Pitäisi itsekin lämpökahvat laittaa. Tarkoituskena on laittaa sarja, jossa elementit on uusien tuppien sisällä. Biltemannin näkemyksen olen sortannut pois, koska kahvojen "näppyläpinta" ei vaikuta luottamusta herättävältä.
Tällä hetkellä on harkinnassa lähinnä nuo Saito II tahi Dicet. Toimituskuluineen hinnat on aika samat, joten sillä ei vielä saa eroa aikaiseksi. Onko joku kopeloinut/käyttänyt/kokeillut molempia? Onko tuppien laadussa/mukavuudessa/otepinnasssa/paksuudessa tahi vastaavissa asioissa merkittäviä eroja?
Mistä löytäis semmosen pienikokosen releen mikä kestäis kahvalämppärit?
Ei vihtis semmosta kamalan kokosta auton lisävalo relettä laittaa...![]()
Vaikka motonetistä tuollainen "mikrorele" ?
Kotarissa noita muutama asennettuna, hyvin ovat kestäneet jo muutaman vuoden.
Perheen toinen ajokki kaipaisi kahvalämppäreitä ja noitahan on montaa eri sorttia. Koska pyörä on naisväen käytössä, niin mitään kovin paksuja tuppeja, joissa integroidut vastukset ei mielellään asentaisi.
No joo, mutta se oikea kyssäri on, että olisiko kellään vinkkiä missä saisi asiantuntevasti tuollaiset asennettua ja vielä niin, että sähkötkin tulisi kunnolla tehtyä ilman mitään paukkulankavirityksiä?
Kait tuollaiset itsekin laittaisi, mutta kun ei ole tallipaikkaa ja työkaluja kuten paineilmakompuraa ja asianmukaisia sähköjenkytkentävälineitä liittimineen. Samalla releen laitolla tietty vois laittaa myös virranulosoton.
edit: niin ja siis pääkaupunkiseudulta pitäisi löytyä.
-janne-
Viimeksi muokannut: JanneL70; 19.06.2013 klo 15:33. Syy: lisättiin haluttu alue
F 800S -06
Ostin tuollaisen kanta-asiakas tarjouksessa olevan kahvanlämmitinsetin 29,90e http://www.motonet.fi/fi/tuote/381448/MP-Lampokahvat - niissä ei tullut mukana minkäänlaista asennusohjetta.
Se mikä mietityttää on se, että kahvoihin menevät johdot ovat punainen ja valkoinen molemmin puolin ja niissä tarrat L ja R (vasen ja oikea), mutta säädinyksiköltä lähteekin + ja - tarroitetut johtosarjat, joista toinen on sininen ja valkoinen ja toinen vihreä ja keltainen. Onko siis ihan sama kumminpäin nuo laittaa paikoilleen, vai olenko saanut jotenkin vialloisen systeemin? Liittimet sopinevat miten vain.
Onko noissa muuten rele välissä miten pakollinen? Sulakehan noissa on valmiiksi. Ajattelin jos iskisi noi tuollaisenaan vaan kiinni ja ottaisi virran jostain sellaisesta johdosta, johon virtaa ei tule jos mopon virtalukko on OFF asennossa. Vai voiko sen virran varastaa ylipäänsä mistä vaan, vai täytyykö vetää akulta asti suoraan?
Niin ja tyhmä kysymys. Mitä se rele tarkkaan ottaen siellä välissä (ja missä välissä) tekee?
Retired
Onko noissa muuten rele välissä miten pakollinen? Sulakehan noissa on valmiiksi. Ajattelin jos iskisi noi tuollaisenaan vaan kiinni ja ottaisi virran jostain sellaisesta johdosta, johon virtaa ei tule jos mopon virtalukko on OFF asennossa. Vai voiko sen virran varastaa ylipäänsä mistä vaan, vai täytyykö vetää akulta asti suoraan?
Niin ja tyhmä kysymys. Mitä se rele tarkkaan ottaen siellä välissä (ja missä välissä) tekee?[/QUOTE]
No ei se rele siellä pakollinen ole jos saat jännitteen suoraan akulta sillä sulakkeellisella johdolla ja muistat sammukkaa aina lämmittimet.
Älä ota käyttöjännitettä jostain missä virtaa ei ole off asennossa ,se joku voi ylikuormittua ja vaurioitua.
Vaan tuolla releellähttp://shop.motonet.fi/fi/product/481964 otat liittimeen 1sen virran jostain missä ei ole virtaakuin koneen käydessä ja laitat siihen johtoon sen lämppärin katkaisijan ja liittimestä 2 piuha runkoon .
Siirrät sen sulakkeen akun +navan ja liittimen 3 väliin ja liittimestä 5 jännite lämmittimille .
Näin kytkien tuo rele ohjaa käyttöjännitteen akusta lämmittimille eikä lämppärit rasita pyöräsi muita sähkölaitteita kuin vain se pieni virta jolla vedetään tuo rele kiinni niin halutessasi .
Tämän piene ohjausvirran kestää otta vaikka parkkivalolta tai ajovalolta tai sieltä virtalukolta mistä johdosta vain .
Triumph Tiger 800 XRX
Tein näin, kun johdotuskin oli toimenpiteeseen juuri sopivan pituinen. Vasen kahva on jo paikoillaan ja kahvanpääpeilikin on asennettu, samoin säätöyksikkö on stongassa kiinni ja kaikki on testattu, että toimii. Pitää tosiaan sitten muistaa sammuttaa aina.. Kiitoksia neuvosta. Oikean kahvan kanssa onkin sitten ongelmia... Pitää vissiin hioa stongaa, koska tulee nyt niin tiukkaan, ettei kaasua saa yhdellä kädellä kierrettyä.
Sellainen kysymys vielä, että pitääkö nuo liittimet (näkyvät suht hyvin edellisen viestini linkin kuvassa) teipata, kun jäävät nakupyörässä aika pitkälti sään armoille? Vai onko ne rakennettu niin, ettei vesi haittaa?
Retired
Tekisin liitoksista vesitiiviitä kutistesukalla. Eka isompi sukka liittimien päällä ja kuumennus. Tämän jälkeen tiivistetään edellisestä toimenpiteestä mahdollisesti löysäksi jääneet kutistesukan päät vesitiiviiksi pienemmällä kutistesukalla. Tämän jälkeen kovaa ajoa ja jälki voittaa aina teippi töherrykset.
Jos kutistesukkaa ei halua käyttää niin suosittelen ehdottomasti teippaukseen vulkanoituvaa teippiä!
http://www.motonet.fi/fi/tuote/60021...ppi-19mm-x-10m
Joo, rele olisi parempi, mutta tällä kertaa nyt näin. Onneksi pyörä on kotona aina tallissa ja työpaikallakin on viikareilta pääsy kielletty parkkikselle.
Täytynee teipata nuo vielä (että saa irtikin jos tarve tulee). Isoin ongelma on tuo kaasukahva. Onnistuin saamaan kaasukahvaan tuon päälikahvan kiinni niin tiukasti, ettei varmasti lähde ikinä irti ehjänä enää ja nyt siis se sen verta puristaa kahvaa, ettei kaasu kierry. Eli pitää hioa stongaa ja se on sitten ihan perseestä se homma - kertaalleen yhden stongapään hioneena... Vaan eipä muukaan auta. Ellen sitten keksi jotain tapaa hioa tuota kaasun muoviosaa sisäpuolelta.
Retired
Tein koneen jolla hioin tuon kaasukahvan sisäpuolen - muistelin viime kertaa kun jouduin hiomaan stongaa eikä se oikein houkuttanut... Tuo kuitenkin on muovia, joten porakone + epäortodoksinen viila, jeesusteippi, maalarinteippi, hiomapaperi, jeesusteippi viritys pelasti päivän. Molemmista päistä onneksi auki peilejä varten.
Ny on paikallaan ja toimii. Ei kauhean tehokkaat, mutta veikkaan että verraten edellisiin kokometallikahvoihin noi on melkoisesti lämpimämmät.
http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/AdvancedT_01.JPG
Retired
http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/download.html tuollahan niitä on joka kehitysversiosta.![]()
Retired
Lämpökahvoja on tässä harrastuksen aikana tullu kokeiltua monenlaisia. Mutta ehdottomasti parhaat vastaan tulleet on KTM:n omat lämppärit, samaa sarjaa myydään ainakin Bikeworldissa myös "Daytona" merkkisenä ns. universaalina sarjana. Maksavat muistaakseni 80€ paikkeilla...
Lämppärissä on 4 tehoasetusta, joista kahdella ekalla pärjää mainiosti näissäkin keleissä ( + 5-10C ). Toiset kaks tehokkainta onki sitte niin kuumia, että kuvittelisin niillä ajavan kelissä ku kelissä. Tehokkainta asetusta en ite ole koskaan joutunu edes käyttämään. Ja juuri näin sen mun mielestä pitää mennäkkin, et aina on tehoa reservissä!
Tossa todella haitarilaatunen kuva lämppäreiden tehovalitsimesta. Setissä tulee mukana asiallinen tankokiinnityskin, mutta oman lelun tangossa ei kertakaikkiaan ollut tilaa ni joutu istuttaan tolleen tökerösti keskelle näkökenttää.
[IMG][/IMG]
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Sori offtopic !
Ostin ekat lämmitettävät kintaat
ja ohjehintaan tietysti
Onhan miellyttävät lämmittimet kun laitoin portaattoman tehonsäädön .
Lämmittävät käsien selkäpuoltakin ja yllättävän ohut kämmenpuoli .
http://www.emc24.fi/product_info.php...ducts_id=28160
nythän ne myö niitä puoleen hintaan koon sesonki![]()
Triumph Tiger 800 XRX
Kysytääs nyt tässä aktiivisessa viestiketjussa vielä, että millaista liukuvoidettasuosittelette? Siis tuonne kaasukahvan muovin ja stongan metallin väliin? Nyt en laittanut mitään, kun välillä on tuntunut että vaseliinista tai WD40:stä on siellä vain haittaa. Eli jotain joka poistaisi kitkaa em. pinnoilta ja kestäisi pitkään siellä ja toimisi jostain -5 asteesta +50 asteeseen.
Retired
^ Monet on käyttäny hiuslakkaa. Tuoreena liukasta, mutta kuivatessa tahmaa kiinni.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Taas tänään sai olla kiitollinen lämppäreistä, kun ajolenkin lämpötila liikkui siellä parin-kolmen asteen tuntumassa (ja oli muuten liukasta). Ainakin Sweepin Road Warrioreista loppuu eristyskyky tuossa nollaa lähestyttäessä ja kun ei piikkipyöräilyä harrasta, tuo lämppärit+tumput-kombo toimii mulla kaikissa ajettavissa olosuhteissa.
Itse asentelin keväällä Oxford Sports-malliset kahvat, joissa on tuo "älyboksi", joka haistelee saamastaan virrasta, onko kone käynnissä ja/tai akussa tarpeeksi varausta. Koska kylmät, keväiset asennusolosuhteet olivat huonot, en lähtenyt virittelemään valmiiksi ostamaani relettä mukaan systeemiin, ja kevään (ja nyt myös syksyn) kokemusten perusteella on tuo setti pärjännyt hyvin ilman. Näillä parin asteen keleillä 50% asento riittää taajamanopeuksissa ja motarisiirtymälläkään ei tarvinnut nostaa 75% asennosta sataseen.
Akkusuojatoiminto toimi hyvin, kun pari kertaa unohdin kytkeä lämmöt pois pysäköidessä, jonka lisäksi kevään lyhyempien ja kahvat mansikkana ajettujen lenkkien sekä akkua väsyttävien pakkasöiden jäljiltä kahvat eivät suostuneet aktivoitumaan (vilkuttivat varoitusvaloa) ennen kuin oli ajanut muutaman kilometrin verran ampeereita akkuun.
Hintaa tuolla setillä on n. 80 euroa ja asennuksen rankkaisin vaikeusasteelle 2/5 eli näistäkin piti viilalla vähän siistiä valumia tuppien sisäpinnalta ennen kuin suostuivat solahtamaan tankoon. Itse pistin setin mukana tulleet liimat sinne väliin; hiuslakkaa ei omasta taloudesta muutenkaan olisi löytynyt. Liitäntöjen suojaamiseen käytin kutistesukkia.
GSF 1250 SA -10
FZ6 S2 -07 (ex)
Tavalliset kahvat voitelin kontaktiliimalla runsaasti ja työnsin heti paikalleen .
Aamulla olivat tarttuneet tukevasti kiinni.
Tämä oli Hondakauppiaan ohje.
Triumph Tiger 800 XRX
Omaan mopoon kun vastuksia tungin tuppien alle niin ostin motonetistä tuubin kahvaliimaa, joka muistutti juurikin kontaktiliimaa. Ainakin väri ja haju oli sama, mutta en tiiä onko jollain tapaa kestävämpää.. tuskin. Hyvin on tähän asti pysynyt tupet paikallaan.
Yamaha YZF-R6R 2009 + Ktm 350 Exc-f 2014
Kawasaki Z750R 2012 exä
Ei kun meinasin siihen kaasun ja stongan väliin - eli paikkaan jossa ei nimenomaan saa olla kitkaa missään vaiheessa. Tuon kanssa kun pakkaa omassa olemaan ongelmia. Kaasun puolella tuo lämpökahva hirtti kiinni tuohon kaasun muoviosaan ilman mitään liimoja niin piukkaan, että taitaa olla pysyvä liitos. Vasemmalla käytin Motonetin kahvaliimaa ja tuntuu liimautuneen ok.
Antsun viestiin liittyen - en tiedä tarviiko välttämättä mitään, mutta aavistuksen nihkeästi palauttaa nyt, joten ajattelin josko jostain kitkanpoistajasta olisi hyötyä kuitenkin.
Retired
Motonetin lämppärit on melko huonot. Ei lämpiä kunnolla. En suosittele ja aion vaihtaa omani talvella pois.
Suzuki DL650 V-Strom -18
Ajoon en ole vielä päässyt, mutta ei nuo erityisen tehokkailta tai nopeilta tunnu edes paljaaseen käteen. 30e:lla nyt ei tietysti ihmeitä voi vaatia, kun pelkät kahvatupetkin maksaa melkein puolet tuosta. Veikkaan, että täysillä kun pitää ja koko ajan päällä, niin lämpö riittää mun käytössä just ja just. Itsellä vaan tuo parannus edellisiin on huima vaikken olisi kytkenyt edes lämppäreitä - noi kokometalliset raskaat ex tupet on jäätävät näillä keleillä. Niitä ei paljaalla kädellä kärsi edes koskea..![]()
Retired
Ite laittelin tossa kesällä Tigeriin just tuollaset motonetin lämppärit, ja jollei koko pyörä olisi vaihtunu niin ne lämppärit olisi kyllä menneet vaihtoon. Alkujaan ostin ne ku kattelin jotta "hienoa, portaaton tehon säätö". Mut asennuksen jälkeen paljastui, että ne saa suoraan laittaa täysille jolloin ohkasilla hanskoilla just just läpi asti tuntuu pienissä vauhdeissa. Mut kun laittaa vähänkään paksummat hanskat käteen tai vauhtia yli 80 km/h, niin aivan sama vaikkei olisi koko lämppärit päällä.
Näin näppituntumalta arvioisin, että nykysten Daytona lämppäreiden eka taso on about sama ellei jopa jo lämpimämpi ku noiden motonetin lämppäreiden täysi hönkä...![]()
It´s better to die on your feet than live on your knees...
Mulla on kokemusta BMW:n omista lämppäreistä 0/I/II ja Africa Twinin tarvike on/off lämppäreistä. Noi oli tehokkaita, mutta mua vähän häiritsi se, että niitä sai koko ajan olla pistämässä päälle ja pois, kun kuumotti liikaa hanskan läpi. Katotaan jos nää toimisi niin, että käsiä ei palella, kun pitää koko ajan päällä - mutta ei tartte säätääkään tai laittaa pois. Jos ei toimi, niin sitten nää on kyllä turhat. Uudet hanskatkin tuli just ostettua ja todettua ex metallikahvojen kanssa, että ajoviiman pitää poissa, muttei kahvoista säteillyttä kylmyyttä.
Retired