Tulokset 1:stä 17:een 17:sta
  1. #1
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Moron!

    Tuli tommonen ratalelu (kuva linkitettynä allekirjoituksessa) hommattua viimekesänä ja uusia juonia punotaan ennen ensikesää..

    Ensinnäkin kiinnostaisi tietää miten paljon ko. pyörän exuppi painaa.. Eli kannattaako putkistoa ruveta modaamaan painosäästömielessä. Käsittääkseni exupista ei ole mitään haittaa muuta kuin tuo paino. Tehoakaan ei harrastepeliin tarvitse enempää.. Budjettihommasta kun on kysymys, niin en käy hakemassa kaupasta uutta yoshin fullsystemiä..

    Onko kukaan toteuttanut alkuperäisestä putkesta exupin poistoa?? Siis leikkaamalla möhkäle irti ja hitsaamalla uutta tavaraa tilalle.. Jos on, niin miten onnistui? Paljonko säästyi painoa? Teitkö jonkun mallin mukaan vai ihan fiilispohjalta? Koveniko pakoäänet?

    Käytettynäkään ei taida noita pakosarjoja juuri olla liikenteessä, ja jos on niin taitaa olla aika sikahintaisia.. Olis tietty huippua jos sais vaikka jonkun mällätyn pyörän rikkinäisen/lommoisen pakosarjan malliksi, mistä voisi alkaa rakentelemaan.

    Niin, ja srra:n sivut ovat tuttuja..
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  2. #2
    exup servo painaa arviolta 400g, ja putkistossa oleva venttiili ei paljoa sitä enempää. harrastepyörään koko homman hyötysuhde on aikalailla pakkasen puolella.

    exupin servon kun ottaa irti, niin saa hienon vikakoodin kierroslukumittariin heilumaan, joku on höpissyt että siihen kävisi väliin vastus. kannattaa kokeilla, mittaamalla exupin ohmimäärä ja iskemällä vastaava vastus piuhojen päihin, notta josko se vikakoodi häviäisi.

    kevyempään akkuun vaihtaminen tekee jo paljon enemmän painonsäästöä, eniten ehkä kuitenkin laihdutuskuuri sille pyörän ohjastajalle.



    .
  3. #3
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Näyttää toi valurautaköntti hiukan painavammalta kuin 400g?!?

    Eikö tosiaa kukaan ole punninnut vaihtaessaa vakio alkukäyrästöä vs. esim yoshin vastaavaa, missä on ihan rosterikollektori??

    Akusta nyt ei voi juuri tinkiä ja kuskikin on 180cm/69kg, joten sieltä suunnaltakaan ei ole apuja luvassa. Lisäksi paino on tuossa kohtaa juuri siinä paskimmassa paikassa..

    Toki toi pöyrässä oleva Remuksen sliparikin on aikas painava, mutta ei viitsisi laittaa 500€ kevyempään. Sliparissa itse kuori ei paina, mutta sisuskalut kylläkin. Yhden samanlaisen purkaneena ja modanneena tohon Triumphiin...
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  4. #4
    sain kuitenkin käsityksen, ettei mihinkään yoshiin oltu siirtymässä vaan askartelemassa uutta kollektoria vakioränniin, jolloin ei todellakaan saada suurta säästöä omien gemppiliimauksien kanssa.

    jos nyt raa-an arvion heitän vakiokäyrästön painosta, niin se on jotain 3-4kg luokkaa.

    hiilarivanteilla saadaan jo 9kg painonsäästö
    .
  5. #5
    Ei kokemusta rykkösen alkukäyrästöstä,mutta kyllä ainakin acen vastaava valurauta hässäkkä painoi varmaan tuplaten tuon,eli jotain 8kg... Hyvästä ohut seinäisestä rosteri putkesta uusi kollektori ja tigillä kasaan,niin kyllä siitä se puolet lähtee painosta
    tokihan tässäkin tapauksessa se servo täytyy sinne jättää omiaan pyörimään.
  6. #6
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (samserious @ Helmi. 09 2008,23:31) kirjoitti
    Ei kokemusta rykkösen alkukäyrästöstä,mutta kyllä ainakin acen vastaava valurauta hässäkkä painoi varmaan tuplaten tuon,eli jotain 8kg... Hyvästä ohut seinäisestä rosteri putkesta uusi kollektori ja tigillä kasaan,niin kyllä siitä se puolet lähtee painosta
    tokihan tässäkin tapauksessa se servo täytyy sinne jättää omiaan pyörimään.
    Juu, just tommonen seppäys oli ajatuksena. Jos siitä sais vaikka ton 4 kiloo pois, niin olisi se ihan vaivan arvoista..

    Muutenkin tässä yritetään laihduttaa tuota pyörää vähän kevyemmäksi ilman suuria kustannuksia.. Tota sliparia ei uskalla modata samalla lailla kun tuossa katu-trumpassa. Kasvaa nimittäin mölyt ihan riittävästi. Tuolla pöntöllä kun äänet on vielä ihan rajoissa.

    Onko kellään faqtaa tosta painon säästöstä? Luulis, että kun vaihtaa kokoputken punnais vanha vs. uusi? Oon yrittänyt tietoa hakea netistä, mutta ei menaa löytyä..


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  7. #7
    Et kyllä tumppi rupee laihduttaan...
    <p>Suzuki SV650S &gt; Honda VTR 996F &gt; Honda VTR1000 SP-2 2002 &gt; Yamaha FZ1-n &gt; Honda VTR1000 SP-2 2004</p>
  8. #8
    thunderacessahan ja fzr:ssä se orggisputki painaa varmaan 15 kiloa

    se paino on niin matalalla, että ei paljon kyllä vaikuta. enemmän vaikuttaa se, että meet tunaan sitä putkea ja säädät loppukesän suuttimia sen takia. vieläkun on ratarassi, niin se säätötarve vähän syö miestä kun tajuaa siellä radalla, että se vaatii säätöä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  9. #9
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Vito78 @ Helmi. 10 2008,22:04) kirjoitti
    Et kyllä tumppi rupee laihduttaan...
    Pyörähti toi paino toissa kesänä 65kg paikkeilla, kun oli niin paljon hommia eikä ehtinyt treenaamaan..

    Eli olis sieltäkin neljä kiloo vielä otettavissa!
    Tosin nyt on tullu ehkä muutama kilo lihasta sen jälkeen, kun on ejtinyt käydä jumpalla paremmin..

    Just ostin uuden nahkärätin, joten nyt ei saa kokoa muuttaa niin kauan kun puku pysyy ehjänä!
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  10. #10
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (jaket @ Helmi. 10 2008,22:46) kirjoitti
    thunderacessahan ja fzr:ssä se orggisputki painaa varmaan 15 kiloa

    se paino on niin matalalla, että ei paljon kyllä vaikuta. enemmän vaikuttaa se, että meet tunaan sitä putkea ja säädät loppukesän suuttimia sen takia. vieläkun on ratarassi, niin se säätötarve vähän syö miestä kun tajuaa siellä radalla, että se vaatii säätöä.
    Niinpä, tässä on menossa semmoinen kannattaa/ei kannata -mietintä..

    Peli kulki viime kesänä ihan hyvin, varsinkin vetoa oli alhaalta hienosti. Eli ei kannattais ruveta modaamaan, mutta kun ajolleen tuo vehje tuntuu jotenkin norsulta.. Eli lähinnä mutkiin sisälle meno tuottaa vaikeuksia, eli pyörää saa tosissaan kammeta mutkaan. Myös linjan pitäminen mutkassa ei ole ihan helppoa.. Rengastuksellakin (nyt pirellin Dragon SC2 sliksit 120/70 + 190/50 ) vois yrittää muuttaa, keulan korkeudella ja kaikella muullakin, mutta toi lahdutuskuuri ei pyörälle ainakaan huonoa tee..

    Täytyy nyt tutkia vielä asiaa..
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  11. #11
    Kannattaa suhteuttaa tuo neljän kilon painonvähennyksestä saatava hyöty vaikka siihen miten paljon erilaiselta pyörä tuntui täydellä vs. tyhjällä tankilla ajaettaessa. Tosin exup:in massa on niin matalalla että vaikutus lienee monin verroin pienempi kuin neljän kilon bensamäärällä tankissa.

    Itse lähtisin noita edellämainittuja kääntyvyysongelmia miettimään ensinnä alustan säädöistä.
    "Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
  12. #12
    Lainaa (Jippe @ Helmi. 11 2008,10:24) kirjoitti
    Kannattaa suhteuttaa tuo neljän kilon painonvähennyksestä saatava hyöty vaikka siihen miten paljon erilaiselta pyörä tuntui täydellä vs. tyhjällä tankilla ajaettaessa. Tosin exup:in massa on niin matalalla että vaikutus lienee monin verroin pienempi kuin neljän kilon bensamäärällä tankissa.

    Itse lähtisin noita edellämainittuja kääntyvyysongelmia miettimään ensinnä alustan säädöistä.
    Täytyy olla Jipen kanssa täysin samaa mieltä. Acea olen päässyt testaamaan exupin poiston jälkeen ja siitä tuli ainakin ihan susi. Alakierroksilla ei ollut potkua ollenkaan ja yläkierroksilla sitten alettiin jotenkin menemään. Mutta huomattavasti mukavampi oli ajella exupin kanssa. Säädöillähän tuo toki paranee, mutta ite antaisin homman olla.

    Kääntymisen raskaus ei VARMASTI johdu ylimääräisestä neljästä, tai edes kymmenestä kilosta moottorin alapuolella. Tuolla kilomäärällä on moninkertainen vaikutus (momenttietäisyyden takia) tuolla tankin korkeudella, joten mitipä tosiaan eroa täydellä ja tyhjällä tankilla... Jos renkaat on vielä hyvät, (etkä siis halua ostaa vielä kapeampia) niin tiputa ensin keulaa sentti tai pari ja kokeile varovasti kuinka paljon pyörän herkkyys tuolla muutoksella kasvaa. Luulenpa, että ero tuohon muutaman kilon painonsäästöön on about kymmenkertainen tai yli.



  13. #13
    laita 180 takarengas, niin eiköhän se sitten toimi.

    keulaa vois laskea, leveemmät clip onit antaa paremman vääntövarren ohjaukseen kanssa. tai käännä orggis cliponeja sivullepäin.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  14. #14
    Alustan uppoumat kohdalleen ja vaimennuksien säätö suurinpiirtein alueelle niin alkaa peli kääntymään.
    Jos teitin ratalelussa on vakio takaiskari, on siinä aivan liian löysä jousi kovempaan ajoon. Tuohon vuosimalliin on saatavana jo halvalla käytettyjä kunnon iskareita...
    190/55 takarengas jeesaa myös positiivisesti kääntymiseen.
    Mutta itse tuohon pakoputkisto juttuun... se exup-venttiili ei vaikuta millään tavalla negatiivisesti ajoon kaltaistemme harrastelijoiden parissa... satsaa alustaan, sen säätämiseen ja kunnolliseen ohjausiskariin niin homma alkaa kulkea.
    En siis ite nää minään ihmeitä tekevänä asiana jokusen kilon painon tiputusta...



    "mä kusen nurin kaikki haisevat kakstahdit ja viritetyt tvinit"
  15. #15
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Lainaa (Zeta @ Helmi. 11 2008,19:47) kirjoitti
    Alustan uppoumat kohdalleen ja vaimennuksien säätö suurinpiirtein alueelle niin alkaa peli kääntymään.
    Jos teitin ratalelussa on vakio takaiskari, on siinä aivan liian löysä jousi kovempaan ajoon. Tuohon vuosimalliin on saatavana jo halvalla käytettyjä kunnon iskareita...
    190/55 takarengas jeesaa myös positiivisesti kääntymiseen.
    Mutta itse tuohon pakoputkisto juttuun... se exup-venttiili ei vaikuta millään tavalla negatiivisesti ajoon kaltaistemme harrastelijoiden parissa... satsaa alustaan, sen säätämiseen ja kunnolliseen ohjausiskariin niin homma alkaa kulkea.
    En siis ite nää minään ihmeitä tekevänä asiana jokusen kilon painon tiputusta...
    Wilbersin alusta, tosin säädetty mutu-tuntumalta. Öhlinsin ohjausiskari jne..

    190/55, aika eksoottinen rengaskoko..

    180/55 rengasta olen ajatellut, mutta kun olis noita 190 sliksejä useampi.. Pyörän käytöksessä huomaa selkeästi jo viiden litran eron bensamäärässä.. Siitä viisastuneena ajattelin yrittää laihduttaa pyörästä ylimääräisiä kiloja pois, jos ja kun sen pystyy tekemään edullisesti.. Niin, ja oma työhän ei koskaan maksa mitään..

    Alustan säätöön olis tarkoitus perehtyä kunnolla ennen ensi kesää ja tehdä noin miljoona muutakin asiaa..

    Edelleen palaten aikasempiin viesteihin: Liikkeellä ollaan pienellä budjetilla, eli en osta pyörään uusia alustapalikoita, vaan mielummin rälläköin sen lemmon pakosarjan palasiksi ja liimailen rosterista uuden kasaan.
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  16. #16
    MotOrg ry:n hallituksen varapj, koulutusvastaava, sihteeri Tumppi:n avatar
    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2004
    Vesilahti
    MotOrg ry jäsen
    Ja vihdoinkin jotain faktaa tähän ketjuun.. Viimeinkin se pakosarja on kädessä ja punnittu.

    Exupillisen pakosarjan paino onpi 5,7kg ja siihen vielä väliputki+slipari 3,6kg. Eli painoa noista kalikoista on otettavissa pois aikas runsaasti!

    10Ah:n geeliakku painaa 4,2kg ja vaikkapa 6Ah:n geeliakku vain 1,5kg vähemmän. En tiedä mikä on pienin kapasiteetti millä pyörä lähtee käyntiin ja kestää kiehumatta, mutta 4Ah:n akkukaan ei paina tuohon 6Ah:n akkuun verrattuna kuin 0,5kg vähemmän.

    Pienistä puroistahan tuo laihdutus lähtee, mutta nyt on hakusessa uusi pakosarja ja suuttimet (ja pienempi akku)..


    - T -
    The Lakkivaari


    Yamaha ei pamaha



  17.  
  18. #17
    Jos kevyempää akkua haet, niin ota suoraan LiFe-akku. 10 AH painaa noin 1.5kg, 5-6Ah luokkaa 800g.
    - JAM Racing Team -