Tuli siinä viikolla poikettua nopeasti Intiassa Mumbaissa ja siinä samalla ihmettelin tietysti paikallista mopokulttuuria. Kaksipyöräisiä on tosi paljon, skoottereitakin aika paljon mutta eniten pienikuutoisia oikeita moottoripyöriä. Suosituin on kuulemma satakuutioinen, mutta kuutiot on "nousussa" ja tällä hetkellä eniten myydään 125 cc. Paljon oli erilaisia pieniä kokoja: 80, 100, 125, 150, 180, 200 cc. Isoja ei ole muita kuin Royal Enfield 350 ja 500cc. Tässä pari kuvaa peruspyöristä:
On aika suoraan jostain 70-luvun lopulta: 1-sylinterinen, peruspysty, perinteinen takahaarukka, varttikate, ketjusuoja (oli muuten kaikissa eli taitaa olla lain vaatima juttu).Huomatkaa takaiskarin takana olevan kromattu teline: varttuneemmat tai muuten siveelliset naiset istuu takajakkaralla poikittain ja pitävät jalkojaan tuossa telineessä.
![]()
Mikään ei ole niin tärkeää kuin moottoripyöräily, eikä sekään ole kovin tärkeää. www.j-helin.net
Jep, itekin kyttäilin Intialaisten pyöriä Goalla lomaillessani (viime viikon perjantaina palailin kotikonnuille), ja tuollasia reilu 100cc-pyöriä tahikka skoottereja ne lähes järjestään oli kaikki. Yhtään ns. isoa pyörää ei vastaan tullut. Vähän väliä kävi mielessä miten ois siistiä elvistellä omalla 10R:llä siellä seassa..![]()
Useemmalla perheellä siellä on joku tuollanen 2-pyöräinen ainoo ajokki, ja siinä sit tosiaan on koko jengi kerralla kyydissä kun matkaa tehdäänParhaillaan taisin nähdä 5 ihmistä saman pyörän päällä, molemmat vanhemmat + 3 kersaa
Ihanan turvallista...
Jännä muuten tuo ajokkien merkki-politiikka siellä. Tuossakin ekassa kuvassa näkyy että Honda on sielläpäin mualimaa Hero Honda, ja samaten oli ainakin Suzukilla & Toyotalla joku etuliite. Mikähän idea siinäkin... Viisaammat saa valaista jos tietoo löytyy.
Ninja forever, man!
Vietnamilaista mopokulttuuria .. rock .. hyvä perusmeininki ..![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Tuossa Vietnam-videossa liikenne on vielä kevyttä. Ihmettelin vuosi takaperin HCMC:ssä erästä risteystä jossa oli tuohon verrattuna 3-4 kertaa enemmän kaksipyöräisiä käytännössä koko ajan. Hetken piti miettiä miten jalankulkijana siinä selviää risteyksen yli...
Pienet kuutioit johtuvat vanhasta perusintialaisesta hyveestä, nuukuudesta. Kun Suomessa ja Euroopassa suorituskyky ja ajettavuus ovat mopon ensisijaisia ominaisuuksia, intialaiset nuoret miehet keskustelevat siitä, kenellä kuluttaa vähiten. Sikäläisillä(hondamania @ Helmi. 02 2008,20:40) kirjoitti
keskustelpalstoilla Royal Enfieldin 500 Electra on 'monster bike'.
Se takapenkin jalkatuki: siveellisyys on suhteellinen käsite, siitä en osaa sanoa (paitsi että intialainen yhteiskunta on eurooppalaisittain katsottuna konservatiivinen), mutta hajareisin istumisen suurin este lienee paikallisen vaatteen, sarin, käyttö. Jos tarkkaan katsoit, näit varmaan naisia, niin nuoria kuin vanhempiakin, jotka olivat pukeutuneet housuihin (salwar) ja pitkään paitaan (kameez). Niillä onnistuu hajareisinkin.
Montako kypärää näit käytössä? Siis muilla kuin poliiseilla. Oman rajallisen kokemuksen perusteella n. viisi kuukaudessa on ihan hyvä saavutus, miljoonakaupungissa siis. Ilmasto vaatii veronsa... ennemmin tai myöhemmin.
ET
fluctuat nec mergitur
BMW R1250 GSA -19
(BMW R1200 GSA -14, GS 650 Sertao)
(BMW R1200 GSA -10)
(BMW R1200 RT -05)
(BMW R1100 RT -99)
Muistaakseni ulkomailta tuotuja pelejä verotetaan raskaasti mistä syystä nuo "ulkomaiset" härvelit kasataan Intiassa ja myydään merkeillä kuten Hero-Honda, Maruti-Suzuki ym.(juike1 @ Helmi. 05 2008,13:52) kirjoitti
Olen taas kuullut jostain, tai nähnyt jostain dokkarista, että noissa pienikuutioisissa on todella halpa (tai suhteellisen halpa) "vakuutus" kun taas isoimmissa on törkeän kallis.(erkkit @ Helmi. 06 2008,09:08) kirjoitti
Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...
" Been there, wrecked that... "
En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!
The more I learn about women, the more I love my motorcycle
Epäilempä tuota, että intialaiset käyttäisivät vähäiset rahansa vakuutusmaksuihin(GriZzLy @ Helmi. 06 2008,14:52) kirjoitti
Voisikohan pienten pyörien pienet valmistuskustannukset suosion takana..
Vähäisellä kulutuksella luulisi olevan myös tekemistä asian kanssa. Bensa on suhteessa yllättävän kallista siellä.
Näkyykös Intiassa mopokuskeilla takkia väärinpäin? Thaimaassa näkee toisinaan, kun porukka pistää (minkä tahansa) takin väärinpäin, niin että vetskaripuoli lepattaa selässä auki. Tarkoitus varmaan hoitaa ilmastointi ja viimanesto yhdellä kertaa.
Veikeen näköstä joka tapauksessa.
Eskopiippo: Harlei-Teivitsons, koffee änt deth.
Siellä tuntuu liikenteessä menevän kaikki väärinpäin, mutta takit on sentäs vielä pysyny suht oikeinpäin(nostalgia @ Helmi. 06 2008,16:35) kirjoitti
![]()
Ahaa... No tää selittääkin paljon! Verottaa ne näköjään sit muuallakin kun meillä. Ero meitin ja heitin välillä kuitenkin aika selkeesti raha ja sen riittävyys. Intiassa kuulemma esim. toimistotyöläisen keskipalkka jotain 100-200e/kk, ja meillä ei varmaan sellasia(kaan) hommia ala kovin moni alle 1,5tonnin tekemään... Eli kai meillä pitäis olla varaa maksaa vähän verojakin, siitäkin huolimatta että onhan tuo eläminen yleensäkin täällä aika v***n paljon kalliimpaa kun Intiassa.(micco @ Helmi. 06 2008,13:15) kirjoitti
Ninja forever, man!
Kuin kuva ampiaispesästä tai humalaisen aivoista.(MattiR @ Helmi. 05 2008,14:13) kirjoitti
![]()
Yamaha XV1600 WildStar
Moto Guzzi 1000 SP III
BMW K100 RS
Moto Guzzi V65 Lario
Yamaha FJ1100
Moto Guzzi V35III
Suzuki GR650
Honda CB400N
Solifer Speed
"Bara döda fiskar följer strömmen"
"Your crash, is my cash"