokoluokan fillareita kovin useita ole.
Itselläni on fjr-07 ja en ole huomannut mitään tärinää, tms.
Olen myös ajanut tuhansia kilometrejä vm.03-06 ja en ole huomannut mitään "tärinöitä" joita esiintyy kaikissa fillareissa tietyillä kierroksilla/nopeuksilla.
Jaa... yksi seikka jos lohduttaa niin kepistä tulee todella aivan tietyillä kierroksilla tärinää runkoon.
gsxf > hondapan > fjr > enkä ihan heti vaihda.![]()
* * * * * * * * * * *
Hei, kiitos kaikille kommenteista. Keskustelu vahvisti käsitystäni siitä että FJR olisi minulle oikea valinta.
Riippuupi millasta ajoo, mun mielestä jos matkailee esim euroopassa nii ilman muuta fjr. Ja tuo ketjuttomuus on kans yks hyvä pointti jos matkapyörää hakee![]()
FJR on mielestäni sitä sporttisempaa päätä tämän tason matkajuhdista, Pannari on enemmän sitä touring päätä. Plussaa on mahtava moottori ja on ajettavissa ilman sivulaukkuja (= on edes jonkin näköinen). Negatiivista kuulee juurikin tuosta tärinästä, veltosta alustasta ja tuulen suhinoista. Kaikki on kuitenkin niin henkilökohtaista ja riippuu mistä suunnasta FRJ:n puikkoihin siirtyy (jostain LT/GoldWign suunnasta vai jostain pienempikuutioisista kyykky/custom -osastoista). Aika takuuvarma ostos.
Pannarin plussia on täysin värinätön meno ja hieman tilavammat oltavat takana. Negatiivisena mainitsisin ettei voi ajaa ilman sivulaukkuja ja yksin ajaen takalaukulla ajo-ominaisuudet ei ole parhaasta päästä. Ei ole kovin sporttisen oloinen vaan sellainen Hondalle tyypillinen luotettava peruspeli pitkän matkan tekoon.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Minulla oli ensin vm -01 FJR (2. omistaja) 3 kesää ja lähes 40 tkm ja sitten teki mieli vaihtaa.Koeajoin Pannarin ja juuri silloin uudistuneen GT bemarin, pannari tuntui jotenkin kankealta ja nuhaiselta ja bemari tuntui kyllä paremmalta mutta ei sekään nostattanut kuumetta. Niinpä siinä sitten kävi että laitoin toisen FJR:n peräkkäin ja olen ollut tosi tyytyväinen. Molemmissa on ollut jalkasuojat ja Kappa touringplexi. Olen 167 cm ja 60 kg ja pyörä tuntuu ketterältä työmatka/kaupunkiajossa ja mikä parasta sillä jaksaa vaimon kanssa käydä kesälomalla välimeren rannalla. Suosittelen!
Itelläkin FJR oli pitkään vaihtoehto, mutta päädyin kuitenkin FZ1S:ään. Onhan se kuitenkin 100 kiloa kevyempi. FJR on varmaan matkajuhtana parempi, mutta minun käytössä kaupunkikruiserina ja välillä n.500km maantiesiirtymissä olisi ollut vähän ylimitoitettu.
GSX-F750 -> FZ1-S -> RSV1000R Factory -> R1 -> XVS1100 Classic -> FJR
Mietin itse samaa, mutta hieman eri vinkkelistä. Pannarista katsottuna GT:sta nimittäin puuttuu se sohva.(B-M-W @ Helmi. 07 2008,20:16) kirjoitti
Mutta olipa istuimista mitä mieltä tahansa, niin kyllä ne GT:n jakkarat liikkuvat matkapyöräksi erittäin ripeästi. Ja vielä kuulostavat hienolta siinä liikkuessaan.
Ketterämpi FJR tosin on, GT antaa rauhallisemman huippunopeuskiiturin vaikutelman vaikkei sekään raskas ole käsitellä (siis täysikokoiseksi matkapyöräksi).
FJR:ssa useampaa kuskia vaivaavista ominaisuuksista tuo tärinä lienee ainoa, jolle ei käsittääkseni voi tehdä oikein mitään. Itse en tosin aikanaan öljyjäähy-Suizan kuskina havainnut mitään tärinää. Kaikki on suhteellista.
Pleksi on aika monelle kuskille meluisa, mutta netti on pullollaan erilaisia pleksivirityksiä reijillä ja saranoiden kulmien muutoksilla tai ilman. FJR Owners Clubista löytyy useitakin virityksiä.
FJR:n alusta tottelee samoja taikasanoja kuin muutkin. Toisaalta kun ottaa BMW:n ESAlla, niin ei tarvi viritellä.
Jos yli 140 heppaisen matkapyörän onnistuu kokemaan jollain käyntinopeudella tehottomaksi, niin ruiskun ohjauksenkin voi muuttaa mieleisekseen.
Tämä myönteisyys muita merkkejä kohtaan pistää nyt ihmettelemään miksikö ajan sitten Pannarilla? Korvat ovat jo valmiiksi meluarat, joten tuo on minulle kynnyskysymys. FJR jäi mieleen pahasti meluavana ja GT jonkin verran samansuuntaisena. En uskaltanut ostaa yli parinkympin mopoa kokeillakseni löydänkö siihen mieleistäni pleksiä. Jos joku on mielestään ratkaissut meluongelman, niin Hondan matkasohvan koeajosta vastavuoroisesti voidaan neuvotella![]()
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti
Frendillä oli vm.-06 FJR, siinä oli jokin helvetin hienotaajuuksinen tärinä koska hän ei kunnolla sitä huomannut, mutta kun oli ajettu reissussa jotain reilu 5000 km, oikean käden peukalo oli mennyt tunnottomaksi ja ajamisesta tuli lähes mahdotonta.
Reissun jälkeen peli meni laakista vaihtoon. Muilla pyörillä mitä hänellä oli ollut ei samanlaista probleemaa ollut tullut eteen, eikä muuten sen jälkeenkään...![]()
![]()
![]()
Tuohon liittyen on tainnut monet "löysätä" kaasunpalautus jousihässäkkää.....(Gari @ Helmi. 10 2008,20:02) kirjoitti
Ittellä ainaki edesauttanut oikeankäden "puutumista" ,tuo jäykähkö kaasunkääntö...
![]()
![]()
![]()
* *
** KAWA *
Omiin kokemuksiin viitaten FJR on kyllä mutkissa ja nopeassa mutka-ajossa ketterämpi kuin GT Bemari, siksi se on mielestäni myös sporttisempi...(B-M-W @ Helmi. 07 2008,20:16) kirjoitti
GT-Bemarin ostan ehkä sitten kun ikää tulee "jonkin verran" lisää...![]()
-Jos olet päättänyt, niin pidä päätöksesi-
Tee itse miehen ohje jäykälle kaasulle ja helpotusta kaasukädelle(FJR -07 @ Helmi. 10 2008,20:45) kirjoitti
JOUSIKIERROS![]()
Se on nyt siinä. Eli paperit on allekirjoitettu FJR:stä vm 2008 väri grafiitti. Toimitus huhtikuun alussa. Kiitos vielä kerran mielipiteistä, jotka olivat sekä puolesta että vastaan. Näihän se on yks tykkää äidistä ja toinen tyttärestä ... tai jotain siihen suuntaan.
Onneksi olkoon! Olet tehnyt loistavan valinnan. Itse olen ajanut viime kesänä 10000 km FJR:llä ja tyytyväisyys pyörään sen kuin vain kasvoi![]()
...ja kolmas molemmista(traito @ Helmi. 16 2008,07:53) kirjoitti
Toivottavasti nuo tälle vuodelle tulleet muutokset parantavat entisestään FJR:ää ,,,
Onnittelut mielestäni hyvästä hankinnasta
Eikäku malttamattomia odottelu hetkiä ...![]()
ja huhtikuussa![]()
![]()
![]()
* *
** KAWA *
Itselläni oli FJR mallia 2003.
Ajelin sillä 35 000 kilsaa, ilman ongelmia.
Ihan mukava laite.
Ainoa ongelma on tuo pleksi.
Itselläni toimi parhaiten Giwi spoileripleksi.