Tulkitsenko oikein, että rajoittamattoman mp-kortin voi saada suoraan jos ikää on yli 21 vuotta? Siis vaikka aiempaa mopotinkokemusta ei ole ollenkaan.
Ote AK:n sivuilta:
"Yli 25 kW moottoripyörän kuljettaminen edellyttää A-luokan ajo-oikeutta vähintään kahden vuoden ajalta tai erikseen suoritettua ajo- ja käsittelykoetta vähintään 35 kW moottoripyörällä. Erillisen kokeen voi suorittaa 21-vuotiaana."
Niin minäkin olen ymmärtänyt.
Itselläni on pohjalla A1-kortti joten pikku A tulee kun täyttää 18v ja isoksi A:ksi se vaihtuu 20 vuotiaana, näin ainakin kertoivat pyöräkoulussa.
Ja jos ei ole mitään pohjalla niin voi ajaa 21 vuotiaana suoraan ison A:n kortin, en ainakaan itse ole kuullut että olis muuttunut nuo säädökset.
(AD)HD-mies 4ever!
Juu, oot ymmärtäny ihan oikein![]()
HD Electra Glide Ultra Limited
Tempore Nihil Sanat
Hiiop! Mie ajoin 21-vuotiaana tuon ison AA:n ihan BEE-kortin päälle![]()
Näin on näppylähansikkaat.
Jep, itse ajoin kortin viime kesänä. Ikää oli juuri se 21v, ja mitään aiempaa kokemusta ei ollut. Lopputuloksena Iso A, ei mitään tehorajoja.
Itse olen ymmärtänyt, että jos 18v ajaa A1, niin 2v päästä kortti on automaattisesti A. Mutta jos vaikka 20v ajaa A1, niin hän joko odottaa 2v, tai käy 21v täytettyään ajamassa inssin uusiksi isolla pyörällä.
CBR 600F '99 --> Triumph Daytona 675 '06
Joskus ainakin oli niin, että jos omistaa(J.C.A. @ Helmi. 02 2008,14:25) kirjoitti
moottoripyörän 18-20 vuotiaana niin sitten saa ison A:n
20-vuotiaana, mutta jos on ollut ilman pyörää niin sitten saa
ison A:n 21-vuotiaana.
Suzuki GSXR 600 L1
H**vetti että se on nykyään hankalaa ! Minä kävin ajamassa muutaman tunnin scanialla ja sain samantien aakkoset C-kirjaimeen saakka. Muutaman vuoden kuluttua arpajaisista loputkin kirjaimet. Kaikilla laitteilla on eteenpäin päästy. Vähän OT mutta nää nykyajan korttipykäläasetusluokkasotkut on niin saamarin sekavia(J.C.A. @ Helmi. 02 2008,14:25) kirjoitti
![]()
Kawasaki H2 SX SE ja Mv Agusta Brutale dragster rr -16
En kysy milloin vaan missä, sillä ei ainakaan Suomessa?(tomppa82 @ Helmi. 02 2008,15:11) kirjoitti
Täällä on riittänyt, että on omistanut pikku-a:n vähintään 2 vuotta.
Ei A1 vaan pikku-a.(Tape- @ Helmi. 02) kirjoitti
Näinpä, mukava kuunnella vanhemman kansan höpötyksiä siitä miten he saivat mp kortin kun "ajoivat" autokortin. Ei oo helppoa nykyään, ja kuulemma meinaavat nostaa A1-kortin ikärajaakin 18-vuoteen?!? Ei sillä että se meikäläistä haittaisi kun tuo A1 on jo taskussa, mutta pari vuotta nuorempia voi alkaa kyrsimään.
"Joskus ainakin oli niin, että jos omistaa
moottoripyörän 18-20 vuotiaana niin sitten saa ison A:n
20-vuotiaana, mutta jos on ollut ilman pyörää niin sitten saa
ison A:n 21-vuotiaana."
- Mitenkä tuota voisi seurata? Ei olisi reilua jos on vaikkapa tilanne että on ajanut tutun pyörällä jatkuvasti mutta budjetin takia ei ole saanut omaa pyörää ostettua. Ihan maalaisjärjellä päättelisin että tuommoinen ei voisi toimia, olen toki itsekkin kuullut tuommosesta jossain yhteydessä.
Tais olla muuten kuorma-auto/rekka/bussi korttien ohessa. Piti olla ajanut pari vuotta kuorkkista että saa ajaa rekka kortin tai jotenkin sillain.
Itselläni on tosiaan tuo A1 ja nyt olen ajamassa BC-korttia. Viikon päästä vaihtuu A1:n pikku-aaksi.
Ei kenelläkään olis antaa reilua viittä tonnia että sais vielä oman pyöränkin?![]()
(AD)HD-mies 4ever!
Itse missasin aikoinaan kahdella kuukaudella "kaupanpäälliskortin" kun lipsahti B-kortin ajaminen vuodenvaihteen väärälle puolelle.(J.C.A. @ Helmi. 02 2008,15:29) kirjoitti
Eli vuodesta -92 alkaen ei saanut enää A:ta autoa ajamalla
Olisi ehkä tullut tämäkin harrastus aloitettua aiemmin mutta kyllä sen rajoittamattoman kortin sai tosiaan yli 21-vuotias suoraan.
Suoritin sen kyllä 72 kW pyörällä ettei jäisi pienestä kiinni sen 35 kW kanssa![]()
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
SA-int myöntää 18 kesäiselle, samoin jos käy autonkuljettajapuolen amiksessa.(J.C.A. @ Helmi. 02 2008,15:29) kirjoitti
Mä ajoin *toukokuussa -91, enkä saanut lahjaksi A:ta, vuotta vanhempi kaverini ajoi joulukuussa -90, eikä hänkään saanut.. Mielestäni tuo lahjoitus loppui syksyllä -90..(Tympeysmies @ Helmi. 02 2008,19:02) kirjoitti
Moottoripyörällä ajamiseen on vaadittu erikseen suoritettu ajokortti vuoden 1990 lokakuusta lähtien.
Tuollainen tieto tosiaan löytyi pienellä googletuksella.
Tikulla silmään, joka vanhoja väärin muistelee.
No mutta nyt ei enää harmita niin paljon!![]()
![]()
Jos ei Delvac ja tissit auta, tauti on kuolemaksi.
Toimitoimitoimitoimi...jee!(jumetsap @ Helmi. 02 2008,19:39) kirjoitti
Kesti tuo vastaaminen kun kävin äsketätin päivittämässä sähköpostini tiedot, niin en päässyt enään kommentoimaan mitän.![]()
Siitä tuli messagea meiliin ja viestissä luki että paina tätä linkkiä aktivoidaksesi tili uudestaan (jos et paina tilisi poistuu 30 päivän kuluttua) ei kannata käyttää tulikettua, ei luultavasti toimisi..
hmph, meikäläisellä on Linux käyttis, ei löydy IE:tä. Tekstissä mainittiin myös että aktivointi linkki on kertakäyttönen...
Ei muutakuin varmuuden vuoksi operan sivuille, uusi opera koneelle ja operalla linkin avaus. --> Toimii!
Mutta se siitä kitinästä, nyt tuntuu jotenkin tyhmältä. Piti vain vastata tuohon että kiitoksia tiedosta, tuon amis jutun tiesinkin.
Itse missasin aikoinaan kahdella kuukaudella "kaupanpäälliskortin" kun lipsahti B-kortin ajaminen vuodenvaihteen väärälle puolelle.
- Kettumainen tilanne![]()
(AD)HD-mies 4ever!
Totta, mietinkin tuota kirjoittaessa, että onko oikea kirjain. Ajatus oli kuitenki juuri tässä pikku-a:ssa.(Akiva @ Helmi. 02 2008,15:29) kirjoitti
Edit: Kun ei ole tullut noiden pienempien pyöräkorttien kanssa leikitty, menee ne helposti sekaisin.
CBR 600F '99 --> Triumph Daytona 675 '06
Jep. Näin on. Itse ajoin suoraan ison pyörän kortin ilman aiempaa kokemusta. Tai no, pappatunturilla hieman olin lapsena ajellut..
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Jep jep.. itsekin viime kesänä suoritin suoraan rajoittamattoman kortin. Ilman minkäänlaista kokemusta muista kun polkupyöristä ja autoista. Ei mitään ihan helppoa niiltä kannattimilta lähteä opettelemaan.
<p>Tarakkaharakka</p>
Itse ajelin vajaat 10 vuotta sitten A kortin ja kyllä oli opetteleminen autokoulun sääntöihin. Sinänsä "aina" ajellut jotain kaksi pyöräistä joten käsittely taitoa kyllä löytyi, mutta ne hassun hauskat ryhmittäytymiset ja pään kääntelyt siellä piti vielä opetella vaikka ammattiautoiluakin oli kuitenkin reippaasti jo takana.
Ryhmittäydyt ja pään pitää kääntyä katsomaan ettei vaikka polkypyöräilijää ole jostain teleporttaantunut vierellesi ja kun käännyt taas pitää pään kääntyä, kun sinne on taas voinut tulla porukkaa jostain. Ehkä parasta tuossa on se että nimenomaan se kypärän liike on tarkeintä inssissä. Kun silmäthän ei liiku ja edeltä käsin ei voi katsoa jo risteykseen mennessä onko sitä pyöräilijää
No ei ihme että asenne liikenteeseen on sitä mitä se on. Autokoulussahan ei opeteta toimivaa liikenettä vaan säännöt joita on noudatettava jokaikisessä tapauksessa ja jos olet oikeassa sinun ei tarvitse muusta välittää.
Että terveisiä vaan sinne kasvattamoon, hyvä tästä tulee![]()
Honda cr 125 er5/05, *cb seven fifty/02, *Suzuki sv1000s/04, *cbr 600 f/98, *zx-6r/04, sv1000s/07 gsx-r750/08
m 72 projekti
Jepjep, joskus on ollut tilanteita että tarttee käyttää omaa päätään eikä mennä vaan sääntöjen mukaan, mitä autokoulussa aina jankutetaan.
Ja A1:stä kun ajelin niin autokoulu opettaja sanoi ihan suoraan että kannattaa liioitella niitä pään kääntämisiä, sillon inssi-setä varmasti näkee että kääntää päätä eikä kuulu samantien korvassa "Palataas takasi katsastusasemalle..". Inssi-sedät on, teet yhenkin pienen virheen niin se on failed koko homma.
"Käy ottamassa pari teoria tuntia ja pari ajotuntia lisää, tuu sitten uudestaan, tossa lasku.."
(AD)HD-mies 4ever!
Jospa sitä kuitenkin seurattaisiin ajokortin eikä omistuksessa olevien ajoneuvojen pohjalta?(J.C.A. @ Helmi. 02 2008,15:29) kirjoitti
CB500 -> Bandit 1200S -> BMW R1150RT -> Honda Pan European
moposivut: www.elisanet.fi/hannu.hietalahti