Joo-o, onko kellään kokemusta noista orkkis putkista. Siis noista "trap" levyistä lähinnä. Mulla oli joku teeseitse mies ottanut irti ja poraillu toiseen pönttöön reikiä summamutikassa. No minähän tein toiseen samanlaiset reiät...Ja laittanut kuuden millin mutterit väliin(siis popniitin varteen) Kokeilin ilman peltejä, meteli on infernaalinen, vastapaineen tarpeesta en tiedä? Nyt laitoin ihan äänien takia välyksen noin 20mm. Onhan mulla Mig käytössä jos hitsais umpeen. tietäis vaan monta ja minkä kokoista reikää alunperin...
Orggikset ja supertrapit on erikseen. vai mitä tarkoitat tuolla trap levyllä?
Alkuperäisissä on vaimentajan jälkeen popniiteillä kiinni krominen peitelevy. Vaimentajassa ei ole alunperin muita reikiä kuin se iso keskellä + tietenkin popniittien reijät.
Aika yleinen modaus on porata sinne koristelevyn alle 4-5 kpl 6-10mm reikää jonka jälkeen päätylevyt pitää saada tukevasti kiinni ettei resonoi. Eli poppareiden pitää vetää se tiukasti kiinni taikka laittaa ruuvit, niinkuin jotku tekevät. Ja väliin tosiaan pikkunen mutteri.
Toinen modis on porata/hakata siitä ison reijän pohjalta (eli semmonen kyynärvarren mittainen poranterä pitää olla) reikä jolloin osa pakokaasuista ohittaa vaimentimen kokonaan. vaimenninhan on sellainen putkia täynnä oleva rakennelma jonka kautta kaasut tekee melko pitkän kierroksen ennenkuin pääsevät ulos.
Kummastakaan näistä modauksesta ei ole todistettavasti saatu muuta ulos kuin "paremmat" äänet. Eli voit halutessasi ne hitsata umpeen, mutta voit myöskin kokeilla passaisko ne äänet jos saat resonanssit haltuun -> eli päätylevyt paremmin kiinni jos ne vähänkään pääsee liikkumaan.
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
Ex maxistina tein samaisen operaation vaimentajiin.
Silloin puhuttiin semmosesta että mitä ulommaksi nuo reijät poraa,niin sitä kovemmat ovat äänet.
Tuo siitä syystä että kaasut kiertää vaimentajan peräosassa ulkovaipasta sisäänpäin kohti keskihuilua.
Ja taisi siinä olla jotain perää kun mulla ei ollut kauheet äänet siinä.
Jos meinaat hitsata reijät umpeen,niin suosittelisin hitsaamaan prikat tulpaksi.Ei siis muttereita.
Tällä pääset helpommalla JOS haluatkin pitää putket "avonaisina"...
Jos taas haluaa vain pienentää niitä reikiä,kannattaa muistaa ettei esim 3mm reijistä ole kuin haittaa,niistä kuuluu vain vähän vuotavaa putkea muistuttava "tsupsutus".
Eli MUN mielipide on että mielummin muutama iso reikä kuin monta pientä.
Mut se on makuasia.-sano kiora kun m###aan nuoli.
Kwakan kaveri? - Ehkäpä kohta toinen Kwaakku
Niin kyl sen tiedän et supertrapp on ihan merkkikin, trappi putkihan kai perustuu siihen että levyillä saa säätää vastapainetta. Tai sellaisia olen ainakin nähnyt... "träppi" levyllä tarkoitin kuvaannollisesti sitä peltilätkää mikä on alkuperäisessä. Sillä pystyy aika hyvin passaamaan ääniä jos on noita reikiä porattu. Mutta siis selvisi että alunperin pelti ihan kiinni vaimentimessa, eikä reikiä ole, paitsi poppareiden. No enpä noita viitsi umpeen laittaa. Kiitos tiedonjyvistä.(Jazu79 @ Tammi. 30 2008,21:14) kirjoitti
Tervehdys!(Kontoll @ Tammi. 30 2008,14:23) kirjoitti
Jollet vielä kuulu suomen V-max clubiin niin kannattaa liittyä. Sieltä löytyy foorumi ja paljon tietämystä kyseisestä pyörästä. Suosittelen!
V-Max club
- Jamppe -
Just maksoin jäsenmaksun(Jamppe @ Helmi. 09 2008,17:04) kirjoitti
Ja toi asiakin ratkes jo. Nyt on muita kikkoi menos; v-boostin avaus 3000rpm, dynojet, k&n, ym. pientä kivvaa..