Vaihtelin tuossa talviloman alkajaisiksi perään öljyjä ja huomasin seuraavaa:
LaveTtini on siis 2002 mallia.
Peräöljy oli aika paksua ja siinä oli sellainen hopeainen sävy. Magneettitulpassa ei pahemmin ollut metallia kiinni, ainakaan isoja lastuja.
Onko normaalia, että LT:n peräöljyn sekaan tulee hiukan hienoa metallimutua vai ei. Kertokaa te viisaammat ti miehet jotka olette LT:n peräöljyjen kanssa pelanneet.
Alanko tilaamaan jo uutta perälaakeria vai en ?
Täysin villi veikkaus, mutta kuvittelisin hopeisen sävyn johtuvan kondensoituneesta vedestä.
Oliko öljyt kylmät vai lämpöiset kun valutit pihalle.
Samanlaista on joskus osunut kohdalle K ja R-mallin Bemareissa eikä yhtään perää ole tarvinut laittaa.
Jos sieltä ei ole lastuja tullut niin ei kannata hikeentyä. Omassani aikanaan näin millainen magneettiproppu on kun on lastuja ja melkoinen "sieni" siinä olikin.
Muistellessani ajan kultaamia BMW-vuosia niin peräöljyssä oli sellainen harmaa sävy ja lie tosiaan peräisin ilmankosteudesta. Perähän hengittää sen ylhäällä olevan venttiilin kautta niin sisään kuin uloskin.
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
Kerran vuodessa olen peräölyt vaihtanut ja aina se on ollut harmaata. Kun taas vaiheistoöljy on ollut kirkasta, samat ölyt molemmissa.
Juu, varmaan ovat kolleegat oikeassa, että ei nuo mainitsemasi merkit mitään katastrofia enteile.
Siitä huolimatta kerron, että yöunien turvaamiseksi ei ole hullumpi idea vaihdattaa se perälaakeri, jos mittarissa alkaa lukemat olla jossain 60.000 huitteilla. Jossain vaiheessa nimittäin laakerin tunnit tulevat täyteen, joillakin se kestää toista sataa tuhatta ja joillakin pykiminen on tapahtunut kolmessa kympissä. Riippuu tietysti vuosimallista, vähän tuurista, kuun asennosta ja ties mistä. (Ja tietysti puhun LT:stä, jossa sama perämurikka kuin sata-parisataa kiloa kevyemmissä saman ikäpolven boxereissa tai RS:sissä)
Olin itsekin aiemmin vähän sitä mieltä, että ei se meikäläisen kohdalle /vuosimallille enää osu, mutta taas menneenäkin kesänä kun "taistelutovereita kaatui" kummaltakin sivustalta, niin olen vaihtanut sujuvasti mielipidettäni.
Omaani vaihdatin perälaakerin tuossa 65 tuhannen lukemissa kun oli sattumalta mopossa muutakin rankempaa laittoa (uusi vaihdeloota) vaikka mitään oireita ei vielä ollutkaan havaittavissa. Kun nyt tuon kilometrimäärän pyörinyttä laakeria käsissään pyörittelee ja tunnustelee, niin kyllä käytön havaitsee aavistuksenomaisena väljyytenä tai karheutena tai miksikä sitä nyt kuvailisi... Eli ikuisia kapineita ne eivät ole missään nimessä. Sitten vaan puntaroimaan, että vaihdattaako sen ennakkoon vai ns. tien päällä kesken lomareissun.
Itse kannatan tuota ensimmäistä, kustannus on jossain kahden ja puolensadan huitteilla korjaamosta riippuen. Tuota vaihtoa ei sitten muuten kannata teettää muilla kuin asiaan vihkiytyineillä mekaanikoilla. Maailmalta on riittävästi tarinoita viisi tonnia kestäneestä uudesta perälaakerista "kun jäi naapurin pojan shimmaukset vähän puoleen väliin" tms....
t. pozo
![]()
-04 K 1200 LT
Amerikan kierros 2006:
http://finnishcurvecowboys.blogspot.com/
Amerikan kierros 2010:
http://finnstoccr3.blogspot.com/
Amerikan kierros 2011:
http://finnstoccr2011.blogspot.com/
Moponparantelukuvia:
http://picasaweb.google.com/pozoizquierdo
kiitos vastauksista, mieli sai rauhan.
Öljy oli kyllä kylmähköä. Koitin sitä lämmitellä mutta se vaan ei tossa nollassa oikein onnistu.
Varmasti olikin siis kosteutta, kun joskus autossa meni öljyt ja vetet sekasin niin muistelisin että saman suuntaista väriä alkoi pukkaamaan.
Makneetti oli tosiaan ihan puhdas lastuista ja muusta metallisesta.
Ei muuta kunkun taas tuo kelikin alkaa sallimaan.
Joo. Jos siinä magneetissa ei ole mitään "tuppoa"kaan niin unohda huolet.
<p>2002-2014</p>
näin sivusta ajateltuna ja kateltuna vaikuttaa tuo bemarin, ainakin LaveTin perä kestävän keskimäärin jokseenkin saman verran kilometrejä kuin hyvin rasvatut nykyaikaiset XW- tai O-rengasketjut.
peräremontin kulutkin ovat jokseenkin 1:1 ketjujen ja rattaiden vaihtokulujen kanssa ja työmäärä saattaa olla kans saman suuntainen. nopea mies vaihtaa ketjut ja rattaat noin reilussa tunnissa puheineen.
sitten tietysti niiden ominaisuudet käytössä ovat erilaiset. keppi ei sotke, mikäli se paljon puhuttu stefa ei ala valskaamaan. ketjua pitää rasvailla mieluummin liian tiheään ja se aina sotkee enemmän ja vähemmän, sekä rasvaan menee rahaa jonkin verran.
nuo yllä puntaroimani huomiot saavat vaakakupin menemään suunnilleen tasan kepin ja ketjun välillä. ainakin kun vertaillaan mitä tahansa nykyaikaista ketjupolttajaa ja tuota bemun keppiä perineen.
myös guzzin kepistä olen kuullut vastaavista ongelmista kuin bemuissa. on vaihdeltu perämurikkaa ja ristiniveltä lähes järkiäänsä noin 40 000 km kohdalla. tämä siis ainakin isommissa ja 90-luvun moto guzzeissa, malleina le mans ja 1100i muistaakseni.
miten sitten japsipyörien kepit. kestävätkö ne en kummemmin kuin yksiaisainen bemun keppi? po. guzzeissa oli vielä kaksiaisaa takahaarukassa. uusissa isommissa on nykyään yksi aisa kuten bemuissakin.
nimim. etsitään mahdollisimman kestävää ja huoletonta vetoratkaisua konepyörään laajalla skaalalla.
entäs hihna? yhden sellaisen olen nähnyt katkeavan pikkukustomikawassa. sellaisen hinta oli huikea. markoissa n. 4500 mk ja nyt mitä euroissa oon katellu niin sumekolla hihna pyörineen maksaa reilun tonnin euroina ja jostain tarvikkeena saattaa ehkä saada 600 - 700 euroon sellaisen. on näitä hihnapajoja ilmestynyt nettiin jokunen kans.
hihnan huono puoli lienee se, että se ei varoita vanhenemisestaan. se vain katkeaa. sen takia autonkin moottoreissa nokkahihnoilla on tiukat määräaikaisvaihtovälit. sen välin hihnan pitää kestää, mutta sen yli on tuurissaan, että kestääkö pitkäänkin vai napsahtaako heti seuraavana päivänä.
on niitä ketjujakin katkeillut moneltakin. itseltäkin yksi on mennyt ajossa poikki. ketju tosin varoittaa, rallattaa kovaa, meno muuttuu nykiväksi, murtumia ilmestyy ketjulenkkien sivuihin, kiihdytyksistä tulee epätasaisia, ketju venyy epätasaisesti. kun tiukin kohta on sopivan kireällä, on löysin kohta maassa roikkumassa. no melkein.
Delvac 1400 Super 15W-40 luokituksiltaan on ylihyvää useimpiin prätkiin. *pöriö. Delvac inside. Delvac moottoripyöräkerhon ylipappi, hallelujaaahh!!)
Minulla meni perän laakeri n. 50000 km:ssa, sen jälkeen olen ajetun n.10000 km aikana vaihtanut jo kerran peräöljyt, enkä ollut täysin tyytyväinen näkemääni: Öljyn seassa oli hieman metallia, öljy oli harmahtavaa. Kun käytetyn öljyn antaa "asettua" esim valkoisessa astiassa, näkyy pohjalle laskeutunut, öljyssä mahdollisesti ollut metalli hyvin ja sitä voi sitten paremmin tutkailla. Ainakin erottaa onko harmaus metallia vai vettä. Minulla oli öljypropun magneetissa *hieman "pölyä", ei mitään karkeita murusia eikä paljoa, mielestäni suht normaalin näköisesti, mutta silti... jos öljyssä on metallia, on se jostakin pois, ellei ole sitten jäänyt rempassa kuitenkin johonkin nurkkaan...
Laskeutunutta sakkaa kun hieroo sormien välissä, ja sitten pyyhkii paperilla kädet niin kuiviksi kuin saa, näkyy mahdollinen laakereista irronnut pintamateriaali ihohuokosissa valoa vasten katsottaessa kimalteina, vähän niinkuin vaimoitten poskikimalle miesten paidankauluksessa reissusta palatessa.![]()
Ennen ajokauden alkua pitää vaihtaa öljyt vielä kerran, n. 4500km ajetut, jotta näkee onko öljyt nyt puhtaat.
Olen ehkä hieman yliherkkä tuon perän takia, laakerin hajoaminen reissussa ei ole niitä elämän hienoimpia kokemuksia. Ja varalaakeri on taatusti aina mukana, ainakin pitemmillä reissuila.
Vastaavia kokemuksia GS:n perän kanssa, paitsi että ajoin laakerin vaihdon jälkeen 15 tkm. Harmaalta näytti ja magneetissa oli myös hienoa mujua. Säikähdin kanssa ja päätin alkaa vaihtaa useammin; 0.25 litraa öljyä ei paljoa maksa...(jowin @ Helmi. 07 2008,11:12) kirjoitti
Nyt > 30 tkm myöhemmin öljy on kirkkaampaa ja metallia vain vähän, joten tuskin tuo on kauhean vakavaa. Jotkut ovat sitä mieltä, että laakerinvaihdon jälkeen kannattaisi vaihtaa öljyt melko pian. Varalaakeria en ole kyllä hankkinut matkaan, kuten en muitakaan varaosia...
"Minulla ei ole mitään sitä vastaan, jos tiellä välillä vauhti nouseekin, vaikka sitä enemmän mitä mukavampi tie, ja yhtä hyvin silloinkin, jos tie on yksitoikkoinen, ja jos on mukavia näkymiä, ajetaan hiljalleen." (Keijo Virtanen: Tielle tuuleen)
Onko tämä bemareiden perien hajoaminen ollut jo vuosikymmeniä vai onko tämä näiden yksipuolisten takahaarukoiden aikakautena tullut "ominaisuus"?
shadow ja pannari vaihdettu henkilöautoihin ja matkailuauto on nyt niiden korvike.
Olen nyt ajellut kahdella K100 ja kahdella K1100 pyörällä. Ensimmäisellä K100 pyörällä hieman alle 100tkm, muilla vähän alle 150tkm. Yhtään perälaakeria en ole vaihtanut, ainoastaan stefan kerran.
Vähän asian vierestä ja mututuntumalta mutta kuitenkin: en ole koskaan omistanut Bemaria saatikka huoltanut sitä mutta muista keppivetoisista jonkinlaista kokemusta keränneenä tuli tuosta mieleen päräöljyjen vaihtoväliasiassa seuraavaa: joka kerta kun olen öljyjä vaihtanut, aina seasta on löytynyt pientä töhnää eikä ongelmia perän kanssa ole ollut milloinkaan. Vaihtovälinä olen pitänyt n.30-40tkm. Aikoinaan kun aloittelin mp-uraani, vanhat parrat neuvoivat ettei liian tiheään pidäkkään vaihtaa. Perusteluina edelliseen se että juuri tuo pieni töhnä "tasoittaa ja sijoittaa" hammasrattaat kohdalleen ja hioo pienet epätasaisuudet pois hampaistuksen pinnoista. Totta vai tarua, en tiedä. Josko jollakulla on varmaa tietoa asiasta, oikaiskoon. *(enkelinsieppaaja @ Helmi. 06 2008,10:44) kirjoitti
![]()
![]()
K12RS, juuri vaihdettiin, ajettu 130t ja loppu oli. Seuraava sitten 250t kohdalla, toivottavasti.
Olen aina oikeassa, jos en, niin olen kuitenkin.
BMW K 1200 RS
Oikean käden pysyvä pronatio...V..tu, haitta-aste 4%
http://www.bmwkltibmixof.com/
JOVVAIN....(kawabata @ Helmi. 07 2008,00:09) kirjoitti
..............Naaaaa, no voi sun......meän tallis o 3 K-sarjalaista joissa kaikis o vähintäin yli 70km. Molemmis K1200LT:ssä 74tkm ja K100RT:s 90tkm......
...........Määää e muistanu vaihtaa perää mininkään noista![]()
![]()
Mitähän mun nyt keskimäärin ja jokseenkin pitäs oikei tehä ?
Hauskan otsakkeen olet keksinyt
"peräöljyn vaihto, onko menossa rikki"
No, ehkä jos et osaa öljyjä vaihtaa...Eihän kukaan voi kysymykseen näin edeltä käsin vastata.
Minä luulen, että ei mene tai sitten menee...![]()
Tää oli sitten ihan pelkkää huulen heittoa..älä ota nokkiisi![]()
GHOSTWRITER