Tulokset 1:stä 15:een 15:sta
  1. #1
    Olen tuossa talven aikana ajatellut mennä Ukrainaan käväsemään joskus juhannuksen jälkeen. Romania, Bulgaria, ym. keskisen/itäisen Euroopan maat alkaa olla koluttu, joten on siirrytävä idemmäksi siis. Tänne kaipailen kaikkea mahdollista tietoa, joka helpottaa motoristin matkantekoa, kuten viisumijutut, majoitusvaihtoehdot(onko maassa esim B&B paikkoja?), teiden kunnosta, "must" paikoista, valuutasta(luottokortit?), Bensan laadusta ja saatavuudesta, hintatasosta, kartettavista alueista ja teistä(huono kunto!)ym.ym....

    Odottelen tarinaa etenkin sellaisilta, JOTKA OVATTEN siellä KÄYNEET, eikä mitään "mutu-tuntumaa" *

    Kiitoksia jo etukäteen! *
  2. #2
    Kannattaa varmaa kysyä Gruppo motoguzzi Finlandian palstalta.

    Toissa vuonna juttelin Guzzi-rallissa yhden guzzistin kanssa, joka oli tehnyt Ukrainassa aika pitkän turneen.

    Kehui älyttömän halvaksi paikaksi.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
  3. #3
    Pyörällä en ole vielä ollut, mutta syksyn aikana neljä viis kertaa muuten. Viisumia ei tarvita eli maahan meno helppoa. Hyvät hotellit on Suomen hinnoissa eli vajaasta satasesta eurosta eteenpäin. Halvempia löytyy paljon ja esim. nämä neuvostoajan Intouristit toimii niin, että pari kerrosta on korjattu viimeisen päälle ja hinnakkaampioa, siiten löytyy "korjaamattomia" kerroksia jotka halvempia. Bensa-asemia löytyy ihan hienosti ja muutakin pikku kauppaa yms. Tiet ei ole häävejä mutta ajettavia. Ei mitään mitään pesuammeen kokoisia reikiä, mutta tortaa på tortta paikkausta ==> pientä hakkaamista koko ajan. Liikenne tyypillistä Itä-Eurooppaa eli sellaista kohliomaista kaahaamista osalla porukkaa. Kielen kanssa on ehkä eniten pulassa eli englanninkielen osaaminen ei ole sitä luokkaa kuin lännessä. Rahaa voi vaihtaa rajalla, mutta toisaalta Visa-automaatteja löytyy ainakin kaikista isoimmista kaupungeista ==> itse olen käyttänyt niitä.

    Itsellä on tuossa myös suunnittelun alla työreissu pyörällä Ukrainaan. Mennessä Puolan kautta ja takaisin Harkovista Venäjälle ja Venäjän Länsirajaa Pskov, siitä Viroon ja kotiin.

    Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
  4. #4
    Lupasin syksyllä vanhemmassa Ukraina-ketjussa matkakertomusta, mutta sain myytyä jutun Moto Ykköseen, tuoreimmassa numerossa on reissutunnelmia. Kipin kapin lehtikioskille!

    Noista käytännön asioista sen verran, että luottokorttia onnistuin höyläämään yhdessä hotellissa, mutta automaatin löytyminen ei ainakaan Länsi-Ukrainassa ollut ongelma. Maahan on suuri ja samoin erot idän ja lännen välillä.

    Bensa on kelvollista, missään ei tosin kerrota sisältääkö se lyijyä... Mittareissa oli mustaakseni neljää eri laatua, joista 95 korkein oktaaniluku. Tankkasin Lukoililta, joka on ainut kansainvälinen ketju. Huoltoasemalla on yleensä tankkaaja ja jos hallitset murteen tai olet hyvä selittäjä voit saada tankin täyteen, muuten kai on tapana tilata litramäärä, jonka haluaa.

    Majoitusvaihtoehtoja on tosiaan kaksi, kallis ja halpa, keskihintaisia hotelleja ei juuri taida olla. Petin&Puuron virkaa ajaa perivenäläinen mummomajoitus, asemalla matkustajia komnaty (huone) -kyltin kanssa odottavat mummot, jotka vuokraavat ylimääräiseksi jääneitä huoneitaan.
    Lviv, Itävalta-Unkarin aikainen Lemberg eroaa monella tavalla muusta Ukrainasta, siellä on useita hostelleja ja hyvän hinta-laatu-suhteen hotelleja.

    Jos majoitusta ei oteta huomioon, hintataso on melkein Aasialainen: Olut terassilla 50c, bensa litra 60c, Iso tuoppi, saslikki ja 10g vodkaa 3Euroa...
    www.easy-rider.fi
  5. #5
    Hyvä, hyvä, juuri tälläisiä käytännön kokemuksia kaivataan !!!! Lisää vaan siellä käyneiltä... Kaikille jo vastanneille KIITOKSIA, sille otan juuri jallupaukut kolalla...
  6. #6
    Bensiksiä tosiaan löytyy, luottokortit pitäis pelata jos sähköt kylällä on muuten kunnossa.

    Pikapankkejakin jossain on, mutta usein piiloteltu vähän näkymättömiin.

    Miliisin kanssa kannatta kuulemma olla varovainen, sanoivat paikalliset, itsellä ei onglmia.

    Kyykyllä pääsee, muttei kovin pitkiä päivämatkoja. teiden kunto vaihtelee aika tavalla. Rajalla vierähtää n. 1/2-2 tuntia, riippuen kohteliaisuudesta.

    Olut hyvää ja huokeaa, samoin sapuskat ja ihmiset tuttavallisia ja mukavia.

    Nämä tiedot viime syyskuulta.
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
  7. #7
    Nyt alkaa kuulostaa sille, että taidampi lähteä sinne ensi kesänä... Ei hassumpaa, jos eläminen ei maksa paljoa ja turvallisuus ylittää juuri ja juuri tarvittavan tason.. Romania on jo tullut ajettua ristiin ja rastiin ja pakko se on näköjään mennä idemmäksi ihan samalla tavalla, kuten Eu:kin... Nuo "unkarit" on jo pilattu EU hapatuksella....
  8. #8
    Joo, eipä tuo Romaniasta turvallisuuden puoleen poikkea juurikaan.

    Kyrilliset aakkoset kun olis paremmin hallussa, niin olisi saattanut helpotta pikkasen, mutta tienviitat ym isommat kylät oli merkkailtu muutenkin.

    Miliisit oli ahkerampia viime syksynä Romaniassa ja Moldovassa kuin Ukrainassa.
    Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
  9. #9
    Romaniassa olen selvinnyt halvoilla sakoilla, kun täällä moisesta 38 km/t ylityksestä 40 rajotuksella ylinopeudesta olis lähtenyt kortti kuivumaan "puoleksi vuodeksi" ja vielä ties mitä kuritushuonetta tullut siihen päälle.... Vaikka siellä on nollia hirveä liuta summan perässä, ni aika nimellisiä ovatten olleet.....
  10. #10
    Moro
    Ite kävin viimekesänä kaks kertaa ukrainassa työkeikalla.Ensin kiovaan ja sieltä dnipropetrovskiin. Oltiin siellä 3vkoa.
    Joo, paikka oli mukavan halpa. 100eurolla pärjäs hienosti viikon jos halus vaikka syömässä käytiin pitkänkaavan mukaan joka ilta.
    olut on halpaa.
    Bensaa ei ostettu ku ajeltiin taksilla joka oli myös edullinen.
    Muistan ku sanoin työkaverille että tänne en omalla mopolla tulis ajeleen->tiet oli järkyttävässä kunnossa dnipronalueella.
    En tiedä sitte muualla maassa.
    Ens kesänä ehkä uudestaan työkeikalle sinnepäin, hupaisa riessu tulossa.
    ex. *Kawasaki zx9r *1999, (280km/h,1800m)
    ex. Husqvarna SM570R 2004 (164km/h,1600m)heh
    ex. Honda cbr1100xx 1998 (266km/h,1600m)
    ex. Honda vtr1000f 1997 (en kerenny kokeileen/ 1600m)
    ex. Suzuki gsx1400r 2003 (324km/h,1600m)
    nyk. Suzuki gsx1300r Turbo 2004 (---km/h,1600m)
  11. #11
    Sen verran ajatus pyki, kun kirjoitin bensasta, että letkujen värikoodit jäi mainitsematta... Jos pumpusta saa esim. neljää laatua, kaikkien pistoolit voivat olla eriväriset, mutta värit ovat koristeena. Vihreästä letkusta ei kannata suinpäin mennä tankkaamaan, voi saada vaikka 82 oktaanista!

    Poliisi ei aiheuttanut päänvaivaa. Itä-Eurooppalaiseen tapaan vastaantulijat kyllä varoittavat tutkaajista ja yksi partio jopa näytti ranneliikkeellä, että nyt haluttais meteliä!!!!
    www.easy-rider.fi
  12. #12
    Ei Ukrainaa pidä ujostella, ihmisiä sielläkin asuu, näin voin noin neljän päivän vankalla kokemuksella sanoa. Kyrilliset aakkoset tosiaan kannattaa opetella samoin kuin muutama avainsana ravintoloita varten niin kuin esimerkikisi pivo, seljanka, voda mineralnyj ja sitä rataa.

    Karttojen kanssa voi tulla ongelmia jos pikkuteille menee ja kapunkien karttoja ei tietenkään löydy kuin kaupunkien keskustoista jonne löytäminen taas vaatii karttaa ja/tai monta pysähdystä tien kysymiseksi. Vastaus pitää tulkita viittomista.

    Netistä ei kauheasti saa tolkullista tietoa mutta ainahan on Rough Guide ja muut. Itse pidin parhaana Bradt'n Ukraine- kirjaa vaikka tekijä jossain vaiheessa sanookin, että 'there are not enough pages in this book to list the reasons why one should not want to drive in Ukraine'. Ei selvästikään ole itse mopoilija.

    Sinänsä outoa, että väki sankoin joukoin nuohoaa keskisen Euroopan ruuhkaisia teitä kun vain muutaman päivämatkan päässä on kohde, jota voi melkein sanoa eksoottiseksi ja joka kuitenkin on turvallinen ja rento paikka. Käydään katsomassa niin kauan kuin se on sitä.
    ET
    fluctuat nec mergitur

    BMW R1250 GSA -19
    (BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
    (BMW R1200 GSA -10)
    (BMW R1200 RT -05)
    (BMW R1100 RT -99)
  13. #13
    ukrainassa käytiin juu -o-:n kanssa syksyllä.rajalla kannattaa muistaa että lapuissa pitää olla kolme leimaa ennen kuin yrittää raja-alueelta ukrainan puolelle.transit ja sitä rataa.itse kalasteltiin viimeistä leimaa kun ukko passitti meidät takaisin.riippuu ehkä rajasta mutta ensimmäisen anto heti passintarkastaja,toisen joku ukkeli mikä siinä kikkaili ja kolmannen eli transitin piti hakee jostain mökistä sisältä...tiet oli paikoitellen todella hirveitä.kaivonkansia puuttu ja 10cm syvyisiä reikiä asfaltissa.kyykyllä kyllä pärjää mutta kiire ei saa olla.bensa makso 64 senttiä ja ensimmäinen hotelli 7 € kahdelta.ei ollut mikään sviitti mut oli siellä sänky ja sähköt jopa.samanlainen maa on moldova,mihin me suunnattiin.hintataso ja muut lähes samat.ei muuta kun matkaan.ei tiedä vaikka itsekkin sinne vielä eksyis
  14. #14
    Ukrainalaisen 150 vuotiaan vanhuksen viimeiset sanat:

    "ei, minä en halua enää jugurttia".
  15.  
  16. #15
    "huumoria pitää olla"... * Hyviä vinkkejä on tullut tähän mennessä