Terveppä vaan kaikille. Eka posti foorumiin lähtee tästä. Ideana on pitää tässä blogin tyylistä päiväkirjaa siitä miten meikäläisen moottoripyöräharrastus ottaa ensimmäisiä vauvan-askeliaan ja toivottavasti kehittyy ajopäiväkirjaksi aikanaan...
(Jos ihmettelet miksen perusta ihan oikeaa blogia niin meikäläisen ATK-taidot rajoittuu tähän foorumille kirjoitteluun. Ei siitä enempää.)
Eli tilanne on se että moottoripyörästä olen haaveillut siitä lähtien kun 18 vuotta täytin. Eri elämäntilanteista johtuen todellisia mahdollisuuksia kortin ja pyörän hankintaan ei tätä ennen ole ollut joten henkilöauto on ollut nyt 8 vuoden ajan ainoa kulkupeli. Metriäkään en ole koskaan mopolla tai muullakaan motoroidulla kaksipyöräisellä ajanut joten aika alkutekijöissä tässä ollaan. Nyt sitten kun taloudellinen tilanne sen vihdoin sallii niin sain viimeviikolla varattua paikan autokoulusta ja kurssi alkaa tämän kuun lopulla. Kyseessä siis tuo kortin korotus B->AB ja hintaa tulee 740e+poliisien pullarahat.
Kuten jo aiemmin mainittu niin mitään ajokokemusta moottoripyörästä ei ole. Ikäni oon pelannut fillarien kanssa, pienenä crossipyörällä, teinivuodet maastofillarilla ja viimeiset vuodet DH:lla rämistellessä, joten pystyssä pysyn mutta siihen se sitten jää... Takana on 0 kolaria/onnettomuutta autolla ja ajotyyli on ylipäätänsä ehkä aavistuksen verran rauhallisempi ja maltillisempi kuin yleensä ikäluokkani perus-kuskeilla joten uskoisin moottoripyörän kanssa pärjääväni liikenteessä mitä tulee yleisiin liikennesääntöihin. Asia mikä ehkä tällähetkellä jännittää eniten on hallinta-laitteiden opettelu ja hidas-ajo, mut kai se siitä... pikkuhiljaa
Ajovarusteitakin on tullut tutkittua. Takki, housut, kypärä, hanskat. Siinä ne ensimmäisenä hankittavat kamat. Kenkiä en ainakaan heti ole hankkimassa koska luulisin noiden mun nykyisten "talvikenkien" sopivan hyvin tarkoitukseen. Eräällä saitilla oli fiksu toteamus ajovarusteista: "Ajovarusteiden perimäinen tarkoitus on suojata kuljettajaa onnettomuustilanteessa, joten on fiksumpaa hankkia kunnon varusteet ja säästää pyörän hankinnassa kuin toisin päin."
Olen tässä myös miettinyt talvisäilytyspaikkaa. Ensimmäinen ajatus (johtuen pääosin tästä ylitsevuotavasta innostuksesta) oli että tuon pyörän kotiin talveksi (asunnossa on yksi täysin tyhjä, käyttämätön huone jossa pyörää olis kiva näpräillä talvi-iltoina) mutta muutaman yksinkertaisen mittauksen jälkeen totesin että eihän se s**tana mahdu tohon hissiin ja en kyllä rupea sitä rappusia pitkin raahaamaan
Taloyhtiöltä voi vuokrata lämpimän paikan parkkiluolasta joka on lukittu ja vartioitu joten sinne sen varmaan rahtaan. Hinta on 43e/kk ja kysyin voiko ruutuun ängetä useamman pyörän ja on kuulemma ihan OK joten ajattelin etsiä toisen motoristin tästä alueelta jonka kanssa laittaa maksu puoliksi.
Viimeisenä se pyörä. Aluksi tutkin aika paljon noita myyntipalstoja ja pikkuhiljaa silmä alkoi tottua yhteen tiettyyn pyörään. Näille makuasioille kun ei voi mitään niin nyt sitten päätös on jo tehty. Minun ensimmäinen moottoripyörä tulee olemaan Honda CBR 1100xx... Tiedän, tiedän... mahdollisesti jokseenkin idioottimainen ratkaisu. Satuin kertomaan tästä päätöksestä kaverille jolla on jo muutamia vuosia pyörä-kokemusta takana ja joka tietää omat kokemukseni prätkistä... Kaveri totesi että: "homma on vähän sama kuin haluisit opetella uimaan ja ensimmäisenä harjoituksena hyppäät laivasta keskellä merta..."
Tähän päätökseen vaikuttaa tietyt asiat mitä vaadin pyörältä:
-Ensinnäkin mitä haluan tehdä moottoripyörällä? Mua ei niinkään kiinnosta revittely/temppuilu/kikkailu/kisaaminen. Haluan pyörän jolla on kiva ajaa. Haluan ajella pitkin suomea, motarilla kesäiltana, pikkuteitä peltojen keskellä kesäaamuna kun aurinko nousee.
-Haluan pyörän jonka kone kestää kilometrejä. Pyörän jonka moottori ei vedä viimeisiä kun mittarissa on 50k.
-Haluan pyörän joka on mukava ajaa 120km/h, eli painava, pitkähkö, vakaa.
-Haluan pyörän josta tiedän että JOS suorituskykyä tarvitaan esim. ohituksissa niin sitä kyllä löytyy
-Ja viimeisenä sen pitää miellyttää silmää ja jostain syystä juuri tämä pyörä istuu silmään kuin viikon vanhat kalsarit jalkaan.
Vakuutustarjouksen hain jo Pohjolasta, ja kaikkien keksittämisasiakasalennusten sun muiden laskujen jälkeen summaksi tulee pyöreät 1300e/v.
Eipä tässä nyt muuta, johan siinä tuli joristua. Päivittelen kirjoitusta aina kun jotain uutta tulee eteen.
MIKSEI OO JO KESÄ!!!![]()
Litranen sisävessa
Noniin, tervetuloa foorumille ja ennenkaikkea hienon harrastuksen pariin!
Yhden varusteen lisäisin tuohon listaasi, nimittäin selkäsuojan. Hetken se tuntuu jännältä raahattavalta selässä, mutta ei aikaakaan kun ei osaa edes lähteä ajelulle ilman sitä![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
niin sua ei kiinnosta kisaaminen ja temppuilu, koska et ole ajanut vielä pyörälläkirjoitti
.
XX on varmasti pyörä jolla on mukava ajaa 120km/h:ssa, noilla matkaohjuksilla on vaan monesti se, että kaikki sen alapuolella on tylsää, kun pyörä ei toimi alla 120in. joten tulee ajettua sitten koko ajan 120.
unelmat ajella motarilla ovat yleisiä, mutta heti siellä ajaessa pari kertaa huomaa, että se on järjettömän tylsää.
lähes kaikkien pyörien moottorit rivikoneista kyllä kestävät hyvin kilometrejä.
mutta ei se XX varmaan huono valinta ole. valtamerilaiva vertaus sinänsä sopiva, että XX:llä aloittelet ajamaan sillä valtamerialuksella.
suosittelen paria asiaa. käy EAK kurssi sen autokoulun päälle, niin opit jarruttamaan. sitten käyt ratapäivällä, niin opit kääntymään. se yksi ratapäivä karsii oikeasti 5 vuotta kääntymisen oppimiskäyrästä. kolmas on se, että aja yksin, sillä tarkoitan, että älä hae ensimmäinä kaveria kyytiin äläkä aja jonkun kanssa joka ajaa sua nopeammin ja joudut ajamaan yli taitojen.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Terevetulova joukkoon
Itsellä oli ihan vastaava tilanne joitain vuosia sitten... Millään kakspyöräisellä motorisoidulla vehkeellä en ollu ajanu ennen autokoulua.. Pirusti kyl jännitti eka ajotunti, että kuinkahan homma alkaa sujumaan.. Yllättävän näppärästi homma lähti toimimaan. Yks mikä hallintalaitteista oli vaikein oppia oli vilkkuSe tahtoi unohtua aina päälle
![]()
Autokoulun jälkeen sanoin kaverille, että tuskimpa tulee omaa pyörää olemaan koskaan... No nii se mieli muuttuu.. Kuume nousi sen verran pahaksi, että asialle täytyi tehdä jotain. No ei muutaku pyöräkauppaan ostoksilleEka pyöräksi hommasin Yamahan FZ6-S:n. Hyvä ja helppo pyörä ajella. Nyt on takana 2 kesää ajettuna ja vasta nyt loppu syksystä alkoi hommaan vasta päästä kunnolla sisälle. Kuten sanottua harjoitus tekee mestarin
Nöyränä täytyy kuitenkin aloitella taas uusi kausi. Pientä reeniä parkkiksella pujottelua, jarrutusta ja hidas ajoa. Ehkä tänä kesänä lähtis radalle pöristelemään ja hakemaan sieltä lisä vinkkejä ajamiseen.
![]()
Kahvankääntäjä
Olet peruskamaa! Hallitset pyörän ja ajotapasi on tyylikäs ja eleetön. Noudatat liikennesääntöjä ja ajat vain harvoin ylinopeutta. Pyöräsi on todennäköisesti peruspyörä.
Täällä toinen aivan keltanokka ajamisessa. Ajoin kortin viime vuonna juuri ennen ekoja syksyliukkaita enkä sen takia ehtinyt ajokokemusta kerryttää muuta kun sen autokoulun ajan. Oma pärrä kyllä jo löytyy, ostin Kawan Er-5Pyörä on samanlainen millä kortin ajoin ja siksi kyseiseen merkkiin ja malliin päädyin.
Nyt sitten innolla odottelen kevään ekoja ajokelejä että saan pyörän liikenteeseen. Jotenkin tuntuu että on aika orpo fiilis kun tauon jälkeen satulaan nousee ja alkaa miettiä et mites tää homma taas toimikaan.
Paljon on vielä opittavaa ja olohuoneen pöydällä lojuukin aikamoinen kasa alan kirjallisuutta ynnä muuta oheissälää. Kuinkakohan monta kertaa sitä vielä ittensä tyhmäksi tuntee kun konkareilta alkaa neuvoja ja vinkkejä kysellä. Onneks tää pärräporukka tuntuu olevan tosi avuliasta porukkaa ja eiköhän sitä uskalla apua kysyä kun on tarvis.
Nyt on jo helmikuu, ei mene enää pitkään kun ajokelit iskee päälle![]()
Ja tätä keskustelua tulen seuraamaan suurella mielenkiinnolla. Toivotan viltsulle paljon turvallisia ajokilometrejä!!![]()
+1 tälle *(jaket @ Helmi. 03 2008,10:00) kirjoitti
Itellä on ollut semmonen periaate, että en lähde ajamaan kokemattoman kuljettajan kanssa, koska tiedän että se lähtee yrittään liikaa.
Ja kannattaa alottaa hiljasilla teillä, senkin takia että ei oo ihmiset ohittelemassa, jollon helposti rupee itekkin ajaan lujempaa.
Turha miettiä mimmosta on ajaa moottoritietä, et sä sielä jaksa ajaa
Ja siitä talvisäilytys paikasta, että onhan täälä orgissakin paljon helsinkiläisiä, eli laita vaan ilmotus tänne että, kaljapalkalla haetaan vähän auttajia siihen pyörän rappusia pitkin raahaamiseen
Ja tervetuloa hienon harrastuksen pariin, aja varovasti.
Äläkä lähde ajaan heti kun tie näyttää siltä että sielä voi ajaa, se voi olla hel*etin liukas joistain paikoista, ja hiekka on per*eestä.
Mutta turvallisia kilomeetrejä *![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tervetuloa hienon harrastuksen pariin!!!(Red Er-5 @ Helmi. 03 2008,10:35) kirjoitti
Ja rohkeesti kysyt joltain, jos jotain kysyttävää on.
Parempi nolata ittensä, kun sitten munata pahasti, kun ei uskaltanut kysyä. Eikä kukaan naura vaikka kuinka tyhmiä kysyisit, jokainen on joskus ollut alottelija. Ja 10vuoden päästä joku sitten kyselee sultakin
Itekkin ajoin autokoulussa tuommosella kawalla. Helppo pyörä se on, mutta ei ollut mun tyyliä niin en semmosta ostanu.
Mutta sen verran osaan siitä sanoa, että varaudu parin vuoden päästä ostaan isompi
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Tervetuloa ja muista kysyä, tietämättömyys ei ole tyhmyyttä.![]()
Tosimies saa salaatista ripulin.
Birra finito propello stoppo.
Kawasaki ZZR 1400 Turbo
Sipoo 260MPH club
Tossa tupla x:ssä on aloittelijalle se paha vika että se on raskas ja kääntyy heemmetin huonosti pienessä vauhdissa ja siinä on paljon kalliita katteita. Useimmiten uusio motoristi eivät vedä täysiä pihalle kurvista, vaikka näitä tilastoissa paljon onkin, tilastoihin ei päädy ne pienet virheet parkkipaikalla jolloin pyörä kaatuu lähes paikaltaan. Siihen tuo pyöräsi on kuin valtamerilaiva kankea ja raskas. Siinä ei voima auta kun se lipeää. Tulee hienosta pyörästä helposti uudelleen hiottu.
Tosin on siinä myös paljon tehoja aloittelijalle ja tiedän moni on aloittanut paljoilla tehoilla ja raskailla pyörillä ilman ongelmia, mutta on helkutisti niitä jotka eivät ole täällä kertomassa kokemuksistaan.
EAk:ia suosittelen myös minä sekä sitä rata ajoa. Kadulla et opi ikinä käyttämään pyöräsi potentiaalia niin kuin radalla. Et siis opi kallistamaan pyörää, tuollaisesta xx kun voi kallistaa katteet rikki ja silti renkaissa riittää pitoa.
Mitä tulee siihen nautiskelle motaria, niin tuolla pyörällä se nautinto on yli 200 km/h ja mutka tielläkään en rehellisesti sanottuna tiedä kovinkaan monen pitävän nopeusrajoituksia kuin korkeintaan hieman ohjaavina.
Toisaalta tunnut järki mieheltä, mutta tutkitustikin ihminen käyttäyttyy erilailla liikennevälineessä kuin normaalisti. Se pikku piru tuntuu istuvan monen olkapäällä. Ja pyörällä ei virheen tarvitse olla suuri kun harrastus loppuu siihen.
Enkä todellakaan huutele siksi että olisin joku vauhti tai naapuri poliisi kunhan kerron kantani asiaan. Ehtii niitä super tykkejä hankkia myöhemminkin. Perus kawan er jo jättää kaikki perus autot kuin paikalleen seisomaan saati sitten puolitoista sataa heppaa omaava xx.
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Joo, näin tein minäkin. Hyvät sulle Red Er-5.(Red Er-5 @ Helmi. 03 2008,10:35) kirjoitti
Mun mielestä on ihan hyvä ainaski eka kausi mennä sillä, millä on alunperin opetellutkin - siitä se sitte lähtee. Mulla on toi Erkka tallissa odottamassa uutta kautta (= toinen kausi). Mutta nyt alkaa siintää silmissä ER 6n, joten voi olla, että kone vaihtuu keväällä. Kävin 6n:ää eilen "kuolaamassa" MP-messuilla; on se vaan nätti!
En aina oikein ymmärrä tota intoa ottaa eka pyöräx tollaista isoa, yli tonnista vekotinta. Viltsu81:lle ehdoittaisinkin kyllä hieman pienempää pärrää; kyllä niilläkin pääsee ja ehtii. Sitäpaitsi, et sä oikeesti loppujen lopux halua siellä motarilla ajella. It's boring!
Edit: Unohtu nimimerkki eli Black ER-5
Kawasaki GPZ 500S -> Kawasaki ER-5 -> Ducati Monster 620D -> Ducati ST4 -> Ducati Multistrada 1000ds -> Ducati Monster 1100evo
Minua ei luonnollisesti voi laskea aloittelijaksi, eihän siitä ole kuin 20 vuotta kun meikäläisellä viimeksi oli pyörä...![]()
CB 125 Twin '80 -> ... -> VT 750 C Shadow '06 -> XVS 1300A Midnight Star '08
Joo viltsu oli mukava kun kirjotit foorumillemme xx on ehdottomasti liian iso ja TEHOKAS pyörä sulle osta ennemmin joku 650 bandit tai vastaava niissäkin on alottelijalle tarpeeks tehoa ja painoaitsekin kun pidin (pakko) 9 v ajotauon niin alottelin en 500 vaikka olikin ollut ennen 1100 kuutioinen kawa ja en kyllä sinuna säästäisi niissä ajokengissäkään ja kaveris on tosiaan oikeessa![]()
![]()
Kaikki autoilijat on hirviä
Tai kuten eräs tuttu pariskunta: Mies ajaa kovaa moottoripyörällä, mutta hiljaa autolla. Nainen taas ajaa kovaa autolla, mutta haluaa hiljaista vauhtia moottoripyörän kyydissä. Liikennevälineelläkin on siis väliä.(rammus @ Helmi. 03 2008,11:01) kirjoitti
Se pikku piru on tosiaan joskus todella kyvykäs istuttamaan ajatuksia päähän, vaikka järki kiljuisi vieressä täyttä kurkkua. Vaikka olisi kuinka järkimies, niin joskus se sattuu kuitenkin.
Ketjun aloittajalle.. ota kevyempi ja pienempikuutioinen pyörä aluksi. Voit aina vaihtaa sen vaikkapa parin ensimmäisen kuukauden jälkeen.
Twice the pride, double the fall
Suzuki DL 650 V-Strom 2005
ex-Yamaha FZS 600 2003
osta nyt hyvä mies kengät! Nimittäin jos vaikka tollanen cbrxx kaatuu ja jälka jää alle siun talvikengät ei paljon siinävaiheessa suojaa. kannattaa miettiä sitä, että paljonko ajokenkä maksaa? jos tuntuu kalliilta ni mietippä mitä uusi nilkka maksaa.... niitä ei taideta myydä. Tosiaan 1100 seppo saattaa olla hieman liian isohko. itse suosittelisin vaikka suzuki 650 sv, tai jos haluat matkamaisempaa suzuki gsx-f 600 tai 750.(viltsu81 @ Helmi. 03 2008,09:09) kirjoitti
mutta turvallisia kilometrejä
-factoryrider
600rr
itse yhdyn edelliseen mielipiteeseen toi sv on todella hyvä ekaks pyöräks, vääntää hyvin ja antaa vaihtovirheitäkin anteeksi, sekä kevyt ja näppärä.(factoryrider @ Helmi. 04 2008,15:20) kirjoitti
rotta
+1(factoryrider @ Helmi. 04 2008,15:20) kirjoitti
Ja vaikka nilkka säästyis suuremmalta vahingolta (eli siltä että meni tuhannen vit*iks) niin otatko riskin menetetystä ajokaudesta, mutta säästät kenkien hinnan?
Ja jos turvallisuus ei kiinnosta, niin monet ajokengät on vit*sti komeemmat kun talvikengät![]()
Tuskin se xx liika tehokas on, kunhan ei kuski ite väännä sitä tuppea enempää kuin mihin omat kyvyt antaa myöden. Eak, ym ratavinkkien lisäksi suosittelen lämpimästi osallistumaan PK-miitteihin. Siellä tapaa mukavaa porukkaa ja pääsee mukaville teille ajelulle. Lisäksi sielä näkee muilta ajo-asentoja, -linjoja, ym. Ja saa vielä hyviä vinkkejäkin ajamiseen ja elämiseen.
<p><strong> </strong></p>
Hmm... monia mielipiteitä tuntuu olevan tuosta pyörästä ja varusteista. Itse aloitin harrastuksen kevaria lukuunottamatta Suzuki gsxf 750:llä ja ajokamoina kypärä, takki, ja hanskat... Ekana tuli ostettua housut parin sateen jälkeen ja Motonetin kengät sitten syksyn kylmien alettua. Sittemmin olen panostanut nahkapukuun, kunnon kenkiin, suojiin y.m. y.m. Hyvin tuo harrastus noilla lähti käymään ja myönnän että välillä on hyvinkin kevyttä ajovarustetta päällä... Pyörästä taasen sen verran että eka puoli kesää meni ajellen alle 8 krpm ja opetellessa ajamaan, huomioimaan j.n.e. myöhemmin tullut sitten käytettyä enemmän. Yksi kaverini aloitti koko harrastuksen 3 vuotta sitten juuri XX:llä eikä ole tietoni mukaan vieläkään käyttänyt koko reserviä, rauhallinen mies kun on niin haluaa vain väkivahvan koneen jolla helppo mennä. mielipiteitähän on monia, mutta jokainen harkintansa mukaan, en minä ainakaan ole pyörää puhtaasti järjellä valinnut, jos olisin, olisi se jäänyt kauppaan kaikkien muiden kanssa...![]()
TL1000S 1999 Kadulle
GSXR600 -08 Radalle
GSX1300R -02 Tourinkiin
Suzuki DR650 -99 EX
RSV1000R -04 EX
Kirjoituksissa alkaa jäki löytymään loppua kohden! En usko että isolla pyörällä on hauska alkaa motoristiuraa, jos joutuu pelkäämään kaasukahvan kääntöä (tai sitä että takapyörä menee lukkoon pienemmälle vaihtaessa). Eikä vakuutuksetkaan niissä ole enää halpoja. - Miksi ei? Motoristit yhdessä osallistuu rampautuneiden kavereiden kuntoutustalkoisiin tai kolarin jälkeiseen elättämiseen loppuvuosikymmeninä. Vakuutuskorvauksista kun suunnilleen 5% menee niiden pyörien korjaamiseen ja loput kuskien! Ja tehokas pyörä ja nuori ikä ON riski yhdistelmä.
Mulla on ikää jo 50+ . Ajelen kevyellä pyörällä, jossa on vähän alle 60 heppaa. Silti en ole montaa kertaa koetellut huippuja, joita pitäisi löytyä lähemmäs 190 km/h. Kukaan ei ole mun pyörälle kertonut, että se on ihan alimittainen, niinpä olen sillä kierrellyt sekä radalla että Euroopassa ;-) Halpaa huvia ...
Kun on elänyt niin on nähnyt ajan, jolloin nuokin hepat edusti mopojen tehokasta päätä - ja se riitti hyvin. Joku SV650 tai pienempikin pyörä on jo melkoinen menijä aloittelijalle, ei pääse kuski vielä eka kesänä eikä rehellisesti toisenakaan koettamaan oikeasti pyörän rajoja. Mutta todennäköisemmin täysissä sielun ja ruumiin voimissa voi vaihtaa sitten vasta isompaan ja on silloin sitä tauhkaakin säästynyt kunhan on malttia käyttänyt ekan pyörän kanssa. Jopa tonnikaupalla.
Niin että täältä tähän! Nämä isälliset vuodatukset ;-)
Reissukuviani: http://picasaweb.google.com/halti.traveller
-- DL650 -04 --
Teretulemast joukkoon,mukavan harrastuksen pariin.Mä en sano että pyörä on liian iso tai tehokas,kaikki on kiinni siitä miten käytät sitä.Terve kunnioitus pyörää kohtaan on riittävä lähtökohta,ja se pitää olla pienemmänkin pyörän kanssa koska tänä päivänä niiden tehot on sillä tasolla että jollakin kerralla huomaat niillä olevan joissain tapauksissa omaakin tahtoa. Silloin on sitten tarpeen ne tiedot ja taidot jotka tulee joko kursseilta tai kokemuksen myötä.
Ja ne ajokengät on tasan yhtä tärkeät kuin muutkin ajovarusteet.Hyvät ajokengät kestävät todella pitkään joten kustannukset per ajovuosi on olemattomat.
Aluksi onnittelut hyvästä harrastus valinnasta ja tervetuloa mukaan .
Aikalailla turhaa on vääntää tuosta että mikä pyörä on liian tehokas tai -painava. Riittävän tehoreservin hallintaan auttaa se että kaverilla on "vintillä" lämmitys ja valot päällä, kun taasen painon hallintaan se että reisissä on riittävästi ruutia.![]()
Varusteet kannattaa hommata heti kunnolliset niin ei sitten tarvi heti olla uusimassa.toisaalta onhan niitä mukava uusiakkin.
Ja lopuksi vielä:
Eihän se moottoripyörä/auto ole vaarallinen kuski sen sijaan voi olla.
Eli ei muutakun![]()
![]()
HARJOITTELUA niin hyvin se menee
![]()
Ensinnäkin kiitokset lämpimästä vastaanotosta kaikille *
Mukava kirjoittaa foorumiin joka on "hengissä" ja jossa porukka jakaa mielipiteitä auliisti.
Päivä on pyöräprojektin osalta sisältänyt iloja ja suruja.
Ensinnäkin pyörä johon olin iskenyt silmäni oli tänään myyty *Toisaalta v*tutuskäyrä on kohollaan. Yksilö oli kaikinpuolin melko houkutteleva mutta kyseessä oli ENSIMMÄINEN CBR joka todella kiinnosti. Joten ehkä on ihan hyvä että tässä pakostikin joutuu vielä vertailemaan ja etsimään sitä sopivaa. Plussaa tilanteessa on myös se että koska ajokelit eivät vielä ole mitään kovin suloisia saatika se korttikaan ole vielä taskussa joten jos pyörän olisin nyt jo talliin hommannut niin olisi varmaan melkoista tuskaa ollut sitä käydä päivittäin silittelemässä ilman toivoa ajamisesta.
Miinusta tuli myös siitä tallipaikasta. Selvisi että taloyhtiön kaikki 62 lämmintä luolapaikkaa on tällähetkellä varattu ja mun edellä on 5 asukasta paikan vapautumista odottamassa... Nice! Kesän ajan pyörää kyllä voin säilyttää tuossa nykyisessä parkkitalossa, mutta koska se on kylmäpaikka niin talveksi pitää keksiä jotain jos jono ei lyhene...
Plussana tuli tieto autokoulun kurssin alkamisesta. Oon kokoajan ollut siinä uskossa että eka kurssi alkaa 27.1. mutta tänään tuli sposti että kurssin ensimmäinen luento pidetään jo 14.1.! Jee! Eli jos kelit sallii ja homma sujuu niin pidän ihan realistisena että inssiä pääsisin ajamaan siellä maaliskuun lopulla/huhtikuun alussa. Toivottavasti ne teoriatunnit pitää sisällään lähinnä moottoripyörän hallintaa/hallintalaitteita/huoltoa eikä niinkään yleisiä liikennesääntöjä.
Sitten tästä pyörävalinnasta. Mä itseasiassa mietin aika pitkään että mainitsenko täällä mitään siitä että minkä pyörän aion hankkia. Osasin vähän odottaa että tupla-äxä ei saa mitään valtavaa kannustus-vyöryä ensipyöräksi. Mutta on oikeastaan ihan mielenkiintoista lukea niitä perusteluja miksi sitä EI kannata hankkia. Ajattelin että valtaosa negatiivisista mielipiteistä perustuu lähinnä pyörän tehoon, mutta uutena asiana tuli esim. pyörän massan vaikutus ajamiseen ja vakuutuksen/ vaurioiden korjaamisen hinta...
Mutta bottomline on se että päätös on jo tehty ja näen häviävän pienenä sen mahdollisuuden että päätyisin johonkin toiseen malliin. Tätä päätöstä ei ole tehty järjellä vaan sydämellä, eikä sitä järkisyillä pysty muuttamaan *
Ajovarusteista... Nyt pitää nöyrtyä ja myöntää oma tyhmyytensä. En tajua miksi olin alunperin karsinut ajokengät varustelistalta pois. Tutustuttuani enemmän aiheeseen ja luettuani tämän ketjun kommentteja kengät kopisivat pian takaisin hankintalistalle. Alustavasti seuraavat varusteet ovat hankinnassa:
Kypärä
Takki
Housut
Hanskat
Kengät
Eipä tässä tältä erää muuta *
Edit: FUCK! Pävämäärät ylhäällä pitäis olla Helmikuuta, ei Tammikuuta... nojoo.. *
Litranen sisävessa
Niinhän se loppujen lopus on, että jos joku pyörä tuntuu siltä että se on pakko saada, niin siihen ei auta kun 1 asia, eli sen ostoJa vaikeehan tätä harrastusta on järkisyin perustella
Mutta muista, että et ensimmäisen vuodenkaan jälkeen vielä hallitse pyörää niin hyvin että kannattaa pelleillä. Siinä on nimittäin sitä tehoo niin per*eleesti, siis mukavasti
Eikä se ajokuume siitä helpota myöhempinäkään keväinä
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Täällä kanssa yksi täysin aloittelija. Poikkean tuosta Viltsusta
vain siinä, että ikää sen verran ettei tarvitse ajokorttia erikseen ajaa (44v). Pyöräkin jo hankittu tosin vielä liikkeessä kevättä odottelemassa.Pyöränä tuo triumphin america.Varusteetkin jo kaikki hankittu.Ajokokemusta ainoastaan 2 tuntia autokoulun ajoharjottelua parkkipaikalla viimesyksynä.Meinaan kyllä ottaa noita ajotunteja lisää.
Siinä olen kyllä aikamoinen onnenpekka, kun puhuin vaimolle,että jos ostettaisiin meidän perheeseen kaksipyöräinen pienokainen niin vaimoni ilmoitti että "jos meidän perheeseen pyörä tulee niin ainoa ehto ,että minäkin saan ajaa sillä" (hänelläkään ei ajokokemusta), Niinpä
aikamme pähkäiltyämme ja istuttuamme erilaisten pyörien selässä ko. yksilö tuntui parhaalta meidän tapauksessa.Ajoin jopa vastaavaa esittelypyörää liikkeen pihassa.Tärkeimpänä pidin kuitenkin,että sain jalat lähes suoraan ilman mitään siirtosarjoja kun tuota vartta on lähes 190 cm![]()
Triumph America
muistathan myös käydä liikkeissä kattelemassa erilaisia varusteita. Sillä itsellä kävi tavallaan se "virhe" että ostin periaatteessa ne vaatteet mitkä myyjä mulle ekana antoi sen jälkeen kun olin sanonut millasia aattelin. Ihan jees en oo päivääkään ostosta katunut muuta kun siinä, että kaksviikkoa ostosta eteenpäin näin äpaljonparemmannäkösen takin samaan hintaan. samapa se oma takkikin on ihan jees.(viltsu81 @ Helmi. 04 2008,18:59) kirjoitti
Ittellä kypäränä g-mac radar
takki: bering roadster
housut: ixs nima
kengät: alpinestars octar
hanskoina mcffän jotku. hanskoja kun ostin sattu samalla (mp-puljun näyttelyssä) kokenut motoristi joka hehkutti et osta sit sellaset missä on rystyssuojat ja kerto pitkän stoorin ku oli lipannu ralalla ja rystyssuojat pelasti rystyset.
Selkäpanssaria itsellä ei ole muutakun takissaoleva.
![]()
600rr
Nii, tuosta pyörävalinnasta...
Ite aloittelin kans tosi pitkän tauon jälkeen suoraan XX:llä ja se oli mielestäni itselleni oikea ratkaisu. Olin ko. prätkästä pitkään haaveillut ja sellaiseen omaan sport-touring käyttööni olikin ihan mahtava peli. Eipähän sitte tarttenut heti alkuun olla vaihtamassa uuteen. Kyllähän prätkän valintaa on välillä vaikea järkisyillä perustella ja paremmat kiksit saakin, kun antaa tunteen viedä *.
Vauhtia XX:ssä voi säädellä kaasulla samalla lailla kuin muissakin prätkissä. Tuo paino on tosiaan sellainen minkä huomaa erityisesti prätkää siirrellessä ja siinä saakin olla huolellinen ettei keikahda. Heti kun prätkän saa liikkeelle, niin painavuuden tunne häipyy.
En tiedä toimiiko kaikille, mutta itse sain alkuvaiheessa EAK:sta ja päivän rata-ajosta huomattavasti varmuutta prätkän käsittelyyn. Suosittelen.
No joo. Vähän pelottaa kertoa, että iso A tuli ajettua viime kesänä. Toissa kesänä tuli mopolla pörrättyä yli 7 000km. On muutaman vuoden ollu päällä prätkäkuume. Ensi pyöräksi tilasin Honda CBR1000RR8:n. Vähän kieltämättä jännittää lähteä liikkeelle sillä, mutta 13-20 vuotiaana on tullut ajeltua kohtuullisen paljon 125-350 kuutioisilla vehkeillä. Tosin noista on aikaa jo 14 vuotta. Eli on pitkä tauko takana. Kunnolliset ajovarusteet on selkäpanssaria ja kenkiä lukuun ottamatta odottamassa. Monot ja panssari on tarkoitus hankkia ennen kesää. Tohon Hondaan tuli päädyttyä sillä perusteella, että on tarkoitus pitää pyörää n. 5 vuotta. Kohtuullisesta iästä johtuen malttia on myös kaasukahvan väännössä. On myös nuoruusvuosilta takaraivossa ensimmäinen ajokokemus n. 15 kesäisenä 350cc Hondalla ensimmäistä kertaa yli 100km/h nopeudella. Ensimmäisessä oikealle kaartavassa mutkassa pyörä ei taittunutkaan ja oltiin jo vastaantulijoiden kaistalla, ennen kuin sain pyörän taitettua kallistamalla mutkaan. Olin aikaisemmin ajellut hiekkateillä vaan max 80 km/h nopeuksilla. Onneksi oli tuolloin kunnon ajovarusteet: shortsit, tennarit, t-paita ja hiukset päässä.
Eli noista junnukokemuksista ja iän mukanaan tuomasta maltista johtuen uskon, että selviän tuolla uudella mopolla kunnialla ensimmäisestä kesästä. On tarkoitus käydä radalla ajoharjoittelussa ja opetella turvallisilla nopeuksilla pyörän käsittelyä.
Tunturi Senator > Tunturi Tiger > Piaggio NRG PureJet > Honda CBR1000RR RR8
Juu, ja kun ei osaa ajaa (minä ! ) mutkaan ajaa niin täytyy panostaa suoranopeuksiin. Siksi suosittelen väh. tonnista. Kokemus puhuu(Muukka @ Helmi. 04 2008,16:54) kirjoitti
![]()
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
Bläkkäri on varmaankin ihan hyvä ratkaisu, jos et aio ajaa kaupungissa ollenkaan.(viltsu81 @ Helmi. 03 2008,09:09) kirjoitti
Paljon sulla oli aloitusbonarit tossa tarjouksessa?(viltsu81 @ Helmi. 03 2008,09:09) kirjoitti
Ei ihan halvimmalta kuulosta. Kannattaa vähän shoppailla. Yleensä keskittämisalennuksen saa jo kahdesta vakuutuksesta, eli sä saat sen muualtakin (liikenne+kasko = 2 vakuutusta).
Rata-ajosta voisi kirjoittaa paljonkin (mielestäni ei järkevää ihan alkuun, EAK:t yms on asia erikseen), mutta muista ns. 200 tunnin sääntö: silloin kun on oppinut niin paljon, että luulee osaavansa, niin silloin on vaarallisimmillaan.
![]()
Oletko Sinäkin jo löytänyt Tutkan?
- - - - - - - - - - -
"Mc Tylyttäjä - se on 5 viestiä ja firma on nurin!"
- - - - - - - - - - -
Yamaha FZ6-S 2004 94,4 RWHP
Mulla kävi ton ekan mopon hankinnassa vähän sama juttu - malli oli päätetty jo ajat sitten ajamatta ko. pyörämallilla, saati -tyypillä metriäkään, mutta sellainenhan sitä oli vaan saatava. Ei paljon painanut vaikka kävin muitakin pyöriä koeajamassa, juuri sellainen tuli hankittua jota olin pitkään ajatellutkin, enkä kyllä ole päivääkään katunut.
Joka tapauksessa suosittelen koeajamaan muitakin kuin tuplaäksää ennen ostoa (meinasin sanoa ennen ostopäätöstä, mutta sehän on jo tehty? *). Jos sen jälkeen on vielä samat fiilikset niin ei muuta kuin rahat pöytään.
Tuo tietysti tarkoittaisi sitä, että kortti olisi ajettava ennen pyörän hankintaa, mikä ei itse asiassa ole yhtään huono idea.
Ja niin, noita mopoja kyllä riittää. Niin ainutlaatuisen hyvää yksilöä ei olekaan, ettei löytyisi parempaa. Melkeinpä hyvä vaan, ettet saanut hommattua sitä mainitsemaasi yksilöä. Harvoin kannattaa ostaa ensimmäistä eteen tulevaa vaihtoehtoa, vaikka voisi hyvä ollakin. Tosin jos tietoisesti haluaa tehdä ostopäätöksen täysin tunteella eikä järjellä, niin unohda kaikki mitä tässä kirjoitin.![]()
Reissulla ei sitten ole kusitaukoja emmekä pysähdy syömään
>> PK-letkaohje <<
>> Veturin vinkit <<
Ducati SFV4S