Tulokset 1:stä 22:een 22:sta
  1. #1
    Taitaa tulla muutamaksi vuodeksi muutto englantiin. Nyt aloin summailemaan, etta kannattaako myyna parra Suomessa ja ostaa Englannista toinen vai raahata nykyinen Britteihin.

    Tyonantaja maksaa muuton, johon ajattelin tyon pratkankin sisallyttaa. Eli: Englannissa on halvemmat parrat, OK. Suomesta voi myos ostaa pyoran verottama ja raahata senkin, mutta kuitenkaan mitaan "verovapaita" pyoriahan ei ole olemassa vaan alv. pitaa aina maksaa jonnekin (Briteissa ~17%). Talloin pyora on brittikilvissa ja brittien vakuutuksissa. Vakuutuksien hinnat taitavat kuitenkin olla Englannissa taivaissa. Nain ollen Suomalaisen pyoran Turvan vakuutukset saattaisivat kompensoida aika paljon...

    Lahinna kyselisin kokemuksia, koska en varmaan ole ensimmainen asiaa miettiva. Olisi kiva kuulla muidenkin mielipiteita ennen omia hatikoituja paatoksia... Vakuutuksien hintojakin katsoin vasta nopeasti netista, joten siitakin olisi kiva kuulla kokemuksia.

    Nykyinen parrahan on CBR1000RR vuodelta 2006.


    PS Nappiksessa ei ole skandeja. Sorry vaikealukuisuus.
    Harrikka
  2. #2
    Harvoin kaupanteossa voitolle jää. Cebarin saa käsittääkseni kohtuu hyvin kaupaksi täällä koto-Suomessa.

    Himppasen kateellinen olen, vie nää vesisateet mennessäs.
  3. #3
    Lainaa (raisio.offroad @ Tammi. 16 2008,17:49) kirjoitti
    Himppasen kateellinen olen, vie nää vesisateet mennessäs.
    Taitaa olla tarpeeksi sadetta jo ihan valmiina.
  4. #4
    Tuli vaan mieleen, että ihan kohtuu kauppoihinhan nuo YK fighterit pääsee, kun autoa vaihtavat ennen reisua. Voi olla varteen otettava vaihtoehto vaihtaa Suomessa. Niin ja uus Firebladehan tulee näitä hetkiä kauppoihin.



  5. #5
    Niissä on siellä ohjaustanko oikealla puolella. Täällä taas on vilkunkatkasija enemmistöllä vasemmalla. Taitaa olla vaihtoarvo aika heikoilla.
  6. #6
    Muutenhan nuo on kovia veikkoja siellä, kun ajavat koko ajan sitä kaistaa mikä on tarkoitettu ohittamiseen...
  7. #7
    Vaihtoarvoon vaikuttaa korkeintaan se, että englantilaisen umpion lähivalot voivat olla suunnattu vasemmalle ja siinä on mailimittari, molemmat helposti korjattavissa.. Periaatteessa vaativat teippaukset Suomen pyörän lamppuun, jos on epäsymmetrinen valokeila.
    Suomen pyörällä ei periaatteessa saisi pidempiä aikoja ulkomailla ajella, mutta hiukan hankala sitä on valvoa.
    Niin sitä juuri pitää nyt selvittää, että kuka sanoi minulle ja mitä, että sain sellaisen käsityksen, minkä sanoin käsityksenäni.
  8. #8
    Lahinna ajattelin nimenomaan Englannissa ajelun hintaa. Paluumuutto kun on viela vahan "auki". Tietenkin tuolla muottopyoralla voi sitten joskus vahan saada voittoa kotiinpain, mutta tata voi miettia sitten tarkemmin. Nyt kuitenkin voipi tulla halvemmaksi pitaa pyora "suomikilvissa" ja ajellu Turvan vakuutuksilla. Tietenkin jossain vaiheessa ei enaa suomalaisilla kilvilla ajaa...

    Nyt olen Irlannissa ja taalla on ainakin pyorat viela/edelleen/aina ajossa. Vetta ei ole satanut ja lampoakin on mukavat 10 astetta.
    Harrikka
  9. #9
    Kun muutat pidemmäksi aikaa kun vuodeksi niin pyörään pitää ottaa vakuutus paikan päältä, muistelisin että viimeistään vuoden päästä, en nyt muista tarkkaan.

    Ongelmia tuosta asiasta syntyy mahdollisessa vahinkotilanteessa, esim. vahingon tarkastaminen on käytännössä aika mahdoton tehtävä jos asut pysyvästi ulkomailla ja vakuutus kuitenkin Suomessa.

    Mun mielestä noissa jutuissa ei kannata sen ihmeempiä kikkailla.
    Lähetäthän ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  10. #10
    Lainaa (hra1150 @ Tammi. 16 2008,18:51) kirjoitti
    Niissä on siellä ohjaustanko oikealla puolella. Täällä taas on vilkunkatkasija enemmistöllä vasemmalla. Taitaa olla vaihtoarvo aika heikoilla.
  11. #11
    Taitaa olla kyllä viisainta olla kikkailemattaa. Eli vissiin nyt olisi hyvä bleidi myytävänä. Kattelin että kyyllä sieltä halvemmalla pyörän saa. Ainut on sitten tietty se mailimittari ja lamput. Toisaalta eikös kaikissa kilokyykyissä (tai 1.1 kilokyykyissä) ole kuitenkin digitaalimittari? Luulis olevan helppo päivittää näyttämään kilometrejä...
    Harrikka
  12. #12
    Lainaa (jannu @ Tammi. 19 2008,20:16) kirjoitti
    Toisaalta eikös kaikissa kilokyykyissä (tai 1.1 kilokyykyissä) ole kuitenkin digitaalimittari? Luulis olevan helppo päivittää näyttämään kilometrejä...
    Juu 10R:ssä onnistuu ainaki parilla nappulan painalluksella, et ton vuoksi ei kande ainakaan Suomi-pyörää alkaa sinne roudaan.
    Heinäpään Härkä, zx-10r
  13. #13
    Jatkan vielä tätä ketjua: Kattelin, että Englannissa esim. uusi Bleidi maksaa 8990 puntaa l. noin 12200 euroa. Kun vielä ottaa huomioon Brittien paremman palkkatason, niin mopoiluhan on siellä puoli-ilmaista!

    Vakuutuksien hinnat Englannissa ovat vaan aika vaikeata selvittää. En ainakaan löytänyt mitään laskuria. Olisiko kenelläkään suoraa kokemusta Englannin prätkävakuutuksien hintatasosta. Edes tyyliin enemmän, paljon enemmän tai ilmaista verrattuna Suomeen. Lähinnä juuri esim. Bleidin tai vastaavan vakuutukset kiinnostavat.
    Harrikka
  14. #14
    Kannattaa muuten muistaa kun siellä ajaa että siellä on sitten maailman paras liikennekulttuuri. Sellä sitten kunnioitetaan kaikkia jotka liikenteessä on: jalankulkijat, prätkät ja autot. Paljon olen siellä ajanut ja missään ei ole niin mukavaa ja leppoisaa ajella kuin siellä. On vissiin vähän vanhempi kulttuuri. No onhan pelkästään Lontoossa enemmän autoja kuin koko Suomessa.
    tapsa
  15. #15
    Lainaa (jannu @ Tammi. 24 2008,17:40) kirjoitti
    Jatkan vielä tätä ketjua: Kattelin, että Englannissa esim. uusi Bleidi maksaa 8990 puntaa l. noin 12200 euroa. Kun vielä ottaa huomioon Brittien paremman palkkatason, niin mopoiluhan on siellä puoli-ilmaista!

    Vakuutuksien hinnat Englannissa ovat vaan aika vaikeata selvittää. En ainakaan löytänyt mitään laskuria. Olisiko kenelläkään suoraa kokemusta Englannin prätkävakuutuksien hintatasosta. Edes tyyliin enemmän, paljon enemmän tai ilmaista verrattuna Suomeen. Lähinnä juuri esim. Bleidin tai vastaavan vakuutukset kiinnostavat.
    mitä olen vakuutuksista lukenut performance bikesta, niin vakuutus riippuu rajusti asuinpaikasta, käytöstä ja omistajan iästä. jossain suuren kaupungin keskustassa maksaa aivan järkyttävästi, mutta reilu 30 vuotias kuski, joka asuu haja-asutusalueella ja pitää pyöränsä autotallissa, saa pyörän vakuutuksen halvemmalla kuin suomessa.

    vakuutuksia on myös erikseen ilta-ajeluun, jolloin ajetaan garage-garage? eikä pyörää käytetä esim työmatkaan ja säilytetä kaupungissa.

    englannissa mp varkaudet on major problem, joten vakuutuksetkin riippuvat sen mahdollisuudesta paljonn.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  16. #16
    Ikää on "onneksi" jo reilu 30, joten kerrankin hyötyy tästäkin (liimaa tällä hetkellä RC-helikopterin ropellia pikaliimalla eli pitäisköhän kasvaa aikuiseksi *).

    Muutto on Cambridgeen (ei mikään miljoonakaupunki) ja varmaan kauempaa keskustasta ihan hintojenkin vuoksi olisi kämppää etsitty. Tallikin oli "tilauslistalla". Kyllä sinne siis pyörä on heti hommattava. Sitäpaitsi nyt on alkanut tuo 1098 Tukaatti himottamaan...
    Harrikka
  17. #17
    Lainaa (raisio.offroad @ Tammi. 16 2008,19:05) kirjoitti
    Muutenhan nuo on kovia veikkoja siellä, kun ajavat koko ajan sitä kaistaa mikä on tarkoitettu ohittamiseen...
    Ihan sama meininki myös ohikulkutiellä turussa joka ***tanan päivä!
    Kawasaki Zx-10R kilvetön, Honda Vtr 1000 F, Aprilia Pegaso 650, Honda Crf 250 R, Husqvarna Te 310
  18. #18
    Tahan voisi lisata sen etta vakuutus on taalla Englannissa henkilokohtainen eli muut eivat saa ajaa pyoralla ilman omaa vakuutustaan. Vakuutuksen hinta siis riippuu taysin pyoramallista, omistajan postinumerosta, iasta, ammatista, siviilisaadysta ja ajokokemuksesta. Myos ei - UK-ajokortin omistava maksaa lisahintaa. Itse maksan liikenne, palo + varkausvakuutuksesta £370, kasko olisi £900 3 vuoden bonuksilla 2004 1000r Suzukiin. Monikaan vakuutusyhtio ei hyvaksy pyoriin UK:n ulkopuolella ansaittuja bonuksia eli kannattaa varautua aloittamaan nollapisteesta, tietysti poikkeuksia loytyy aina. Ehka paras sivu haeskella vakuutuksia on www.bennetts.co.uk tai sitten www.confused.com.

    Pyorat katsastetaan vuosittain, ensimmainen katsastus ennen kolmen vuoden tayttymista rekisteroinnista. Myos maantievero on maksettava, joka on £64 per vuosi.

    Ajokelit ovat kohtalaiset lapi vuoden, itse ajan lahes ympari vuoden. Talvella tosin teiden suolaaminen on melko rankalla kadella tehty joten saannollinen peseminen ei ole haitaksi.

    Pyoria kannattaa etsia www.motorcyclenews.com tai www.biketrader.co.uk. Jos malttaa etsia vahan pidemman aikaa niin hyvia kaytettyja loytyy aika ajoin sopivaan hintaan.

    Kaytettyjen ajomaaria ihmetellessa huomioitavaa on etta monella kyykyn omistajalla on myos kakkospyora tai sitten mopo on ostettu sunnuntai- tai rata-ajoa varten eli maileja ei ole paljoa mittarissa ainakaan uudemmissa pyorissa. Monelle taalla 10000 mailia ajettu pyora on jo loppuunajettu eli hinnat tippuvat kun tuo raja alkaa lahestya. Sama homma autojen kanssa, mutta vasta 100k mailin kohdalla.

    Itse en ottaisi pyoraa suomesta mukaan, saastyy kaikelta paperisodalta ja vakuutuskin on halvempi kun pyora ei ole tuontimallia.



  19. #19
    Kiitos vastauksista ja linkeistä. Auttavat heti alkuun. *

    Teme: Pitääkö samalla kuskilla olla kuitenkin jokaiseen pyörään vakuutus, vai kattaako henkilökohtainen vakuutus myös mahdollisen kakkospelin? Esim. vakuutusmaksut kalliimman mukaan? Tuohan olisi oiva systeemi myös tänne... Miksi tyytyä yhteen ?
    Harrikka
  20. #20
    Lainaa (jannu @ Tammi. 26 2008,15:02) kirjoitti
    Kiitos vastauksista ja linkeistä. Auttavat heti alkuun.

    Teme: Pitääkö samalla kuskilla olla kuitenkin jokaiseen pyörään vakuutus, vai kattaako henkilökohtainen vakuutus myös mahdollisen kakkospelin? Esim. vakuutusmaksut kalliimman mukaan? Tuohan olisi oiva systeemi myös tänne... Miksi tyytyä yhteen ?
    Tamakin riippuu vakuutusyhtiosta mutta kaikilla joilla tiedan olevan kaksi tai useampia pyoria on ainoastaan yksi vakuutus ja kalleimman mukaaan maksaavat maksuja. Hankalana puolena on se etta ennen ajoa on soitettava yhtioon ja vaihdettava tietoihin milla ollaan liikenteessa. Ei siis ongelma jos vaihtaa viikonlopuksi tms mutta jos paivittain ajaa molemmilla on oltava puhelimesssa aika paljon.
  21. #21
    Lainaa (Teme @ Tammi. 27 2008,10:19) kirjoitti
    Tamakin riippuu vakuutusyhtiosta mutta kaikilla joilla tiedan olevan kaksi tai useampia pyoria on ainoastaan yksi vakuutus ja kalleimman mukaaan maksaavat maksuja. Hankalana puolena on se etta ennen ajoa on soitettava yhtioon ja vaihdettava tietoihin milla ollaan liikenteessa. Ei siis ongelma jos vaihtaa viikonlopuksi tms mutta jos paivittain ajaa molemmilla on oltava puhelimesssa aika paljon.


    Minulla on kaksi pyoraa samassa vakuutuksessa, enka todellakaan joudu vakuutusyhtiolle ilmoittamaan kummalla olen liikenteessa. En ole kuullutkaan tuollaisesta, etta pitaisi aina ilmoittaa.

    Jos on kaksi pyoraa, saa monesti edullisemman tayskaskovakuutuksen kuin yhden pyoran omistajan, koska molemmat kulkevat vahemman liikenteessa ja jos tulee vahinkoa, et valttamatta edes halua lainapyoraa.

    Katso myos www.ebikeinsurance.co.uk; monesti halvimmat vakuutukset sielta.
  22.  
  23. #22
    Lainaa (Gecko @ Tammi. 28 2008,23:29) kirjoitti
    Lainaa (Teme @ Tammi. 27 2008,10:19) kirjoitti
    Tamakin riippuu vakuutusyhtiosta mutta kaikilla joilla tiedan olevan kaksi tai useampia pyoria on ainoastaan yksi vakuutus ja kalleimman mukaaan maksaavat maksuja. Hankalana puolena on se etta ennen ajoa on soitettava yhtioon ja vaihdettava tietoihin milla ollaan liikenteessa. Ei siis ongelma jos vaihtaa viikonlopuksi tms mutta jos paivittain ajaa molemmilla on oltava puhelimesssa aika paljon.


    Minulla on kaksi pyoraa samassa vakuutuksessa, enka todellakaan joudu vakuutusyhtiolle ilmoittamaan kummalla olen liikenteessa. En ole kuullutkaan tuollaisesta, etta pitaisi aina ilmoittaa.

    Jos on kaksi pyoraa, saa monesti edullisemman tayskaskovakuutuksen kuin yhden pyoran omistajan, koska molemmat kulkevat vahemman liikenteessa ja jos tulee vahinkoa, et valttamatta edes halua lainapyoraa.

    Katso myos www.ebikeinsurance.co.uk; monesti halvimmat vakuutukset sielta.
    Tuo kuullostaakin paljon paremmalta, itsellani ei ole kokemusta useammasta pyorasta, mutta ajattelinkin jo etta onpas hankalaa, kun aina joutuu soittelemaan. Talla kaverilla joka on niiden kanssa vekslaillut on kyllakin 6 pratkaa ja se saattaa olla osasyyna tahan. Ja oikeassa olet tuon vakuutusmaksun suhteen, vakuutusmaksua menee noin 2/3 yksittaisen pyoran maksusta kun ajoaika jaetaan useammalle pyoralle.

    Naitakin kokemuksia ja mielipiteita on varmasti yhta monta kuin vastaajiakin, lahinna siita riippuen, missa vakuutuyhtiossa vakuutus onkaan (Vaihtoehtoja muistaakseni lahes 200) mutta toivottavasti naista kommenteista on apua niita kaipaaville