Tulipas eturattaan kanssa kämmi ja käteen jäi tuo piuhan pää tuosta vapaan tunnistimesta. Koneeseen taas jäi kiinni pultti jossa on keskellä reikä josta valuu vähän öljyä ja näkyy ilmeisestikin pieni jousi.
Piuhan päässä taas on pieni katkaistun kartion mallinen kuparimötikkä joka istuu pultin päässä olevaan aukkoon mutta ei pysy siinä, ja huoltokirjan kuvista päätellen tuon ei ole tarkoitus irrota siitä pultista.
Kun tuon konstruktio on täysin outo, onko tuohon jotain toimivaa kikkakolmosta jolla tuon saa ehjättyä vai tuliko reissu varaosataloon?
En nyt tiedä millainen tuo tarkkaan on mutta kuulostaa siltä että on murtunut tuo liitos/juotos/kiinnitys? Onko iso "pultti"? itse varmaan koittaisin kallistaa pyörää ettei öljy valu ja sitten semmosella kaasukolvilla takas kiinni? kaasukolvi siksi että on yllättävän tehokas...
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Taitaa tulla reissu varaosataloon kyllä jos tunnistimen anturi on mennyt poikki![]()
Kokeillaanpa onnistuuko tämä. Liitteenä olisi tarkoitus olla kuva siitä kuparimötikästä joka jäi käteen (irrotettu kuitenkin johdosta) ja "pultin" kanta (vielä koneessa paikallaan ollessa)
Pultin keskellä näkyy tuo jousi, ja tuo pääty ja leveämpi osa irronneesta mötikästä (näkyy kirkkaampana, siinä on kevyt hammastus) uppoaa tuonne pulttiin. Mitään kiinnitysjälkiä tuossa kupariosassa ei näy.
Siinä "pultin" sisällä, jousen ympärillä on varmaankin muovia, johon se piuhan päässä oleva istukka on ollut valettuna. Jos osat saa putsattua erittäin hyvin öljystä ja muusta liasta, saattaa liimalla ja jollain esim. kemiallisella metallilla pystyä korjaamaan tuon.
Palaanpa vielä tänne, tätä hyvin läheltä (kirjaimellisesti) sivuten.
(juu, muoviahan siellä pultissa oli, saas nähdä pelittääkö liimaus vai pitääkö vaihtaa kokonaan uuteen...)
Mutta se itse eturatas pitäisi vaihtaa ennen tuon testausta.
Tuossa rattaassa käsittääkseni pitäisi olla aluslevy joka on taivutettu lukitsemaan mutteri, ja mutterin taas pitäisi olla suunnilleen 110 Nm momentissa.
Aluslevy on suoristettu mutta vaikka hyppäisin aivaimen päälle niin tuo ei liikahdakkaan (laskeskelin että vääntöä pitäisi tuohon tulla 300 Nm ...). Liittyykö hommaan jotain mitä en ole huomannut, tai löytyiskö muuten hyviä vinkkejä? Kovasti olin katsovinani että oikeakätinen kierre siinä olisi mutta onhan mahdollista että katsoin väärin...
Rattaan "pysäytys" siis tehtiin sillä että vaimo seisoo jarrun päällä ja toivoo ettei pyörä kaadu kun minä tuota kaikin (vähäisin) voimin väännän![]()
Pulttipyssyä kehiin. Hyvällä pyssyllä aukeaa niin ettet ehdi kissaa sanoa. Huonommalla saat säätää kompuraan lisää potkua, ja sitten aukeaa. Toinen vaihtoehto on laittaa esim lankku takapyörän väliin ja vääntää sitten. Jarrulla ei saa pyörää lukittua tarpeeksi hyvin ja siinä on aina vähän joustoa. Lankku voi tosin jättää jälkiä haarukkaan.
- JAM Racing Team -
Jatkanpa vielä tästä. Nyt on tullut tapeltua tuon kanssa jo aika pitkään ja yhä se perkele on jumissa.
Lankku takarenkaan väliin-tempulla pyörä hyppää keskituelta alas ennen kuin tuo lähtee auki, ja pulttipyssyllä on tullut nakuteltua myös jokunen tovi ilman että mitään on tapahtunut. Jo on piru tiukassa...
Mutterin alla oleva lukitseva aluslevy oli kauttaaltaan vääntynyt "ulospäin", eli haiskahtaisi siltä että tuo mutteri on aivan liian lujassa. Onko tuo tosiaan voinut kiristyä noin paljon ajossa, vai jokohan olisi helpompi viedä tuo edellisen kerran vaihdon suorittaneeseen liikkeeseen jossa saisivat korjata tekemänsä asennuksen...
Ei todellakaan pitäisi olla niin tiukassa ettei pysyyllä aukea.(hway @ Huhti. 12 2008,18:08) kirjoitti
Jos sulla on halpis pikkukompura niinkuin mullakin, nakkaa siitä
tehdassäädöt pois niin että pyssy saa tarpeeksi ilimaa.
Jos pyssy saa terpeeksi tehoa eikä aukea niin on ihme.
Ei auta varmaan muu kun sitoa mopo etupäästä johonkin kiinni,
lankku väliin ja kaveri jeesaan ottaan löysät pois ja eikun hyppää
avaimelle. Ellei mutteri aukee niin jotain muuta aukee, otsa, laatikko tms![]()
On helvetin vaikeaa selvitä elämästä hengissä
Käy suosiolla jossakin lähi korjaamolla jolla on vaikka 3/4" pultti pyssy ja siihen hylsä kyllä suuremmassa koneessa on niin paljon voimaa että se voittaa yhden miehen painon.
Jos korjaavat vaikka kuorma-auto kalustoa niin löytyy semmonen pyssy jolla aukeaa.
Itse korjaan pulttipyssyjä ammatikseen ja olen joskus joutunut itsekkin ihmettelemään paljonko isossa pyssyssä on voimaa verrattuna 90kg ihmiseen![]()
Kiva on kallista ja tosi kiva on tosi kallista
zx-12r 02
Se aluslevy on tarkoituksella väännetty "ulospäin". Sillä vääntämisellä lukitaan se mutteri paikoilleen. Eli naputtele se aluslevy suoraksi ennen kuin yrität avata pulttia.(hway @ Huhti. 12 2008,18:08) kirjoitti
Kaippa sä oot jotain CRCtä käyttäny?
Miten sä saat "lankulla" mopon hyppäämään keskituelta...?
Ja jos oot ihan varma kierteen kätisyydestä, niin sit vaan lisää vartta avaimeen. Rautaputkee tms.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kunnollinen pulttipyssy ja katso et sulla on siinä mahd. isokokoinen letku, eikä mikään rimpula biltema kierreletku, näin saadaan tarpeeksi ilmaa pyssylle et se toimii...
Ja voi olla et joku on laittanut sen liimalla kiinni, joten lämpökin voisi auttaa tuohon...
Kuten edelläkin jo sanottu, niitä pulttipyssyjä on moneen lähtöön. Biltema-mallilla ei tee mitään, kun kunnon iso 3/4" kone avaa sen mutterin yhdellä painalluksella. Samaten ilmaletkun paksuus näyttelee suurta osaa sen koneen aukaisukyvyssä. Mulla on sekä pieni että iso (2400Nm)pulttipyssy, eikä sillä isollakaan avaa tiukkoja muttereita jos mulla on toi haitariletku välissä. Silloin pitää aina vaihtaa letku paksumpaan, ja jopa aukeaa tiukatkin laakista.
Ja se lukitusprikka pitää tietty naputella ihan sisään, ettei se lukitse sitä mutteria edelleen.
Hitaus on malttia!
ANY10.
Onks nois pulttipyssyis erillistä iskutoimintoa? Eli ett se kelaa eka vauhtii ja sit vasta iskee kiinni/vääntää pulttia?
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Rengasfirmassa olen nähnyt sellaisen ison koneen, jossa kelataan vauhtipyörään kierroksia voimavirtamoottorilla, ja sitten naksautetaan vääntö päälle. Kuormaajan pyörän mutterit on auennut nätisti. Hwaylla ei tietenkään ole rengasfirmaa naapurissa?(scuuba @ Huhti. 12 2008,22:08) kirjoitti
Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
Eiks siinä lähde äijä pyörimään tai ranteet pauku jos ei pultti aukeakaan *(Skeleton @ Huhti. 12 2008,22:40) kirjoitti
Kuulostaa aika järeeltä laitteelta tollanen voimavirralla pyöritettävä vauhtipyörä
Hitaus on malttia!
ANY10.
Se paineilmapulttipyssy jonka viimeks näin ko äksönis, niin siihen oli vedetty 2m rautaputki kiinni ja putken toinen pää oli hallin lattiaa vasten. Pultti aukes, ylläri ylläri....(Mika 14R @ Huhti. 12 2008,23:08) kirjoitti
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Kompura antaa 8bar ja pulttipyssy väittää sanoo max 6, eihän tuo varmasti paras mahdollinen ole mutta ei huvittaisi investoida kovin isoon pyssyyn yhden onnettoman mutterin takia. Nyt tässä aamulla ajoin tuota kompuran maksimipaineella eikä anna periksi. Öljyäkin olen lisäillyt tuonne jos se jatkuva pyssyn hakkaus saisi sen valumaan pikkuhiljaa sinne väliin...
Aluslevy siis oli yhdestä kohti väännetty lukitukseen niin kuin pitääkin, mutta sen lisäksi se oli kauttaaltaan vääntynyt ulkoreunasta "ylöspäin", ikään kuin mutteria olisi väännetty vielä paljon tiukempaan kuin kuuluisi ja se olisi tuon vääntänyt.
Pyörän hyppäämisellä keskituelta tarkoitan sitä että kun väännän tuota auki (puolimetrisen) avaimen päästä, alkaa vääntö kammeta pyörää ylös ja eteenpäin, vähän enemmän vääntöä vielä ja pyörähtäisi keskituelta alas.
On se kierteen kätisyyskin epäilyttänyt jo pari kertaa, mutta oikeakätiseltä se joka kerta tarkastaessa näyttää. Mikä on ihan järkeväkin, akselin normaali pyörintäsuunta ajossa vaikuttaa siten mutteria kiristävästi... Ja tuosta tuo "ajossa kiristyminen" tulikin mieleen, jos lukitus on tehty viimeksi huonosti ja tuo on ajossa päässyt pikku hiljaa kiertymään enemmän ja enemmän kiinni?
Lähin korjaamo tai rengasliike on parin kilometrin päässä, jos tuota laittaisi sen verran pakettiin että sen sinne saisi ajettua... Luultavasti viimeisenä vaihtoehtona viimeistään sitten kun ajokelit alkavat pysyäkin, tällä hetkellä ei pyörällä vielä pysyisi pystyssä tuolla pihatielläkään![]()
olisiko käynnyt niin että mutteri olisi lähtenyt väärille kierteille ja vedetty väkisin kiini...samalla hieman leikannut?
voisi olla turvallisin vaihtoehto halkaista tuo mutska..joutuuhan siinä hankkimaan uuden mutterin ja valitettavan todennäköisesti jotain muutakin..
pulttipyssyssä se vika ku meinaa tosiaan iskeä..ei välttämäti tee hyvää vaihteiston rattaille...
puolimetrisellä varrella jossei aukea niin ei oikeestaan kandeis lekaa suurentaa..
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Oletko kokeillu antaa lämpöä tuohon? Kumma jos ei lähde kun ympäriltä alumiinia lämmittää ja pulttipyssyllä kokeilee avata. Monta tiukkaa pulttia on auottu lämmön avulla alumiinista. Alumiinillahan on se jännä tapa laajeta rautaa enemmän.
Öljy on aika huono tunkeutumaan tommosiin väleihin, käytä mielummin crctä tai vastaavaa litkuu. Bensa/diiselikin toimii paremmin ku öljy.(hway @ Huhti. 13 2008,13:49) kirjoitti
Vedä takanakki liinalla kiinni toiseen lankkuun lattialla, avaimeen rautaputki jatkoks, seiso sen toisen lankun päällä, ja aukase mutteri.
"Eihän sitä tietoa .orgin kuskeille kannata tarjota, ne kun tietävät jo kaikesta kaiken."
Auki on!
Olin jo henkisesti varautunut tuppervaarin ohjetta noudattamaan ja dremeli oli jo leikkuupään kanssa valmiina vieressä kun piti yrittää vielä kerran. Liekö tuolla dremelillä uhkailu sitten auttanut...
Pyörä olisi sitä myöten kasassa, paitsi tällä kertaa kävi niin päin että ketjusuojan toinen kiinnitysruuvi on joutunut näemmä sinne "varmaan paikkaan". Ei kun kauppaan hakemaan uutta kun ei muitakaan ylimääräisiä ruuveja muutoin yli jäänyt...
Pulttipyssylläkö vai muuten vaan raa'alla voimalla lähti? Uteliaisuuttani kysyn.
Kiva homma ja kun mitään ei etes särkynyt
ps...tulikos nimiteltyä mopotia ähellettäes
![]()
Vaikka myö itte sen sanommakin,niin..
-Ei osa kijirottaa,koetaj arvata tarjkotus.Palju virheitä.
Ego sum rex Romanus et supra grammaticam
Kuustonenki sen tietää
-Gut-
Ei voi sanoa mikä lopullisesti auttoi, vuorotellen kun hypin sen varren päällä ja vuorotellen naputteli pyssyllä. Sinnikkyys palkittiin. Tai itsepäisyys... Käsin vääntämällä se kuitenkin lopulta irtosi, eikä voimaakaan tarvinnut mahdottomasti enää.
Ja ihme kyllä ei tullut edes (kovin paljoa) nimiteltyä pyörää, muutaman valitun hunajaisen sanan tosin ajattelin käydä edellisen vaihdon tehneelle asentajalle, mutta hitostako sitä tietää kuka se sitten oli liikkeen asentajista silloin pari vuotta sitten. Nimittelyn vähäisyyteen tosin voi vaikuttaa sekin ettei ollut "pakkoa" päällä saada sitä nopeasti ajoon, hermojen kiristyessä saattoi jatkaa seuraavana päivänä.
Lainaan nyt vähän aihetta kun samaan anturiin liittyy ongelmani. Eli pyörän -99 zx-6r ja vapaavalo palaa/vilkkuu vähän joka vaihteella. Vapaalla se palaa ihan normaalisti niinkuin pitääkin, mutta kun tuppaa palamaan myös muillakin vaihteilla. Välillä sammuu pidemmäksi aikaa, mutta sitten ku pysähtyy esim. risteykseen ja rullaa vaihteita alaspäin niin alkaa taas valo vilkkumaan. Välillä myös palaa ihan pidempään ilman vilkkumisia. Onko jossain muualla olemassa antureita/kytkimiä missä vika voisi olla. Kun pihaan ajoin niin huomasin, että valo sammui kun välillä paineli takajarrua ja välillä etujarrua, saattoi olla myös kytkin pohjassa.
Ensin ajattelin, että jokin anturin johdoista ottaisi runkoon kiinni ja tästä johtuen palaisi. Koitin kyllä mittailla, että onko johdossa kuori rikki ja tästä johtuen ottaisi maihin, mutta ei....saattaa myös olla etten osannu mitata. Onko muilla ollu vastaavaa ongelmaa? Kuulin, että olisi isokin urakka vaihtaa se anturi, mutta tiedä sitten pitääkö paikkansa. Voiko sen anturin ruuvata irti siitä kyljestä, vai mitenkä pitäis tarkistaa onko vika anturissa?
No vastaanpa nyt itselleni, jos vaikka jollain muulla tulee joskus vastaava ongelma niin ehkä saattaa auttaa jotakuta. Eli ongelma hoitui ihan sillä kun putsasi kytkinkahvan yhteydessä olevan mikro(?)kytkimen. Näin helpolla onneksi tällä kertaa.